Clusteren of toch niet?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Peppa83, 27 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Peppa83

    Peppa83 Lid

    19 sep 2018
    28
    8
    3
    Vrouw
    Mijn dochtertje is drie weken oud... Ze lijkt een pittige dame te zijn die liever niet gaat slapen. Of alleen wil slapen als ze bij papa, mama of oma ligt...

    Ik geef borstvoeding met behulp van een tepelhoedje... Ze drinkt over het algemeen goed en meld zich zelf als ze honger heeft.

    Nu lijkt ze te clusteren maar het drijft me een beetje tot wanhoop... Gisteren van half 8 tot half 1 bijna onafgebroken lopen voeden, de avond daarvoor ook al... Uiteindelijk heeft mijn vriend het over genomen en haar een flesje moedermelk gegeven omdat ik niet meer kon. Waarna ze nog 130 ml heeft gedronken - in fases - voor ze eindelijk in slaap viel. Ze was toen al vanaf kwart voor 6 wakker.

    Is dit normaal bij clusteren dat het zo lang duurt? Wat kan je doen als je het gehad hebt - aangezien m'n partner ook zijn rust nodig heeft? Zou ze wel genoeg binnen krijgen? Poep en plasluiers genoeg maar ze komt niet zoveel aan... Zit nog niet op haar geboortegewicht terug...

    Heeft iemand tips hoe ik toch nog een beetje aan mezelf toe kan komen??? Heb namelijk zelf ptss wat dit extra belangrijk maakt... Clusteren kindjes ook met flesvoeding? Mss toch maar met de fles gaan voeden?
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik denk dat je dochter regeldagen heeft. Ze is zelf je productie aan het opkrikken door veel te vragen.

    Als ze nog steeds niet op haar geboortegewicht is, lijkt het me wel nuttig een lactatiekundige te vragen even mee te komen kijken en wat tips te geven. Misschien heeft ze een te kort tongriempje waardoor ze niet efficiënt drinkt. Misschien kan borstcompressie helpen. Misschien moet je vaker voeden (hoe vaak drinkt ze?). Een lk kan zeker nuttige tips geven.
     
  3. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    Ik zou idd zeker een lactatiekundige raadplegen. 3 weken is wel vrij lang om bog niet oo geboortegewicht te zijn
    Wat is de reden van het tepelhoedje? Dit kan er namelijk voor zorgen dat je baby de borst niet goed kan leegdrinken. Dat verklaart mogelijk ook waardoor ze maar wilt blijven drinken.
     
  4. Peppa83

    Peppa83 Lid

    19 sep 2018
    28
    8
    3
    Vrouw
    Het tepelhoedje is voor mij omdat ik erg gevoelige en pijnlijke tepels heb. Plus een erg gulzige dame die geneigd is erg snel en aan de bovenkant te happen. Die combinatie maakte dat het zonder voor mij en voor haar erg stressvol werd... En dus op advies van de kraamzorg en verloskundige mee gestart... Daarvan niets gehoord over dat ze daardoor de borst niet goed leeg zou kunnen drinken...

    Wat het gewicht betreft gaat ze steeds wel vooruit maar ze maakt kleine stapjes... Gelijk vanaf de eerste dag al... En dat was bij mij als baby ook het geval...

    Ze is verder goed alert en plast en poept voldoende...
     
  5. Peppa83

    Peppa83 Lid

    19 sep 2018
    28
    8
    3
    Vrouw
    Geen ervaring met een lactatiekundige, wat doet die precies verder...?
     
  6. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Die heeft daadwerkelijk gestudeerd op bv geven, in tegenstelling tot een verloskundige en een kraamhulp. Zij hadden je bijvoorbeeld moeten zeggen dat met een tepelhoedje de borst idd minder goed leeggedronken wordt, dus dat je moet opletten dat de baby voldoende aankomt en dat je zelf geen borstontsteking krijgt. Zij kan ook tips geven voor een betere aanhap, zodat het hoedje misschien niet nodig is, en kan nakijken of de mond anatomisch in orde is.
     
  7. Peppa83

    Peppa83 Lid

    19 sep 2018
    28
    8
    3
    Vrouw
    Thnx voor de tip.

    Vandaag bij het cb geweest... Ons meisje krijgt te weinig voeding binnen dus over op een andere aanpak... Dan maar kolven en moedermelk in de fles. Alles voor onze kleine meid.

    We gaan nu eerst zorgen dat ze op gewicht komt en dan zien we weer verder...
     
  8. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Ik zou dan toch contact opnemen met een lactatiekundige die kan tips geven over hoe ze beter kan aanhappen zodat ze effectiever kan drinken want kolven en voeden is best veel werk dus als het ook live kan is dat wel zo lekker
     
  9. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Ik zou idd ook zsm een lactatiekundige bellen.
     
  10. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ook het cb heeft in de meeste gevallen helaas te weinig kennis van bv. Als een probleem met het tongriempje bv het onderliggende probleem is, zal voeden met de fles niet helpen. En door te voeden met de fles, gaat je baby alleen maar slechter aan de borst drinken. En hebben ze je tips gegeven over het soort fles, het aantal ml per voeding etc? Meestal geven ze daarbij borstvoedingsondermijnend advies (te grote flessen, te weinig voedingen, te weinig kolven...) waardoor je binnen de kortste keren op fulltime fv zit.

    Vraag ajb de hulp van een lk!
     
  11. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.511
    113
    Vrouw
    Dit is een gevolg aanpakken, niet de oorzaak.
    Waarom komt je kindje niet goed aan? Gaat het aanleggen niet goed?
    Drinkt ze niet effectief? Voed je niet voldoende op verzoek?

    Zoveel redenen waarom het niet lekker loopt. Kolven is prima maar je moet dan ook
    doorpakken en hulp bieden. Typisch CB. Door een pasgeborene de fles te geven, werk je juist niet aan de drinktechniek, waardoor het aanleggen wellicht nog moeilijker zal gaan.
    Want hoe zagen ze het vervolg traject voor zich? Hebben ze het daar over gehad?

    De kans is groot dat het kolven je tegen gaat staan. Je productie keldert. En dan is de stap naar KV snel gemaakt.

    https://www.nvlborstvoeding.nl/
    Echt, als je borstvoeding wil geven, laat een LK komen.
    9 van de 10 keer zijn het eenvoudige tips die een wereld van verschil maken.
    Ik heb overigens al mijn kindjes met tepelhoedje gevoed, ze groeiden er goed op maar je moet alert blijven, en in de beginfase is een LK echt een must, qua hulp.
    Bedenk ook, als jij een knieblessure hebt, ga je naar de fysiotherapeut, niet naar de dokter.
    Snap je het verschil?
     
    Stakato, nizzie86 en Shakes vinden dit leuk.
  12. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    En check even je verzekering. Een lactatiekundig consult is prijzig, maar mijn lage verzekering vergoed bijvoorbeeld €200,-. :)
     
  13. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Is dat duur in Nederland? In België gratis voor tien beurten. Maar wij hebben dan weer nauwelijks kraamzorg...
     
  14. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.373
    560
    113
    Vrouw
    Ik zou morgen gelijk contact opnemen met een lk. Deze kan met je mee kijken en je tips geven.

    Snap dat je het beste wil voor je kleine maar volledig de fles geven gaat waarschijnlijk je bv om zeep helpen. Je kleine weer terug aan de borst krijgen is heel lastig. Daarnaast is volledig allea via de fles geven voor jezelf ook heel zwaar. Je zult elke voeding die ze krijgt ook moeten kolven om je lichaam het sein te geven dat er melk aan gemaakt moet worden. Ik heb mijn dochter 6 weken bv via de flea gegeven, na die 6 weken was ik gewoon op van al het kolven/voeden en als ik pech had dan kwam mijn dochter om de 2 uur. Wat bijna niet te doen is met kolven en voeden enz.
     
  15. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    Ja, tussen de €70 en €100 voor een consult van 1 tot 1,5 uur incl meestal wat telefonisch of app nazorg.
     
  16. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Oh jeetje. Wat duur. Niet moeilijk dat het zo weinig gebruikt wordt in Nederland.

    @TS: dan kun je misschien beter lid worden van La Leche League op Facebook. Daar kan je gratis advies vragen ivm borstvoeding. Heb je geen Facebook, dan kan je ook gewoon gratis bellen of mailen met een van de leidsters voor advies. Laat je ajb helpen door een professional. Of toch als je bv wil blijven geven. Maakt het je niet uit, dan hoef je uiteraard niets te doen. Maar ik garandeer je dat je op deze manier niet lang meer bv zal geven.
     
  17. Peppa83

    Peppa83 Lid

    19 sep 2018
    28
    8
    3
    Vrouw
    Thnx voor de tip... De kosten houden mij idd tegen...
     
  18. Peppa83

    Peppa83 Lid

    19 sep 2018
    28
    8
    3
    Vrouw
    Ik begrijp helemaal wat jullie zeggen... Maar vond het cb helemaal niet slecht op dit gebied... En geloof me ik ben niet snel tevreden over het cb. Ze hebben voorgesteld een lk mee te laten kijken maar de kosten poeh...

    Het is voor mij gewoon niet haalbaar te voeden zonder tepelhoedje... Het is te gevoelig, terwijl mijn tepels verder niet beschadigd zijn... En dat lijkt voor ons meisje te veel energie te kosten, zoveel dat ze is afgevallen... Daarbij lijkt het er op dat ze al vanaf het begin te weinig heeft binnen gekregen, ook voor we een tepelhoedje zijn gaan gebruiken...

    Een lk kost nog al wat en dat is best een probleem... Mijn verzekering vergoed helaas niets dus tja... De kinderarts heeft naar haar tong riempje gekeken en dat was niet te kort... Vertrouw d'r op dat die weet wat ze doet.

    Het kolven valt me voor alsnog erg mee... Ben sneller klaar met kolven en een fles dan met haar aan de borst voeden.

    Bovendien moeten we nu gewoon weten wat ze binnen krijgt en dan is dit de enige manier. Lijkt mij in ieder geval... Als ze nog meer afvalt zitten we dadelijk in het ziekenhuis en dat is het laatste wat we willen... En mss blijft ze met fles ook afvallen, tja dan moeten we verder zoeken...

    Ik merk dat jullie er een andere mening over hebben maar ik sta achter de keuze, wetende dat we haar mss niet meer aan de borst krijgen...
     
  19. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.511
    113
    Vrouw
    Het enige dat ik je wil meegeven....
    Als je stopt met borstvoeding, ben je aan kunstvoeding gemiddeld 60 euro per maand kwijt.
    Dit is voor standaard huismerk voeding. Een pot Nutrilon kost 14,95.
    Reken maar uit hoeveel je dan kwijt bent....
    6 weken zelf voeden en je hebt dat consult er al uit.
    Een lactatiekundige of kunstvoeding, de kosten zijn dus hetzelfde.

    Zonder tepelhoedje voeden hoeft niet.
     
  20. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wat onze mening is over jouw traject, doet er niet toe. Wat ik en enkele anderen hier gewoon zeggen is: het advies dat je van het cb gekregen hebt, zal bijna zeker nefast zijn voor een toekomst met live bv geven. En door enkel de symptomen aan te pakken, maar niet de oorzaak, zou het ook kunnen dat je met bv in de fles, of op termijn fv, óók nog problemen ervaart met de groei van je kindje.

    Maar als jij vrede hebt met de mogelijkheid dat de bv binnenkort stopt, dan is dat prima. Ik zou gewoon niet willen dat je achteraf spijt zou hebben, of zou denken dat bv bij jou niet kan lukken.
     

Deel Deze Pagina