Onze meid gaat twee dagen naar het kdv. Dit gaat voor ons allemaal goed: ze heeft het er leuk, eet en slaapt er goed, is 's avonds niet total loss maar gewoon normaal en wij (mijn vriend en ik) kunnen zo onze werkdagen maken. Helemaal oké dus. Nu vroeg ik me af: als een kind al naar het kdv gaat, is er dan nog toegevoegde waarde om ook naar een psz te gaan, of hoeft dat dan niet meer? Ik weet dat er een verschil in zwaartepunt is (kdv is meer voor opvang en verzoring, psz meer voor ontwikkeling stimuleren), maar ook op een kdv ontwikkelt een kind zich natuurlijk. Het leert bijvoorbeeld er op te vertrouwen dat papa en mama weer terugkomen, het leert samen spelen, op z'n beurt wachten, met andere 'regels' omgaan, etc. Op een kdv, zeker in een peutergroep, doen ze natuurlijk ook spelletjes en activiteiten, ze spelen er buiten, maken muziek, knutselen. Of doen ze op een psz toch echt nog weer heel andere dingen? In ons geval is er geen sprake van een ontwikkelings- of taalachterstand, waar een psz natuurlijk ook op gericht is. Ik vind twee dagen kdv eigenlijk wel mooi. Als ze ook nog naar de psz zou gaan, zouden er twee ochtenden bij komen. Dan zou ze dus vier dagen per week van huis zijn. Dat vind ik eigenlijk teveel, zeker omdat ze volgens mij geen extra begeleiding nodig heeft om straks de overgang naar de kleuterschool te kunnen maken. Voor ons werk hebben we het niet nodig om extra opvang te hebben, al kan ik heus wel wat leuks verzinnen om te doen met die extra vrije tijd (Los van dat ik eigenlijk niet weet of ik ons meisje wel minder wil zien, ik geniet van onze moeder-dochter-dagen!) Maar misschien zie ik dingen over het hoofd en zou zij de psz juist superleuk vinden. Juist ook omdat ze zo goed gaat op het kdv en daar niet overprikkeld ofzo van thuis komt. En een aantal activiteiten die ze op een psz zou meemaken, kan ik thuis in m'n eentje niet bieden (zoals met een hele groep dansen en muziek maken of gymen op gymtoestellen). Of moet ik het voor dat soort dingen misschien meer zoeken in de richting van peuterdans/peutergym/peutermuziekles/peuterzwemmen etc? We kunnen natuurlijk ook nog kijken of we er één dag kdv en twee halve dagen psz van maken, maar dat is voor ons werk weer minder handig. Ik hoor graag jullie afwegingen en ideeën hierover!
Tja, ik vind het echt zoiets persoonlijks. Mijn zoontje is 3 en gaat 1 dag naar het kdv en 1 dag naar mijn moeder en 2 dagdelen naar de psz, dus ook 4x per week buitenshuis. Hij vindt de psz vele malen leuker dan het kdv, overigens. Dat komt grotendeels denk ik doordat hij bijna de oudste in zijn groep is bij het kdv (verticale groepen). Er zijn alleen nog 2 meisjes van zijn leeftijd, de rest is veel jonger. Op de psz zitten natuurlijk allemaal jongetjes en meisjes van 3. Hier doen ze trouwens bij de psz niet van die fantastische dingen die jij opnoemde hoor. Geen muziek maken, geen gymtoestellen, en van dansen heb ik ook nog niet echt gehoord. Wel samen zingen, soms met mimiek of bewegingen of zo erbij. En buiten spelen, knutselen, puzzels maken, verkleden, voorlezen, en gewoon spelen met auto's, zand, poppen etc. Mijn zoontje vindt het vooral erg leuk dat er zoveel andere kinderen zijn. En wij wonen in een klein dorp, met maar 1 psz, dus hij leert zo gelijk heel veel kinderen van zijn leeftijd kennen, die straks misschien ook weer bij hem op school zitten. Hij heeft ook altijd hele verhalen over die kinderen, we komen ze vaak op straat tegen en dat vindt hij helemaal geweldig. Dus zelfs al vind ik onze psz ontwikkelingstechnisch niet echt geweldig, toch is het sociale aspect hier al zeer de moeite waard.
Dit doen ze bij ons op het KDV ook. In ons geval zie ik dus geen grote meerwaarde van de psz en zal daar ook niet voor kiezen. Maar mijn zoontje gaat al 3 dagen naar het KDV en dat vind ik meer dan genoeg.
Ik denk dat het ook afhangt van je KDV en wat je zelf fijn vindt. Wordt er vooral gespeeld of krijgt je kind ook opdrachten/onderwerpen waar ze mee werken? Heeft je kind veel leeftijdsgenootjes om mee te spelen op het KDV, zoals Luppy al aangaf? Ons zoontje gaat, als alles loopt zoals gepland, niet naar de PSZ. Door horizontale groepen heeft hij meer dan genoeg leeftijdsgenootjes en is er veel tijd om de dingen die ze doen aan te passen aan de leeftijd. Verder staat het pedagogisch beleid hier hoog op de agenda. De oudere kinderen werken 1 dagdeel per week in een klein groepje aan een thema. Het sociale aspect van de psz werkt hier minder omdat er veel peuterspeelzalen zijn en je niet kunt weten of het mogelijke vriendje naar dezelfde basisschool zal gaan.
Hier doen ze op het KDV hetzelfde als op een PSZ vandaar dat onze kindjes ook niet naar een peuterspeelzaal gaan. De oudste 2 zitten inmiddels op school maar gingen voorheen (net als onze jongste nu) 2 dagen in de week naar het KDV. Daar spelen ze buiten, zingen liedjes, doen spelletjes, dansen op muziek, knutselen, smincken enz enz. Voor ons had een PSZ dus geen toegevoegde waarde. Ik was blij als ik vrij was en de kindjes gewoon thuis waren en ik zelf van ze kon genieten.
Het hangt er denk ik van af hoeveel tijd je hebt en hoeveel tijd je voor jezelf wilt hebben etc. Mijn zoontje gaat niet naar een psz omdat hij 40 uur per week naar het kdv gaat en er dus eigenlijk geen tijd / noodzaak is om hem naar een psz te brengen. Maar als je er wel tijd voor hebt en het bijvoorbeeld in de buurt is, kan het denk ik best leuk zijn. SUcces!
Mijn oudste zoon gaat drie dagen per week naar het kdv. Sinds kort gaat hij ook twee ochtenden in de week naar de psz in de veronderstelling dat dit een zekere meerwaarde zou geven. Helaas zie ik dit niet. Ook omdat het kdv dit jaar zelf ook met een voorschoolse educatie methode gaat beginnen, dus daar hoef ik het ook niet voor te doen. Verder vind ik het voor hem toch teveel die twee extra ochtendjes en omdat hij 's middags nog slaapt kan ik ineens nergens meer heen, behalve in de schoolvakanties. Dus heb ik het weer opgezegd. Nog een maandje en dan is het klaar. Op het psz waren ook verder bijna alleen maar kindjes die niet naar een kdv of gastouder gingen. Het ligt er natuurlijk aan of ze op het kdv inderdaad alleen maar 'pappen en nathouden' of dat ze echt actief en spelenderwijs lerend met de kinderen bezig zijn. Volg ook je gevoel. Ga een keertje kijken op zo'n psz, dan krijg je toch een beetje een indruk. Succes met je keuze!
Voor ons is het echt niet nodig. Het kdv waar mijn dochter naar toe gaat doet ontzettend veel aan ontwikkeling/opvoeding. Het verschil met psz is dat ze samen eten en gaan slapen tussen de middag Ze leert er ook ontzettend veel (dierennamen, tellen, kleuren en andere begrippen) en ze leert er tientallen liedjes. Ze werken ook in thema's en knutselen elke dag (als kindjes dat willen). Ook zijn er puzzelmomentjes, dus ik zie hier de meerwaarde van psz echt niet!
Ik wil Gijs over zo'n anderhalf jaar wel naar de PSZ brengen.. Zodat ie al wat de kids leert kennen die later bij hem op school zitten.. de psz is hier, samen met de scholen obs+cbs onder 1 dak op zo'n 4,5 km vandaan.. Ik werk als oproepkracht en kan voor een groot deel zelf bepalen op welke dagen ik werk ( flex.contract bij kdv) Ik vind t wel belangrijk dat Gijs straks hier naar de psz kan gaan..( wat wel inhoudt dat ik die ochtend niet kan werken..)
Thomas ging al naar de psz voordat hij naar het kdv ging. Ik wilde hem niet van de psz afhalen omdat hij er meerdere vriendjes heeft. Met een aantal gaat hij straks tegelijkertijd naar de bassischool. En dat vind ik wel een fijn idee. Op het kdv zijn ze veel meer kindgericht bezig, op de psz heb ik weleens het idee dat ze niet alles in de gaten hebben wat er gebeurt. De psz is voor Thomas echt een soort van uitje. Op het kdv zijn ze hier namelijk wel wat strenger, maar dat vind ik wel een mooie voorbereiding op de basisschool. Jasper staat ingeschreven bij de psz, maar ik ben er nog niet over uit of ik hem nu wel of niet laat gaan. Thomas is echt een vrijbuiter en is graag met andere kindjes aan het spelen. Jasper is wat meer een plakker, die is graag bij je in de buurt en misschien is 2 dgn kdv en 2 ochtenden psz wat teveel voor hem. Ach, ik heb nog even om er over na te denken en van de psz kan ik m eventueel zo afhalen. Het is een peroonlijke keuze, hangt ook af van je kindje. En het ligt er ook maar net aan wat de psz allemaal doet met de kids. Daar zit ook nog weleens verschil in.
Quinn gaat wel naar de psz als hij 3 is. Hij gaat nu 2 1/2 dag naar het kdv. De psz waar hij heen gaat is aangesloten bij de school waar hij naar toe gaat, en ze bereiden hem voor op de les methode die daar gegeven gaat worden. Ook gaan hij als hij bijna naar de basisschool gaat al een paar keer kijken enzo. Dus voor hier is het wel een toegevoede waarde dat hij gaat.