tweetalig opvoeden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Liyana89, 8 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kolibrie2

    Kolibrie2 Fanatiek lid

    9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Bij ons in de bibliotheek heb je ook voorlezen en zingen. Misschien dat zoiets leuk is om met je kindje te doen? Dan krijg je wel de Nederlandse taal mee.

    Ik ben het overigens ook met KleineLai en Hopmarjanneke eens.
     
  2. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.400
    1.789
    113
    Jij zegt dat jij niet goed Nederlands praat. Maar jouw man wel?
    Als ook jouw man niet goed Nederlands praat, zou ik jullie kind toch Turks aanleren. Beter 1 taal goed aanleren dan 2 talen half... je kunt iets wat fout aangeleerd is moeilijk afleren.

    Als Nederlands niet je moedertaal is, is dit voor het consultatiebureau een reden om een VVE indicatie af te geven voor de psz. Dat houdt in dat jullie zelf 2 dagdelen betalen en dat de gemeente ook 2 dagdelen betaald. Je kind kan dan 4 dagdelen per week naar een psz.

    Ik ben zelf werkzaam op een psz met VVE kinderen en zie dit vaak voorbij komen.
     
  3. Witmi001

    Witmi001 Lid

    25 okt 2018
    9
    7
    3
    Vrouw
    Als je de Nederlandse taal niet correct beheerst zou ik het thuis op Turks houden. Wel zou ik Nederlandse boekjes lezen en liedjes zingen. Taal corrigeren is een stuk lastiger als aanleren.

    Hier wordt onze dochter 3 talig opgevoed. Mijn vrouw is Turks die die spreekt turks met haar. Ik ben Nederlands en spreek Nederlands met haar. We wonen in Friesland en het kinderdagverblijf spreekt Fries met haar.
     
    Berenmama, Poolvos en Hopmarjanneke vinden dit leuk.
  4. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Ik zou ervoor zorgen dat ze straks 4 dagdelen naar de peuterspeelzaal gaat. Daar zijn ze speciaal gericht op kinderen met taalachterstanden. Jullie krijgen een extra indicatie. Tot die tijd is een Nederlandse kinderdagverblijf erg goed.

    En als jullie in Nederland willen blijven zorg dat je eigen Nederlands dan beter gaat worden. Je schrijft prima. Maar taal is zo belangrijk in de samenleving.

    Verder alleen maar Nederlandse kinderboeken en progamma's op de tv. Jullie wonen hier en je wilt dat ze hier een goede start maakt.
     
  5. Flipje25

    Flipje25 Actief lid

    23 feb 2018
    120
    105
    43
    Vrouw
    Het hangt heel erg af van hoe goed jouw Nederlands is. Als je echt goed Nederlands spreekt en het niet onnatuurlijk voor je is om je kind in het Nederlands op te voeden, zou je het kunnen doen. Anders zou ik echt Turks spreken. Ik ben logopedist en ouders denken en horen vaak dat ze beter Nederlands kunnen spreken met hun kinderen, maar als je Nederlands niet goed is zou ik dat echt afraden. Is een paar dagen kdv een optie? Of een plek waar je andere kinderen tegenkomt die Nederlands spreken? Nederlandse boekjes lezen en liedjes zingen is zeker prima. Misschien wat Nederlandse tv-programma’s laten kijken? Wij wonen in Noorwegen. Ik spreek nu bijna vloeiend Noors, maar het voelt voor mij heel onnatuurlijk om Noors met mijn kinderen te spreken. Ik doe dit dus thuis ook echt niet. We lezen soms wel Noorse boekjes, zingen Noorse liedjes en de kinderen kijken soms Noorse tv. Mijn dochter gaat 5 dagen naar het kdv (is hier de norm) en spreekt inmiddels beter Noors dan Nederlands. Mijn punt: spreek bij voorkeur de taal die je het beste spreekt, daar heeft je kind het meest aan. Geen Nederlands gaan spreken omdat anderen vinden dat dat moet. Zeker niet als je vindt dat je geen goed Nederlands spreekt. Je schrijft overigens prima. Zorg voor voldoende input in beide talen. Mocht je voor jouw gevoel voldoende Nederlands spreken, dan zou jij Nederlands kunnen spreken en je man Turks.
     
    spruitje80 en Hopmarjanneke vinden dit leuk.
  6. Arwen86

    Arwen86 Actief lid

    29 nov 2016
    304
    206
    43
    Vrouw
    Het is heel onnatuurlijk om thuis een andere taal te spreken dan je moedertaal. Ik snap dat sommigen dit wel aanraden en dat we in Nederland wonen. Maar in veel delen van Nederland wordt thuis een dialect gesproken of Fries en helemaal geen Nederlands. Dat pikken de kinderen echt wel op van tv, kdv en school.

    Overigens wordt bijv. in Limburg en Friesland ook op het kdv en door de kinderen onderling in dialect/Fries gesproken en ook die kinderen leren echt wel Nederlands hoor ;).

    @Liyana89 geen zorgen, voor je het weet spreekt je dochter vloeiend Nederlands.
     
  7. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.072
    4.181
    113
    Kan iemand mij uitleggen hoe het toch kan dat sommige kinderen, ondanks school, een taalachterstand blijven houden? Heeft dat dan te maken met taalarmoede (dat er weinig gesproken wordt met het kind) of iets anders? Daar ben ik heel benieuwd naar.

    @Flipje25 wat is daar bv jouw professionele mening over?
     
  8. Flipje25

    Flipje25 Actief lid

    23 feb 2018
    120
    105
    43
    Vrouw
    Dat kan verschillende oorzaken hebben. Sommige kinderen hebben een onderliggende taalstoornis die in zowel de eerste als de tweede taal voorkomt. Of een andere onderliggende diagnose.

    Bij andere kinderen kan het inderdaad een te beperkt of kwalitatief onvoldoende taalaanbod zijn. Elk kind is anders. Het ene kind leert een taal sneller dan het andere kind. Als een kind tot zijn 4e helemaal geen Nederlands hoort en op school voor het eerst met Nederlands in aanraking komt, zal het wat langer duren om op het zelfde niveau te komen als een kind waarvan Nederlands de moedertaal is. En het kan langer duren dan bij kinderen die vanaf het begin af aan Nederlands en een andere taal aangeboden krijgen. De meeste kinderen leren snel en halen dit weer in, en komen uiteindelijk op hetzelfde niveau. Sommige kinderen blijven een achterstand houden.
    Vaak zijn dit kinderen die in de moedertaal ook een beperkt aanbod krijgen (dit geldt eigenlijk voor alle kinderen, ook eentalige). Kinderen die buiten school om eigenlijk geen Nederlands spreken en uiteindelijk te weinig taalaanbod krijgen om die achterstand weer in te halen. En soms is de oorzaak ook niet helemaal duidelijk.

    Op de link hieronder staat wat informatie over meertaligheid.

    https://meertaligheidentaalstoornissenvu.weebly.com/ouders.html

    Maar misschien belangrijk om noemen. Het is heel belangrijk om voldoende en kwalitatief voldoende taal aan te bieden in alle talen die er gesproken worden. De moedertaal vormt de basis voor het leren van de tweede taal. Het is een voordeel als een kind voordat het naar school gaat in aanraking komt met het Nederlands, maar dan kwalitatief goed genoeg. Maar liever niet van de ouders als die niet genoeg Nederlands spreken of als het onnatuurlijk voelt.

    heel verhaal geworden uiteindelijk. Hoop niet te warrig.
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  9. Flipje25

    Flipje25 Actief lid

    23 feb 2018
    120
    105
    43
    Vrouw
    Als je googlet op folder meertaligheid NVLF vind je ook een folder met informatie en tips.
     
  10. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Ik zou ook thuis Turks spreken, dat is jullie eigen moedertaal en beheers je het beste. Maar zeker zou ik het Nederlands aanwezig laten zijn in het kijken van tv programma's, het zingen van liedjes en het voorlezen van boekjes. Ook jullie Nederlands horen praten tegen andere Nederlanders in het bijzijn van je kind geeft de Nederlandse taal toch mee en maakt het niet wereldvreemd.
    Mocht het een optie voor jullie zijn zou ik ook zeker voor de peuterspeelzaal kiezen vanaf 2-2,5 jaar. Zo zal het Nederlands ook op een goede manier vroeg geïntegreerd worden. Dat is toch de taal die ze uit huis zal gebruiken.
    Maar de basis in jullie moedertaal is zeker goed. Zo geef je een juiste basis in taal en dat is t alle belangrijkste, dat de basis klopt.
     
  11. Liyana89

    Liyana89 Actief lid

    7 feb 2015
    333
    21
    18
    Heel erg bedankt voor je uitleg ik ga gewoon turks praten tegen haar en de boekjes,tv en liedjes doe ik in het Nederlands ik zelf praat veel beter Turks dan Nederlands. Ik vind heel fijn om van een logopedist een advies te krijgen
    Bedankt nogmaals
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  12. Novi

    Novi Niet meer actief

    Een vraag tussendoor als dat mag. Wij voeden onze kinderen ook tweetalig op. Ik doe alles in het NL en mijn man in "zijn" taal. Man en ik praten NL met elkaar. De kinderen verstaan mn man volledig, maar ze praten 95% NL terug. Alleen wat losse woordjes in hun tweede taal. Ik ben bang dat die tweede taal niks meer gaat worden. Hoe groot is de kans dat ze het nog gaan spreken als mn man de taal aan blijft bieden?
     
  13. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hoe oud zijn je kinderen? Zeker wanneer ze al iets ouder zijn, kun je met ze afspreken dat ze met papa ook in zijn taal gaan spreken. Ook om de taal bij te houden.

    Bij ons is het iets anders. Wij spreken thuis allemaal Fries, kinderen gaan in Duitsland naar school en het aanbod op tv is wisselend NL/D/EN. We merken nu dat de kinderen afwisselen in de taal afhankelijk van het gespreksonderwerp. Zodra het met school/schoolvakken te maken heeft, dan spreken ze ons vaak in het Duits aan. Wij reageren dan ook in het Duits terug. Ik hoor tegenwoordig aan mijn "titel" of ik NL/Fries (Mem) of Duits (Mama) kan verwachten.
    De oudste heeft ook minder moeite met het switchen en het vinden van de juiste woorden. En als ze het niet weet vraagt ze ook echt hoe ze het in de betreffende taal zou moeten zeggen. De jongste (9) koeterwaalst drie talen doorelkaar :oops::D:eek: Wij begrijpen het wel, maar in gesprekken met bijv mijn ouders is het wel eens een uitdaging.
     
    spruitje80 vindt dit leuk.
  14. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.024
    25.493
    113
    Ik heb nog jonge kinderen en mijn oudste heeft ASS en daardoor een taalontwikkelingsachterstand. Maar hij verstaat zowel Nederlands als Frans. Zijn talen gaan door elkaar. Deels door leeftijd en deel omdat hij taal (vooralsnog) niet als communicatiemiddel gebruikt.
    Als hij diertjes aanwijst dan gaat het dus op zijn "Koe, cheval (paard), kip".

    Aangezien we in Frankrijk wonen zal zijn eerste taal Frans worden. Op school spreken ze ook enkel Frans natuurlijk, en dan 50% van de tijd thuis ook. Ik heb juist de eerste jaren van zijn leven enkel Nederlandse televisie, Nederlandse liedjes gedaan en Nederlands met hem gesproken omdat ik weet dat ik uiteindelijk ga verliezen van het Frans, haha.
    Ik gok dat het met hem ook een passieve taal gaat worden. Wel verstaan maar niet echt spreken. Ik merk nu al dat zijn voorkeur uitgaat naar het Frans. Hier en daar een woordje of kleine zin, hij zal misschien Nederlands technisch kunnen maar echt dat taalgevoel ontbreekt.

    Zijn broertje is wellicht wel neurotypisch dus ik ben erg benieuwd hoe zijn taal gaat ontwikkelen :)
     
  15. dreumesje

    dreumesje VIP lid

    7 jan 2014
    7.315
    1.782
    113
    Vrouw
    Wij voeden de kinderen ook tweetalig op. Ik praat NL tegen ze en mijn partner Fries. Ze praten niet veel Fries maar dat komt omdat ik het meeste thuis ben en dus alles in het NL doe. En partner praat NL tegen mij. Dat vind ik soms wel jammer.

    Volgens mij is het hier op school ook alleen NL
     
  16. Plopperdeplopperdeplop

    1 feb 2020
    267
    446
    63
    Vrouw
    @Flipje25 heeft het eigenlijk al goed omschreven.

    Ik voed ook meertalig op. Nederlands is mijn en mijn zoons moedertaal, maar niet de "taal" van het land waar wij wonen. Hier komt meertalig opvoeden heel veel voor (meer dan de helft van de schoolgaande kinderen) en daarom komt de logopedie ook bij alle basisschoolklassen en kijken naar het taalniveau.

    Ik ben toen ook uitgenodigd voor een gesprek samen met de logopedie. Wat zij aangaf is dat de moedertaal als het fundament van een huis is. Als dat stevig is, kun je daar op verder bouwen en andere talen leren. Juist adviezen als "je woont in Nederland, dus spreek liever gebrekkig Nederlands dan helemaal geen Nederlands", maken dat het fundament niet stevig is en dat andere talen daarna ook niet correct geleerd te worden.

    Daarnaast is het zo dat kinderen die meertalig worden opgevoed meer woorden kennen dan kinderen die niet meertalig worden opgevoed, maar niet dubbel zoveel. Dus als een nederlandstalig kind bijvoorbeeld 4000 woorden kent en een Nederlands/ Turks kind 6000, dan zijn dat dus 3000 Nederlandse en 3000 turkse woorden, toch een 4de minder.

    (Aldus de logopedist)

    Voor TS. Je doet het prima, goed dat je erkent dat je Nederlands niet perfect is en het daarom aan iemand anders overlaat. Ik zou dat ook zo verder blijven doen.
     
    Hopmarjanneke vindt dit leuk.
  17. Eruanna

    Eruanna Bekend lid

    13 mei 2013
    919
    903
    93
    Maar zou het geen groot verschil maken of je Fries-Nederlands of Turks-Nederlands opgroeit? Als twee talen erg op elkaar lijken, verwacht ik dat een kind de tweede taal ook makkelijker zal begrijpen. Turks en Nederlands zijn wel echt heel verschillend.

    Ik zie dat ook bij onze kinderen. Wij spreken thuis uitsluitend Nederlands en op school / Kindergarten / kerk uitsluitend Duits. Boeken en filmpjes etc bieden we beiden aan. Doordat de talen zo op elkaar lijken, is het voor het taalbegrip vaak al genoeg als ze een woord in één taal kennen. Dat maakte de start op school toch een heel stuk makkelijker, als ze daar Frans of Turks of iets dergelijks hadden moeten spreken, hadden ze dat echt niet gered...
     
    dreumesje vindt dit leuk.
  18. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Wat een interessant topic! Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord op de vraag die @Eruanna hierboven stelt. Zou het uitmaken of de eerste en tweede taal op elkaar lijken of niet - mbt het gemak waarop de kinderen het oppikken?

    Onze kinderen leren Nederlands thuis en Zweeds buitenshuis. Pre-Corona gingen we naar baby/peuter muziekles en voorleesuurtjes in de bieb (vanaf echt al 3-4 maanden oud). Vanaf 1 jaar gaan ze naar de opvang.
    Ik ben súper benieuwd hoe het zal gaan met de taalontwikkeling. Ze zijn gewoon nog te klein om er echt wat zinnigs over te zeggen.
    De oudste is wel super sterk wat betreft het Nederlands. Ze had een vroege taalontwikkeling en reusachtige woordenschat met ook al snel echt lange zinnen. Zweeds lijkt ze goed te verstaan, ze kent ook wel veel woordjes - maar begint nu pas echt (actief/bewust) te begrijpen dat het twee verschillende talen zijn. Ik heb haar ook nog nooit echt een zinnetje horen zeggen in het Zweeds (wel twee woordjes “hier zitten” “buiten spelen”). Dat komt vast binnenkort :D
     
  19. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    834
    640
    93
    Vrouw
    Als er een schooltje is die de taal van je man onderwijst (zoals er een Nederlandse school is in Griekenland) waar een paar keer per week kinderen les krijgen, kan dat helpen om kinderen ook de tweede taal te laten spreken. Ze zien dat andere kinderen ook die taal spreken en het niet "vreemd" is. Tot de pubertijd kunnen kinderen een taal perfect leren spreken, daarna wordt het langzamerhand moeilijker.
    (Zelfs mensen die op hun 20-30ste naar het buitenland zijn vertrokken en waarbij het leek of ze na een tijdje perfect de taal spraken, vallen vaak terug in minder goede taalvaardigheid als ze ouder worden, meer accent en problemen met de woordenschat en grammatika.)
    Als er geen mogelijkheid is tot lessen, zijn er misschien bijeenkomsten van mensen uit hetzelde land als je man, waar ook kinderen komen en er uitsluitend zijn taal gesproken wordt? Muziek in zijn taal draaien en vaak dezelfde liedjes herhalen.
    In ieder geval volhouden!
     
  20. Liyana89

    Liyana89 Actief lid

    7 feb 2015
    333
    21
    18
    Kan ik nog een ding vragen is het goed als ik een zinnetje eerst in het turks zeg en dan in het nederlands voorbeeld we gaan eten eerst in het turks en dan nederlands is dit wel goed?
     

Deel Deze Pagina