tweetalig

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Mukkie11, Sep 19, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

Leuk topic!

Bij ons gaat het ook niet OPOL, bij ons is het thuis Nederlands, elders Engels. In gezelschap praat ik ook wel engels tegen ze, net zo het uitkomt. Ik vind het anders onbeleefd. En dat gaat heel goed, de oudste van bijna 4 spreekt allebei keurig, ik denk net wat beter Nederlands maar dat zal wel veranderen als hij naar school gaat. De middelste verstaat goed engels maar praat duidelijk meer NL, mar ze is pas net twee. binnenkort start ze op de peuterschool en dan zal het wel snel gaan.
    Ik vind het wel indrukwekkend hoe snel ze schakelen en hoe mooi ze praten, dat britse accent van mijn zoon, prachtig!

2. limegreen

limegreen Bekend lid

May 6, 2008
    892
    0
    0
    Leuk om te lezen dat er meer ouders zijn die hun kindjes meer talen leren...
    Onze dochter van 2,5 spreekt nu 3 talen.
    Engels, Nederland en Chinees..

3. Fransa

Fransa Niet meer actief

Hier ook 2-talig. Wij het NL, bij de oppas Frans. En straks op school natuurlijk ook.

Consequent zijn is superbelangrijk. Je ziet onze oudste nu al raar kijken als ik eens een keer een Frans woordje tegen hem zeg. Dat verwacht hij namelijk niet van mij.

Leuk detail; als zijn broertje iets doet wat volgens hem niet mag dan zegt hij geen 'nee' maar 'non'. Dus het zit er al vroeg in.

Ons is trouwens meerdere malen gezegd dat je je kind een taal pas goed kunt leren als jij deze ook vloeiend spreekt. Wij zouden bijv. graag willen dat ze ook Engels leren. Spreken wij in principe vloeiend maar het is niet onze moedertaal. Dus daarvoor mogen ze straks lessen nemen. Vind eerst NL en Frans het belangrijkste want daar zullen ze de eerste 12 jaar van hun leven toch het meeste mee doen...

4. Trisha1981

Trisha1981 Bekend lid

Feb 27, 2009
    841
    1
    0
    Eindhoven
    Wij voeden ons dochtertje ook 2talig op. Ik praat Nederlands met haar en haar vader Pular (Afrikaanse taal). Haar vader en ik praten Nederlands met elkaar.
    De dochters van mijn zwager zijn Duits/Frans opgevoed en hebben heel snel Engels opgepikt. Zij spreken alledrie de talen vloeiend en op school zijn zij er ook nog eens heel goed in.
    Mijn man en zijn broer hebben wel een discussie gehad waarom we A. niet Nederlands/Frans opvoeden, maar we vinden dat ze met haar familieleden moet kunnen praten die geen Frans spreken en Frans krijgt ze bovendien straks wel op school (hopen we).
    Voorals nog praat onze meid alleen nog Nederlands maar Pular verstaat ze wel hebben we het idee. Mijn man is een beetje laat begonnen met consequent Pular tegen haar te praten, maar dat komt wel goed.

5. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    Leuk om al deze ervaringen te lezen! er zijn toch heel wat moeders die ervaring hebben met tweetalig opvoeden!

wij proberen ook heel consequent te zijn. ik ben ook nu zover dat ik op straat rustig NL praat ipv Grieks ook als ik in contact kom met een griekse moeder. ik spreek behoorlijk goed grieks maar toch is het belangrijk dat ons mannetje het leert van een native speaker (zijn vader, schoonfamilie). ik merk dat hij dingen gaat zeggen die echt op of nederlandse woordjes of griekse woordjes lijken. leuk is dat!maar idd consequent zijn is heel belangrijk!

we willen als we nog hier wonen ook een opvang gaan proberen en daar leert hij natuurlijk makkelijk grieks maar het zit er dik in dat we naar Nl gaan over twee jaar en dan wordt het meer NL. Maar er zijn ook griekse schooltjes om de taal spelenderwijs te leren! we zullen dan ook aan de griekse tv moeten want ik vind het heel erg belangrijk dat hij ook die taal heel goed leert (ook schrijven!)

het kost misschien iets meer moeite en doorzettingsvermogen maar dan spreekt n kind wel twee talen vloeiend en dat is zo waardevol!hoort ook bij de cultuur, want een mixje is van allebei wat...en allebei de culturen/talen zijn even belangrijk!

6. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    ik vond het ook eerst onbeleefd maar ik heb begrepen dat consequent zijn hele belangrijk is en ik merk nu dat men het niet als onbeleefd ervaart...bovendien is Grieks zo ontzettend anders dan NL, misschien is dat juist wel makkelijker om te herkennen. mama praat zo en papa weer anders!;)

7. Tord

Tord VIP lid

Oct 26, 2009
    7,304
    299
    83
    Wij voeden ook meertalig op, en als ik het taalgebruik van mijn dochter vergelijk met dat van andere kinderen van haar leeftijd, loopt ze juist erg voor (in 1 taal). De 2e taal spreekt ze ook, hoewel iets minder uitgebreid, en de 3e taal begrijpt ze maar spreekt ze niet.

Share This Page