Natte voeten op school

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Amarens, May 21, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Amarens

Amarens VIP lid

Dec 24, 2009
    11,522
    3,770
    113
    Graag wil ik jullie mening over dit voorval.
    Op het schoolplein ligt een grote plas wat de kinderen uiteraard erg interessant vinden. Mijn zoon liep daar langs en werd in zijn rug in het water geduwd, tot zijn knieën was hij helemaal nat. Dus zijn broek, sokken en schoenen waren compleet nat. Omdat hij in zijn rug geduwd is, weet hij niet wie het gedaan heeft dat doet er ook verder niet toe. Hij is gelijk naar de juf gegaan om te vertellen dat hij dit heel erg naar vindt en dat hij flink nat is geworden. De juf vond het allemaal prima en het was afgedaan met dan moest je daar maar niet lopen. Nu ben ik een beetje kwaad omdat hij van ongeveer 13 uur tot 18 uur met een natte broek (was wel op een gegeven moment opgedroogd), natte sokken en natte schoenen rond heeft gelopen. Dit omdat hij na school naar de bso is gegaan.
    Toen hij zijn schoenen thuis uit deed waren ze samen met zijn sokken nog steeds nat. Het is op dit moment wel zo dat ik mogelijk niet adequaat reageer daarom wil ik bij jullie checken of ik naar de juf moet stappen. Ik had namelijk graag gewild dat ze contact met mij opnam dan kon ik of droge kleren en schoenen brengen of hem eerder van de bso ophalen. Nu maar hopen dat hij niet ziek wordt want dat brengt in deze corona paranoia tijd extra gevolgen met zich mee.

2. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

Jan 13, 2019
    5,072
    5,826
    113
    Female
    Je kan sowieso wel even om een stukje context vragen. Was je zoon al meerdere malen gewaarschuwd dat hij daar niet moest spelen of liep hij er toevallig voor het eerst langs? Wat was de afweging van de juf om geen droge kleding te pakken? Dacht ze dat het wel meeviel?

Je kan het even laten zakken dan dan later een berichtje sturen. Dan kan je misschien de zaken beter verwoorden en rustig in gesprek gaan.

Sowieso is het rot als zoieta gebeurd. Maar ik vraag mij altijd af wat de andere kant is van het verhaal. Daar kan je naar vragen en dan natuurlijk wel aangeven hoe het op jou was overgekomen en dat je het fijn had gevonden dat ze je had gebeld voor overleg. Gewoon rustig.

Syane and Zuremat like this.
  3. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hoe hij ook in die plas gekomen is - ik vind dat ze hem andere kleding hadden moeten geven en als ze die níét hebben, dan hadden ze even contact op kunnen nemen.

Kijk als hij iedere week een nat pak haalt (expres) zou het misschien anders zijn, maar als dat zo was, had hij waarschijnlijk standaard reserve kleren bij.

Aan de ene kant denk ik ook van 'ach, het is de onderkant van z'n broek.. het droogt vanzelf weer' - maar misschien kun je bij hem aangeven dat hij het volgende keer mag vragen aan de (bso)juf, of ze jou willen bellen of dat hij zelf naar jou mag bellen (met de telefoon van school) om schone kleren te vragen, zodat JIJ dan uiteindelijk degene bent die beslist of je ze brengt of niet.

Syane, Gewooniemand, NiVa0230 and 5 others like this.
  4. Amarens

Amarens VIP lid

Dec 24, 2009
    11,522
    3,770
    113
    Het laten rusten doe ik sowieso al anders had ik een bericht al gestuurd :thumup: En mijn zoon is 9 jaar, dus ik verwacht echt niet dat ze droge kleding voor hem hebben maar had het inderdaad graag geweten. Hij voelde zich heel erg onprettig omdat hij zich niet gehoord voelde. Er waren overigens meerdere kinderen geduwd, hij was niet de enige. Hij heeft wel een sterke rechtvaardigheidsgevoel, het voelde voor hem niet ok.

5. Amarens

Amarens VIP lid

Dec 24, 2009
    11,522
    3,770
    113
    Die broek vind ik ook geen probleem, zijn sokken en schoenen wel. Urenlang met natte schoenen rondlopen is gewoon een risico om ziek te worden. Je hebt een goed punt, ik zal hem inderdaad leren om proberen te bellen, het meer onder aandacht te brengen bij de bso want daar heeft hij het niet verteld en ik weet wel zeker dat ze daar heel erg meedenkend zijn.

6. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,617
    8,364
    113
    Female
    Ik zou de juf nog wel zeggen dat je het fijn had gevonden als je het op tijd had geweten zodat je had kunnen kijken of je nog wat kon regelen.

7. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

Dec 6, 2018
    3,899
    5,859
    113
    Female
    Ik zou het ook aan de juf latennwwten. Ik zou het niet heel groot maken maar wel even zeggen dat hij het echt heel onprettig vond met natte schoenen en sokken, en dat je graag iets droogs was komen brengen. Zeker omdat hij in die plas geduwd is en niet zelf er is is gesprongen

Syane, Gewooniemand and NiekeKris like this.
  8. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,328
    10,294
    113
    Wel naar dat je zoon zich niet gehoord voelde. Ik snap ook wel dat ze geen kleding hebben maar misschien had juf wel aangeboden om de schoenen in kranten te wikkelen en zo te laten drogen maar zag je zoon dit niet zitten?

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,139
    8,870
    113
    Zo zou ik het ook doen.

Ik zou niet per se eventueel ziek worden erbij halen, want volgens mij spelen virussen ed daar een veel grotere rol bij.

MaMa likes this.
  10. Amarens

Amarens VIP lid

Dec 24, 2009
    11,522
    3,770
    113
    Ik kan het fout hebben maar mij is altijd geleerd dat droge en warme voeten heel belangrijk zijn. Ik heb hem nog even doorgevraagd en hij had het ook nog hartstikke koud. Afgesproken dat hij volgende keer vraagt om mij te bellen, desnoods bij de bso. Ik zal de juf een berichtje sturen, ik ga maar vanuit dat zij onderschat heeft hoe nat hij is geworden.

Athina likes this.
  11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,139
    8,870
    113
    Vroeger zeiden ze ook dat je ziek werd van zonder jas naar buiten gaan. ;) Mogelijk wordt je wel sneller vatbaar door bepaalde dingen, maar zonder virus/bacterie wordt niet, bij mijn weten, niet ziek. Kou is een ander verhaal. Ik zou de juf dus ook wel mailen, met de inhoud die Saartje33 al mooi beschreef. En inderdaad je zoon het volgende keer ook duidelijk laten aangeven (geen idee of hij dat misschien al gedaan had?).

12. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Hier zou ik het een gevalletje pech vinden; de juf kan ook niet weten hoe nat zijn voeten bv zijn. Ik zou van mijn dochters verwachten dat als ze echt kletsnatte voeten hebben, ze dat zelf even zeggen en bv vragen of ze hun gymschoenen aan mogen. Ik verwacht met 9 eigenlijk niet dat de juf meteen gaat bellen met mij, alleen als dochter dat zélf duidelijk aangeeft.

Amy32, Madeliefke and Neuzeke like this.
  13. Catou

Catou Fanatiek lid

Oct 11, 2013
    3,683
    1,860
    113
    Echt hoeveel ouders dat nu nog zeggen, Pff!

Ik zou het wel melden idd zonder heel veel verwijten/boze toon, maar wel dat hij het erg onprettig vond met naaste sokken en schoenen.

Paardenbloem likes this.
  14. riean

riean VIP lid

Apr 21, 2014
    5,780
    7,367
    113
    Ik heb van mijn moeder geleerd dat je niet ziek kunt worden van kou en nattigheid ;) zeker niet van natte voeten.
    Je wordt ziek van een virus of van een bacterie. Volgens mij kun je wel vatbaarder worden van lang in de kou te lopen zonder goede kleding.

W.b. natte sokken e.d., mijn derde speelt graag buiten, zeker met nat weer. Hij loopt dan ook uren met een natte broek en natte voeten. savonds gaat hij dan lekker in een warm bad en wordt hij heerlijk rozig. Dan in pyjama op de bank en verder niks aan de hand. Nu is hij wel een harde hoor, heeft het bijna nooit koud, dat scheelt wel.
    Wat je zou kunnen doen is aan je zoon zeggen dat hij een volgende keer vraagt of hij droeg sokken kan krijgen en zijn schoenen ergens mogen drogen.

15. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,879
    2,881
    113
    Noord-Holland
    Wij hebben op school én op de bso extra setjes kleding liggen. Ik leer mijn dochters dat als ze nat zijn, en zeker bij natte voeten, dat ze droog spul aan moeten trekken zodat vocht en kou niet hun lijfje intrekt.
    Kan je dat niet doen? Gewoon voor enig ongelukje een extra set kleding in de luizenzak of in zn rugtas. Hij is 9 dus ik zou verwachten dat hij dat dan verder zelf kan regelen.

En dan dat weer aan de juf laten weten. Want hij is nat maar er is nergens reservekleding.. wat had de juf dan moeten doen (in zn ondergoed in de klas lijkt me ook geen optie :|)... maar door zelf iets mee te geven ontstaan er mogelijkheden.

16. Zana28

Zana28 Actief lid

Dec 29, 2010
    379
    48
    28
    Met 9 zou ik denken dat mijn zoon een beetje zelfsredzaam is en als de kleren en schoenen echt te nat zijn, daar zelfs kan bedenken om deze uit te trekken, maar bij ons hebben ze ook nog de sportkleren op school liggen.
    Ik zou wel proberen bij hem te achterhalen of hij gewoon toevallig "slachtoffer" van een onbezonnen actie is geworden of dat hij gepest wordt.
    Als het je hoog zit, gewoon de juf laten weten, wat je ervan vindt, misschien was ze zich helemaal niet bewust ervan dat het zo vervelend voor hem was op dat moment.

17. olleke

olleke Fanatiek lid

Mar 8, 2012
    4,849
    4,103
    113
    Dat klinkt heel leuk, maar mijn 9 jarige zou echt niet meer met reservekleding rondlopen in de rugzak (ik wist niet dat luizenzakken nog gebruikt worden, is al lang achterhaald nl) en ook echt niet gaan omkleden.
    Geen idee hoe de juf zou handelen, maar voor mij zou het gewoon een gevalletje dikke pech zijn en geen contact zoeken met juf of BSO.
    Ik lees bij iemand dat de gymkleren op school liggen. Ook nog bij 9 jaar? Ieuwwww.....dat zal lekker fris ruiken bij sommige kinderen:|

18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,139
    8,870
    113
    Die kleren (en schoenen...want met alleen kleren rest je het in dit geval niet) zouden bij mijn kinderen dan ongebruikt daar hebben gelegen. Beetje zonde, jarenlang in allerlei maten. Hier alleen de eerste schoolweek reservekleding mee gegeven, sindsdien niet meer (en ook nooit nodig gehad).

Gymkleding daar laten is voor de omgeving inderdaad niet meer verantwoord. :roflmao: Maar als ze toevallig die dag gym hebben, kunnen met name gymschoenen natuurlijk wel uitkomst bieden.

Amarens likes this.
  19. Amarens

Amarens VIP lid

Dec 24, 2009
    11,522
    3,770
    113
    Ja dit idd. Gym is hier maar 1 keer per week dus dat geluk had hij niet. En het is echt de eerste keer in 6 jaar dat hij droge kleding nodig had. Ik vind een telefoontje in zulke uitzonderlijke gevallen wel prettig.

20. Relax

Relax Fanatiek lid

Sep 26, 2009
    1,865
    2,057
    113
    Female
    Het was wel fijn geweest als de juf het had laten weten aan de bso zodat ze zijn sokken even hadden kunnen laten drogen. Maar je zoon had dat zelf ook kunnen vragen toch? Daar zou ik mijn zoon op aanspreken, dat hij zelf dingen mag vragen. De juf kan niet ruiken hoe nat iets is en hoe onprettig hij dat vindt .
    Ik zou er nu persoonlijk niets meer mee doen. Natte sokken zijn vervelend maar niet gevaarlijk ofzo.

Madeliefke likes this.

Share This Page