Mijn ervaring is dat het heel snel weer word opgepikt Bij jou gaat het om Engels dat is sowieso een taal die je vaker hoort dus nog makkelijker Hier zeg ik weleens dat ze onderling met elkaar de andere taal moeten spreken maar ze gaan toch automatisch over naar Nederlands
En hou er rekening mee dat de kinderen mogelijk ook niet willen (beeld)bellen. Nu is de situatie hier wel wat anders omdat ze papa wel in het weekend zien, maar er wordt weinig gebeld. Ze willen niet, geen tijd, geen zin, papa te druk... Alleen de jongste vindt het (nog) leuk om papa te bellen. Oudste appt nu wel regelmatig naar papa sinds hij een telefoon heeft. In principe is het bij ons als ze vragen mogen ze bellen, tenzij het echt niet uitkomt. Maar we "dwingen" niet als ze niet willen. Soms vraag ik het wel, zo had kleuter vorige week bij zwemles een sticker verdient, dan vraag ik wel of hij papa wil bellen. Soms krijg ik dan ja, soms "stuur maar foto", soms "dat zeg ik vrijdag wel"
Ja dat is wel herkenbaar. Mijn vloog al hierheen met de laatste vlucht voordat het luchtruim dicht ging door covid. Dus toen hebben zij hem 6 maanden niet gezien. Jongste was toen 3 en wilde wel bellen de rest niet zo. Mijn middelste is sowieso niet zo bellerig. Ik merk dat nu hier ook, met familie of vrienden willen ze ook niet echt beeld bellen. Ik heb wat goede tips gehad. En daar ga ik mee aan de slag en het is idd engels dus heel toegankelijk dus moet mij niet zo druk maken. Inprincipe hoop ik het te blijven stimuleren om onderling engels te blijven spreken!
Ik denk dat zolang je kinderen onderling Engels blijven spreken ze het echt niet zo snel verleren en het tegen de tijd dat je partner er weer is, het allebei nog gewoon vloeiend spreken. Als je van jezelf weet dat je Engels niet perfect is, zou ik zelf wel Nederlands blijven spreken, anders pikken ze gaandeweg jouw accent op. Zou je verder misschien kunnen kijken of er in het weekend ergens een Engelse les bij jullie in de buurt te volgen is? Wij wonen in het buitenland en meedere Nederlandse gezinnen hier doen dit met hun kids om hun Nederlands bij te houden. Meestal gaat het maar om 2 uurtjes per week, maar het werkt afdoende om het enigzins bij te houden voor degenen die ooit weer terug naar Nederland hopen te gaan.