Bijna 23 weken zwanger en te weinig vruchtwater...

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Naatje, 28 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Naatje

Naatje Bekend lid

22 jun 2011
    618
    0
    0
    Provincie Noord-Brabant
    Ben op dit moment 22 weken en 5 dagen zwanger van onze eerste 2 kindjes; we verwachten dus een tweeling :) Nu hebben we gisteren een echo gehad en op zich was alles goed - voor zover ze konden zien en meten - alleen viel het wel erg op dat de linker baby veel minder vruchtwater had. Na de echo nog een gesprek gehad met de gynaecoloog en die vertelde me dat ze op dit moment niet veel meer konden doen dan afwachten omdat ik nog geen 24 weken ben. Vanaf 24 weken kunnen ze pas actie ondernemen omdat ze dan pas levensvatbaar zijn (natuurlijk moeten ze veeeeeel langer in mijn buik blijven).

Nu willen ze het wel goed in de gaten houden dus over 2 weken staat er weer een echo gepland, ben dan ook al over de 24 weken. Mocht het vruchtwater dan nog steeds erg weinig zijn, zal ik doorgestuurd worden naar een academisch ziekenhuis voor een uitgebreidere echo/onderzoek.

Hopelijk was het gewoon een momentopname en is het vruchtwater bij de volgende echo weer normaal. Heb voor mezelf wel besloten om nu de ziektewet in te gaan en de 24 weken af te wachten.

Zijn er meer meiden/vrouwen die rond deze termijn ook weinig vruchtwater hadden? En hoe is het verder afgelopen? Ben gewoon benieuwd naar ervaringen van anderen.

Groetjes,
    Naatje

2. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.953
    15.597
    113
    Nabij Utrecht
    Ik had met 24 weken bijna geen vruchtwater meer, maar mijn ukkie had toen ook al een groeiachterstand van 3 weken.
    Ze was niet gezond (is achteraf gebleken) en overleed met 27 weken in mijn buik.
    Ik had toen placenta insufficientie.

Hebben ze wel een dopplertest gedaan om te kijken of de doorbloeding vd navelstreng nog goed is?

3. Naatje

Naatje Bekend lid

22 jun 2011
    618
    0
    0
    Provincie Noord-Brabant
    #3 Naatje, 28 aug 2012
    Laatst bewerkt: 28 aug 2012
    Hoi RoGiJuLi, bedankt voor je reactie!

Mijn 2 ukkies zijn qua groei ook iets kleiner, maar daar maakten ze zich niet zo druk over omdat tweelingen meestal kleiner zijn. Daarnaast waren de ukkies erg beweeglijk en konden ze alles ook niet goed meten. Het was dus niet echt een goeie echo.

Gisteren later op de ochtend belde de gynaecoloog mij op en vertelde dat hij mijn dossier nog eens goed had doorgelezen en hij graag later in de middag zelf nog mijn baarmoedermond wilde bekijken en mijn baarmoederhals wilde opmeten. Dit was de eerste keer dat ik deze gynaecoloog had. Baarmoedermond was goed gesloten en baarmoederhals was ook niet verkort; 3,7cm. Had nl. sinds de vorige echo af en toe wat vochtverlies en gisterochtend ineens heel veel; stroomde gewoon eruit. Alleen is het niet duidelijk of het vruchtwater, urine of afscheiding is.

Voor de rest is er helemaal niets gedaan omdat ik nog maar 22 weken en 4 dagen was en mij verteld is dat ze pas iets kunnen ondernemen vanaf de 24 weken. Nu kan ik pas over ruim 2 weken terecht voor een echo omdat alles al vol gepland is. Wordt straks nog gebeld voor een precieze datum.

Ruim 2 weken vind ik eigenlijk best lang en mijn man ook. Waarschijnlijk dat hij vandaag nog gaat bellen om eerder een echo te krijgen omdat we nog steeds niet gerustgesteld zijn.

- edit -
    Oja, we weten niet hoe weinig vruchtwater er was want volgens mij hadden ze het niet opgemeten. Ze zei gewoon dat het linker kindje weinig vruchtwater had. En ik ben net gebeld, kan pas woensdag 12 september terecht ;)

4. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Heel veel sterkte, opdat je nog een hele mooie zwangerschapstermijn gaat halen.

Maar begrijp ik het goed, je hebt misschien vruchtwaterverlies, één van je kleintjes heeft amper nog vruchtwater en ze laten je pas over 2 weken terug komen :$.

Het is pertinent niet waar dat er niets gedaan kan worden tot die tijd. Geen medische handelingen nee, maar wel verplichte bedrust indien je wel degelijk vruchtwater blijkt te verliezen, dat helpt dan om zo veel mogelijk vruchtwater binnen te houden. Ik zou vandaag nog je plaatselijke verloskundige praktijk bellen met de vraag of ze nogmaals het vruchtwater kunnen opmeten en of ze kunnen testen of je vruchtwater verliest.

De bmh hebben ze waarschijnlijk opgemeten vanwege infectiegevaar. Als de bmh korter is dan 2,5 cm, dan bestaat het risico dat bacteriën de vliezen kunnen bereiken. Maar dat is gelukkig niet op jou van toepassing.

5. Naatje

Naatje Bekend lid

22 jun 2011
    618
    0
    0
    Provincie Noord-Brabant
    Amper vruchtwater kan ik niet zeggen. Er werd verteld "weinig vruchtwater", maar hoe weinig "weinig" is...geen idee :( Ik zit nu sinds gisteren in de ziektewet en doe gewoon rustig aan. Lig nu bijv. gewoon lekker op bed. Mijn man heeft net gebeld naar de secretaresse van de gynaecoloog (loop bij de gynaecoloog ivm tweelingzwangerschap) en hij heeft de hele situatie uitgelegd en gezegd dat we graag eerder een echo willen etc. Nu moet de secretaresse zo overleggen met de gynaecoloog en zal straks dan terug bellen. Dus ben benieuwd wat daar uit voortkomt.

Baarmoederhals was idd netjes; 3,7cm. Al was die bij de 20-weken echo nog 4,4cm. Maar daar maak ik me nu het minst druk om.. Wil gewoon zeker zijn dat het vruchtwater niet minder wordt.. Moet er niet aan denken wat de eventuele gevolgen kunnen zijn...

6. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Amper en weinig zijn van die losse woorden. Wat ik amper vind, kun jij weinig vinden.

Maar inderdaad het belangrijkste is dat het vruchtwater niet minder wordt. Mocht dat wel zo zijn, dan kun je met verplichte bedrust heel ver komen. En weinig vruchtwater hoeft helemaal geen eventuele gevolgen te hebben, zo ver is het nog lang niet, dat zijn doemscenario's.

Sterkte.

Deel Deze Pagina