Hallo dames, Ik zit met een 'probleem'.. Mijn zoontje is nu 2,5 en de wens naar een 2e ik erg aanwezig.. Echter ben ik zo bang dat het niet gaat lukken.. Financieel.. Ik ben echt een doemdenker en probeer altijd alles het liefst 10 jaar vooruit te plannen zeg maar.. Nu heeft mijn man een tijdelijk contract.. En ik ook.. Mijn contract loopt 7juli af en dan moet ik een vast contract krijgen.. En ik denk niet dat ik dat krijg (reorganisatie op komst enzo).. En dan? Dan heb ik geen werk.. Zwanger een nieuwe baan zoeken is ook niet makkelijk.. En we hebben net een nieuw huis waardoor de maandlasten ook zijn verandert (van flat naar eengezinswoning).. Maar ja.. We willen wel een tweede.. En als we moeten wachten op een vast contract.. Tja gaat dat überhaupt gebeuren de komende jaren.. Ben zo bang dat het allemaal 'mis' loopt.. En dan de oopvangkosten.. Tegen de tijd dat de 2e er zou zijn zou Mees naar school en dus bso gaan.. En dan zou de tweede 2,5 dag naar een oppas moeten.. Hoeveel extra gaat dat kosten ten opzichte van nu.. Allemaal onzekere factoren en dingen die je niet kan plannen.. Want je kan niet in de toekomst kijken.. Hoe hebben jullie Die afweging gemaakt? Want geen tweede nemen alleen uit financiële angst die misschien niet eens terecht in, is natuurlijk ook vreemd.. Mijn man wil er gewoon voor gaan en zegt dat het wel goedkomt en er altijd, mocht het nodig zijn, financiële hulp kan komen.. Maar ik kan het niet uit m'n hoofd zetten.. Misschien gebruik ik dit forum nu om het gewoon van me af te praten.. Ik hoop dat mensen mij wat meer zekerheid kunnen geven ofzo.. Sorry voor het lange verhaal
Een mens lijdt het meest om het lijden dat hij vreest...... Ik zal niet zeggen dat je het moet doen, omdat ik me ook kan voorstellen dat de toekomst financieel wat onzeker is. Aan de andere kant: jullie oudste is, 2,5 jaar, ik weet niet hoe oud je bent, maar nu heb je nog de leeftijd om zwanger te raken, is dit over 10 jaar nog zo (of misschien heb je dan de leeftijd dat je wel kan, maar niet meer wil) Zet alle voor en tegens eens op papier. Als de wens voor een 2e er wel is, is er evt ruimte voor bezuinigingen? Etc, etc. Maar puur de wens aan de kant schuiven uit angst voor de toekomst zou ik niet doen. want zelfs als jullie nu beiden een vast contract zouden hebben met een topinkomen, kun je nog niet zeggen hoe dat over 10 jaar is.
De enige 'tegen' die ik heb is de onzekere financiële toekomst.. Maar die is er over 10 jaar waarschijnlijk ook nog wel ja.. Je kan gewoon niet in de toekomst kijken.. Heb ook wel eens gehoord dat een tweede niet eens heel veel meer kost qua opvang dan een eerste? En spullen hoeven we al zowat niet meer te kopen.. Ik ben 27 nu..
Sowieso, als jij (of jouw man) geen baan meer heeft tegen die tijd is het simpel, dan vervallen de kosten voor BSO en opvang al. Scheelt toch een leuk bedrag in de maand. Ik kan ook niet zeggen of jij je wel of niet terecht zorgen maakt, maar er zijn genoeg mensen die dachten er goed bij te zitten, en met 2 of meer kids opeens tegenslag kregen. Als je je leven op die manier moet inrichten en leiden werkt het ook niet lekker meer toch?
Ja dat is ook waar, en zo denkt mijn man ook.. Opvang vervalt.. Als hij z'n baan verliest kan de auto eruit wat.wat ook flink wat kosten bespaart op dat moment (ik ga op de brommer).. Het lijkt wel of mijn man denkt in oplossingen en ik in problemen.. En ook in problemen die misschien in de toekomst wellicht kunnen ontstaan.. In juli moet ik vast contract of eruit. Wil in ieder geval nog wachten met eventueel stoppen met de pil tot ik definitief weet wat er gaat gebeuren.. Qua werk voor mij nu..
Nee, dat klopt. Een 2e kost al minder, aangezien je alle grote spullen al wel hebt. En mocht je nu heel toevallig hetzelfde geslacht krijgen, kun je ook nog veel kleding herbruiken en anders kijk je met koningsdag op de rommelmarkt naar mooie kleding, of in de opruiming, krijg je misschien nog wel eens wat van een zus/vriendin.....Een 2e is niet gratis, maar goed, het is deels ook hoe je er zelf mee om gaat
tegenslagen hou je altijd of je er nou rekening mee houdt of niet.. mijn man is zzp-er en kan zomaar thuis komen te zitten maar daar gaan we niet over nadenken.. gelukkig heeft ie nog nooit zonder werk gezeten en als het wel zou gebeuren is er altijd wat op te verzinnen toch? als je nu stopt met de pil en raakt meteen zwanger zou je in juli hooguit 2 maanden zwanger zijn en hoef je het ook nog niet te vertellen. en een financieel zekere toekomst heeft niemand tegenwoordig meer denk ik.. of je moet een hele dikke bankrekening hebben
Wij hadden die twijfel ook... Mijn man is kostwinner en heeft een detacheringscontract. Dus hier ook nog elke keer de onzekerheid. Maar we zijn er toch voor gegaan omdat we er niet te veel leefdtijd tussen wouden hebben Ik snap je twijfel heel erg goed. Zou dus gaan uitrekenen of jullie het financieel kunnen redden als 1 van jullie banen weg valt. Maar wachten op vast contrac.. Wij dachten ook goed te zitten toen we voor de 1e gingen.. Ik een baan fulltime, man fulltime baan met al 9 jaar een vast contract. Zwanger, al ruim over de helft... Getrouwd op 1 feb en 2 feb leest m'n man op fb: bedrijf failliet... Ik diezelfde maand er ook uit ivm zwangerschap. En we hebben ons gered!!!!! Dus zou niet wachten op vast contract, dat zegt niks meer.
Herken het heel erg, naast mijn eigen onzekerheid , denk ik ook in alle praktische zaken heel erg doemdenkend... Soms denk ik, JA het komt allemaal goed en soms niet...denk dat dit ook zo blijft.. maar ik zie mensen met veel minder veel meer doen, dus dan zouden wij dat ook moeten kunnen toch?
Ja.. Dat ik het denk ik ook.. Proberen positief te blijven denken.. Niet doemdenken.. Maar nu moet ik mezelf er nog van overtuigen..