Hoihoi, Ik ben enorm aan het twijfelen over het afbouwen of doorgaan met de BV. Vanaf de geboorte heb ik 100% BV gegeven en zelfs niet 1 keer last gehad van kloven, spruw of ontstekingen e.d. Ben daar best trots op. Ik heb wel een aantal periodes achter de rug van onzekerheid over het wel of niet voldoende binnen krijgen. Inmiddels zit ik op het volgende schema: - 7:15 BV - 09:30 BV en dan naar bed - 13:00 BV - 16:00 uur BV - 18:30 hapje (2/3 van een 4 maanden potje, dus nog niet veel) + BV - 22:00 BV Eerlijk gezegd zijn de tijden vaak niet op verzoek van mijn dochtertje. Toen ik begon met werken kreeg ze 4 x 240 cc in flesjes en dat ging er goed in. Ze wilde toen vervolgens bij mij ook maar 4x drinken, maar ik kon haar alleen 's morgens 240 cc bieden, waardoor ik eind vd dag met een krijsende baby zat die meer melk wilde dan ik had. Ik heb daarom wat meer voedingsmomenten ingelast. Mn de 2e voeding, na 2 uur wakker te zijn wordt ze moe. Als ik haar dan in bed leg slaapt ze dik 3 uur door, met of zonder voeding. Omdat mijn productie achteruit holde toen ik geen voeding gaf toen, en ik er weinig voor voelde om elke dag te kolven rond die tijd, heb ik die dus zelf ingelast. En gaat nu prima zo. De flessen, op dagen dat ik werk, zijn nu ook aangepast aan deze tijden. Ik merk nu dat ze eigenlijk al rond 20 uur erg moe is. Ze valt dan vaak in de box in slaap. Rond 22 uur wordt ze toch weer wakker voor een voeding en vaak gaat dit samen met veel huilen omdat ze ook nog gewoon erg moe is. Als ik haar eerder in bed leg dan krijg ik haar nauwelijks wakker en de voeding overslaan durf ik niet, omdat ik zeker weet dat ze dan gedurende de dag te weinig BV binnen krijgt. De laatste 2 voedingen drinkt ze nog maar 100 cc, denk ik. Al met al vraagt het BV geven inmiddels best veel van me, ik werk ook onregelmatig en als ik een late dienst heb moet ik toch altijd weer vroeg op voor de voeding, kolven en flesjes die mijn man kan geven 's ochtends is ook geen succes, want ik merk wanneer ik 's nachts meer dan 9 uur tussen de voedingen laat mijn productie achteruit holt. Dus ik moet toch op om te kolven, en dan kan ik het net zo goed zelf geven. Ook ben ik de laatste weken erg moe, omdat ik gewoonweg geen dag meer kan uitslapen. Ik was voorheen een grote slaper en kon na een paar vroege diensten in het weekend gerust de klok rond slapen. Ik snapte al wel dat dit met een kleine niet meer kan, maar het feit dat ik BV geef werkt er wel aan mee dat ik zo moe ben. En als ik een vroege dienst heb moet ik om 5 uur al opstaan, omdat ik voor mijn werk moet kolven/afwassen/dochter uit bed/ wegbrengen naar oma en dan naar mijn werk. Dit is regelmatig 3 x per week en dat sloopt me echt. Ik kan niet kolven als ik meteen op mijn werk kom, want dan sta ik eerst nog een uurtje alleen en zit er weer te veel tijd tussen... Nu is het moment dat ze meer aan de hapjes mag. Ik las dat BV dan ook eigenlijk echt een onderdeel vd maaltijd zou moeten worden. Ze zou dus eigenlijk minder vaak moeten drinken. Ik ben dan heel bang dat ik niet meer voldoende melk heb voor haar en word al weer onzeker bij het idee. Ik zit nu zo in dubio. Ik mag sowieso nog maar een paar weekjes (3 maanden) kolven op mijn werk, tot de 9 maanden. Ik moet er dus ook naartoe gaan werken om voor die tijd de voedingen overdag eraf te halen. En dan is het nog lastig met de onregelmatige diensten, want als ze tegen die tijd bijv. rond 20 uur naar bed gaat en ze krijgt dan nog bv en ik heb een late dienst, dan kan ik pas thuis kolven om 12 uur 's nachts. Dat is 4 uur nadat de de voeding krijgt als ik thuis ben. Ik ben dan bang dat ik erg last van stuwing krijg. Al met al een hoop twijfels dus. Hiernaast zat ik dinsdag bij mijn huisarts, die beweerde dat de grote voordelen er na 6 maanden voor de baby zelf er wel van af zijn. De 1e 6 maanden zijn het belangrijkst en hierna moet je vooral nog doorgaan omdat je het zelf leuk vind!!! Ik ben nogal pissig over deze opmerking, want volgens mij zijn er nog altijd wel voordelen, toch? Nou, sorry voor mijn lange verhaal, maar ik weet echt niet wat ik moet doen. Ik heb maar zoveel mogelijk opgeschreven, zodat jullie weten hoe de situatie is voor mij. Ik zou graag wat overtuigende reacties willen die me over de streep kunnen trekken om wel/niet door te gaan. Alvast bedankt!!
Waarom zou je stoppen? Nu met 6 maanden gaat je kind steeds meer andere dingen eten (vaak in combinatie met een borst, maar als jij niet in de buurt bent kan het ook met een bekertje water of thee) en juist nu wordt je kind een stuk minder afhankelijk van je. Na 6 maanden begint het gemak en het genieten van borstvoeding steeds zwaarder te wegen. Ik zou nog niet 3 maanden vooruitkijken. Over 3 maanden is je kind een stuk ouder, een stuk anders, en ziet alles er anders uit. Ik vond het voeden de eerste maanden vaak niet leuk, maar juist toen ze wat ouder werden begon ik er echt lol in te krijgen. En zo handig: veel minder gesleep als je de deur uitgaat, nooit op de klok hoeven kijken, noem maar op.
Ik ben ook gaan afbouwen na de 6 maanden, maar mijn productie liep toen erg terug. Ik heb er spijt van dat ik niet gewoon door ben gegaan. Wat inderdaad zoals Dirksmama zegt, je leert het beter waarderen als ze wat ouder zijn gek genoeg. En ze gaan toch vaak minder bij je drinken uiteindelijk, dan in die eerste periode. Maar voor jou lijkt het me zeker met je nachtdiensten ook wel zwaar. Ik kolf nu trouwens met de hand... dat gaat veel sneller, en heb geen apparaten meer nodig.
11 maanden en nog bv, naast 32 uur werken. Probeer door te gaan mijn dochter zat ook op jouw ritme (althans bij zes maanden begon ze ook om 4:00/5:00 ivm astma). Nu zit ze op drie voedingen (7:00-13:00-22:00), even doorzetten.
Ik vind je verhaal heel herkenbaar! Levi is net 5 maanden geweest en ik begin nu soms ook te twijfelen of ik na 6 maanden zal afbouwen, of niet? Ik ben best trots dat het allemaal zo goed gaat! Want ook hier geen kloof, spruw of borstontstekingen gehad. En Levi groeit er goed op. Wat wil je nog meer? Perfect toch! En daarom juist zou ik me misschien ook schuldig gaan voelen... Lastig hè?
En dan lees ik weer zoiets en denk ik.. Geweldig! 3x op een dag. Hartstikke goed! Waarom zou ik/jij stoppen? Maar ja, je moet doen waar jij je goed bij voelt! (ik ben er nog niet uit...)
Wat een domme domme dokter.....zucht! Het advies van de WHO is niet voor niets 2 jaar. 6 maanden is een leuk beginnetje! Bijvoeding vervangt geen borstvoeding, maar als ze straks goed eet zal er wel minder vraag naar borst zijn. Met 9 maanden kan je misschien 1x voor je werk voeden, 1x meteen na je werk en 1x voor haar of jouw slapen gaan? Anders ochtend en avond en 1x yoghurt oid, maar dat is pas over 3 maanden! Als het goed gaat, zou ik niet stoppen hoor!
Nou, als die uitspraak van je huisarts waar zou zijn, zou KV na 6 mnd ook overbodig zijn, volgens mij. Allemaal maar aan de koemelk!!!! Nee, onzin dus, wat je huisarts zegt. Je kind heeft melk nodig, vanwege de bouwstoffen die daarin zitten. BV biedt voordelen boven KV, ook na 6 mnd, want het blijft afgestemd op je kleintje Zie wel dat je zwanger bent? Dat zou de vermoeidheid misschien ook verklaren? En ik zat me af te vragen: tijdens je kolfrecht, mag je toch aanspraak maken op dagdiensten? Zo rond de 9 mnd zal het allemaal wel anders lopen hoor! Dan eten ze al behoorlijk wat meer, (en gaat dat niet vanzelf, dan kun je kijken of je daar wat meer in kunt sturen die richting op). Wat betreft die avondvoeding om 22 uur: je moet 'r echt wakker maken? Ik zou toch echt proberen wat er gebeurt als je dat niet doet... Dikke kans dat, als ze dan wel de nacht door gaat trekken, ze overdag wel wat extra gaat eten hoor! En zeker nu met de start van bijvoeding, zou dat mooi met vast voedsel ingehaald kunnen worden
Misschien kun je de groente een half uurtje eerder geven en dan rond 19u bv en daarna op bed. Hier heeft ze vaak bij de oppas rond 5 uur/half 6 nog een voeding en dan drinkt ze om 19u ook nog weer flink bij mij en gaat dan de nacht in. 'k Heb nog wel een nachtvoeding, soms slaapt ze door. Sinds de warmte weer een vroege nachtvoeding maar ze drinkt overdag nu ook minder. Ik heb 's avonds niet genoeg voor haar voor het slapen gaan. Als ik werk zorg ik dat er 5/6u tussen zit na laatste kolfbeurt. Als ik vrij ben, krijgt ze voor ze in bad gaat nog even een flesje van 80cc en later de borst. Hier was het anders ook krijsen aan de borst. Ik kolf zelf nog even voor ik op bed ga. Hier gaat het een beetje zo: 02.00 bv (was 04.00-06.00) 06.15 wakker en bv 07.45 slapen 09.30 wakker en bv 11.00 slapen 13.00 wakker en bv 14.30 slapen 17.00 wakker en bv 19.00 bv en slapen
Ik kan je alleen adviseren vanuit mijn eigen ervaringen en dan zeg ik: Doorgaan! Ik ga voor minimaal een jaar en daarna stoppen wanneer Eva of ik het niet meer wil. Persoonlijk vind ik het borstvoeden met iedere maand leuker en mooier worden. Mijn oudste heeft 14 maanden bv gehad en toen vond ik het zelf goed. De laatste maanden van het 1e jaar heb ik het meest genoten. Ze was zo druk met het ontdekken van de wereld, maar de meest intieme momenten waren toch de ochtend- en de avondvoedingen. Dan kwam ze helemaal tot rust en ik ook. Dat vind ik een meerwaarde van langer voeden; samen rustmomenten hebben. (Ankertjes op de dag zoals iemand het eens omschreef in een column). Bij vrienden krijgt zoonlief de laatste fles zelf in handen op de grond, dat vind ik moeilijk om te zien. Verdere voordelen voor mij; je hoeft geef schepjes te tellen of flessen af te bouwen. Er is geen maximum aan borstvoeding, en dat is wel zo met kv. En de antistoffen zitten er nog steeds in hoor . Ik vind deze bvperiode pittiger dan die met mijn oudste (spruw, veel spugen, mijn eigen onrust). En ik herken je verhaal over het kolven en slapen etc. Maar voor mezelf wegen de nadelen niet op tegen de voordelen. Ik vond de eerste 3 maanden voeden niets aan. Vooral vermoeiend. Hoe ouder je kindje, hoe meer interactie. En dat maakt het borstvoeden voor mij mooier. Dit heb ik mezelf regelmatig moeten voorhouden die eerste maanden. En gelukkig, sinds een aantal weken kan ik echt genieten van het voeden. Veel wijsheid met het nemen van je beslissing. Trouwens, je hoeft niet meteen af te bouwen. Je kan ook proberen langzaam af te bouwen naar een avond- en ochtendvoeding. Rond de 9 a 10 maanden is je productie vaak erg stabiel. Nogmaals succes
O o wat erg vind ik dat. Doet zeer om te lezen, zo verloren en alleen je dierbare slokjes tot je nemen voor je de hele nacht bij papa en mama vandaan gaat. Ik ben in een emo bui 8) ****** Tja, ik zou ook doorgaan meid! Na die zes maanden gaan ze op ontdekkingstocht, en ik ben altijd maar blij dat ik nog een fles (ik kolf) antistoffen naar binnen kan gieten (maar dan dus liefdevol en niet op de grond ). Verder ben ik steeds meer pro 'Mensenmelk voor mensenbabies'. Misschien dat je eens kunt kijken hoe het gaat? Misschien is jouw kindje er inderdaad wel zo een die met 8 maanden al een of twee voedingen laat vallen en wordt het daardoor makkelijker. Uiteraard kunnen wij niet voor je beslissen, veel succes met het maken van je keuze (en inderdaad, alleen de ochtend en avond kan ook. Op de dagen dat je thuis bent wat vaker aanleggen, dan blijft je productie wel een tijdje op peil om parttime te kunnen voeden)!
Overigens mag je zoals ik laatst hoorde kolven tot je kind 10 maanden is, dus de negende maand mag je ook nog kolven.
Misschien dat dit linkje kan helpen in de overweging: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Motivatie - Wat als ik wil stoppen met borstvoeding geven? En daarnaast denk ik: prijs je gelukkig dat het zo probleemloos gaat, waarom zou je dan stoppen? Het is ook na 6 mnd het beste voor je kindje, je hebt het altijd bij de hand, het wordt juist makkelijker omdat ze het minder nodig hebben... etc?
Vanaf 6 maanden, als je met bijvoeding begint,zal je BV natuurlijk terug gaan lopen, met hele kleine marges. Na verloop van tijd neemt de bijvoeding toe en wordt de BV als voedingsmoment vervangen door BV als drinkmoment ( uiteraard met al het goede van de BV). Je kan nog rustig 3 maanden doorkolven op je werk, en ook dit zal na verloop van tijd steeds minder worden. Op borstvoeding.com staat een voedselintroductie schema waarbij heel duidelijk rekening gehouden wordt met BV. Daarnaast, waarom zou je afbouwen als je een goedlopende BV hebt.
Heel herkenbaar jouw verhaal, ik heb bij onze eerste ook regelmatig getwijfeld of ik nog door zou gaan maar uiteindelijk toch doorgezet en 13 maanden gevoed. Zeker na de 6 maanden werd het allemaal steeds makkelijker, vooral toen de bijvoeding steeds meer werd en andere voedingen ging vervangen. Het moeten stoppen met kolven op het werk na 9 maanden was ook niet meer zo'n probleem, heb toen een tijdje nog 1x extra gekolfd per dag maar dat was na een tijd ook niet meer nodig. De laatste maand van het voeden zat ik nog maar op 1 voeding per dag (ochtend). Oftewel: ik zou zeker doorzetten, juist nu kom je in een makkelijker periode terecht! En even over het kolven op het werk: als je de wet naar de letter uitlegt mag je kolven tot je kindje 9 maanden is, maar veel werkgevers leggen het inderdaad uit als tot en met.
Oh, zie dat ik nog oude tekst in mijn onderschrift heb staan. Ik zat a; even niet meer op deze site. Zoals in mijn banner staat is mijn dochtertje 6 maanden en ben ik niet opnieuw zwanger... Over dagdiensten tijdens je kolfrecht heb ik eigenlijk niets gelezen. Ga ik eens uitzoeken. Zou mijn wel 8% loon schelen omdat ik dan geen ort meer krijg... Verder denk ik nog even verder. Ik ga sowieso volgende week even overleggen bij het CB over hoe het voedingsschema er het beste uit kan gaan zien en op welke momenten ik dan nog BV kan blijven geven. Hoe het met de productie gaat zie ik dan wel. Ik heb wel besloten, dat als het erg lastig wordt, qua productie of werk of wat dan ook dat ik ga afbouwen. Maar ik zie nog weinig reden om dat te doen voor de 9 maanden. Daarna blijft het lastig. Zolang het nu nog goed gaat. Haar eerder naar bed doen durf ik trouwens niet, want dan krijgt ze, volgens mij maar zo'n 600 ml per dag binnen en dat lijkt me niet genoeg.... Nou, iig bedankt voor de reacties!!
Hoi Sanne, Ik denk dat we ongeveer met de zelfde twijfels zitten. Ik ben dus wel twee voedingen minder gaan geven. Merkte op een gegeven moment dat de 3e voeding bij mij echt te weinig was (zat al een hele tijd op 4 voedingen). Deze heb ik toen vervangen door half borstvoeding half opvolgmelk. Al snel was de 2e voeding ook minder (kolfde nog maar net 100cc ipv 280!). Ook deze krijgt hij nu half opvolg half BV uit de vriezer. Nu gaat het al een paar weken erg goed met alleen een avond en ochtendvoeding. Ik vind dit nu wel ideaal; niet meer kolven, lekker mijn bv momenten, hij krijgt nog antistoffen mee van mij, krijgt toch voldoende ml op een dag. Lastig is het he; luister naar je zelf. Ben al trots op wat je gedaan hebt en kijk of het bij je past of niet om volledig, danwel gedeeltelijk door te gaan met de BV; succes met je keuze!
Ik snap niet hoe jullie dit doen, zucht. Ik zat op zo'n 6/7 voedingen, maar ze komt steeds wel 2 of 3 keer weer per nacht, nu probeer ik haar dus overdag nog maar meer te geven. Mag ik vragen wat je er verder overdag bij geeft aan voedsel? Alhoewel, jij bouwt nu dus eigenlijk af?
Jeetje; dat is wel zwaar voor je dan....Durf het bijna niet te zeggen maar heb de laatste nachtvoeding gehad toen hij 11 weken was (sliep daarna na de voeding van 21.30 tot 6.00) Ben inderdaad al aan het afbouwen. Maar pas een week of 4. Daarvoor 4 voedingen en wat fruit. Toen ik ook begon met groente 's middags ben ik die twee voedingen gaan afbouwen. Uit de fles dronk hij 240cc BV per x. Voordat ik ging afbouwen was op dagen dat ik werkte 's ochtends 7.00 borst, 11.00 240cc BV uit fles, 13.00 beetje fruit, 16.00 fles 240 cc BV en om 19.30 BV en naar bedje. Op dagen dat ik thuis ben gewoon 4x BV. Nu krijgt hij hetzelfde alleen 's middags een half potje voor 6 maanden (groente) en 150cc fles (half BV, half opvolg). Heb je wel eens een fles proberen te geven voor de nacht? Gewoon lekker vol (240cc) en kijken hoe lang hij/zij blijft slapen?
240cc... Waar moet ik dat vandaan halen??? Een keer in de week is een lange ochtend bij oma en krijgt dan de fles. Eerst een van ongeveer 120, soms iets meer soms iets minde. daarna nog 1 van 100. Bij mij tankt ze wel lekker dus ze kan misschien meer op. Maar het moet er ook uit he.. Kolven gaat niet super en neemt veel tijd. Ze zal wel vaker-minder drinken dan. Met 4 mnd heeft ze een paar weken door geslapen, nu komt ze weer een paar keer.. Gistermiddag/avond om de 2 uur aangelegd, toen kwam ze 1x. Wie weet helpt het.. Groetjes! (Pb mag ook, dit s geloof ik andermans topic?!)