Twijfel: na 6 maanden bv of bv&kv?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door sunnybaby, 7 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    Deze mama heeft een hoop kolfvraagjes, maar omdat het wel verschillende dingen zijn zet ik ze toch even apart. Ik zit nu met een dilemma en ben benieuwd hoe jullie dit zouden doen. Ik geef nu 4,5 maand borstvoeding en dat gaat erg goed. Als mijn kindje 5,5 maand is moet ik weer 4 dagen per week gaan werken (ben nu nog vrij). Ik wilde graag minimaal 6 maanden bv blijven geven.

Nu komen er in de familie verschillende allergieën voor en mijn zoontje heeft sinds een paar weken droge eczeemplekjes. Ik volg al vanaf het begin van de bv een dieet zodat hij bepaalde stoffen nog niet binnen krijgt.

Ik ben al een tijdje bezig met proberen te kolven, maar dat vlot niet zo. Het kolven is vaak pijnlijk aan mijn tepels, ik moet hem in een hele lage stand zetten en het duurt dus best lang voordat ik wat heb gekolfd. (Ik heb een Medela Swing, enkelzijdig). Als ik in plaats van een voeding kolf, kom ik meestal niet aan een hele voeding, dus ik moet altijd aanvullen uit de geringe voorraad.

Mijn dillema is nu of ik na de 6 maanden volledig bv wil blijven geven of ga combineren met kv. Aan de ene kant zou ik het liefst de 2 voedingen overdag door kv vervangen, zodat ik van het gekolf af ben en aan het eind van de dag en 's avonds', ('s nachts) en 's ochtends bv blijven geven. Ik krijg dan ongeveer zo'n ritme:
    ca. 4:00/5:00 bv
    (soms 7:00 nog een bv)
    11:00 kv
    15:00 kv
    19:00 bv
    22:30 bv

Aan de andere kant twijfel ik of het (mede vanwege de allergieaanleg) niet beter is om zolang mogelijk (maar tot wanneer dan?) bv te blijven geven, desnoods mijn enkelzijdige kolf te vervangen door een dubbelzijdige en alles op alles te zetten om te proberen genoeg te kolven. Maar ja, als ik zo'n dure dubbelzijdige kolf aanschaf dan wil ik daar nog wel langer dan een paar weken mee doen natuurlijk. En als de pijnlijke tepels blijven, schiet de productie dan wel op?

Welke van de 3 opties zouden jullie adviseren:
    1. Bv gaan combineren met kv (en is het schema dat ik wil dan haalbaar?)
    2. Met huidige kolf bv blijven geven (hoe kan ik dan aan genoeg cc komen en mijn tepelproblemen oplossen?)
    3. Een dubbelzijdige kolf kopen (idem)

2. anira

anira Actief lid

23 nov 2008
    191
    0
    0
    heb niet echt tips voor je alleen mijn eigen ervaring.

Ik had in het begin dat ik ging werken ook niet genoeg kolf opbrengst voor voldoende voeding.
    Ik heb toen een extra kolfmoment ingelast 's avonds een uur na de laatste voeding. Daarmee kon ik mijn dag opbrengst aanvullen en zo had ik toch voldoende.

Misschien is het in jou geval handig om je vragen neer te leggen bij een LK. Die kan je denk ik beter advies geven dan wij.

3. Terra

Terra Bekend lid

22 dec 2008
    668
    0
    0
    Medewerker gehandicaptenzorg
    gelderland
    ik heb exact hetzelfde als jij! alleen zit ik niet op een dieet.

ben sinds een week weer aan het werk en heb ook niet genoeg kolfopbrengst. nou kan je daar een hoop aan doen als je dat écht wilt! warmtecompressen en neusspray, miss dat de melk opbrengst dan wat meer is.

zelf neem ik de moeite daarvoor niet omdat ik me liever stort op mijn werk dan op het kolven. dus ik geef de vroege voeding/ late voeding en eventueel nachtvoeding nog en overdags 3 flesje kv hypoallergeen. tot nu toe gaat dat erg goed! :D ik heb daar dus goede ervaringen mee.

4. Ikke20

Ikke20 Actief lid

13 okt 2008
    379
    1
    0
    Hoi!

Een lastig dilemma. Misschien heb ik wel wat tips voor je wat betreft het kolven. Misschien is het borstschild wat te klein waardoor je dus pijnlijke tepels krijgt bij het kolven. En misschien is het wel handig om dubbelzijdig te gaan kolven. Hier heb ik in het begin een dubbelzijdige kolf via het kruiswerk kunnen huren. Dan moet je wel zo'n schild en de draadjes kopen, maar dat is goedkoper dan direct een dubbelzijdige kolf aan te schaffen. Daarnaast is het misschien goed om te weten dat wanneer je gaat aanvullen met kv je productie kan gaan terug lopen. Dit doordat de vraag minder wordt. Bij veel vrouwen loopt de productie zover terug dat je eerder zal moeten stoppen met bv dan je misschien zou willen.
    Daarnaast is de tip van anira om je vragen bij een lacatiekundige neer te leggen een heel goede!
    Heel veel succes met je keuzes!

Groetjes Mariska

5. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Wat een lastig dilemma! Het is wel mogelijk om de kolfopbrengst te verhogen. Ik heb zelf toen mijn jongste ongeveer vijf maanden was een dubbelzijdige elektrische kolf gekocht (had ik eerder moeten doen...) en daarmee bijna twee weken heel veel gekolfd. De opbrengst was niet direct geweldig, maar na een week ongeveer begon ik wel verschil te merken. Het grootste voordeel is dat je minder tijd kwijt bent dan met een enkelzijdige (in mijn geval). Door elke ochtend 1 kant te kolven tijdens de voeding en 's avonds nog 1 keer beide kanten te kolven, houd ik mijn voorraad op peil. Het is een heel werk, maar zeker de moeite waard! Als je echt liever bv wilt blijven geven, zou ik het zeker proberen. Door het starten met kv neemt de productie af; je vraag naar melk wordt immers minder.

Wat Ikke ook zegt: misschien is je borstschild wel wat te klein. Ook zou het kunnen dat je wat te hard pompt. Zelf had ik in het begin met die nieuwe kolf zelfs een blaar, tot bleek dat je ook die dingen echt goed moet 'aanleggen'; dus precies over de tepel zodat je niet langs de zijkanten schuurt.
    Dat je niet een hele voeding kolft is wel normaal, het lukt mij ook niet altijd om een hele voeding bij elkaar te krijgen in 1 keer. Maar ook dit kun je door oefening stimuleren.

Een avondje clusteren wil ook nog wel eens helpen; lekker op de bank met een kopje thee en elke 20 minuten even kolven. Als je dit een keer of vier/vijf doet ben je twee uur kwijt maar heb je wellicht een voorraadje kunnen aanleggen. Je hoeft de spullen dan niet steeds schoon te maken tussendoor.

Als je toch liever wat voedingen vervangt voor kv zou ik dit meer spreiden over de dag. Tussen 7.00u en 19.00u zit wel een heel lange tijd. De kans bestaat dat je productie dan snel daalt. Ik zou het dan liever om en om doen. Bijv. zo: nacht - bv, 7.00u - bv, 11.00u - kv, 15.00u bv (gekolft evt), 19.00u - bv (als dat live kan, anders kv) en dan de late voeding weer zelf geven. Zo heb je wat langer tussen de voedingen maar niet meer zo'n enorm gat.

Succes met je keuze!

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier ook een kleintje met eczeem en waar we ook komen: alle medici enzo roepen dat het zo goed is dat ik nog BV geef, vanwege de antistoffen en alles! Advies is dus echt om zo lang mogelijk door te gaan, (echt wel tot een jaar of 2 zeker!). Dat dus even puur als het gaat om de vraag: hoe lang doorgaan voor je kleintje.

Maar het ideaal en de praktijk gaan niet altijd samen, dus ik zou als ik jou was even zien hoe dingen lopen.
    Even een paar dingetjes daarbij:
    * kolven moet echt op gang komen, dat gaat niet in 1 keer goed. Geef dat een paar weken om te kijken hoe dat gaat, en als je toch al weet dat het niet overhoudt, is het misschien raadzaam nu een extra moment in te lassen waarop je vast elke dag gaat kolven? Daarmee krik je je productie wat op, (overigens: je zit nu net na de 4 mnd: dan zit je BV sowieso vaak wat in een dip, dus misschien moet je je huidige opbrengst sowieso even niet als uitgangspunt nemen van hoe het kolven gaat en even zien hoe dat met een week of 2 is).
    * De Swing is niet de meest ideale om dingen goed op gang te krijgen, heb je ook de mogelijkheid om een sterkere en dubbelzijdige kolf aan te schaffen of te lenen van iemand? Daarmee zal je opbrengst naar alle waarschijnlijkheid wel hoger komen te liggen.
    * jij volgt nu ook een dieet begrijp ik, en dan geef je dubbel voor je kind, ervaar ik ook al een paar maanden: je moet sowieso al een aantal dingen laten staan vanwege de BV en je kunt niet zomaar alle kanten op, maar met een dieet erbij is dat nog wat extra en wat zwaarder en dus ook wat moeilijker vol te houden, (denk ik). Ik heb zelf gezegd dat ik rond de 18 mnd toch echt wel afgebouwd wil hebben, om ook weer gewoon te kunnen eten... We zijn op dit moment druk bezig de eczeem goed onder controle te krijgen en gaan binnenkort nog dubbelblind testen of hier de eczeem wel of niet veroorzaakt wordt door de KMA, (schijnt zeldzaam te zijn). Maar als alles straks een beetje rustig is, ga ik echt wel afbouwen om weer normaal te kunnen eten.
    Nu is het bij ons zo geweest dat ik bij 9 mnd terug moest naar volledige BV, omdat we toen de KMA pas ontdekten en gewoon helemaal opnieuw alle vast voedsel gingen introduceren dat kun jij straks gewoon vanaf de 6 mnd gaan doen (en daarvoor zou ik wel begeleiding van een dietist vragen!). Dan zou je rond uiterlijk rond de 1 jaar toch echt wel overdag van de BV af moeten kunnen zijn, (maar in principe ook al wel eerder, vanaf 9 mnd kun je echt overdag ook al wel ander drinken aanbieden en zien dat aan de calciumbehoefte voldaan wordt met BV door 's ochtends en 's avonds te voeden) en iig dus snel af van het kolven op je werk... Want ik begrijp dat het vooral dat kolven is wat je tegenstaat aan het hele verhaal, toch?

Nou, succes met de afweging iig!

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je weet toch dat het om een VOEDrecht gaat, niet om een KOLFrecht?
    Je mag die 25% van je werktijd ook inzetten om later te beginnen en/of eerder naar huis te gaan zodat je meer voedingen gewoon live kunt geven. Je mag zelfs tijdens je werkdag naar je kind toe of je kind naar je laten brengen om live te voeden.

Hier ervaring (helaas) met eczeem en volledig bv. Vooral toen hij ouder werd en vaker eczeemaanvallen kreeg was die bv ZO belangrijk, het stilde de pijn en de jeuk, het maakte rustig, het troostte. Op de ergste dagen wilde hij niets eten of drinken, maar borst ging er wel in. Daardoor viel hij gelukkig nooit af.

8. booboo22

booboo22 Bekend lid

14 okt 2008
    929
    0
    0
    Brabant
    ik heb hetzelfde, ik kamp zelf met ernstig eczeem en ben ook van plan om te kolven, maar vind 7x per dag kolvn ook te veel, baby drinkt niet goed aan de borst waardoor live voeden elke keer een drama is.Ook heb ik te weinig voeding, kolf per sessie maar tussen de 80cc en 120 cc

Ik moet volgende week beginnen met werken en heb nu al een aantal weken een aantal voedingen vervangen door hypoallergeen

7:00 borst
    10:00 hypoallergeen

13:00 borst
    16:00 borst

19:00 borst met hypoallergeen

22:00 hypoallergeen (en dan kolf ik na voor eventueel de nacht)

Hoop dat je hier iets aan hebt!

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kun je een beetje beschrijven wat er niet lekker loopt met live-voeden? Heb je al eens contact gezocht met een lactatiekundige?

10. Nemo

Nemo Niet meer actief

Je kunt ook proberen om met de hand te kolven ipv met een kolf. Mogelijk gaat jouw dat beter af. In elk geval geen pijn aan je tepels ! Op bv.com staat het wel beschreven. Er zijn vrouwen die zo een potje vol kolven met de hand.

11. booboo22

booboo22 Bekend lid

14 okt 2008
    929
    0
    0
    Brabant
    Hij is te gulzig en als het te traag op gang komt schreeuwt hij alles bij elkaar, in het begin had ik amper voeding en hebben we veel moeten bijvoeden,ook om de 2 uur aanleggen maakt amper verschil, ik heb in de ochtendvoeding het meeste, maar hij 'tuttert'te veel, hij drinkt niet door, dus na 1 uur zit hij nog niet vol...hij laat wel los en ik denk dan dat hij genoeg heeft maar na 15 min begint hij weer te huilen, dus ik heb ervoor gekozen om te gaan kolven, dan zie ik wat hij binnen krijgt,,,

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat klinkt als een aanlegprobleem waardoor hij niet efficient kan drinken, gecombineerd met een trage toeschietreflex.
    Zijn zat manieren om de situatie te verbeteren, wij kunnen je hier ook genoeg tips geven, maar omdat het een combi van problemen is zal een lactatiekundige je absoluut op weg kunnen helpen.

13. booboo22

booboo22 Bekend lid

14 okt 2008
    929
    0
    0
    Brabant
    ik snap wat j bedoeld, bedankt daarvoor, maar moetzeggen dat ik het zo prima vind, ik leg hem zo af en toe aan voor de knusheid maar vind het ook handiger met de fles

Deel Deze Pagina