As verstrooien, hoe vertellen?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Meril, Apr 24, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Meril

Meril Bekend lid

May 3, 2008
    671
    0
    0
    Mijn vader is vorige maand overleden en dit weekend gaan we in het bos zijn as verstrooien.
    De kindjes (bijna 4 en bijna 2) gaan mee maar wat vertel ik daarover? Ze waren ook bij de crematieplechtigheid en de oudste gaat geheid vragen stellen over wat we aan het doen zijn...ben gestopt met uitleggen tot hij de kist in ging, ze heeft hem niet gezien toen hij overleddn was.

Thanks.voor de tips!

2. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

Jul 2, 2008
    3,253
    16
    38
    Brabant
    poeh, weet de oudste wat cremeren is?
    ik zou persoonlijk niet te veel vertellen, mijn zoontje weet wat begraven is, maar cremeren weet hij niet. de urn van mijn vader staat bij mijn moeder, maar hij weet niet wat erin zit.
    ik zou niet vertellen dat het je vader is, maar dat het zand is bijvoorbeeld dat heel speciaal is voor opa.

3. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,543
    4,729
    113
    Female
    Zo zou ik het idd ook doen. Cremeren is vaak voor kleine kinderen nog heel lastig om te begrijpen en het lijkt me ook niet nodig om dat uit te leggen. Wij hebben thuis ook een urntje van ons zoontje maar we hebben gewoon verteld dat dat een heel speciaal plekje is waar we aan haar broertje denken.

4. Meril

Meril Bekend lid

May 3, 2008
    671
    0
    0
    Nee, we hebben niet gezegd wat cremeren is. Ze weet dat hij in de kist lag maar verder dan dat heb ik niet verteld...
    Er zijn behalve mijn moeder en broer ook ooms en tantes bij dus ze gaat wel aanvoelen dat het iets speciaals is maar vind het lastig wat te zeggen, dacht misschien iets met elfenstof ofzo, maken we het een beetje magisch...

5. palmie37

palmie37 VIP lid

Jun 8, 2009
    5,294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Ik zou er ook niks over vertellen, volgens mij is het voor kinderen in die leeftijd veels te moeilijk te begrijpen!

6. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

succes dit weekend. Zou het niet te magisch maken met de fantasie op deze leeftijd.
    Denk het idee van zand strooien beter is wat mamaukkie zegt.

Als hij met vragen komt kan je ook zegen hem zeggen wat denk jij dat het is. Vaak accepteren ze hun eigen antwoord wel en ben jij van dit moeilijke moment af.

7. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

Jan 17, 2010
    3,076
    0
    0
    Poeh nou ik zou er een ander verhaal van maken geloof ik. Het is een traditie dat we elfenpoeder strooien dat waait met de wind naar opa toe, zoiets? En dan bij thuiskomst iets lekkers door de elfjes gebracht? Vertel erbij dat iedereen nog even aan opa denkt en dat ze dan misschien verdrietig zijn, vertel dat dat heel gewoon is en dat dat mag. heel veel sterkte!

8. Zena

Zena Fanatiek lid

Dec 9, 2006
    2,428
    0
    36
    Toen mijn moeder overleed, heb ik onze dochter van 4 verteld dat sommige mensen begraven worden en andere mensen as worden, verteld dat dit een soort zand is en dat we dat gaan uitstrooien op een plekje waar oma graag was. Ze vroeg gelukkig niet hoe ze as zou worden, dat had ik lastig gevonden, maar ik denk dat ik dan gevraagd had wat zij zelf denkt.
    Asverstrooiing is emotioneel. Ik denk dat je oudste wel zal vragen waarom jullie huilen bv. Om gewoon zand huilen zal misschien nog meer vragen oproepen? Of ze gaat zelf iets "verzinnen". Ik ben daarom voor zo eerlijk mogelijk op hun eigen niveau.
    Wij strooien woensdag de as van mijn moeder uit. Maar ik neem onze dochter niet mee. Ze heeft genoeg verdriet gezien de laatste tijd.
    Veel sterkte. Het zal een lastige dag voor jullie zijn denk ik.

9. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik zou het idd zo doen. Wij hebben de kinderen altijd eerlijk op hun niveau gezegd wat er aan de hand was. Mijn ervaring is dat als kinderen er aan toe zijn meer te horen, hier naar vragen en anders genoegen nemen met de uitleg die je geeft.

10. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

Jan 17, 2010
    3,076
    0
    0
    Dit vind ik eigenlijk beter dan mijn vorige idee. Misschien is een oppas zoeken ook wel beter.

11. Meril

Meril Bekend lid

May 3, 2008
    671
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties.
    We zijn gisteren geweest en het was gelukkig mooi weer, er waren veel broers en zussen van mijn vader bij en het was een mooi moment. We hebben toch verteld dat het as is dat een beetje op zand lijkt en dat er dat gaan verstrooien op een mooi plekje. Mijn dichter heeft zelf een plekje in het bos uitgezocht en een beetje gestrooid. Ze zag verder wel dat mensen verdrietig waren maar heeft verder niet meer dingen gevraagd en daarna nog even lekker in het bos gespeeld, hij had het mooi gevonden zo.

Jij veel sterkte woensdag Zena!

12. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

Soms kan je jezelf drukker maken erom dan het is he. Heerlijk om een kind te zijn. Zena sterkte woensdag.

13. Zena

Zena Fanatiek lid

Dec 9, 2006
    2,428
    0
    36
    Tnx dames!

Meril, fijn dat alles goed ging. Ze zijn idd flexibeler dan je denkt, die ukkies.

Share This Page