Tweetalig ?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Kari37, 17 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mukkie11

    Mukkie11 Fanatiek lid

    13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    nee? waarom niet? is wel handig als ze willen praten met Grieken..of als ze daar een tijdje willen wonen/verblijven...
     
  2. Annanas

    Annanas Actief lid

    18 jul 2010
    129
    0
    0
    NULL
    Amsterdam
    @ Leliana: Oh ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de redenen om de kids geen Grieks te leren!

    Heb een aantal dagen geprobeerd geen Nederlands te gebruiken als ik alleen ben met mn zoontje. Ging best okee! Maar ja het zijn tot nu toe alleen van die troeteldingetjes en een beetje beschrijven wat ik aan het doen ben (als hij in de box ligt en zo). Als papa thuiskomt is het natuurlijk weer Nederlands, best jammer :p

    Ik had trouwens op de basisschool een vriendinnetje, half Spaans half Nederlands. Haar Spaanse moeder had besloten om haar dochter geen Spaans te leren, dus geen tweetalige opvoeding, omdat het niet goed zou zijn voor de taalontwikkeling van het kind (blabla, 80's gezeik). Anyway, dat vriendinnetje vond het altijd echt jammer dat ze geen Spaans kon praten. Ze zag eruit als een halfbloedje maar verder dan dat kwam ze niet, zeg maar. Toen ze 13 was zijn ze overigens verhuisd naar Turkije en spreekt ze nu vloeiend Turks :D Tsja ;)
     
  3. Klijntjuh

    Klijntjuh Fanatiek lid

    28 mei 2010
    1.059
    0
    0
    Freelance Illustrator& Grafisch Vormgever!
    Gouda
    Aanleren kan alleen als het zelf je moedertaal is.
    Anders zal het toch echt op school e.d. moeten door leraren die spaans beheersen. ;)
     
  4. Duchess

    Duchess VIP lid

    26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Onze dochter is half turks-half nederlands. Beide talen vinden we uiteraard belangrijk. Mijn schoonfamilie spreekt alleen Turks dus ik vind het belangrijk dat zij ook turks leert spreken.
     
  5. Mukkie11

    Mukkie11 Fanatiek lid

    13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    dat vind ik idd ook! dit geldt ook voor ons: schoonouders spreken Grieks en mijn ouders niet, dus vind het belangrijk dat onze kleine straks in beide talen goed kan communiceren. Het Grieks zal wel beter gaan op den duur aangezien we in GR wonen maar ok, als hij zich goed verstaanbaar kan maken in NL en ook kan lezen/schrijven vind ik het prima!
     
  6. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Spreek jij zelf ook Turks Duchess?
     
  7. adi

    adi Niet meer actief

    Dit blijf ik rare uitspraken vinden in deze topic. Aangezien in mijn omgeving alle buitenlanders hun kinderen toch echt Nederlands moeten leren, anders heb je echt een probleem. En het kind wordt tegenwoordig anders ook niet toegelaten tot de basisschool. En over het algemeen vindt iedereen dat hartstikke terecht.
    Ik vond dit ook krom, mijn nicht woont in Griekenland en zij vertelt precies hetzelfde als jullie, en dat vind ik ook logisch.
     
  8. supermummy

    supermummy Niet meer actief

    Toch is het echt zo dat je niet een taal moet gaan aanleren die je zelf niet beheerst!

    Ik vind het ook wel laat hoor dat als bijvoorbeeld een kleuter pas met 4 jaar naar de kleuterklas gaat en daar pas voor het eerst met bijvoorbeeld het Nederlands in aanraking komt.

    Daarom heb ik ervoor gekozen om mijn dochter al vanaf 2,5 jaar iedere ochtend naar de PSZ te brengen en zo al voordat ze met de basisschool begint genoeg met Catalaans in aanraking komt.

    Als er thuis door de moeder in de eigen ´sterke´ taal wordt gesproken/voorgelezen/gezongen is dat goed voor de algehele taalontwikkeling (Dus ook voor de nederlandse taal die thuis niet wordt gesproken)
     
  9. nazli21

    nazli21 VIP lid

    28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Man en ik zijn turkse.. Maar ik voed mijn kinderen tweetalig ook.. Ik vind Nederlands het belangrijkste.. opschool praat Isa Nederlands en thuis turks en nederlands..
     
  10. Duchess

    Duchess VIP lid

    26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Umm, ja ik praat zelf ook turks, maar niet met mijn dochter. Ik praat enkel Nederlands tegen haar.
    Mijn schoonfamilie woont allemaal in Turkije. Mijn zwager heeft een zoontje (half russisch, woont in rusland) en die spreekt maar enkele woordjes Turks. dit is zooo zonde. Wij kunnen helemaal niet met hem communiceren. :(
     
  11. Eylem

    Eylem Niet meer actief

    Het klopt dat je je kind geen andere taal aan moet leren dan je eigen moedertaal. Je kunt een vreemde taal nog zo vloeiend spreken, je zult toch altijd kleine foutjes maken, waardoor je kindje de taal niet als moedertaal van jou kan leren.

    Kennissen van ons hebben een dochtertje van 4. Zij is Turkse maar in Nederland geboren, hij is Turks en een paar jaar geleden naar Nederland gekomen en hij spreekt niet bar goed Nederlands. Toch praten ze allebei voornamelijk Nederlands tegen hun dochtertje, tsja, ze praat echt niet goed! Weet niet of het daaraan ligt, maar ik kan meestal niets verstaan van wat ze zegt.
     
  12. Duchess

    Duchess VIP lid

    26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Dat is mij idd ook verteld. Daarom praat mijn man alleen Turks tegen haar. Hij woont bijna 3,5 jaar in Nederland en maakt gewoon nog fouten. Ik wil niet dat zij die fouten na gaat praten, dus alleen daarom al belangrijk dat hij gewoon (correct) Turks met haar praat.
     
  13. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja hier zijn we niet echt consequent.. maar dat heeft ook zo z'n reden:

    Mijn man is amper thuis dus horen ze praktisch bijna altijd Nederlands. Mijn man en ik praten Nederlands met elkaar en alleen tegen haar praat hij Turks wanneer het echt face to face is. Contact met schoonfamilie heb ik al een tijdje niet maar ze wonen gewoon in Nederland. De enige reden die ik zo'n beetje heb om haar Turks te leren spreken is 'voor de leuk' en omdat mijn schoonmoeder geen Nederlands spreekt.. en heb dan zoiets van hmmz tja.

    Mijn man vind het enorm jammer en legt mij nu zó'n beetje op dat ik maar snel Turks moet leren en haar Turks moet leren spreken wat natuurlijk geen doen is..
     
  14. Duchess

    Duchess VIP lid

    26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Nee, je krijgt dan hetzelfde als wat Eylem al zei... Ik praat expres geen Turks meer hier in huis. Ik maak vast eens fouten en ik wil niet dat mijn dochter deze overneemt.
    Mijn man praat wel altijd Turks tegen haar, ook als ik er bij ben. En hij zit regelmatig samen met Yasemin te skypen met zijn familie dus dan hoort ze ook turks. Toch zal ze Nederlands wel sneller leren denk ik aangezien ik de hele dag met haar thuis ben.
    Maar hier op de basisschool heb je de mogelijkheid om buiten schooltijd Turkse les te nemen voor je kindje, dus wij denken eraan om dat ook te doen.
     
  15. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    eylem; niet verstaanbaar praten, slechte uitspraak van dat 4 jarige kindje kan een andere oorzak hebben dan slecht nl sprekende vader.
    over moedertaal: als 1 van de ouders wel correct spreekt en genoeg corrigeert kan t kindje de taal goed leren en heel snel al begint zo een kind slecht sprekende ouder te corrigeren.
    het advies om je kindje alleen je moedertaal moet leren komt omdat je heel veel gezinnen hebt met 2 ouders die de taal van het land niet als moedertaal kennen en toch die taal gebruiken. dan gaat het mis.
    het is belangrijk dat het kind de taal vaak hoort, ik zou zeggen TV en radio aanzetten waar de taal correct gebruikt wordt.
     
  16. Agapi

    Agapi Bekend lid

    31 mei 2006
    688
    0
    16
    Cyprus
    Tja, er is wellicht sprake van een beetje algehele PVV-verdwazing? :(

    Recent onderzoek:
    Turks helpt bij Nederlands leren - Wetenschap & Gezondheid - VK

    Van de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie:
    Taalontwikkeling & meer talen | Meertaligheid - Kind en Taal
     
  17. Eylem

    Eylem Niet meer actief

    Hier begon mijn man laatst ook over. Maar dat ga ik echt niet doen, ik kan best wat Turks maar niet vloeiend en het is al helemaal niet mijn moedertaal.

    Hebben jullie geen Turkse tv Umm? Dan kun je kinderprogramma's in het Turks opzetten. Of anders DVD's meenemen uit Turkije. Het is wel passief aanbod, maar beter dan niets.

    Duchess wat goed zeg dat je bij jullie na schooltijd Turkse les kunt volgen! Lijkt me met name ook fijn om het te leren schrijven en lezen. Geloof niet dat je hier zoiets hebt, helaas.
     
  18. Eylem

    Eylem Niet meer actief

    Nee hoor, dat advies is echt gebaseerd op taalkundig onderzoek (ik heb taalkunde gestudeerd :) ) en het is echt voor het slagen van een meertalige opvoeding van het grootste belang dat het kind de eerste jaren alléén de taal hoort van een moedertaalspreker. Kinderen moet zich cognitief de 'regels' van een taal eigen maken en alleen een moedertaalspreker gebruikt precies voor alles de juiste regels.
     
  19. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    eylem; onderzoeken die ik kende kijken naar 2 ouders. als het kind 1 moedertaal spreker heeft is dat genoeg. maar moedertaal spreker moet wel steeds corrigerend zijn. je kunt eigenlijk je kinds taal ontwikkeling niet zo makkelijk verpesten. maar goed, in zo een toestand moet de ouder die slecht spreekt moet het gewoon laten vind ik, je wilt met je kind communiceren toch? waarom dan in een taal die je niet zo goed kent?
     
  20. Lyso

    Lyso Fanatiek lid

    3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    leuk topic! Ik heb wat vragen er over en aangezien hier nogal wat ervaringsdeskunige zijn! :D
    Mijn man is engels, en ik nederlands. Mijn man woont al ruim 12 jaar in nederland, en is behoorlijk vernederlandst (prakt ook zijn eten ;)) Hij vind het dus ook echt super moeilijk om engels tegen onze dochter te praten. Zelfs op de dagen dat ze alleen zijn (1 soms 2 dagen per week) lukt het hem niet. Ik heb me er een beetje bij neergelegd. Wat we wel doen, we hebben voorlees boekjes in eht engels, die leest meestal mijn man voor, soms ik, we skypen regelmatig met de s-familie, bbc staat vaak aan, en over 2 maanden komt mijn s-zusje, en die neemt een stapel engelse dvds mee (vind ze hier te duur :)) Wat denken jullie, zal ze een bepaald niveau behalen?? Ze is nu 1,5 (wel grappig, een schaap zegt bij haar vaak baa, ipv beeh hihi)
     

Deel Deze Pagina