Dochter heeft van 3 t/m 6 mnd een spreidbroekje gedragen. Fysiek ontwikkelt ze zich daardoor wat langzamer dan 'normaal'. Ze rolt alle kanten op op de grond, en 'kruipt' achteruit. Ze kan goed zitten, maar kan nog niet gáán zitten. Ze kan sinds kort wel zelf gaan liggen vanuit zitten. Volgens fysio zou ze nu al meer moeten kunnen (tijgeren, kruipen). Volgens CB zijn er op deze leeftijd nog zat kindjes die dat nog niet doen. Wat doet/kan jullie kindje van 9,5 mnd (niet)?
Consultatiebureau heeft gelijk! Mijn zoon kroop met 8 maanden en liep los net voor zijn eerste verjaardag, mijn dochter ging pas kruipen toen ze al 1 was en loopt nu een paar weken langs de randjes (bijna 16 maanden). Consultatiebureau opperde met de 11 maanden afspraak wel fysiotherapie, maar dat was omdat ze nogal vreemd omkukelde vanuit zit en niet omdat ze nog niet kroop. Hier een redelijk vlotte zoon dus (niets spectaculairs ) en een behoorlijk trage dochter. Zowel zoon als dochter gingen zelfstandig zitten toen ze leerden kruipen (bij zoon 8 maanden dus en bij dochter ruim 12 maanden).
Mijn oudste was 10 maand, en ging rond die tijd ook pas zelf zitten. Hij had gewoon niet zo'n haast met zijn grove motoriek.. En als je een poosje beperkt bent geweest qua ontwikkeling kan ik me voorstellen dat je even extra tijd nodig hebt.. Cb gebruikt vaak dit schema: https://www.ggdghorkennisnet.nl/?file=656&m=1310474916&action=file.download Daarop staat kruipen met de buik omhoog pas een probleem boven de 12 maand.. Dat is wel het uiterste voor het CB..
Mijn dochter van 10 maanden tijgert nu ook sinds een maandje.. maar de zoontjes van mijn vriendinnen zijn een maandje ouder en die tijgeren nog niet eens. Dus het is onzin wat die fysio zegt. Laatst hoorde ik een moeder zeggen dat haar dochter pas ging kruipen nadat ze had leren lopen. Dus ik vind het al heel knap dat jouw dochter achteruit kruipt. Zo begon mijn dochter ook en een maand later kon ze kruipen.
Hier een zoon van 9,5 maand die ook niet kruipt. Tijgert wel. Gaan zitten ook niet, blijft wel prima zitten. Trekt zich wel op tot staan aan mijn handen en zet dan stapjes, maar aan andere dingen trekt hij zich niet op.
Hier ging het ongeveer zo: Tijgeren met 7 maanden Optrekken tot staan en al vrij snel stapjes langs zetten met 9 maanden, zakte ook alweer snel netjes door z'n knieën zelf heen. Kruipen met 10 maanden Zelf gaan zitten met 11 maanden Los lopen met 16 maanden. Zoontje heeft heel lang eerst alles op de manier gedaan die hij al kende en veilig was. Kruipen kon hij wel, maar tijgeren ging sneller, dus koos hij daarvoor. Lopen kon hij wel, maar op z'n knieën lopen ging sneller. Zitten op z'n billen was teveel werk, dus hij zakte vaak vanuit staan door z'n knieën en ging dan op z'n knieën zitten met z'n kont er tussen. Elk kind doet 't op z'n eigen manier en eigen tempo. Ik zou me er nu nog niet zo druk om maken. Al snap ik dat als dit door de fysio gezegd wordt, dat lastig is. Waarschijnlijk was ze met rollen ook wat later, dus logisch dat ze nu met de andere dingen ook wat later is. Zou het gewoon nog even aankijken hoor.
Bedankt voor alle reacties. Hoef met dus geen zorgen te maken! Leuk/fijn om te lezen dat ieder kind zich anders en in z'n eigen tempo ontwikkelt.
Onze dochter is bijna net zo oud ( 14/1) en kruipt ook nog niet hoor. Teigert wel, zit goed maar gaat niet zelf zitten, trekt zich niet op. Daarentegen praat ze enkele woordjes ( nee, papa, mama), kan ze in haar handjes klappen, zingen, en is ze heel ver qua fijne motoriek. Ze ontwikkelen zich allemaal anders. Als de een trager is met iets zijn ze vaak weer verder met iets anders
Met 9,5 maand ging dl hier zelf zitten, gevolgd door direct langs de tafel lopen en toen pas kruipen. Toen ze het ineens door had ging het wel heel snel. Met 10,5 maand 1e stapjes los en met 11 maanden volledig los. Tijgeren deed ze toen al wel een tijdje maar kan me heel goed voorstellen dat het door het spreidbroekje wat langer duurt voordat ze dit soort dingen gaat doen.
tijgerde mijn zoontje de kamer door. maar volgens de fysio was dit extreem vroeg, gezien de omstandigheden. ik zou me nog geen zorgen maken iig
Hier ging de oudste met 11,5 maand kruipen en de jongste met 7,5 maand. Beide liepen rond de 16 maanden, terwijl ik dacht dat de jongste veel sneller zou gaan lopen.
Ik denk dat het wel goed komt, ze heeft gewoon een stukje 'gemist' wat ze weer moet inhalen. Mijn jongste dochter is nu bijna 11 maanden en heeft een Pavlik gehad van 6 tot 9 maanden. Ze was natuurlijk al wat ouder en sterker toen ze in de Pavlik kwam dan jouw dochter, dus dat is een verschilletje. Ze kon met 6 mnd al een klein beetje staan, maar vervolgens dus 3 maanden gespreid. Zitten ging bijna meteen goed toen ze eruit kwam, staan wilde ze niet, als je dat probeerde gingen trok ze haar beentjes gelijk op in spreidstand. Toch is het best snel gegaan, ze staat nu sinds een paar weekjes en sinds zondag probeert ze af en toe zelf te gaan staan, soms lukt het en soms niet. Gister zei de cb arts nog dat ze het echt allemaal wel weer inhaalt.
Hier heeft onze zoon nooit gekropen. Die ging gelijk lopen. Hij is nu 20 maanden en ze af en toe gaat hij nu kruipen....
Tijgeren met ruim 9 maanden.. zelf zitten 11 maanden. Kruipen, optrekken, aan de bank stappen heeft ze in een week geleerd rond haar 1e verjaardag Ze besteedt haar energie aan andere dingen sociale interactie en wat woordjes.
Met het sociale (brabbelt aan een stuk door, is de clown van de buurt en vindt alle aandacht heerlijk) zit het wel goed! Moet er maar op vertrouwen dat het met kruipen/lopen ook goed komt. En zal haar fysio vragen hoe ze er bij komt dat ze al meer zou 'moeten' kunnen.
Niet druk om maken. Ons dochtertje heeft nooit getijgerd, en kroop letterlijk van de ene op de andere dag toen ze bijna elf maanden was. Zelf gaan zitten deed ze met een maand of negen, ze kon wel eerder al zitten maar vanaf negen maanden deed ze het zelf. Nu is ze 15 maanden en loopt sinds kort los, al wel een tijdje aan de hand, vanaf 13 maanden. Kletsen doet ze als de beste, zegt al heel veel woordjes en begrijpt ook zeer veel. Ze ontwikkelen nou eenmaal allemaal in hun eigen tempo en op hun eigen manier.
Ik ben het vaak niet eens met het CB maar geef ze nu wel echt gelijk. Mijn zoontje ging met 11 mnd pas kruipen heeft nooit getijgerd.
Mijn dochter kruipt en staat met 7.5mnd. Dat was weer vroeg hoorde ik. Het cb gaf aan dat de meeste baby's kruipen tussen 9 en 12 mmd dus echt geen zorgen maken! Ken veel baby's in mijn omgeving met verschillende en gelijke leeftijden maar niemand gaat gelijk op.