Tweetalig opvoeden

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Boommm, 2 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annelie566

annelie566 Niet meer actief

Ja wij. Ik praat Nederlands met onze kinderen en alleen maar Nederlands, mijn man alleen de andere taal. Consequent zijn is inderdaad belangrijk.

Onze Oudste zoon heeft een taalachterstand. Taal begrip scoort heel
    Hoog, spraak loopt/liep wat achter. Hij praat nu zinnen van 5 woorden en is net 3 geworden. Maar zijn karakter speelt ook zeker een rol, hij is erg verlegen. Volgens onze logopediste heeft de tweetalige opvoeding er niks mee te maken. Op de lange termijn is het juist beter. Woorden husselt hij soms bij elkaar maar
    Meestal maakt hij goed onderscheid tussen zijn vader en mij. Heb het nog eens nagevraagd en die woorden door husselen is ook niet eeg.

Jongste is een vlotte prater.

2. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik heb geen idee overigens of een bepaald verwantschap tussen de moedertaal en tweede moedertaal er nog toe doet?

Zelf heb ik een tweede westerse taal, Arabisch ed lijkt me anders?

3. Lentekriebels

Lentekriebels Fanatiek lid

15 aug 2015
    1.086
    156
    63
    Ik vraag me af waarom iedereen zo geheimzinnig is over welke taal ze dan spreken? Je bent heus niet de enige met een Frans/Duits/Chinees etc talig kind hoor, niemand herkent je :)

4. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.590
    22.042
    113
    Hier ook tweetalige opvoeding, ik praat Nederlands en mijn man zijn moedertaal. Mijn kinderen praten onderling ook geen Nederlands, en dat vind ik prima, want in de omgeving (school, vriendjes, mijn familie etc.) wordt toch enkel Nederlands gesproken. Ik versta het grotendeels wel maar praten vind ik nog best moeilijk. Ik versta (gelukkig) dus wel waar mijn kinderen het over hebben met elkaar. :D

Mijn oudste begon wel wat later met praten, mogelijk door de twee talen, maar de jongste begon juist veel sneller.

5. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.590
    22.042
    113
    I.v.m eventuele herkenning, is niet zo'n gangbare taal namelijk.

6. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Hier ook meertalig... vier :D om precies te zijn.
    We wonen in Spanje (Catalonië). Man spreekt Spaans, ik Nederlands, onderling Spaans en Engels, in de kerk en met sommige vrienden Engels, schoonfamilie Spaans en op de crèche Catalaans (hier een officiële taal).
    Zoontje is nu 15 mnd en zegt alleen nog papa en mama maar ben benieuwd hoe het zal gaan!

7. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Ja hier Nederlands en Frans en als derde taal Engels ... hij loopt erg achter en ukkie van een moeten we nog even afwachten. Ik verwacht overigens wel dat het bij haar vlotter gaat lopen omdat ze nu al gestimuleerd wordt door broerlief :D Wat te leuk is om te zien. Nee zus je moet netjes je hand zo leggen en dan met een hand iets in je mond stoppen in het frans :D

8. aappie20

aappie20 Fanatiek lid

19 feb 2012
    3.226
    525
    113
    Klopt 1 ouder 1 taal!
    Ik werk op een universitair kdv en hebben ongeveer 80% buitelandse kinderen thaise, balinees, china, zweden, amerikaans etc. Wij zeggen ook altijd tegen de ouder dat ze geen Nl tegen de kinderen moeten gaan praten. Zo leren ze het verkeerd aan en is de schade veel groter dan dat ze een taalachterstand hebben. Overgens is het niet echt een achterstand als ze bijv wel opdrachten uitvoeren in het Nl. Sppreken komt later dan het begrijpen

Deel Deze Pagina