Tweetalig opvoeden.

Discussion in 'De lounge' started by ShampooL, Nov 4, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kenzaaa

Kenzaaa Niet meer actief

Je hebt de OPOL methode (one parent one language). Wij willen ons kindje 2-talig opvoeden, het liefst 3-talig. Kinderen leren tot hun 7de makkelijk 3/4 talen tegelijk.

Eerste taal word bij ons Zweeds, 2de Nederlands en hopelijk ook frans.
    Zowel mijn man en ik spreken meerdere talen vloeiend.

2. yenolah

yenolah Fanatiek lid

Dec 12, 2008
    4,038
    83
    48
    Female
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Wij zijn beide nederlands, maar wonen in Portugal. Ze gaan hier alletwee al naar een portugese school.
    Thuis spreken we nederlands, maar zodra we buiten de deur zijn spreken we portugees. Ze beheersen het portugees nu ook beter. Als ik ze thuis fouten hoor maken verbeter ik ze.

3. Noenoe

Noenoe Bekend lid

Oct 14, 2010
    883
    33
    28
    Midden-Nederland
    Hier thuis wordt er alleen maar marokkaans (berbers) gesproken tegen onze dochter. Ik ben van mening dat ze de nederlandse taal vanzelf gaat leren wanneer ze naar school toe gaat. Mijn man en ik zijn beide in Nederland geboren en getogen en hebben zelf tot onze 4de jaar alleen maar berbers gesproken en geen nederlands en leerde pas nederlands toen we naar groep 1 gingen. Hier dus ook geen taalachterstand of dat we veel later gingen spreken. Onze ouders spraken in die tijd niet goed nederlands ( nu wel).

Het kost ons ook geen moeite om berbers met haar te spreken. Onderling spreken wij wel nederlands met elkaar.

4. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

Apr 16, 2013
    4,184
    1
    0
    Mijn neefje wordt 3-talig opgevoed.

Zijn mama is Oekraïens-Russische, zijn papa is Vlaams en zelf in 't Frans opgevoed (en naar school gegaan in 't Nederlands).

Hij spreekt altijd Frans tegen hem, zijn moeder zoveel mogelijk Russisch (met af en toe wat Nederlands bij). Hij gaat naar school in 't Nederlands.

In begin was het moeilijk voor hem, maar vanaf hij een half jaar naar school ging, loopt het vrij goed.

Hij weet overigens dat tante X (ik dus) Nederlands spreekt en da's geen enkel probleem. Alleen weet hij dat mijn partner perfect tweetalig is en daar begint hij meestal wel in 't Frans tegen om af en toe over te springen naar Nederlands of er een mengelmoesje van te maken.
    (Mijn partner is dus ook in 't Frans opgevoed, maar spreekt evengoed Nederlands en onderling spreken wij Nederlands. Het is alleen qua job praktisch dat hij zo goed tweetalig is.)

Mijn schoonzus spreekt dus overigens ook Nederlands, maar wil het Russisch er inhouden zodat haar zoontje zijn oma en zijn oom (aan haar kant) wel verstaat.

5. Elea

Elea Fanatiek lid

May 17, 2009
    2,237
    0
    0
    Buitenland
    Mijn kinderen zijn drietalig (Nl.-Fr. en Eng.) en krijgen er ook nog Arabisch bij op school. Mijn oudste leest en schrijft ook foutloos in alle 3 de talen.

Ik spreek Nederlands, mijn man Frans en wij spreken samen (mijn man en ik, Engels). We wonen in een Arabisch land, waar de voertaal buitenshuis vooral Engels is.

Het vergt wel wat van de kinderen. Mijn meiden gaan naast hun gewone school ook nog naar een Nederlandse school. Mijn oudste 2 zitten op tweetalig onderwijs. Ze krijgen dus niet alleen les in 3 talen, ze moeten ook voor 3 talen huiswerk maken en toetsen ed. Gelukkig hebben ze er wel gevoel voor. Het is niet iedereen gegeven. Spreken van meerdere talen is wel goed te doen, maar het lezen en vooral de spelling erbij is echt wel een behoorlijke opgave.

6. mama suus

mama suus VIP lid

Aug 18, 2008
    7,510
    188
    63
    somewhere
    Hier ook tweetalig, thuis Nederlands op school Duits . Het is ideaal als je beide een andere taal spreekt als je het maar goed vol houd .
    Dingen door elkaar halen is heel normaal dat blijft wel een tijdje accent hebben we hier soms Nederlands leest ze met Duits accent en Duits soms met Nederlands hihi is wel snoezig

7. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Wat fijn om zoveel ervaringen te lezen! :)

8. AMS

AMS Fanatiek lid

May 14, 2009
    3,394
    4
    38
    España
    Hier 3 talig. Beide spreken onze moedertaal als we alleen zijn met de kinderen en met z'n vieren engels. Alle talen spreken ze vloeiend en zonder accent oid. Alleen de jongste haalt soms nog iets door elkaar, maar dat had de oudste ook en dat is er nu helemaal uit. Gewoon heel erg consequent zijn.

9. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    #29 Nikki88, Nov 5, 2014
    Last edited: Nov 5, 2014
    Wij wonen in het buitenland en mijn man en ik spreken zelf meerdere talen vloeiend. Onze kinderen zijn volledig drietalig in woord en geschrift. Ook wij hanteren de OPOL methode en dat eist inderdaad de nodige zelfdiscipline maar gaat inmiddels heel natuurlijk, de kinderen schakelen moeiteloos tussen de drie talen. Ik spreek alleen maar Engels met de kinderen (mijn moedertaal), mijn man Mandarijn (één van zijn moedertalen) en op school krijgen ze drie talen aangezien ze in 'trilingual' stream zitten op de internationale school. Werkt dus super maar wel veel huiswerk want Chinees leren spreken en óók schrijven vergt heel veel tijd en inzet, het is één van de moeilijkste talen ter wereld en behelst zo'n 5000 karakters. Gelukkig leren ze erg gemakkelijk en vinden ze het super leuk, ze zullen er later zo ontzettend veel profijt van hebben om de twee wereldtalen vloeiend te spreken en schrijven dat we het meer dan de moeite waard vinden. 😅

Wij hebben het Nederlands trouwens laten vallen, die familie die in NL woont spreken ook allemaal prima Engels en op wereldschaal vonden we Nederlands niet belangrijk genoeg om hen óók te leren.

TS, spreekt jouw man vloeiend Vietnamees? Dan zou ik het volgende overwegen. OPOL: jij uitsluitend Nederlands met jouw familie, je man en zijn familie uitsluitend Vietnamees. Kind dan uiteraard naar Franse school en dat in combinatie met Frans als omgevingstaal en Frans sprekende vriendjes zou afdoende moeten zijn. 😊

10. Harrinda

Harrinda Niet meer actief

Vriendin van mijn dochter is ook 2 talig, ik vind ze naast pools (ik weet niet hoe ze dat spreekt) heel goed nederlands spreekt, gen accent. Ik denk dat je het voordeel van 2 talig opvoeden met beide handen aan moet pakken. Volgens mij is het goed voor het kind, en leren ze heel snel ook een andere taal aan.

11. Harrinda

Harrinda Niet meer actief

Mooie verhalen trouwens, en natuurlijk moeten kinderen misschien extra hun best doen, maar juist omdat ze zo jong zijn kunnen ze veel beter dingen oppakken als dat je later bijv een taal erbij leert. Ik vind kinderen die 2 talig opgevoed zijn bevoorrecht, en nederlands en arabisch is helemaal een tegenpool. Lastig maar volgens mij zo goed voor de ontwikkeling en beroep later!!!!

Share This Page