Hoe oud?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Bobbie77, 20 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bobbie77

Bobbie77 Lid

2 aug 2008
    66
    0
    0
    regio utrecht
    Hoi hoi,

Hoe oud waren jullie kinderen toen ze voor het eerst naar het KDV gingen? Voor mij duurt het nog even voor het uberhaupt zo ver is maar na het normale zwangerschapverlof wil ik 2 dagen in de week gaan werken en wil ik de kleine dus 2 dagen weg brengen. Maar dan is hij/zij pas ca. 2,5 a 3 maanden.

Nu zijn er toch al mensen die een "mening" hebben over baby's op een KDV maar ik begin toch te twijfelen. Wel of niet op zo'n jonge leeftijd naar het KDV of misschien toch maar een gastouder... thuis blijven wil en kan ik toch niet (i.v.m. financien).

ik ben benieuwd naar jullie menig.
    Liefs,
    Bobbie

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.186
    35.873
    113
    Mijn zoontje is met 12 weken voor het eerst naar het kdv gegaan. Dat is altijd heel goed gegaan. Wel heb ik het langzaam opgebouwd van 2 naar 3 dagen in de week.
    Heb persoonlijk geen goede ervaringen met een gastouder, dus dat was hier geen optie.

3. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Onze dochter gaat met 7 maanden (vanaf september) naar het KDV. Eerder kon ook wel, maar wilde ik niet omdat ik haar nog net wat te klein vond...maar als het moet, dan moet het en dan kan het ook hoor denk ik, ligt meer aan mezelf.

4. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Beide kids gingen met 12 weken. En dat werkte prima. Lieve leidsters en die kleintjes slapen toch nog heel veel. Ook went het gewoon makkelijk voor hunzelf als ze klein zijn als ze voor het eerst gaan.

5. valhalla

valhalla Niet meer actief

Balen is dat he, opmerkingen erover. Mijn ma past op, maar wil nu ipv 2 nog maar 1 dag in de week. Gevolg: Lena moet een dag extra naar het KDV straks, in totaal 3 dagen. Ze is dan al 15 maanden.

Maar d'r broertje gaat straks eerder, met 3 maanden al. Ook drie dagen. Lena nam ik toen ze zo klein was 1 dag mee naar werk en twee dagen paste mijn ma op, maar zo'n baby mee is gewoon zo veel gedoe, zeker als ie straks wat meer wakker is.

Maar goed, ik zei dat tegen mijn ma, en zij meteen "Je weet nog wel wat je altijd over die kinderen van Rolf zei he". Nu was Rolf een vriend van hen, wiens kinderen met 12 weken voor 5 dagen per week naar het KDV gingen. Lekkere opmerking dan. Alsof je een slechte moeder bent als je je kinderen naar het KDV doet. Vind vijf dagen persoonlijk alleen heel veel.

En inderdaad, minder werken is ook hier geen optie. Ga het gewoon langzaam opbouwen, niet meteen drie dagen. En dan zien we wel hoe het gaat. Kan het altijd nog veranderen...

6. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

ik heb een oppas aan huis en dat bevalt mij dus weer niet, ik heb haar nu laten inschrijven bij een kinderdagverblijf en ik hoop dat ze zsm terecht kan zodat ik de oppas kan 'ontslaan'.

ik voel me nu goed bij de beslissing die ik gemaakt heb, mijn argument was ook altijd dat die hele kleintjes niet op zo'n KDV thuishoren, dat vond ik te moeilijk, nu denk ik zelfs dat het beter is! op een KDV heb je namelijk niet zo uitgesproken de mening van 1 oppas en 1 iemand die zijn/haar stempel op je kindje drukt, want met een oppas moet het dus maar net klikken en dat is in mijn geval niet het geval, bijkomend voordeel van het KDV, ze leert met andere kindjes spelen/delen :)

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn zoontje is met 14 weken naar het kdv gegaan (1 dag per week). Ging prima (natuurlijk wel even wennen de eerste tijd maar dat is niet erg). Opa en oma passen één dag op en ik ben twee dagen thuis (één thuiswerkdag) en papa één dag (thuiswerkdag)

8. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Ik werk zelf op een kdv, en denk dat het alleen maar makkelijker is, voor het kindje, om zo vroeg naar het kdv te gaan. Ze wennen (meestal) snel, en hebben er dus zelf geen problemen mee, en inderdaad merk ik ook dat het vaak de ouders en omgeving zijn die er moeite mee hebben, maar dat de kids een toptijd hebben op het kdv...

9. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Mijn zoontje gaat naar een gastouder. Bevalt helemaal prima. De reden dat hij naar een gastouder is gegaan omdat de 2 kdv's bij ons in de buurt niets iets waren om over naar huis te schrijven. Toen besloten we voor een gastouder te gaan. Over een jaar verhuizen wij naar een andere plaats en daar hebben wij ons zoontje op een kdv ingeschreven. Dat kdv geeft mij dusdanig goed gevoel ook qua klick met de leidsters dat evt 2de vanaf 3 maanden gewoon naar dat kdv gaat.
    Gastouderopvang voelt voor mij ook misschien iets beter voor de allerkleinsten, maar kdv is zo veel leuker voor wat oudere babies. Ons toekomstige kdv is kleinschalig, dus dat geeft mij toch een beter goeveol.
    En idd geen uitgesproken meningen van 1 iemand als je voor het kdv kiest. Ondanks dat ik een goede klick heb met de gastouder van mijn zoontje kan ik mij weleens ergeren aan tussen de regels door opmerkingen dat ze sommige dingen wel anders zou aanpakken dan ik. Zoals elke dag jam geven aan mijn zoontje en geen hartig beleg, omdat hij dat lekkerder zou vinden:( . Dat soort dingen heb je dan wel met een gastouder.

10. Merijn

Merijn Niet meer actief

Tobe ging met 2,5 maand 2 weken wennen en vanaf 3 maanden oud gaat hij 3 dagen per week naar het KDV. Dat is eigenlijk direct goed gegaan. Voordat hij echt gewend was, was hij 4 maanden. Dat wil zeggen dat hij vanaf 4 maanden ook echt veel slaapt daar. Maar veel huilen heeft ie er nooit gedaan, op misschien 2 slechte dagen na, en ik heb ook nooit een overprikkeld kind gehad thuis.

Ik ben van mening dat het in ieder geval geen kwaad kan. Maar dat zal ook wel enigszins afhankelijk zijn van je kind. Je merkt echter al snel genoeg of het goed gaat of niet. Daarbij, kinderen die vanaf jonge leeftijd al naar het KDV gaan, wennen er zeer gemakkelijk. Vanaf zo'n 6 maanden gaat een kind zich hechten en daarna kunnen de problemen zich ontstaan. Als een kind na die leeftijd pas naar het KDV gaat, kan de wenperiode veel langer duren en een hele enkele keer duurt het echt een paar maanden voordat een kind is gewend. Wat dat betreft is het verstandiger om je kind voor de 6 maanden naar een KDV te brengen of anders pas echt op een veel oudere leeftijd (eigenlijk de peuterspeelzaal leeftijd).

Deel Deze Pagina