Wij willen onze kinderen graag 2/3 talig opvoeden. Mijn vriend is pakistaan betekend dat hij onze kinderen Punjabi kan leren en ik nederlands.. , ehm en hij ook want spreekt ook nederlands... Daarnaast zouden wij onze kinderen graag naar een internationale school laten gaan waar ze ook engels leren.
een nichtje van ons heeft een dochtertje van 1 1/2. ze spreekt arabisch, berbers, en engels (haar moeder geeft engelse les) later zal ze ook nog frans gaan praten. ze heeft er zelf totaal geen moeite mee. het beste is als de ene ouder de ene taal praat, en de ander de andere taal.
Mijn vriend is Chileens en ik ben half Javaans/Ned. CArlos wordt op gevoed met de Ned taal die is toch het belangrijkst. En daar naast Spaans, als hij groter is dan wil ik hem misschien ook Javaans leren. Anders wordt het te veel in 1x. Kenissen hebben ook een zoontje, beide ouders zijn Chinees. Hun zoontje Ian wordt ook tweetalig opgevoed Chinees en Ned. Het zoontje van me nichtje wordt ook tweetalig op gevoed in het Ned en Turks.
Hier worden ook 2 talen gesproken: Frysk en Nederlands. Ons dochtertje praat meer Ned dan Frysk, maar ik weet zeker dat ze het prima verstaat. Nu haalt ze nog wel eens de talen door elkaar, maar ze weet van veel dingen de woorden in het Frysk en het Ned. Voorbeeldje: stuk en stikken (beide betekent kapot), spelen en boartsjen, ruzie maken en ruzie meitsje... Al keek de leidster van de creche gek op toen Ilse een protter zag vliegen (spreeuw) Groet van Kiki PS dankzij Dora kent ze ook een paar woordjes engels
Hmm als ik een babytje krijg met mijn vriend kan het nog gezellig gaan worden! Ik ben namelijk Nederlandse, mijn vriend is Engels en ik woon op Tenerife.... Zal dus echt 3-talig moeten worden.... Denk dat ik Nederlands ga praten, mn vriend Engels en dan in een creche voor 1 of 2 dagen leert het wel Spaans.......
Ikzelf ben tweetalig opgevoed. Mijn vader is Nederlands en mijn moeder Engels. Als ik soms de verhalen van mijn moeder hoor van vroeger, hebben wij nooit problemen gehad met het leren van twee talen tegelijk. Wel is het zo dat toen ik werd geboren, mijn moeder nog geen Nederlands sprak. Dus iedere ouder zijn eigen taal, om het zo maar te zeggen. Mijn zusje en ik hebben allebei altijd beide talen gesproken. Mijn nichtje daarintegen, verdomde het om engels te praten (bijvoorbeeld als mijn oma over was) Ik denk dus dat het ook voor een groot gedeelte aan het kind ligt of ze ook daadwerkelijk beide talen gaan spreken, maar begrijpen doen ze het zeker. Liefs Heel
Ahleen Saartje mijn kinderen worden drietalig opgevoed Turks, Arabisch en Nederlands en aan de oudste twee gezien lukt dat prima dus voor de derde ook! ze switchen ook zo makkelijk van de ene naar de andere taal ongelooflijk
haiii ikben zelf tweetallig opgevoed antiliaans en nederlands. ook al ken ik nederlands beter dan mijn eigen taal kan ik het wel verstaan en praten.( wel gebrekkig) maar ik kan het wel. zelf willen mijn vriend en ik onz ezoontje ook twee talen leren nederlands en antiliaans. ik weet me god niet hoe ik dat moet aanpakken mijn vriend kan geen 1 woord antiliaans dus moet ik het hem leren maar wanneer de kleine bepaald ewoorden ken en tegen mijn vriend wat zegt snapt hij er misschien niks van. pppppfffffff ik wil het wel heel graag doen hun leren. frýsk leert hij wel op school zeiden we zelf.