Duimpje, ik ben het ook helemaal met je eens. Maar tis toch raar dat een verloskundig een gyn tegenspreek (wie weet hier het nou beter...) Zou niet mogen. Ik hou me ook aan de uitspraak van de gyn, en ga dus lekker 4 uur van te voren aan de antibiotica. Kitty, je hebt nog even....geen stress. Baby kan alleen worden besmet tijdens de bevalling. Maar tis wel een geslinger van onzekerheden als je verlos zo spreekt hè, heb hetzelfde gevoel . Uitslag van uitstrijkje duurde bij mij ongeveer een week (maar dat kan elders weer verschillen). Gewoon uitstrijkje laten doen en wachten op de uitslag.... Dan pas weet je meer. XX
Klopt, ik heb gelukkig nog even tijd. Maar zal geen rust hebben voordat ik weet of ik drager ben of niet en of er wel of niet een AB-kuurtje komt tijdens de bevalling... Maar.....bestaat er dan geen enkel risico meer voor de baby om met GBS besmet te raken als ik GEEN drager ben? (tijdens bevalling bedoel ik dan)
GBS kan men kweken door een uitstrijkje te nemen van de vagina en de ingang van de anus.Doorgaans heb je dan na 2-3 dgn al de uitslag of je wel/niet drager bent van GBS. Wanneer je drager bent van GBS krijg je standaard een antibioticakuur tijdens de bevalling.Wanneer je geen drager bent van GBS kan je baby nog wel besmet worden door een volwassene die de infectie bij zich draagt en niet zijn handen goed heeft gewassen na een toiletbezoek.Daarom moet het kraambezoek altijd even zijn/haar handen desinfecteren eer men de baby oppakt want je weet maar nooit al is de kans bijzonder klein.Ziekenhuispersoneel werkt doorgaans zeer hygienisch.Ik ben zelf dokters-assistente en je wilt niet weten hoe vaak ik op een dag mijn handen aan het wassen ben.Daar houdt geen enkele bacterie het uit haha. Indertijd beviel ik 5 weken te vroeg van onze zoon en toen hebben ze voordat die geboren werd ook urine van me meegenomen en een uitstrijkje aan de onderkant gemaakt.Bloedprikken wilde niet lukken want ze konden geen ader vinden maar ze hadden genoeg materiaal.Ik ben sowieso geen drager van GBS(toen ieder geval niet). Je raakt wanneer je GBS drager bent de bacterie nooit meer kwijt.Je kunt het vergelijken met een herpes-virus want dat raak je ook nooit meer kwijt maar kan soms wel opvlammen. Het verhaal van jouw zoontje vind ik wel veel lijken op een GBS verhaal.Ik zou bij je huisarts vragen om een uitstrijkje en dan weet je ook waar je aan toe bent. Succes en komt helemaal goed.
Jij ook hartstikke bedankt voor je reactie! Ik ga zeker om een uitstrijkje vragen zodat ik gewoon 100% zeker weet of ik drager ben of niet. Mijn VK liet trouwens ook nog vallen dat ookal ben je drager de bacterie "niet actief" hoeft te zijn en je daarom ook geen AB-kuur nodig hebt tijdens de bevalling. Klopt dit wel? Als ik drager ben wil ik gewoon standaard die kuur hebben, actief of niet actief! :x Zelf denk ik nu ook heel sterk dat ons zoontje een GBS infectie heeft gehad...wat moet het anders geweest zijn als hij eigenlijk al "ziek" geboren werd??
Ik heb ook de GBS bacterie, wat mij verteld is is dat 1 op de 5 vrouwen dit heeft en haar hele leven met zich meedraagt. Is een bacterie die in je darmen zit. Soms komt de bacterie in je urine terecht, dit is niet wenselijk want het is een agressieve bacterie en dan zou het o.a. vroeggeboorte kunnen veroorzaken (wat bij mij is gebeurt een week na de antibioticakuur omdat het in mijn urine bleek te zitten. Maar officieel is er geen oorzaak gevonden voor de vroeggeboorte). Als het in je urine zit betekent het dat het heel zwaar gekoloniseerd is. Ik moet altijd met een antibiotica-infuus bevallen is mij verteld. Ook al zit het niet meer in mijn urine.
Ik weet in elk geval dat het niet in mijn urine zat want dat hebben ze wel gecontroleerd na de bevalling. Maar desondanks......krijg al van meerdere mensen te horen dat dus helemaal niets hoeft te zeggen en dit verhaal bevestigd het ook maar weer eens! Jij ook bedankt, ga dit allemaal meenemen in mijn gesprek bij de HA en VK!
hey, ik weet niet of het al dan niet actief kan zijn... maar ik zou gewoon vragen om de antibioticakuur bij de gynea... vind ik maar normaal gezien de infectie van je zoontje... Veel succes nog he