Tweetalig ?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Kari37, 17 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ALeV84

    ALeV84 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    heb ook even een vraagje aan jullie. Ik heb niet alle reacties gelezen maar vraag me ook af hoe ik mijn kind het beste tweetalig kan opvoeden. Mijn man en ik spreken zowel Turks als Nederlands vloeiend maar wel heel erg door elkaar. Tegen onze zoon van bijna twee praten we alleen maar Turks tot nu toe, omdat ik het heel moeilijk vond om hem twee talen tegelijkertijd te leren. Daarom kozen we maar eerst voor Turks want Nederlands leert hij toch wel later op school. Maar ik wil wel heel graag dat hij nog voordat hij naar school gaat dat hij goed Nederlands kan spreken en verstaan. We hebben vaker afgesproken dat mijn man in t Nederlands gaat praten en ik Turks of andersom maar dit is zo moeilijk omdat we gewend zijn om alleen maar Turks tegen hem te spreken. Ik vind dit zo moeilijk. Hoe kunnen wij dit het beste aanpakken? Hij kan inmiddels al honderden woordjes in het Turks en hij verstaat ook bijna alles. Zijn we nog op tijd om hem ook goed de Nederlanse taal te leren?? En raakt hij niet erg in de war als ik nu voortaan altijd in het Nederlands tegen hem praat, dat is hij nl. niet van me gewend he?? Graag jullie mening ;)
     
  2. mikos

    mikos Bekend lid

    7 dec 2010
    944
    0
    0
    @ Alev ik zou hem gewoon nederlands aanbieden, maar niet gemixt met turks dan kan hij het niet uit elkaar houden. Wij wisten bij onze eerste nou ook niet wat t beste was. Eerst een taal en daarna nederlands of beide tegelijk?
    We deden eerst ook een taal, maar ik heb me na bijna 2 jaar bedacht en ben toen alleen nederlands gaan praten. Nu is hij 4 en kan goed nederlands praten.
    Mijn neefje is zonder nederlands met de peuterspeelzaal begonnen en ik vond dat heel zielig hij verstond niemand en raakte helemaal gefrustreerd omdat hij niks duidelijk kon maken, ook snapte hij de kindjes niet dus ging altijd weglopen als iemand met hem wilde spelen.
    Het is even wennen als je gewend bent Turks tegen hem te praten, maar ik zou toch echt je best doen om vol te houden in het nederlands te doen (of je man) dat heeft veel voordeel voor zijn begin op school straks. Hij loopt dan misschien nog wat achter maar heeft iig een begin
     
  3. Eylem

    Eylem Niet meer actief

    Alev, het zou denk ik inderdaad het beste zijn als één van jullie vanaf nu continue Nederlands tegen je kindje gaat praten. En zo snel mogelijk, want nu is hij nog jong dus pikt hij het makkelijker op. Maar dan wel echt volhouden, want anders is het inderdaad verwarrend. succes!
     
  4. supermummy

    supermummy Niet meer actief

    Alev ik zou ook zeker niet gaan mixen, dat begrijpt een klein kind nog niet! Voor het kind is Turks en Nederlands dan een taal, hij weet niet wat bij welke taal thuis hoort.
    Daarna zal hij meer moeite hebben om te onderscheiden tegen wie hij Turks praat en tegen wie Nederlands. Als jouw moedertaal ook Nederlands is en jij er 100% in kan uitdrukken en jij je op je gemak voelt met hem in het Nederlands te praten zou ik idd kiezen om met hem in het Nederlands te praten en jouw man in het Turks (Of andersom natuurlijk)
     
  5. supermummy

    supermummy Niet meer actief

    :D Hihi ze zal zeker wel meer Engels leren als andere kinderen op deze manier. Maar kan je niet je man eens vertellen over hoeveel voordelen het heeft als ze vanaf kleins af aan tweetalig wordt opgevoed?Dan ook nog zo´n belangrijke taal als het Engels, zou toch fantastisch zijn als je 4 jarige straks perfect Engels & Nederlands spreekt inclusief dat fantastische accent?:D
     
  6. Lyso

    Lyso Fanatiek lid

    3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    tja, ik ben zelf tolk, dus weet heel goed de voordelen. Heb hem ook wel bestookt er mee, maar het lukt hem echt niet goed. Ik meot zeggen dat ik het wel een beetje begrijp, we waren met de kerst in engeland, en toen moest ik dus ook steeds switchen, maar meeen dat is moeilijk!! dus sindsdien heb ik het een beetje op gegeven, tis tenslotte zíjn familie en taal... Ik moet zeggen, ik ben zelf tolk nederlandse gebarentaal, en je hoort overal dat mensen baby gebaren maken met hun baby, ik hoef er niet eens een aparte cursus voor te volgen, maar toch lukt het met niet, op de een of andere manier zit dat nederlands er zo ingebakken... ( en lijk ik altijd mijn handen vol te hebben...;)) hoe doen jullie dat??
     
  7. mikos

    mikos Bekend lid

    7 dec 2010
    944
    0
    0
    Ik heb helemaal geen problemen met dat switchen van taal eigenlijk. Bij mijn schoonfamilie wordt er turks gepraat en bij mijn familie nederlands, bij ons is het de hele dag door een geswitch van nederlands naar turks. Mijn zoontje vind het ook wel best die raakt zelfs niet eens meer in de war van tegen wie hij nu welke taal moet praten (hij wordt deze week 4)
     
  8. noralie

    noralie Actief lid

    18 feb 2009
    480
    0
    0
    Ge'alya
    AMS wees je al op het topic voor mama's in het buitenland. De discussie over meertalig opvoeden begint hier op pagina 16, dan hoef je niet alle pagina's door te zoeken :)
     
  9. AMS

    AMS Fanatiek lid

    14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Thanks Noralie, dacht dat de info die jij daar gaf handig zou zijn..
     

Deel Deze Pagina