Mijn dochter is net 2 jaar en ze is erg laat met praten. Ze heeft wel een eigen taaltje ontwikkeld en kletst je wel de oren van de kop, maar dan met niet bestaande woorden. De bestaande woorden die ze wel zegt: papa mama eten klaar daa (daag) al zwaaiende met het handje Ba (Bumba) waf waf waf (naar het liedje van hondje waf) bah! Ik weet niet of ik nog wat vergeet. Maar that's it! Ze praat dus nog niet met twee woorden achter elkaar, dus nog geen "nee mama" bijvoorbeeld. Ik was van de week met haar bij het consultatiebureau en daar vinden ze haar ook wat laat maar nog geen reden om zorgen te maken. Eerst een poos aankijken, mocht ze 2,5 zijn en nog steeds niet veel zeggen, dan vonden ze de logopediste misschien een goed idee. Ik denk dat het vast wel goed komt. Ze gaat ook sinds een paar weken naar de peuterspeelzaal, dus daardoor zal ze ook steeds meer leren. Ik heb niet het idee dat wij iets fout doen, we benoemen alles wat we (met haar) doen. Nu vertelde mijn moeder dat mijn broer met 2 jaar ook alleen nog maar papa en mama zei, dus het zit schijnbaar in de familie. Wiens kind had dit ook, en vanaf welke leeftijd of vanaf welk moment begon je kind ineens wat meer te praten en begonnen het ook kleine zinnetjes te worden?
Mijn zoontje zei met 2 jaar ook nog niet zoveel, inderdaad wel hele verhalen in zijn eigen taaltje. Maar het kan heel snel gaan, hij zegt nu namelijk wel hele zinnen van 5 woorden. Op het cb wilde ze hem ook weer terugzien met 2,5 jaar omdat hij met 2 jaar zo weinig zei, maar ik heb die afspraak zelf afgezegd omdat ik het zelf niet meer nodig vond, dus in een half jaar tijd had hij een hele hoop bijgeleerd Ik merk trouwens dat hij ook op de psz veel leert, terwijl hij maar 1 dagdeel gaat, dus wellicht merk jij dat op een gegeven moment ook wel aan je dochter
Ik heb twee hele verschillenden. De ene was ook niet enorm snel en de ander van nu 2,5 praat al bijna een jaar. Zoalsje a zegt zou ik me ook nog geen zorgen maken en tot 2,5 afwachten. Misachien veel lezen, en zelf niet te korte of kinderlijke zinnen maken, al de je dat misschien al. Op het kdv waar ik werkte was een jongetje wat eigenlijk nog niets zei met 2. En vlak daarna begon hij ineens en was hij ook goed verstaanbaar. Kan allemaal dus!
Mijn dochter zei toen ze net 2 was, wel ietsjes meer, maar nu ze de 2,5 is gepasseerd gaat het echt veel beter! Elke dag leert ze een stuk of 5/6 nieuwe woorden en probeert ze goede zinnen te zeggen. Het zal voor haar ook goed doen andere kindjes om zich heen te hebben. Komt wel goed
Ik denk ook wel dat het goed komt. Over een paar jaar merk je er waarschijnlijk niks meer van dat ze niet snel was met praten. Wel fijn te horen dat mijn dochter niet de enige is iig.
Hier precies hetzelfde verhaal zoon van juni 2012 en praat bijna niets. Alleen een paar losse woordjes. Hij gaat naar logopedie maar heb daar geen vertrouwen in aangezien hij wel alles begrijpt en doet wat je zegt maar hij is er gewoon nog niet aan toe om zelf te gaan praten. Hij gaat nu ook 1x per week naar de PSZ en vanaf dec 2x per week aangezien hij het er fantastisch vind. Ik denk dat dat VEEEEL meer nut heeft dan logopedie!
Het heeft nu ook niet heel veel nut om hard te gaan oefenen met korte 2 a 3 woordzinnetjes. Het belangrijkste is dat ze nu eerst haar woordenschat vergroot. Hoe meer woordjes ze kent hoe duidelijker de uitspraak wordt omdat ze dan de klanken op veel verschillende manieren kan oefenen. Als haar (actieve) woordenschat groot genoeg is kan ze ook makkelijker 2 woordzinnetjes gaan maken. Logopedie op deze leeftijd is ook meer gericht op de manier hoe ouders kun kindje kunnen begeleiden. Maar die woordenschat wordt op het kdv vast groter en blijf vooral zelf veel losse woordjes benoemen. Soms is het handig om voor jezelf bijvoorbeeld een thema per week te kiezen. Kies bv voor deze week het thema 'aan tafel' en benoem deze week de woorden bord,lepel, beker etc extra vaak. Gemiddeld moet een kindje een woord 20x horen voor ze hem zelf actief gaan gebruiken. Succes en het komt vast goed!
Dat is een goed idee, blueapple. Mijn dochter gaat gelijk al 2 ochtenden er heen. En is nu nog maar 4x geweest, dus nog maar 2 weken. Dus wie weet hoe snel alles nu ineens gaat...
Mijn dochter begon met 2,5 pas echt te praten. Daarvoor ook weinig woorden. Ik had ook het idee dat het wel goed zou komen en dat was ook zo. Toen ze ongeveer twee weken naar school ging zei haar juf dat ze zich verbaal heel goed kon uiten met alle redenaties erbij. Mijn jongste is het tegenovergestelde, hij praat heel veel. Een heel verschil met zijn zus.
Onze jongste zegt ook nog niet heel veel. Wel meer dan jouw zoontje, maar CB geeft wel aan dat ze voor haar leeftijd meer zou moeten kunnen. Nou heeft ze vrij forse oorproblemen, en de achterstand die ze heeft opgelopen, komt daar ook wel duidelijk vandaan, dus ik vertrouw er wel op dat dat nog wel goed komt. Ze begrijpt erg veel, en heeft verder voor een heel aantal dingen eigen woorden: blie voor bloem, blokje, vis (wantdie zegt blub), vlokken. Dat soort dingen. Zinnen maakt ze op dit moment ook veel door aan te vullen met gebaren. Dan schudt ze bijvoorbeeld haar hoofd terwijl ze zegt: "mama doh". Doh komt van duwen, maar betekent ook 'weg'. Ze bedoelt dan dus dat mama niet weg gaat. 't Is allemaal wat behelpen dus, maar onze oudste liep met uitspraak ook wat achter en heeft dat vanzelf wel ingehaald. Toen ze startte op de kleuterschool liep ze met woordenschat zo'n beetje een jaar voor, (juf viel van haar stoel van verbazing dat een kind dat niet op de peuterspeelzaal had gezeten, zoveel wist, dus die is toen snel gaan testen... vandaar dat we dit weten ).
Mijn zoontje sprak met 2 ook bijna niet. Hij is nu 2,5 jaar oud en begint me daar toch ineens woorden en verhalen te vertellen!! Dit doet hij sinds een maand. Het ging ineens als een trein! Mn man en ik moeten soms oppassen met sommige woorden die we zeggen, want hij zegt ze gelijk na
Hier ook een die nagenoeg niks zegt. Papa Bah Die Da Dag dag Iets van broem broem als ze met auto speelt En als ik vraag hoe doet tijger gaat ze grommen En dat is het wel zo'n beetje. Wel allerlei klanken en ze begrijpt werkelijk alles wat we vragen. Ik ben thuis werk niet, weinig tot geen kleine kinderen in de familie, als zij ieys zegt begrijp ik wat ze wil misschien komt het daardoor?? We gaan sinds de zomer naar de peutergym. Ik krijg er onderhand buikpijn van al die andere kinderen zeggen al zoveel. En hier bijna niks nog
Ach onze kindjes doen het op hun eigen tijd. Ik snap wel wat je bedoeld hoor als je die andere kinderen wel uitgebreid hoort praten. Waarom mijn kind nog niet? Mijn begrijpt ook werkelijk alles wat je zegt. En je kunt haar opdrachten geven: "Pak je even de afstandsbediening?" en dan pakt ze hem. Soms komt ze er ook zelf mee aan en zegt ze: "Ba (Bumba)" met andere woorden: of ik even Bumba op wil zetten. Als ouders zijnde snap je je kinderen het beste. En mijn meissie is ook zeker niet dom. Misschien wil ze wel perfect praten en gaat het straks ineens vlekkeloos aan één stuk door. Ik ben in mijn openingspost ook vergeten te zeggen dat ze veel dingen aanwijst en dan "Daar" zegt. Alles is daar....
Mijn zoontje zei ook maar weinig woordjes rond zijn tweede verjaardag, maar kort daarna kwamen alle woorden als een waterval zijn mond uit, zelfs hele liedjes. Zat blijkbaar allemaal wel opgeslagen in zijn hoofd. Ondertussen heeft hij volgens de juf eerder een behoorlijke taalvoorsprong dan een achterstand. Volgens mijn moeder duurde het bij mij als peuter ook wat langer voor ik ging praten, maar ook dat is zonder hulp goed gekomen. Als je merkt dat je kindje jou begrijpt, dan zou ik me weinig zorgen maken. Als je het idee hebt dat er iets met het gehoor is of bijv. ook niet reageert als je vraagt of hij bijv. de deur open wil doen of de vaatdoek wil pakken, dan zou ik wel willen weten waardoor dat komt.
Dat is hier precies zo! Hier drukt ze de dvd aan en gaat met haar handjes draaien inderdaad met andere woorden ik wil k3 handjes draaien ik begrijp haar. Ze snapt verder ook werkelijk alles hoef het maar te vragen of ze doet het. Daarentegen kan ze wel alle vormen in de stoof doen en puzzelen als de beste. Zaterdag een houten boerderij puzzel gekocht en zondag morgen maakt ze die ineens foutloos helemaal alleen ik was verbaasd. Dat soort dingen kan ze heel goed en heeft ze na 1 keer voordoen al door. Ook hier is alles wat ze aanwijst 'die' Alleen dat echte praten doet ze niet......
Ze begrijpt werkelijk alles wat we vragen. Zelfs dingen waarvan ik denk hoe weet jij dat? Hoeven het maar te vragen en ze doet het dus wat dat betreft zit het wel ok Gelukkig.
Hier ook precies hetzelfde , weinig woorden maar wel veel begrip.. We lopen wel bij het audiologisch centrum maar meer voor mijn geruststelling en uit voorzorg (heb zelf gestotterd ).. Hier ook goed in puzzelen en vormenstoof etc... Maar snap ook exact het gevoel van buikpijn omdat andere kids al ' zoveel ' zeggen... sta er soms versteld van..
Oudste was ook geen snelle. Misschien iets meer dan wat jij benoemt maar hier begon het ook pas na de 2 en toen ging het ineens heel snel. Jongste is bijna 1,5 en heeft daarin tegen al een hele lijst aan woorden en zo nu en dan al met 2 woorden. Ieder op zijn eigen tempo!
Oudste heeft een heel sterk eigen taaltje.... en het is ook een kwestie van woorden herkennen... Dat vondt onze cb al genoeg.. Een auto is een Kaikoe.. een drie woorden zin kwam eruit met 2 jaar.. Papa kaikoe bye bye.. vertaling.. papa ging weg met de auto. of Kaikoe ohohw... vertaling... Die auto's gingen bijna botsen Heel lang is het een kleine woordenschat geweest. En nu gaan het sinds twee weken ineens heel snel... Woorden gaan niet vlekkenloos, maar ze komen. Taalpaal lantaarnpaal, kokokopt helikopter Ik maak me geen zorgen.... hij vindt andere dingen belangrijker. Zijn broertje begint nu al met kletsen... Veel brabbelen.. en heel belangrijk, de naam van zijn broer... die heeft hij al onder de knie, maar zijn grote broer nog niet