Hoi meiden, Ik zit ergens mee en wil even spuien... We zijn een paar maanden geleden verhuisd, van de ene kant naar de andere kant van het land, ivm werk. Waar we nu wonen is vlakbij een heel klein pleintje waar de buurkindjes spelen. Er zijn daar 3 meisjes die daar bijna dagelijks spelen, A die het liefste met B en C ( wat zussen zijn ) en mijn dochter speelt wel graag met C. A is echter een pittig kind, niet lief zeg maar, ze baast over de oudere B en C en vertelt iedereen wat ze moeten doen. Maar A roept dus ook tegen mijn dochter "Ga jij maar naar huis!" en "Jij mag hier niet spelen" en ze trekt de tuinpoort snel dicht nadat de zusjes B en C zijn binnengekomen wacht ze net lang genoeg en trekt hem dan recht voor de neus van mijn meisje dicht. Als de meisjes B en C er niet zijn, dan speelt ze na vele zuchten wel de hele middag met mijn dochter trouwens, en als A er niet is speelt dochter heerlijk met B en C. Maar als A er is, dan ruled die het pleintje ( Serieus, het kind is 3 en B en C zijn 5! ) Maar, het doet dus echt pijn om je kindje steeds afgewezen en buitengesloten te zien worden, dikke tranen bij haar en nee, ik vind A niet lief nee. Als er ouders bij zijn dan zeggen we wel "samen spelen" maarja, ze doet het wel steeds. We gaan in december naar de basisschool maar hoe maken we in de tussentijd speelvriendjes?
Het beste wat je kunt doen is jouw kindje weerbaar te maken tegen zulke kindjes. Ik heb wel gemerkt dat je andere kinderen niet kunt veranderen alleen jouw kind er leren mee om te gaan. Hier bv een meisje dat mijn dochter steeds van alles laat doen en honderd keer op een middag zegt: vraag eens aan je moeder of ...krijgen, vraag eens aan je moeder of we dit mogen. Ondertussen mijn dochter geleerd om nee daar heb ik geen zin in te zeggen en dan reageert het meisje met: dan wil ik niet meer met je spelen. Mijn dochter is erg gevoelig voor dat soort opmerkingen en doet het dan dus alsnog. Ik heb haar nu geleerd dat dat maar grootspraak is en dat ze de volgende dag weer net zo goed aan de poort staat om haar buiten te vragen.
Bedankt voor je input! Ik weet alleen niet zo goed hoe het in de buitensluit-situatie in te passen zou zijn, want dat houdt dan ook in dat ze dan niet meespeelt? En ze zou natuurlijk het liefste wel mee willen spelen.