in het begin ging het niet goed. in het ziekenhuis geen hulp gehad met 1e keer aanleggen en dus kloven. ook had ik teruggetrokken tepels dus ik moest wel met tepelhoedje voeden. omdat de kloven te diep waren heb ik 2 weken heel veel moeten kolven. mijn zoontje heeft vanaf dag2 voor 4 dagen voeding van een lepeltje gekregen, omdat hij anders alles uitspuugde. maar door alle ellende heen heb ik volgehouden en wat is het geweldig!!! het maakt het gedoe in de 1e 2 weken helemaal goed. ik blijf het ook voorlopig nog lekker geven.
Ik heb de reacties niet allemaal gelezen, omdat ik niet zoveel tijd heb, maar ik kan je vertellen hoe ik het heb ervaren. Voordat mijn dochter geboren is, leek borstvoeding geven me echt verschrikkelijk. Het leek me echt vreselijk om een kind aan je borst te hebben. Maar ik moest van mezelf, ik wilde persé borstvoeding geven. De eerste weken waren heel zwaar. Het deed ontzettende pijn, wat een zuigkracht had dat kind. Ook al beweren deskundigen dat het geen pijn mag doen, je tepels moeten er toch aan wennen, bij mij was het dus echt niet fijn (ondanks dat ik geen kloofjes heb gehad). Op een gegeven moment besloot ik om te gaan kolven, ik wilde nooit meer een kind aan m'n borst. Maar ik heb toch doorgezet en inmiddels is mijn dochter twee jaar. Ik geef nog steeds borstvoeding en ik geniet er enorm van, het is echt 'ons momentje'. Het kostte dus even flink wat moeite en als ik niet zo'n fanatieke voorstander van borstvoeding was geweest had ik zeker opgegeven, maar als je eenmaal door de moeilijke periode heen bent, komt het echte genieten, het voelt echt zo bijzonder.
Nee, het ging niet vanzelf vanaf dag 1.. aanhappen kostte te veel moeite (randje dysmatuur dus klein mondje) dus na paar keer proberen tepelhoedje gaan gebruiken. dit ging geweldig, maar mistte het directe contact met zoonlief.. nu met 2 mnd het tepelhoedje helemaal afgebouwd Zoonlief drinkt prima en groeit als kool (zie handtekening!) Eigenlijk nooit pijn gehad, wel eens een gevoelig plekje maar dat was het dan ook wel.. Stuwing: geen last van gehad.. Ook ik wil je adviseren om je goed voor te laten lichten, veel te lezen en je vragen te stellen.. dat heeft mij erg geholpen! Probeer het op z'n minst.. fv pakken kan altijd nog! Heel veel succes met het maken van je keuze en geniet van je zwangerschap!
Ik ben altijd heel nuchter geweest, ik wil het best proberen maar zodra het niet lukt, pijn doet of wat dan ook dan gewoon de fles! In het begin ging het niet zo, mijn dochtertje had een te hoog billirubine gehalte waardoor ze suf was en niet goed aanhapte, gevolg: KLOVEN tot bloedens toe en blaartjes op mn tepels! Maar op de een of andere mannier wilde ik toch doorzetten! Tijdelijk met tepelhoedjes gevoed om mn tepels rust te geven en toen zij helemaal beter was en beter aanhapte ging het stukke beter! Ik heb nog dat als ze aan hapt het niet prettig en zelfs wat pijnlijk is, maar als je kindje al die tijd in je buik heeft gezeten en ineens van je wordt losgemaakt voelt borstvoeding weer even alsof je weer ''een'' bent met elkaar! Ben super blij dat ik heb doorgezet!
hoi Ik lees gelukkig al genoeg succesverhalen. Hier een moeizame start gehad. Veel stuwing en gelijk een flinke kloof door het verkeerd aanhappen. Gelukkig een supergoede kraamzorg gehad die mij veel tips heeft gegeven. Ik ben superblij dat ik doorgezet heb want het is zo iets moois om te kunnen doen. Wel heb ik de nodige dips gehad (zoontje heeft KISS en kon daardoor op een gegeven moment alleen nog maar liggend gevoed worden, daarnaast flinke borstontsteking gehad). Maar ik ga nog zeker even door en bij een evt tweede zeker weer borstvoeding geven. succes ermee groetjes Suzanne
Angst is altijd een slechte raadgever, omgevings/familie-verhalen ook. Je moet het zelf doen, zelf investeren, zelf ervaren hoe het is. Belangrijk is dat je je goed voorbereid, en een partner hebt die met je meedenkt. Borstvoeding is heel natuurlijk,maar niet vanzelfsprekend. Hier liep het meteen crescendo vanaf dag 1, mede door goede voorbereiding en ijzeren wil. Ik heb zoveel opmerkingen over mij heen gehad, als ik daar naar had geluisterd.... Trek gewoon je eigen plan, en laat je door niets weerhouden.
hier gaat het super nu zo'n 11 maanden! kleine heeft 10 dagen in het z'huis gelegen na de geboorste, ik heb gekolfd en heb geen moment spijt dat ik heb doorgezet. Bv is mij zo goed bevallen omdat ik altijd lekker opstap kan gaan zonder gedoe met flesjes enzo. maar je moet het echt willen denk ik. anders kan je idd problemen krijgen en niet genoeg melk dat soort dingen. in het begin is het even zoeken, goed aanhappen van de kleine, jij moet wennen maar dat gaat snel al helemaal goed!bij moeilijkheden altijd meteen een deskundige raadplegen niet zelf gaan stuntelen. dat is vaak het probleem bij nieuwe moeders: het gaat niet en dan houden ze op terwijl met heel simpele info van deskundigen je echt geen probleem hoeft te hebben! het is heel mooi voor jou en je kindje, voor de band en voor het vertrouwen...het geven van BV schijnt enorm te ontspannen voor moeders en het kindje is ook snel tevreden. ik zou zeggen: probeer het gewoon en dan kan je altijd zien of het je bevalt of niet! en idd ga naar een voorlichtingsbijeenkomst. dan weet je al van te voren hoe of wat. in z'huizen wordt al gauw ff een flesje gegeven en dat is funest voor het opgangkomen van je BV!! BTW pijn had ik ook niet hoor van stuwing ofzo, geen kloven, niets!