Even jullie advies! Binnenkort gaan wij (eindelijk ) samenwonen. We wonen nu ieder nog apart maar dan zullen ook onze financien samengaan natuurlijk. We hebben allebei een idee over hoe we dat dan gaan regelen met onze salarissen en rekeningen etc maar we zijn er nog niet over uit. Ik vind het wel handig bijvoorbeeld om 1 rekening te hebben waar beide salarissen op gestort worden en waar ook de vaste lasten en boodschappen afgaan. Daarnaast ieder een eigen rekening met "zakgeld". En ieder een eigen spaarrekening en een gezamelijke spaarrekening. (plus dat onze baby straks een eigen spaarrekening van ons krijgt) Hoe hebben jullie dat geregeld? Ben ik wel heel benieuwd naar.
We hebben allebei een eigen rekening waar onze salaris opkomt. Dan storten we een deel naar een gezamelijk rekening (voor de hypotheek, gas, kabel, boodschappen, water, licht enzo). Verder hebben we nog een gemeenschappelijke spaarrekening en onse eigen spaarrekening. Met andere woorden: 1 gezamelijke betaalrekekning (vaste lasten) 1 gezamelijke spaarrekening (vakanties e.d.) 1 eigen betaalrekening 1 eigen spaarrekening.
Wij hebben allebei onze eigen rekening. Eigenlijk is dat zo'n beetje gegroeid. Mijn hubbie betaalt alle vaste lasten en ik de boodschappen, mijn eigen dingen (auto, telefoon etc) kleding en extra's.
Wij hebben 1 betaal rekening en 1 spaarrekening Voor Kylian hebben we 2 spaarrekeningen 1-tje waar hij het geld dat hij van ons (zakgeld) en oma's en opa's krijgt op kan doen en 1-tje waarop wij sparen voor als hij later naar school gaat (heb zo'n donkerbruin vermoeden dat er dan geen studiefinanciering meer zal bestaan en wij willen hem toch de kans geven te kunnen studeren al zal hij er dan wel zelf een baantje bij moeten nemen ofzo) Groetjes Anita
Wij hebben 2 betaalrekeningen samen en 2 spaarrekening samen. En straks voor de baby ook een spaarrekening voor later. Inderdaad om te studeren in de toekomst , Nu hebben we nog maar 1 inkomen en een studiebeurs, maar dat gaat na het afstuderen natuurlijk veranderen.
alles van 1 rekening (zowel spaar als betaal) Ieder moet het voor zich weten maar waarom zou je het splitsen? Ik begrijp dat niet zo heel erg goed. Als ik iets wil kopen koop ik het en andersom ook en als het op is dan w88 we gewoon
Maar heb je dan geen behoefte aan een stukje "eigen geld" ? Dus waar je je niet voor hoeft te verantwoorden?
Wij hebben gewoon alles op 1 rekening. Hier wordt dus het salaris van beiden op gestort en gaan dus ook de vaste lasten en huishoudgeld vanaf. Makkelijk geregeld vind ik zo, zo krijg je ook nooit ruzie. En we hebben nog een gezamenlijke spaarrekening. We hebben ook nog een spaarrekening voor onze dochter waar we elke maand geld op storten. Onder het mom voor later als ze wil studeren of iets dergelijks. Voor onze zoon gaan we dit straks ook doen. Gr Otje
Waarom zou je je moeten verantwoorden als je een keer wat voor jezelf gebruikt? Kijk als ik of mijn man nu een dure aankoop wil doen ( meestal is dit wanneer het vanaf een euro of 50 is muv kleding want die kopen we toch meestal samen) overleggen we het eerst met elkaar. We weten ook wat er nog op de rekening staat en wat er nog af moet aan vaste lasten. Wel gaat het sparen elke maand automatisch, dan weten we zeker dat we ook daadwerkelijk sparen en gaat het niet zo snel van ach dan doen we volgende maand wel dubbel ofzo. En ja af en toe zit er een maand tussen (meestal december en ach hoe zou dat nu komen ) dat we wat geld van de spaarrekening afhalen. Hou er wel rekening mee dat wanneer je gaat samenwonen je vanaf dan totdat je gaat verhuizen je die maand wel je water/gas en electra (meterstanden) door moet geven. Wij zijn ook aan het einde van een jaar samen gaan wonen en dat betekend dat we ook elke december de afrekeningen krijgen. Ook is het handig om in het achterhoofd te houden dat je alle apperatuur nu in 1 keer aanschaft en dat je dus over een aantal jaren niet raar op moet kijken dat het allemaal achter elkaar kapot gaat. Groetjes Anita
Wij hebben een gezamenlijke betaalrekening en een gezamenlijke spaarrekening. Ook voor ieder kind hebben we een spaarrekening.
Mijn punt is dus dat ik een volwassen meid ben, die haar eigen centjes verdient (en een boel ook). Ik heb dus ECHT geen zin om me te verantwoorden. Als ik voor E1000 kleding wil kopen, dan wil ik dat doen zonder daar over overleg over te voeren. Mijn geld, mijn salaris. Ik ga toch ECHT niet vragen om toestemming. Ik ben geen klein kind....
maar dat kan ook met 1 rekening hoor..... mijn mannetje heeft vrijdag nog een hoop spulletjes voor zijn motor gehaald en meteen een nwe helm nou daar ga ik niet over zeuren maar dan is het wel op deze maand. En heb ik dus pech volgende maand beter
Wij hebben ook: 1 gezamelijke rekening en spaarrekening. Voor de hypotheek e.d. en daarnaast allebei een eigen rekening waar het salaris op gestoord wordt en een eigen spaarrekening.
Met verantwoorden bedoel ik ook niet dat je als een klein kind moet vertellen wat je met je centjes gedaan hebt. Zeker niet. Ik bedoel eigenlijk: Ik verdien nu mijn eigen geld. Ik wil daarom ook mijn eigen bankrekening houden en daar iedere maand een x-bedrag op gestort hebben. Hij wil dat ook. Samen maar toch ieder ook een eigen gedeelte zeg maar. Ik merk dat ik daar wel behoefte aan heb. Dat kan zeker ook samen op 1 rekening maar ik heb dan toch minder dat "zelfstandig/onafhankelijk" gevoel.
Ook wij hebben ieder een eigen rekening waar het salaris wordt gestort, en waar we zelf op sparen. Daarnaast hebben we een gezamelijke rekening waarop we maandelijks een vast bedrag storten voor de vaste lasten. Omdat ik (normaal) een stuk meer binnenkrijg als mijn man betaal ik de boodschappen (als hij meer krijgt in een maand betaald hij gewoon meer mee). Wij vinden allebei een stukje "eigen geld" heerlijk, en hij voelt zich zo minder lullig over het feit dat ik meer verdien. Onze gezamelijke rekening daar staat altijd genoeg op voor de automatische incasso's, en daar pinnen we zelden geld van. Zodat we als de "grote" rekeningen komen ook nog een potje hebben. En ja officieel is alles van ons beiden, maar zo voelt het nog niet. En dat hoeft voor ons allebei niet. Wij zijn verantwoordelijk voor onze eigen rommel en lusten (tenzij het de spuigaten uitloopt dan helpen we elkaar echt wel hoor). Ik wil binnen kort ook nog wel een spaarrekening voor onze kleine gaan openen. En dit niet voor een leuk zakcentje, maar zodat ze wel kan gaan studeren. Groetjes Daphne