Zwanger en een nieuwe baan

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Jacomien, 25 nov 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jacomien

    Jacomien Lid

    5 nov 2005
    30
    0
    0
    Noorden des lands....
    Hai

    Ik zit nu in ronde 2 om te proberen zwanger te raken, alleen nu ben ik vandaag heel erg geschrokken van wat er om mijn werk gebeurd is. Ik heb een vrouwlijke collega, en ze heeft een aantal weken terug aangegeven dat ze zwanger is, en vandaag kreeg ze te horen dat ze in het nieuwe jaar niet terug hoeft te komen, omdat 'de functie een andere invulling krijgt' Nu ben ik heel erg aan het twijfelen wat ik moet gaan doen. Ik weet heus wel dat ze haar niet om die reden weg gestuurd hebben.
    Ze is ongeveer net zolang daar aan het werk als ik. Een jaar.

    Ik wil heel graag zwanger worden, maar dan heb ik deze baan echt wel nodig om rond te kunnen komen.
    Ik weet niet meer wat ik nu moet. Is hier iemand die hier ook mee zit, of heeft gezeten??

    Liefs Jacomien
     
  2. Suzan

    Suzan Lid

    21 nov 2005
    80
    0
    0
    Hoi Jacomien,

    Heb je al een vast contract? Of nog een tijdelijk contract? Als je een vast contract hebt, kun je niet zomaar op straat gezet worden, om wat voor reden dan ook.

    Als het een tijdelijk contract is kan je werkgever besluiten dat niet te verlengen.

    Succes.....

    groetjes,
    Suus
     
  3. milou

    milou Niet meer actief

    idd, wat heb je voor contract??
    als je zwanger bent hoef je ook pas na 3 maanden te zeggen dat je zwanger bent, misschien heb je dan al een vast contract??
    en wie weet duurt het wel wat langer eer je zwanger bent. ik werk nu bijna een jaar bij mijn werkgever en heb van te voren en in het begin gewacht. het leek me ook niet zo handig om gelijk zwanger te zijn. eerst maar goed ingewerkt zijn. maar ja, nu ben ik toch wel al zo'n maand of 5 bezig en het is nog niet raak. ik ga er dus nu voor en hou nergens meer rekening mee, want het zou zomaar nog een jaar kunnen duren voordat het raak is!!
    kort gezegd, een kind neem je niet, maar krijg je. dat is voor een heel groot deel niet te plannen.
     
  4. natascha25

    natascha25 Bekend lid

    1 nov 2005
    732
    0
    0
    Hallo iedereen.

    Wilde even toevoegen dat je het pas na 6 maanden verplicht bent om te zeggen tenzij je werk gevaarlijk is voor de gezondheid van jou en je baby. Je werkgever krijgt een vergoeding als je met zwangersschap verlof gaat of als je ziek wordt tijdens je zwanger schap. En mocht je echt ontslagen worden kan je een uitkering aanvragen die speciaal voor zwangere vrouwen van toepassing is. De werkgever is verplicht je een hele duidelijke reden te geven waarom je contract niet verlengt wordt en laat dit zwart op wit zetten want dan kan het altijd aangevochten worden.

    Ik heb dit allemaal uitgezocht omdat ik eindelijk een baan gezien heb wat ik heel erg leuk vind. Maarja ik heb nu een onbepaalde tijd. Dus je geeft er wel een hoop voor op dan. Ik twijfel nog erg. Ik hoop je er iets aan hebt.

    succes en maak je niet te druk want dat is niet goed voor je ;) .

    liefs natascha
     
  5. Sylvie

    Sylvie Fanatiek lid

    20 nov 2005
    1.733
    0
    0
    Belgie
    Een werkgever kan je niet meer ontslaan vanaf het moment dat die weet dat je zwanger bent (zo is dat bij ons in belgie toch)

    groetjes
     
  6. SanneMart

    SanneMart Fanatiek lid

    26 nov 2005
    1.307
    0
    0
    Ook ik maak me zorgen over mijn baan en een eventuele zwangerschap..
    Eindelijk heb ik de baan gevonden waar ik al die tijd zo hard voor gestudeerd heb. Enkele weken geleden heb ik getekend voor mijn vaste contract. Ik heb alleen een voltijd baan en weet zeker dat mijn baas niet wil dat ik deeltijd ga werken in de toekomst. Ik werk ook nog eens echt in een echte mannenwereld. Daarom ben ik best een beetje bang om zwanger te worden en dit aan mijn baas te moeten vertellen. Maar ik en mijn vriend willen het heel graag..
     
  7. Chrizzzy

    Chrizzzy Bekend lid

    31 okt 2005
    685
    0
    0
    Amsterdam
     
  8. Nala

    Nala Fanatiek lid

    29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    Ontslaan en niet verlengen van een contract is wat anders natuurlijk. Een werkgever mag je nooit ontslaan met als reden je zwangerschap. Ook een contractverlenging mag niet geweigerd worden om die reden. Maar helaas zijn er voor een werkgever altijd wel andere redenen te vinden of te bedenken om je te lozen... Als je contract op z'n eind loopt en je weet niet of het verlengd wordt, loop je dus een risico. Al zal je werkgever dat never nooit niet toegeven... Dus mijn advies: pas op!
     
  9. SanneMart

    SanneMart Fanatiek lid

    26 nov 2005
    1.307
    0
    0
    Ik dacht dat een werkgever wel mag weigeren dat je minder uren gaat werken na je zwangerschap. Dit is namelijk het geval bij een collega van mij (andere afdeling). Tegen deze collega is gezegd: of je komt full time terug of helemaal niet..
     
  10. Chrizzzy

    Chrizzzy Bekend lid

    31 okt 2005
    685
    0
    0
    Amsterdam
    LINK

    en
    LINK


    links zijn van sites die hier wat over zeggen
     
  11. SanneMart

    SanneMart Fanatiek lid

    26 nov 2005
    1.307
    0
    0
    Ik ben blij dit te lezen (op bovengenoemde sites). Maakte me toch zorgen.
     

Deel Deze Pagina