Hoi dames, Even van me af schrijven...Gisteren naar consultatiebureau geweest, vandaag is ons lieve meisje precies 11 maanden. Ik weet zelf ook wel dat ze motorisch niet de vlotste is: ze kon zelfstandig zitten met 9 maanden, ik heb haar ooit een paar keer zien rollen maar dat doet ze al maanden niet meer, en ze heeft nog geen enkele poging gedaan om te kruipen, tijgeren, optrekken, etc. Zij is heel erg verbaal bezig en met fijne motoriek: ze zegt vanaf 8 maanden wat woordjes, ze kan veel dingen zelf eten, etc., daar loopt ze in voor. Ik maak me eigenlijk helemaal niet druk hierom maar sinds bezoek gisteren aan consultatiebureau voelde ik me zowat een slechte moeder! Het is sowieso een heel onaardige vrouw - komt ergens uit Oost-Europa, echt zo'n bars figuur - die verder helemaal niet doorvroeg maar wel vond dat we een extra afspraak nodig hadden en ons op een bepaalde manier met plaatjes liet zien hoe we haar op haar buik moeten stimuleren: heel onaangenaam. Kan niet precies uitleggen waarom, en we krijgen graag advies, maar de manier waarop maakte ons allebei heel onzeker. Zijn hier meer mama's met kindjes die motorisch laat zijn? Zo ja, hebben jullie nog goede tips? Ik had zelf al gedacht om met haar te gaan babyzwemmen, misschien nog andere dingen? Op buik laten spelen is sowieso een lastige, na 5 minuten begint ze te huilen, ze vindt het echt niet leuk. Zitten wel, dat vindt ze super, en dan beweegt ze ook druk met al haar ledematen. Zo, dat lucht op groetjes Rus05
Kind nr 1. Hij draaide zich met 5 maanden om, stootte daarbij zijn hoofd en heeft het daarna maaaaaanden niet meer gedaan. Hij tijgerde niet echt maar sleepte zich voort (laminaat) met zijn handen. Hij kon zitten met 7 maanden, begon mama en papa te zeggen met 6 maanden en vrij vlot daarna kwamen er meer woordjes. Toen trok hij zich op en begon overal langs te lopen. Na zijn eerste verjaardag kwam hij erachter dat hij ook kon kruipen en met 16 maanden begon het lopen. Tot nu toe is hij nog steeds sneller met cognitieve dingen (taal etc) dan met het motorische. Dit zal ook altijd zo blijven en af en toe bezoeken we daar een kinderfysiotherapeute voor. Kind nr 2 weigerde op haar buik te liggen en begon zich om te draaien toen ze 6 maanden was. Ze begon echt te huilen als we haar op de buik legden maar was compleet tevreden als ze kon zitten (wat ze kojn zo rond de 8 maanden) Daarna vond ze het billenschuiven uit. Van billenschuiven gingen we naar optrekken en rond dingen lopen, daarna na het loslopen en toen begon ze pas te kruipen. Ook bij haar ontwikkelde zich het praten veel sneller en eerder dan de motoriek. Alleen zien we bij haar dat de motoriek zich wel recht trekte en niet zoals bij haar broer bleef hangen.
Wat het consultatiebureau zegt vind ik wel een beetje onzin. Tot 2 jaar ontwikkelen alle kindjes zich in hun eigen tempo, zie je na 2 jaar ergens een achterstand tov het gemiddelde zou er iets aan gedaan kunnen worden, maar met 9 maanden? Tja, sommige kindjes houden gewoon niet van op hun buik te liggen.Mijn dochter is nu 7,5 maand, rolde van rug naar buik met precies 6 maanden maar doet dat echt sporadisch. Leg je haar zelf op haar buik rolt ze zich in no time terug op haar rug. Verder zit ze nog echt niet zelfstandig en van opduwen of kruipen zie ik ook nog niet veel. Ik zou me daarom niet teveel zorgen maken. Daarbij, als je je er niet goed bij voelt, gewoon gaan voor de prikken, meten en wegen en verder geen advies vragen of je zorgen uiten. Als ze niet eens doorvragen maar gewoon zeggen wat niet goed is, heb je er ook niet veel aan. Het kan ook door het cultuurverschil komen, Oost-Europeanen komen voor ons soms bars en kortaf over, terwijl dat helemaal niet de intentie is.
Jammer dat ze jullie zo'n naar gevoel hebben gegeven... Maar ik kan me voorstellen dat ze meer op de buik adviseren in jullie geval. Vanaf de buikligging komen ze tot tijgeren, kruipen, ip dan pas zelf gaan zitten en van daaruit staan en uiteindelijk lopen... Ze kan wel zelf gaan zitten trouwens? Hoe doet ze dat dan? Ik zou me er niet druk om maken in de zin van "mijn kind komt niet mee of is te langzaam", maar ik zou het advies wel proberen op te volgen. Hier wilde ze ook niet op de buik liggen, maar wel veel gestimuleerd. Uiteindelijk ging het beter op een soort kussentje onder de armpjes. En dan vooral heel erg leuk doen voor haar met speeltjes! Uiteindelijk ligt ze nu graag ook op haar buik en ontdekt ze zo dat ze dan veel meer mogelijkheden heeft. Onze Fysio gaf aan dat buikligging ook goed is om kontschuiven te voorkomen. Als ze dat was gaan doen, lopen ze namelijk nog later, dan bij gewoon kruipen. Succes en Grtz.
Statistisch gezien is de kans groter dat ze zich langzamer ontwikkelen in het lopen als ze kontschuiven... Aldus mijn kinderfysiotherapeut... Heb er zelf nooit onderzoek naar gedaan .
Laat een kinderfysio het even beoordelen dan krijg je gelijk goede tips en zo mee. Mijn ervaringen met de kinderfysio zijn érg goed- ze kijken goed naar het kind zelf en hebben erg kindvriendelijke tips en ideeen. Dus ik zou vrijblijvend even een afspraak maken.
Ik zou zeggen : luister niet teveel naar het consultatiebureau. Mijn dochter is nu 11 weken, en 2 weken geleden ( ze was toen 9 weken ) waren we bij het consultatiebureau, en daar kregen wij ook te horen dat onze dochter allang haar hoofdje ver omhoog had moeten kunnen beuren als ze op de buik ligt bla bla bla. Wij moesten haar vaker op de buik gaan leggen, en nog meer van die onzin. Ik heb bij het consultatiebureau ook aangegeven dat we onze dochter echt wel op de buik leggen, maar dat dat een drama is omdat ze dat gewoon niet wil en dan keihard gaat krijsen. Wij kregen als antwoordt : het geeft niet dat ze gaat huilen als ze op de buik ligt, dan wordt ze alleen maar boos en dat stimuleert haar om heel ver haar hoofdje op te beuren. Maar ik laat mijn kind niet helemaal overstuur huilen, dat vertik ik. Ze is stevig zat in haar nekje, want ze kan wel degelijk haar hoofdje optillen als ze op haar buikje ligt, alleen ze doet het niet op commando. Als wij haar tegen ons aan hebben dan legt ze nooit haar hoofdje neer op onze schouders, maar houdt altijd haar hoofdje mooi rechtop en kijkt van links naar recht. Dus het consultatiebureau lap ik aan mijn laars !!
Elk kind is uniek. Zoon: heel fysiek, omrollen, kruipen. Liep met goed 12 maanden, altijd perfect op schema (meestal zelf voor) Dochter: diesel: zat pas op haar kont rond het jaar, maar liep op 15 maanden (dat kruipen heeft ze gewoon overgeslagen). Verder ligt ze meestal achter, maar eens ze iets doorheeft, kan ze het in 2 weken perfect. Nu zegt de kleuterjuf dat ze te slim is voor haar leeftijd. Mijn advies: laat het nog eens checken bij je eigen kinder/huisarts, die kent ze beter en weet ook direct meer oplossingen
Ik zou voor een checkup een afspraak maken met een osteopaat en/of fysio zodat je kunt uitsluiten dat het een lichamelijke reden heeft dat ze niet rolt en niet op haar buik wil spelen. Onze baby van 9 maanden is ook niet snel, maar kan wel relax op haar buik liggen, beetje rollen en draaien.. Ik heb wel het idee dat zelfs tragere kindjes dit in elk geval wel moeten kunnen met 11 maanden? Ik snap in elk geval wel waarom het consultatiebureau zich zorgen maakt. Alleen jammer van de manier waarop
Wat vervelend zeg van het cb... ik ga daar altijd heen met de gedachte ene oor in het andere weer uit. Ben heel blij dat ik met mijn jongste bij de kinderarts loop waar ik wel vertrouwen in heb. Op zich maak ik op uit je verhaal dat ze op andere gebieden juist ver vooruit loopt zoals praten... kindjes kunnen naar mijn idee niet alles tegelijk en komt de grove motoriek t.z.t. Dat is wel lekker makkelijk gezegd, mijn jongste loopt naar mijn idee ook achter op haar grove motoriek en dat maakt me nog wel eens onzeker. Terwijl ze qua fijne motoriek vooruit loopt. Nu word er door de kinderarts hypermobiliteit verwacht en ga ik beginnen met fysio. Mijn dochter kan niet los zitten, ligt niet graag op haar rug, maar kan ook niet van buik naar rug draaien. Ze kan nu wel tijgeren... nou ja ze trekt zich met haar armen voort op het laminaat kleine stukjes. Ik probeer me maar te bedenken dat ieder kind zijn eigen ritme heeft om te ontwikkelen...
Ga je soms naar mijn cb? Maar meid, laat je niet gekmaken. Je klinkt alsof je heel goed weetdater niets aan de hand is. Je zegt zelf: fijne motoriek en verbaal gaan heel snel. Niet alles kan tegelijk! Elk kind doet het op zijn eigen tempo. Wat voorbeelden: Mijn zoontje draaide laat en bijna nooit. Hij liep met 16 maanden. Kindje van een vriendin is vanaf een jaar pas gaan kruipen en vooral billenschuiven. Een kindje van een collega is pas gaan lopen met een maand of 20. Meid, laat je niet gekmaken en zeg desnoods je afspraak af. Of als je wel gaat: bereid je goed voor en geef een goed tegenantwoord. Jij weet zelf wel of het zorgelijk is of niet.
Ik zou eens een afspraak maken met een kinderfysio. Mijn dochter is ook altijd traag geweest met de grove motoriek en wilde ook liever niet op de buik. Zitten vond ze wel leuk toen ze het eenmaal kon. Buikliggen is erg belangrijk voor de verdere motorische ontwikkeling. Wij hadden bij onze dochter eerder actie moeten ondernemen, dan had ze nu wellicht niet nog steeds een achterstand gehad. Wij zeiden ook elke keer "ach, het zal wel loslopen" en "elk kind ontwikkelt zich op zijn/haar eigen tempo" en we zijn zodoende met 18 maanden pas bij de kinderfysio terecht gekomen, Het is natuurlijk niet gezegd dat het bij jullie dochter net zo zal lopen als bij de onze, maar het is nooit verkeerd om er eens een professional naar te laten kijken.
hmmm, heel herkenbaar. Vooral de onrust door de 'lullige' manier van communiceren. Ik heb me steeds voorgenomen om niet in die val te lopen, want ik hoorde voordat wij kinderen hadden al eens mensen klagen over het consternatiebureau. Nu ben ik de laatste keer zelf ook met een rot gevoel weg gegaan. Mijn dochter van 1 jaar woog bijna 9 kg en was 78 cm, maar volgens de arts was ze veel te dun. Dus er moest een extra consult gepland worden. Ook vond ze mijn dochter een ongelukkige en ongezonde indruk maken. Mijn dochter bleef gewoon lekker rustig bij me zitten. Ik heb nog nooit zo'n vervelend bezoek gebracht aan het consultatiebureau en zal er voortaan ook niet meer met plezier naartoe gaan. Voorheen had ik dat wel. Probeer het toch maar een beetje los te laten en lees de verhalen van de lieve moeders hierboven
Dat is wat ik eigenlijk ook wil zeggen.... en oja: Vaak werkt een cb met 2 of meer artsen, misschien kun je volgende keer bij een arts? Zo is het ook niet prettig..
Hier hadden we een meisje dat met 8 maand kon zitten en dat was het... rollen waarom zou je.. kruipen ook niet nodig. Ze deed alles op haar eigen tempo en de fysio kon het haar niet laten doen. Niks mis met haar, ze vond het gewoon niet nodig. Ze rolde pas toen ze ruim een jaar was... kruipen nooit gedaa meer kontschuiven en lopen deed ze pas met anderhalf.. En het is nu een 3 jarig meisje waar niks mis mee is en heel snel en ondeugend. Dus niet al te veel zorgen maken hoor
Dank dames voor alle reacties, heel fijn! Begrijp me niet verkeerd, die arts heeft helemaal gelijk als ze zegt dat stimuleren een goed idee is. Dat weet ik zelf ook wel, en dat doen we al een tijdje maar tot nu toe zonder resultaat. Het lullige is de manier van communiceren: niet doorvragen maar meteen conclusies trekken en ons het gevoel geven dat we iets verkeerd deden. Erg verdrietig van geweest maar dankzij jullie lieve woorden en tips voel ik me gelukkig al een stuk beter. Vanavond heeft ze maar liefst een kwartier op haar buik gespeeld, een wonder...Wat heeft nou geholpen? Heel slecht, maar had haar voor de TV gelegd Voor mezelf had ik al voor CB een grens gesteld van 14 maanden (daarvoor vind ik het gewoon echt niet zorgwekkend, was zelf ook laat motorisch, en ik merk met op rug liggen enzo dat ze alle ledematen prima zonder ongemak kan bewegen): als ze bij 14 maanden nog niks doet, dan naar een kinderarts en eventueel fysio. Ik blijf gewoon proberen te stimuleren tot die tijd, en vanaf volgende week ga ik met haar babyzwemmen. Jammer dat die muts van CB niet heeft doorgevraagd, dan had ik dit allemaal kunnen vertellen
Slecht is ook maar relatief. Hier ook een baby die de tv erg interessant vindt Als je haar op die manier kunt stimuleren, prima toch? Niet teveel van dat mens aantrekken hoor. Gek genoeg hebben mensen op het CB niet altijd goede peopleskills. Heb je thuis trouwens een bad? Want daarin kun je ook goed oefenen met buikligging als je samen in bad gaat.
Zolang het helpt, prima toch? Mijn zoontje vond zijn buik liggen ook geen ruk aan (tot hij zelf kon draaien), behalve als er Buma op de tv was. Naja, prima, lekker op zijn buikje op mijn schoot naar Bumba kijken Als het het zelf niet vertrouwd, kun je altijd eens een afspraak maken bij een kinderfysio. Kijken wat hun ervan zeggen.
pff. Ik vind dat het CB altijd wel wat te zeuren heeft. volgens mij niks om je zorgen over te maken! Het zoontje van mijn zus liep pas met 18 maand en haar dochtertje pas meet 22 maand!! En ze zijn allebei kerngezond!