Twijfel borst of flesvoeding!!

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door klarinet, 24 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Paardenmelk is heel leuk voor veulentjes.
    Maar voor mensenbabies, als moedermelk niet kan, dan is kunstvoeding echt de beste keuze.
    Paarden-, geiten-, schapen-, kippen-, kamelen-, lamamelk, noem maar op is zonder bewerking voor een baby gelijk aan koemelk: de eiwitten zijn moeilijk te verwerken, het bevat niet de stoffen die een mensenbaby nodig heeft in de juiste verhoudingen.

Je kunt dan heel ouderwets in de weer om een babeurre te maken, ik kwam net nog in een heel oud boekje recepten tegen, leuk klusje hoor, zetmeelwater maken, suikeroplossing, melk opkoken, ben je per fles zeker een half uur in de weer, maar de kans dat je kind dan niet optimaal groeit en tekorten oploopt zijn dan reëel aanwezig.

Voor kinderen met een KEA zijn geiten-, paarden- en andere beestenmelk absoluut geen veilige oplossing, maar gewoon puur riskant: de eiwitten lijken erg op die van koe, en kind bouwt gewoon naast de KEA nog een paar andere allergieën op. Bij een KEA: moedermelk met mama op dieet of een goede dieetvoeding!

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Waarom doe je nou weer zo lelijk?

Ik geef mijn kind nog liever pure melk van een ander zoogdier dan kunstvoeding op basis van koemelk en een hele hoop andere gekke stoffen waar ik het maar niet over ga hebben.

Geit is weer heel anders dan koe, maar biedt niet de goede verhoudingen voor een mensenbaby. Paardenmelk daarentegen weer wel, het schijnt beter te zijn dan koemelk. Het is niet voor niets dat zoveel baby's allergisch zijn voor koemelk. Maar paardenmelk, daar schijnt een kind met kma wat mee te kunnen.

Ik onthoud mijn kind zo lang mogelijk koemelk, maar als mijn kind kma zou hebben, zou ik het liever paardenmelk geven, melk van een ander zoogdier, dan een of ander chemisch geknutseld goedje dat uit een fabriek komt en niet uit een borst.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Daar verschillen we dan in. Ik geef mijn kind liever geen kunstvoeding, maar gezien hun erg allergische aanleg peinsde ik er niet over om ze aan wat voor beestenmelk bloot te stellen. Met de kennis die ik destijds al had leek me dat simpelweg geen veilige optie. Om alle redenen die ik hierboven al genoemd heb. JUIST met KEA is melk van een ander dier OOK riskant, zoals ik al uitleg. En soja ook.
    Bij allergie, als moedermelk echt niet kan, dan zou ik toch echt voor de veilige optie gaan, dieetkunstvoeding dus (al zou ik voor ik daar voor koos denk ik wel eerst contact opnemen met het MMN).

4. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    dames waarom kunnen we elkaar keuzes en meningen over voeding nou nooit eens respecteren.
    ieder keer weer waneer zo'n topic geopend wordt met een dood normale vraag moet weer bijna verpest worden met van die aanvallende reacties.
    mijn vk heeft altijd gezegd dat of je nou bv of kv geeft dat het belangrijkste is dat dit met liefde gegeven wordt.
    iedereen maakt om zijn redenen een keuze en laten we die nu eens respecteren en zo'n topic eens vriendelijk houden.

5. Aszz

Aszz Niet meer actief

*zucht* het zijn ook altijd dezelfde, triest.

TS, bij twijfel altijd proberen! Vind je het verschrikkelijk, dan houdt het op en ga je kv geven.
    Ik vind het jammer dat ik het na een week op het moeten geven vanwege medicatie, maar spijt het ik nooit gehad. Zonde van je tijd ook, om spijt te hebben ;) Het is zoals het is.

6. zogelukkig

Ga nu de nacht in, maar zal morgen met wat info komen over paardenmelk. Gaat in de meeste gevallen gewoon goed als er sprake is van kma, de samenstelling van de melk is namelijk compleet anders dan die van rundermelk en die van het paard lijkt erg veel op moedermelk. Daarnaast is paardenmelk om nog een heleboel andere redenen heilzaam. 't Is ook niet voor niets een edel dier, het paard.

7. Yukl

Yukl Niet meer actief

Sorry hoor, maar jij doet hier toch echt een stuk lelijker. Moet dit nou zo? Ik vind het behoorlijk kinderachtig van je.

8. Astrid1974

Astrid1974 Bekend lid

26 feb 2010
    555
    187
    43
    @zo gelukkig: voor je te veel moeite doet; volgens mij was de vraag van Klarinet om advies en ervaringen m.b.t. borst- of flesvoeding en niet of er in geval van KMA naast borstvoeding nog andere dierlijke melkproducten zijn als vervanging voor kunstvoeding. Het lijkt me een beetje off-topic te worden zo....

9. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Ja en dat is heel mooi, maar je kind krijgt sowieso voor de eerste weken jou weerstand mee hoor. Maak je dus niet druk als je kind niet de eerste gele melk krijgt.

10. Kwekijzer

Ach God, nee, waarom zouden we elkaar respecteren. Onderzoeken hebben toch aangetoond dat als je elkaar je wil op legt en lekker gaat dwingen, dat mensen dan van gedachten veranderen en op basis van de juiste gevoelens, goede beslissingen kunnen nemen.....

11. misa

misa Niet meer actief

@Klarinet: hoe denk je er nu zelf over? Enig idee wat je gaat kiezen, zonder je druk te maken over de meningen van anderen? :)

12. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Bij de eerste heb ik geen twijfel gehad; ik ging gewoon borstvoeding geven, had me goed ingelezen, had er helemaal zin in. Maar dat viel dus vies tegen; het aanleggen ging dramatisch en ik had voortdurend een worstelend kind in mijn armen, ik kreeg kloven, en tot slot nog een borstontsteking. Na heel veel getwijfel (en weerstand van anderen) heb ik na een maand besloten dat het me niet waard was, en ben ik op fv overgestapt. Dat bleek de beste beslissing die ik kon maken, wat een enorme rust voor ons allemaal, niet meer dat geworstel en die tranen elke drie uur. Gezien het vorenstaande ben ik bij baby 2 dus gelijk met de fles begonnen, en ik heb echt zoveel meer genoten van de kraamtijd. Ik ben wel blij dat ik het geprobeerd heb bij de eerste, maar ik ben ook heel erg blij dat er flesvoeding bestaat.

13. Kwekijzer

Ik herken je verhaal en sluit me daarbij aan.

Ik was überfanatiek in eerste instantie, wilde eigenlijk ook iedereen bekeren tot de borstvoeding, dacht als mensen het erover hadden dat het niet lukte, dat het aan hun lag. Nou....mijn ogen zijn een beetje anders gaan kijken naar de nodige ervaring. Ik kan wel zeggen dat ik er álles voor uit de kast heb getrokken.

Nou moet ik er wel bij zeggen dat het ook aan de reflux van mijn dochter kan hebben gelegen en dat het niet zo hoeft te zijn dat het bij een 2e weer zo tegenvalt. Als borstvoeden lukt en je voelt je er prettig bij, dan is het prachtig mooi. Maar ik weet eerlijk gezegd door mijn ervaring ook niet of ik ooit nog weer zo'n polonaise aan mijn tiet wil.....

14. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Mijn zoon had inderdaad ook (verborgen) reflux waardoor hij zo onrustig dronk. Maar ja, wist ik veel..

15. zogelukkig

Dat had mijn zoontje ook, maar die had daar tijdens het drinken nooit last van. Integendeel; dat zuur bluste de brand en dus wou hij wel heel vaak drinken. Met als gevolg ook meer last. Ongeveer een uur na elke voeding begon de ellende. Hij kon niet slapen, niet liggen. Ik wist het ook niet.
    Hij werd bij 4,5 maand geholpen, bij 6 maanden waren die problemen voorbij.

Maar we hebben wel voor hetere vuren gestaan hoor! Borstvoeding gaat niet altijd van een leien dakje. Soms denken mensen dat, omdat ik lang voedt, maar dat wil niet zeggen dat het altijd allemaal zo makkelijk was.

16. Rosado

Rosado Niet meer actief

Volgens mij is dit ook echt een misvatting die bij veel a.s. moeders bestaat. Dat je even je kind "aankoppelt" en TADAA!!!! daar is je borstvoeding. Nou, wat dat betreft weet ik inmiddels ook wel beter. Zoals ik al eerder aangaf wilde Tobin de eerste paar dagen helemaal niet aan de borst, of nou ja...wilde is natuurlijk niet het juiste woord, hij had er gewoon de energie en kracht niet voor. Nu wil hij maar wat graag, maar gaat het aanleggen dus echt waardeloos. Ik doe zelf ongetwijfeld ook iets fout met het aanleggen, maar ik weet dus echt niet wát. Heb vanavond dus maar eens contact opgenomen met een LK en ben nog in afwachting van een telefoontje terug. Want ondanks dat het nu niet zo lekker loopt en zowel Tobin als ik daar behoorlijk gefrustreerd van raken wil ik niet opgeven. Als hij eenmaal drinkt vind ik het zo heerlijk om naar dat mooie ontspannen gezichtje te kijken en zijn lijfje zo tegen me aan te voelen.

@ TS: Heb je al een beslissing genomen over het geven van BV of KV?

17. Kwekijzer

Hier precies hetzelfde gedrag, ik zat soms 4 uur met mijn dochter aangekoppeld, kan je vertellen, dat was ik na 2 maanden goed zat. Vooral omdat ze er dus niet getroosd mee was.

Maar ik wist dat het zo tegen kon vallen. Ik ben zelf 15 keer tante en heb dus 3 zussen en 1 broer/schoonzus die mij voor zijn gegaan. 1 zus van mij is geweldig pro-borstvoeding (helaas leeft ze niet meer), de andere heeft precies gedaan wat haar goed uitkwam en waar ze zin in had en nog weer een andere heeft tot en met gevochten bij 4 kinderen. Als je die over voeding hoort is ze een reclamespotje voor de Friso. Die heeft 4 keer gerotzooi gehad en 4 keer kijkt ze terug op een kraamtijd die heel moeilijk verliep en 4 keer is ze geeïndigd op de fles met het gevoel van falen. Nu ze erop terug kijkt zegt ze "waarom deed ik zo moeilijk en liet ik me niet gelijk die fles aanmeten, dan had ik er tenminste nog van kunnen genieten". Zoals haar ervaring is geweest, zo wil ik het niet hebben. Dat weet ik wel. Altijd als je haar over dr kraamtijd hoort, dan is het verdriet. Nou leuk is dat! Dat is het zeker waard.... Dan mag je jezelf gelukkig prijzen dat je wel hebt volgehouden. Daar geloof ik dus niet in. De volgende keer zal ik het misschien dus wel proberen, maar als het me tegen gaat staan...dan ben ik er snel klaar mee, dat weet ik wel;) Voor mij geen kolven meer midden in de nacht, dat is echt regel 1. Als ik dat moet doen, kap ik gelijk.

Wat God niet geeft, dat geeft de Friso hahahahaha:p

18. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik heb bij mijn dochter ook getwijfeld. Omdat ze prematuur was dronk ze nooit goed en heb het maar 6 weekjes volgehouden.

Nu was mijn zoontje een redelijk natuurtalent. Alleen met 3 maanden bijna gestopt omdat hij borst en fles niet kon combineren en omdat mijn man eigelijk liever de fles had. Uiteindelijk 6 weken gekolft en nu weer aan de borst en ik vind het heerlijk. Mijn zoontje is bijna 5 maanden en ik denk nog niet aan stoppen voorlopig. Ik had niet verwacht dat ik het zo lang zou volhouden maar ik ben echt blij dat ik borstvoeding geef. Geen gedoe met flesjes en aantal schepjes etc. Enige nadeel is dat mijn zoontje nog niet doorslaapt maar dat schijnt niet perse aan borstvoeding te liggen

19. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    o en ik ben trouwens geen fanatieke bv moeder. Ieder moet lekker doen waar ie zich goed bij voelt. Afgezien dat bv danwel de beste voeding is, is een moeder die zich goed voelt ook wat waard. Mijn dochter heeft het altijd heel goed gedaan op flesvoeding en ik heb me nooit schuldig gevoelt. Alleen nu ik wel borstvoeding geef aan mijn zoontje voelt dat toch als de slagroom op de taart. Zonder slagroom is de taart ook lekker, maar met slagroom is het extra bijzonder!

Deel Deze Pagina