Mijn klomp brak even vandaag maar wellicht is dit heel normaal hoor... Er stond een meiske op de school van mijn dochter helemaal overstuur te huilen en ik vroeg wat er was. Ze gaf aan dat ze naar pappa toe wilde en toen ik vroeg waar deze dan was zei ze dat hij was werken, mamma zat wel thuis maar daar wilde ze niet naar toe. Ik vroeg dus wie haar dan kwam ophalen, nou niemand zei ze, ze moest naar huis fietsen met haar broer (7jaar) Dat bleek dus het jongetje te zijn dat zojuist tegen haar aan het roepen was dat ze niet zo debiel moest doen en dr bek moest houden en niet zo moest janken e.d. Ik wist eigenlijk niet goed wat ik moest doen... Ze woont helemaal aan de andere kant van het dorp (15 a 20 min fietsen) en ik had natuurlijk mijn dochter en mijn zoon bij me... Gelukkig kwam er nog een moeder aan die dicht in de buurt woont en haar wel even mee wilde nemen naar haar huis toe om haar af te zetten. Alles was gelukkig opgelost daarmee maar ik weet toevallig dat dit meisje 1 groep hoger zit dan mijn dochter en daarmee dus 5 hooguit 6 moet zijn... Ik woon op 1 minuut van school af en laat mijn dochter nog niet eens naar huis fietsen na school! Ook volgend jaar nog niet. Misschien is er een situatie waardoor het even niet anders kon ofzo Ik kan genoeg bedenken zoals een operatie o.i.d. waardoor je even in de knel zit maar zouden jullie dit doen? Ik zou dan namelijk mijn dochter thuis houden als ik niemand kon vinden die even wilde helpen met het heen en weer brengen. Ga haar niet zo in gevaar brengen...
Pff vind het eigenlijk wel heel erg om te lezen. Kind 5/6 jaar ouder broertje samen 10/15 moeten fietsen. Daar klopt iets niet. Weet er zijn ouders die heel makkelijk zijn. Maar of het nou z.n goed idee is nee. Wat je moet doen? Even met die andere moeder praten en misschien naar de juf van die kinderen toe van? Klopt het wel met die kinderen ? Gaat het daar wel goed?
Ik zou het absoluut niet doen, ook niet als het even niet anders kan. Ik vind 5 jaar te jong om naar huis te fietsen en 7 te jong om die verantwoordelijkheid te moeten dragen.
Poeh, hier let de juf in groep 3 zelfs nog op dat er wel een ouder/opa/oma/verzorger een kind komt halen, anders mogen ze niet weg. Mijn dochtertje is 6 en die laat ik echt niet alleen naar huis fietsen, al is dat momenteel maar 4 minuten ofzo, ze let echt nog niet goed op. Laat staan dat ik haar een kwartier of langer alleen (ja, want van een broer van 2 jaar ouder kunnen die ouders ook niet met die verantwoordelijkheid opzadelen) laat fietsen. Ik zou het even met de juf bespreken, vooral omdat dat meisje zo van streek was, zielig hoor.
Ik vind het ook niet normaal. Hier laat de juf van de kleuterklas ze (gelukkig!) ook niet gaan als er niemand is om ze op te halen. Ik zou het geloof ik ook tegen de juf zeggen, ik vind het aan haar om dit met de ouders van het meisje op te pakken.
Wow, hoe bedoel je onverantwoordelijk. Nee, dit lijkt me onder geen enkele omstandigheid normaal. Een kind van 5 a 6 heeft onvoldoende inzicht in zo'n beetje alles en je kunt een kind van 7 echt niet verantwoordelijk maken voor een jonger kind.
Ben blij dat ik niet de enige ben, ga zeker morgen even naar de directeur van de school toe (die is wat makkelijker te benaderen) om dit aan te geven. Ik was helemaal beduusd. De overbuurvrouw laat haar dochter van 7 ook alleen fietsen met een vriendin naar huis maar ze loopt altijd dezelfde route met haar dochter van 4 en het is echt een ieniemienie stukje. Dat vond ik al vroeg maar ze is een heel net verantwoordelijk meisje dus snap dat je dat dan zo probeert. Dit snapte ik gewoon echt niet...! Vond het zo raar!
Oh vreselijk...zo'n klein grietje! Hier dochter van 7.Wij wonen aan de ene kant van het park,school aan de andere kant.Dus geen auto's. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt haar alleen te laten gaan.Kan ze het? Ja hoor.In een normale situatie.Maar stel dat er iets is....nee. Ts, ik zou met de juf van het meisje gaan praten.Wellicht dat die toch iets kunnen er mee..
Zelf zou ik het niet doen, zon eind op die leeftijd. Ik vind het ook niet kunnen de verantwoording bij een ouder kindje neer te leggen. Maar ik denk ook niet dat je dit aan leeftijd kunt meten. Het ene kind is het andere niet (al klinkt jouw verhaal wel zorgelijk) Wij wonen nog geen 5 minuten lopen van school, alleen onze rustige straat oversteken, bruggetje over en dan zijn ze op school. Onze oudste van 11 gaat daardoor al een paar jaar zelf. Nu zit onze middelste in groep 5 en bedacht dat ze nu ook wel groot genoeg is. Ok lastig..... Maar ze vraagt er zelf om en ik weet dat ze het kan en ook niet een kind is dat buiten blijft hangen. Nu wilde onze jongste (wordt in nov. 5) ook alleen. Natuurlijk is ze daar nog veel te jong voor! Maar ookal is ze pas bijna 5, ze is echt vreselijk zelfstandig. Als we met haar naar school lopen wil ze niet dat we nog mee naar binnen gaan omdat ze net als haar broer en zus toch echt wel alleen kan. Ze gaat nu vaak op haar fiets en ik loop er achteraan. Ze is dus veel eerder op school dan ik. Zo is ze toch zelfstandig en ik ben er toch bij. Naar binnen brengen blijf ik ook nog wel gewoon doen. Maar vaak laat ik haar lopen en zeg ok is goed en wacht in de gang en loop nog even langs en groet de juf nog even.
onze dame wordt deze maand 5 en wij hoeven maar 1 straat over (die ze elke dag meerdere malen zelfstandig oversteekt om naar het speeltuintje naast het huis te gaan) en verder is het aan het einde van de straat. Maar geen haar op mn hoofd die er aan denkt om haar alleen te laten gaan. Terwijl ze dat prima kan. Omdat ik nu niet kan lopen gaan we op de fiets en dan fietst ze zelf en ik fiets altijd achter haar aan. Ze kijkt keurig naar rechts of er iets uit de straat komt en stopt op de punten waar ze moet stoppen. Dus verantwoordelijk is ze zeker en ze zal het zo kunnen maar kinderen van die leeftijd zijn zo wispelturig dat ik het gewoon niet aandurf. Ze kunnen niet bellen als ze willen spelen o.i.d. ze kunnen vallen en dan is er niemand in de buurt en raken ze in paniek ofzo. Ze hebben gewoon net nog niet de leeftijd om rationeel na te denken over de "spontane" gebeurtenissen op die leeftijd. dus hier gaat ze voorlopig nog niet alleen. Ik rij wel nutteloos achter haar aan hoor haha krijg ik ook nog wat beweging en buitenlucht op de vroege ochtend en in de middag. Geen probleem
Op de school van mijn kinderen zou die niet eens toegelaten worden dat een broertje of zusje van die leeftijd zijn jongere zusje/broertje meeneemt. Hier mogen ze vanaf 12 jaar evt hun broertje of zusje meenemen met vooraf schriftelijke toestemming van de ouders. Soms loopt mijn dochter van 7 al naar de klas van haar broertje maar zij krijgt hem nooit mee van de juf ik moet hem altijd zelf afhalen ( en terrecht) Vind het dus schandalig dat een ouder dit doet ..... en de school het toelaat
Dat ligt helemaal aan de verkeerssituatie en het kind zelf. Mijn zoon begon met 6 jaar aan te geven dat hij ook wel alleen naar huis kon fietsen en dat mocht van ons. Daar zit wel een grote maar aan vast want hij fietst hiervoor over het fietspad dat door de wijk slingert en waar alleen gewandeld en gefietst mag worden (komen dus geen auto's). Langs dat fietspad wonen verschillende medeleerlingen waarvan ik sommige ouders liet weten dat hij "alleen" zou fietsen. Dus ondanks dat hij dacht dat hij "alleen" fietste hielden ongeveer 5 paar ogen hem in de gaten . Het enige "echte" wat hij moest doen is oversteken bij een zebrapad en dat is met hem echt vertrouwd. Stapt netjes van de fietst en steekt pas over als de auto's stil staan. Mijn dochter vertrouw ik hierin nog voor geen meter, als die haar vriendinnetje ziet dan rent ze zo het zebrapad over. Dus die wordt de komende 2 jaar nog lekker naar school begeleid
Melden op school! De school zou een kleuter (want dat is ze) niet alleen naar huis mogen laten gaan (en alleen betekent ook de "begeleiding" van een (iets) ouder broertje (maar minderjarig) De school MOET er iets mee...
even een update. Kwam toevallig de moeder tegen vanmiddag die haar naar huis had gebracht en heb haar gevraagd hoe het nu zat omdat ik me er best veel zorgen over maakte. Ze legde uit dat ze dit heel graag wilde en dat het een eenmalig probeersel was omdat ze de weg goed kende en samen met haar broer kon fietsen. Haar broer zou dus op haar wachten na school en samen met haar naar huis fietsen. Deze was dat vergeten en was dus nergens te bekennen, zusje overstuur op het schoolplein omdat ze niemand zag ook haar broer niet en de rest van het drama kunnen jullie hier lezen. Ze schrok erg van het feit dat een andere ouder haar dochter nu terug had gebracht en ze doet dit niet nog een keer. Blij dat het zo opgelost is maar het baard me alsnog zorgen dat je dit überhaupt uitprobeert met zo'n jong meisje... Anyway's het gebeurd dus niet nog een keer en dat is top. Arme meiske moet gewoon opgehaald worden.
Ik neem aan dat haar moeder had ingeschat dat het wel goed zou gaan. Ze is een moeder net als wij en maakt -net als iedere andere moeder- fouten. Fijn dat er andere mensen zich om haar dochter hebben bekommerd. Voor haar een leermoment en voor sommige van ons misschien ook. Schrijf haar alsjeblieft niet af als moeder. Ik vind het erg goed van je dat je haar hebt aangesproken. Dat schept voor jou ook duidelijkheid en kun je de gebeurtenis achter je laten.
Ik vind dit inderdaad ook echt niet kunnen! Ik vind 7 jaar al een twijfelgeval, laat staan dat een 7 jarig nog zijn zusje mee moet nemen.
Gelukkig is het nu duidelijk. Flinke inschattingsfout van de moeder, maar goed, kan gebeuren. Ik heb juist wat moeite met loslaten en sommigen zijn er weer te makkelijk in blijkt maar weer
Een kind van vijf alleen naar huis laten fietsen over een stuk van minstens een kwartier? Geen haar op mijn hoofd. Misschien als je vanaf huis de school kunt zien dat je denkt ach, toe maar, en blijft staan om te kijken of ze aankomt, maar zelfs dan. Een kind van vijf vind ik wel erg jong.