Twijfel combitest door echo

Discussion in 'Zwangerschap' started by Kiekies, May 5, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kiekies

Kiekies Fanatiek lid

Sep 17, 2012
    2,264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Ik heb een twijfel. Heb vandaag een pretecho gehad. Deze vrouw waar ik ben geweest werkt naast haar eigen bureau ook nog in het zkh en verricht daar medische echo's waaronder combinatie test.

Vandaag keek zij ook naar de nekplooi en zei dat het er heel goed uit zag, kans was nihil zoals zij kon meten. Oke ik weet dat het pas zeker is met een bloedtest maar ik twijfel nu wel om alsnog een combinatietest uit te laten voeren.

Doe ik het kost het ongeveer €160 terwijl zij vandaag aangaf dat de nekplooi er heel goed uitzag. Nu twijfel ik dus, wel of niet doen?

2. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

Feb 27, 2011
    5,738
    268
    83
    De combinatietest biedt allerminst zekerheid, maar geeft alleen een kansberekening op grond van de combinatie van nekplooimeting, enkele bloedwaarden bij de moeder en de leeftijd van de moeder. De grootst mogelijke zekerheid krijg je door een vlokkentest, vruchtwaterpunctie of NIPT. Die laatste krijg je alleen vergoed bij verhoogd risico, dus reken daar maar een paar honderd euro voor.

3. Kiekies

Kiekies Fanatiek lid

Sep 17, 2012
    2,264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Ik bedoel ook de kansberekening met zekerheid, ook al houd die kansberekening eigenlijk niets in daar ben ik mij ook van bewust.

Betreft de leeftijd hoor ik tot een minder risicovolle groep.

4. DigiGee

DigiGee Niet meer actief

Als bij mij de bloedtesten en nekplooimeting er goed uit zien ga ik die combitest niet doen. Heb het onder familie en vrienden nagevraagd en niemand heeft die test gedaan omdat het toch een risico geeft terwijl de test helemaal niet 100% betrouwbaar is. Mijn zus heeft 3 gezonde kinderen en bij geen de test gedaan bijv.

5. MiMully

MiMully Fanatiek lid

Jan 18, 2013
    2,405
    5
    38
    Female
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Bloedtest en nekplooimeting, is de combinatietest. De vlokkentest, vruchtwaterpunctie of de nipt zijn andere/vervolgonderzoeken.

6. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Ik zou het zelf niet doen in jouw situatie. Maar het is natuurlijk een heel persoonlijke keuze.

7. DigiGee

DigiGee Niet meer actief

Sorry, ik bedoel de vervolgtesten waar je het over hebt.

8. Kiekies

Kiekies Fanatiek lid

Sep 17, 2012
    2,264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Ik was niet degene die het over vervolgonderzoeken had :) Twijfel alleen over de combinatietest, de rest van de testen wil ik momenteel gewoonweg niet aan denken. Ga mijzelf dan alleen maar meer stressen terwijl dit momenteel niet nodig is.. Zennnn (poging tot :p)

9. Toen Loes ons bij twee verschillende echo's vertelde dat de nekplooi perfect was, had ik eigenlijk ook zoiets van 'laat maar'.. Wij hebben het uiteindelijk toch wel gedaan. Gewoon, zodat er als er wél iets uit het bloed zou komen, we verder zouden kunnen met de NIPT.

10. Natasjee

Natasjee Fanatiek lid

Dec 13, 2013
    3,357
    678
    113
    Female
    Haarlem
    Dan zou ik het sowieso niet doen als je die vervolgtesten toch niet gaat doen, wat heb je dan aan die kansberekening? Denk dat je dan juist gaat stressen als er toch iets verhoogd risico is en je doet de testen daarna niet. Of begrijp ik je verkeerd..

11. Kiekies

Kiekies Fanatiek lid

Sep 17, 2012
    2,264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Juist dat bedoel ik Natasjee. Daarom twijfel ik nu ook. Oh en trouwens zal je morgen nog even terug pb'en, ga nu lekker slapen :)

12. Demino

Demino Fanatiek lid

Oct 8, 2013
    2,778
    287
    83
    Als je nu denkt hoe dan ook geen vervolgonderzoeken te gaan doen, waarom zou je dan wel de combinatietest gaan doen? Misschien een stomme vraag hoor..
    Je zit dan straks heel je zwangerschap in de stress als eruit zou komen dat je toch een verhoogd risico hebt, terwijl er dan dus net zo goed niks anders aan de hand hoeft te zijn.. Waar heb je die 160 euro dan aan uitgegeven?
    Ik snap wel dat je zekerheid wilt (goede uitslag), maar het is en blijft een kansberekening. En als je de minder goede uitslag niet wil weten, omdat je er toch niks mee gaat doen, tja.. Wat ik net al zei.

Ik begrijp je wel hoor, heb er zelf ook mee gezeten. Wij hadden bij voorbaat al besloten het wél te doen, maar toen ik ons kleintje zag spartelen op de echo, ging mijn moederhart heel hard twijfelen hihi.. Wilde de test ook niet meer doen, precies om bovenstaande reden.. Maar wij hebben voor onszelf de voor- en nadelen, om het zo maar even te zeggen, op een rijtje gezet en daarmee besloten de test tóch te doen. We hebben wel al samen besloten welke vervolgstappen we wel/niet nemen bij een verhoogd risico.

13. Kiekies

Kiekies Fanatiek lid

Sep 17, 2012
    2,264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Als er een verhoogde kans uit zou komen zou ik wel vervolgonderzoeken willen doen. Alleen bedoel ik dat ik daar op dit moment nog niet aan wil denken omdat ik nu nog geen eens zeker weet of ik wel of niet de combi test wil doen.

Ik twijfel dus omdat de vrouw die de echo maakt zei dat de nekplooi er goed uitzag, mijn leeftijd behoort niet tot een risicovolle groep dus er vallen al 2 dingen 'weg' die eventueel een verhoogde kans kunnen geven op de berekening.

Daarnaast blijft het een kans.. Verhoogd, kan je alsnog een kerngezonde baby krijgen. Geen verhoogde kans, kan je alsnog een baby krijgen met bv down.

Snappen jullie mij? Sorry als mijn berichtig warrig overkomen.

14. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

Feb 27, 2011
    5,738
    268
    83
    Ik denk dat als wij nog een kindje zouden krijgen (wat ik heel erg hoop), dat ik dan alleen de nekplooi zou laten meten. Als die goed zou zijn, zou ik het er verder bij laten zitten met die combitest. Geeft alleen maar stress. Wij hadden nu een kans van 1:46 op down, maar onze dochter bleek gelukkig geen down te hebben.
    Of ik zou de NIPT laten doen, als die vergoed zou worden. Want dan heb je (nagenoeg) zekerheid.

15. Marrie28

Marrie28 Fanatiek lid

Jun 27, 2007
    1,711
    0
    36
    Mijn termijnecho was met 11 weken eigenlijk net één dag te vroeg voor een officiële nekplooimeting, maar hij zag er zo netjes uit dat ik genoeg ben gerustgesteld.
    Bij mijn allereerste zwangerschap bleek al bij de termijnecho (12 weken) dat er iets niet goed zat, wat later bevestigd is door vlokkentest en nieuwe echo's. Een kansberekening die de combinatietest is, heeft voor mij geen extra toegevoegde waarde bovenop de echo-onderzoeken.
    Daarbij vind ik € 160 nogal veel voor schijnzekerheid, maar ja, ik kan niet in je portemonnee kijken.

16. Kiekies

Kiekies Fanatiek lid

Sep 17, 2012
    2,264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Bedankt voor jullie reacties. Ik ga de combinatietest afzeggen :) Zal 1 van de mods vragen dit topic te sluiten.

17. Beheer

Beheer Administrator
    Staff Member

Feb 11, 2005
    16,274
    2,978
    113
    Op verzoek gesloten.

Met vriendelijke groet,
    Beheer Zwangerschapspagina.nl

Share This Page