Tweetalig ?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Kari37, 17 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

    adi Niet meer actief

    ppff, echt respect dat jullie dat zo consequent doen bij de kleintjes.


    Overigens vind ik dat advies voor wonenden in buitenland wel typisch (dat kindjes op creshe/ school de taal leren). Als je zoiets tegenwoordig in Nederland zou roepen staat Wilders de volgende dag persoonlijk op je stoep ;)
     
  2. supermummy

    supermummy Niet meer actief

    Je kan toch geen taal aan je kinderen leren die je zelf niet beheerst?
    Ik woon bijna 10 jaar in Spanje en ik spreek vloeiend Spaans. Maar het is niet mijn moedertaal en ik maak ook nog af en toe fouten. Zou toch helemaal niet goed zijn om een ´armoedig´ Spaans aan mijn kinderen te leren?

    Als je bijvoorbeeld Nederlands tegen je kinderen praat en op school en omgeving is Spaans de taal dat wil niet zeggen dat ze geen fatsoenlijk Spaans zullen gaan leren. Tweetaligheid/meertaligheid is een verrijking ze kunnen beide (of meerdere) talen helemaal gaan beheersen zonder problemen.
     
  3. Mukkie11

    Mukkie11 Fanatiek lid

    13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    wilde ook een keer de vraag stellen over tweetalige opvoeding! ik lees even mee ;) ons zoontje is half Griek half nederlander en ik spreek bijna consequent NL tegen hem (we wonen in Griekenland) in de hoop dat hij het wel gaat oppikken...maar het schijnt dus dat kindjes dan later gaan praten...we zien wel!
     
  4. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik vind het erg lastig, mijn man is amper thuis, ik spreek geen Turks en verder geen familie die Turks tegen ze praat. Hier dus voornamelijk nl's met wat Turkse woordjes erdoor.
     
  5. Kari37

    Kari37 Fanatiek lid

    19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Hier zo een beetje hetzelfde, met elkaar engels, als ik alleen ben met ons dochtertje nederlands en onder de spanjaarden spaans.
    We zijn momenteel voor een paar maanden in nederland voor het werk en hebben hier nederlandse tv, leuk Sesamstraat, Zeppelin enz
    dus ik hoop dat ze daar ook wat van opsteekt.
    Thuis in Spanje hebben we engelse tv.
    Het spaans komt later wel op school daar spreken ze het nog altijd beter dan ik na elf jaar.
     
  6. Kari37

    Kari37 Fanatiek lid

    19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Ja ik spreek ook vloeiend spaans maar niet zoals de spanjaarden.
    Ik heb liever dat mijn kind het meteen goed en zonder accenten aanleert en dat geldt ook voor het engels.
     
  7. Fransa

    Fransa Niet meer actief

    Hihi, wacht maar tot Wilders zelf in het buitenland gaat wonen. Ok, hij heeft dan geen kinderen maar goed...

    Het is heel leuk om te zien dat veel Nederlanders in NL veel kritiek hebben op de 'buitenlanders' die hun eigen taal spreken. Maar goed, zodra ze zelf buitenlander worden ergens doen ze precies hetzelfde hoor!!

    Wij maken ons schuldig aan veel dingen waar de 'buitenlanders' in Nederland kritiek op krijgen. Hier hangt ook een schotel aan het huis zodat we NL tv kunnen ontvangen. Wordt helemaal kriegel van de Franse tv en vind het voor de kids ook belangrijk dat ze het NL voldoende meekrijgen.

    Zelf je kinderen de vreemde taal aanleren die niet je moedertaal is is zeker niet verstandig. Zij moeten het gewoon gelijk goed aanleren. En mijn Frans is allesbehalve vloeiend. Dus wij wagen ons daar echt niet aan. En als ze straks 5 dagen per week op school zitten en de taal niet alleen leren spreken maar ook lezen en schrijven dan moeten we er juist denk ik nog harder aan trekken om te zorgen dat ze het NL ook bijhouden.

    Onze oudste gaat hier vanaf september naar de peutergroep van de Nederlandse school. Als hij straks leert lezen en schrijven gaat hij dat ook op de NL school leren. Vind ik wel belangrijk. Biedt denk ik ook meer mogelijkheden als hij later een baan moet zoeken....
     
  8. AMS

    AMS Fanatiek lid

    14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Helemaal mee eens! Hier precies hetzelfde.... En eenmaal iets verkeerd aangeleerd krijg je er bijna niet meer uit..
     
  9. AMS

    AMS Fanatiek lid

    14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    oh ja, kari37, in het topic mama in het buitenland (onder na de geboorte in mama's) zijn er een aantal die meertalig opvoeden met wat oudere kinderen, misschien hebben die nog wat nuttige info voor je..
     
  10. adi

    adi Niet meer actief

    Ik woon gewoon in Nederland en zie dit dus hier overal om me heen (die kritiek), maar wou het gewoon een keer uit de mond van een 'Nederlandse buitenlander' horen ;)
     
  11. Kari37

    Kari37 Fanatiek lid

    19 nov 2009
    2.571
    1
    0

    thnx, ik ga het zeker ff doornemen.
     
  12. Agapi

    Agapi Bekend lid

    31 mei 2006
    688
    0
    16
    Cyprus
    Ja, hier ook tweetalig en de derde taal wordt passief aangeleerd. Ik spreek altijd Nederlands tegen mijn dochtertjes van 4 en 2, papa spreekt altijd Grieks tegen ze en onderling spreken wij Engels. Dus Engels leren ze passief aan wat ook vrij aardig gaat aangezien we een Ierse zwager hebben waar de oudste ook al zinnetjes Engels tegen praat. In de omgeving en op school van de oudste wordt uiteraard Grieks gesproken maar in familiekring wordt ook veel Engels gesproken.

    Gisteren nog een grappig voorvalletje waardoor wij er achter kwamen dat de jongste ook al behoorlijk Engels begrijpt;
    Man en ik hadden een 'discussie' terwijl ik haar luier verschoonde. Hij wilde weten of hij nog wat lekkers voor mij mij mee moest nemen van de bakker en ik had al drie keer gezegd dat ik niets wilde hebben. Dus dochtertje werd het zat en zei in het Grieks tegen papa: 'Nee papa, mama wil helemaal niets hebben!'.

    Consequent zijn is heel belangrijk, één ouder, één taal en ik spreek dus ook in gezelschap Nederlands tegen ze. Zou erg bizar zijn om dan Engels of mijn brabbelGrieks tegen ze te gaan spreken.

    Even terzijde, er wordt altijd aangeraden om je kind aanvankelijk nooit een taal aan te leren die niet jouw moedertaal is en dan bedoel ik dus in een andere taal tegen je kind te spreken dan je moedertaal. Je zult een andere taal nooit zo goed beheersen als je eigen moedertaal en dit zal niet bevordelijk zijn voor een goede taalontwikkeling van je kind. Maar dat is al opgenoemd.

    Hier niet de ervaring dat ze later gaan spreken, integendeel. Als ik het vergelijk met andere Griekse of Nederlandse kinderen. Beide meisjes zijn vlot en goed gaan praten in beide talen.

    Wel bemerk ik bij beiden een voorkeur voor Nederlands, onderling spreken ze altijd Nederlands. Tja, dat komt waarschijnlijk omdat ik de eerste jaren toch de meeste tijd met ze doorbreng/voorlees etc. Ze kijken ook veel NL tv/DVD's alhoewel ik ze ook probeer dat wat er aan educatiefs in Grieks op tv is voor te schotelen. Vermoedelijk zal dit later wel iets gaan shiften neem ik aan? :D
     
  13. Agapi

    Agapi Bekend lid

    31 mei 2006
    688
    0
    16
    Cyprus
    Zolang hij altijd consequent Engels tegen haar blijft spreken zal dit wel loslopen maar misschien ook een idee om haar bijvoorbeeld overdag eens wat Engelstalige DVD's te laten kijken?
     
  14. Kari37

    Kari37 Fanatiek lid

    19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Wij hebben alleen engelse televisie thuis en verder zijn al onze vrienden engelstalig op wat familieleden van mij na die ook in spanje wonen.
     
  15. Kari37

    Kari37 Fanatiek lid

    19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Grappig om jouw ervaringen te horen met je twee meisjes.
    Ongelooflijk hoe een kind de talen opslaat en er onderscheid tussen kan maken.
     
  16. Agapi

    Agapi Bekend lid

    31 mei 2006
    688
    0
    16
    Cyprus
    Oh nou, no problem dan lijkt mij! :D
     
  17. supermummy

    supermummy Niet meer actief

    Wat een leuk en interessant onderwerp is dit.
    Hier zijn we ook erg consequent, een ouder een taal. Ook buiten of op school spreek ik altijd Nederlands met ze (dus juist niet overschakelen op het Spaans/Catalaans als er anderen bij zijn) Is soms een beetje raar maar meestal reageren de mensen er juist leuk op. Soms heb ik even een onzeker gevoel, dat mijn meisje van net 3 nog geen enkele taal goed spreekt maar 3/4 talen doorelkaar spreekt, maar ik ga er maar van uit dat het hier ook helemaal goed gaat komen.
     
  18. Annanas

    Annanas Actief lid

    18 jul 2010
    129
    0
    0
    NULL
    Amsterdam
    Respect voor de consequentelingen onder ons!:D
    Ik ga vanaf vandaag echt mijn best doen om gewoon géén Nederlands tegen hem te praten. Kijken of dat goed gaat ;) Tsja Wilders of niet, ik ben niet Nederlands maar door de jaren zo vreselijk "vernederlandst" dat het dus eigenlijk niet meer grappig is: ik heb moete met mijn moedertaal!! :(

    Waar ik ook weleens tegenaan loop is dat mensen me vreemd aankijken als ik niet Nederlands tegen mijn zoontje praat. Zeker als m'n vriend er dan bij is krijg je vaak scheve blikken en vragen mensen of mijn vriend het niet erg vindt dat hij er 'niets van begrijpt'. Pfff, come on. Daar word ik echt naar van, zeker als je bedenkt dat het mij toch best wat moeite kost om vooral niet Nederlands te spreken! En dat m'n vriend de moeite neemt doet om mijn taal te leren en dan niet begrijpt wat ik zeg is toch zeker zijn probleem, toch ;);)
     
  19. staffies

    staffies Bekend lid

    21 sep 2009
    551
    0
    0
    emmen
    hier gaan wij de kleine ook tweetalig opvoeden ik ben nederlands en mijn man half duits ,maar heeft alle familie in duitsland wonen dus mijn man en schoonmoeder gaan zoveel mogelijk duits tegen haar praten..
     
  20. Mukkie11

    Mukkie11 Fanatiek lid

    13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    he leuk! waar wonen jullie in GR?? wij wonen in Athene. ik spreek wel goed grieks en af en toe (fout fout!!) wanneer ik in grieks gezelschap ben (meestal dus ahum) spreek ik wel grieks tegen de kleine, het floept er dan zomaar uit. maar in principe spreek ik NL. zo leert mijn man nu een klein beetje NL haha!:D mijn ouders wonen ook hier niet ver vandaan dus dat scheelt qua NL, maar wij spreken uitsluitend grieks tegen elkaar thuis...de kleine gaat het grieks vast goed beheersen maar zou ook willen dat hij goed NL spreekt, ik kom uit 'n onderwijs gezin waar altijd goed gelet werd op taal en beheersing van de taal...;)
     

Deel Deze Pagina