Twijfel ouderschapsverlof

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Lousanne, 6 jul 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lousanne

    Lousanne Actief lid

    11 nov 2022
    354
    490
    63
    Vrouw
    Hallo,
    Na de zomervakantie ga ik weer aan het werk na mijn zwangerschapsverlof, baby is dan 5 maand oud en zal dan starten op het kinderdagverblijf. Ook start mijn zoon dan op de basisschool. Daarnaast heb ik nog 2 oudere kinderen op de basisschool. Nu twijfel ik enorm wat ik zal gaan doen met mijn werkuren en het opnemen van ouderschapsverlof.
    De situatie is als volgt: ik heb een contract van 24 uur, werkte altijd op maandag, dinsdag, vrijdag hele dagen. Man is thuis op vrijdagmiddag, dus de kinderen gingen op maandag en dinsdag naar opvang/bso (en jongste vr ochtend opvang). Omdat mijn dochter het niet fijn had op BSO (overprikkeld) en omdat ik toen ook wel erg moe was heb ik ouderschapsverlof opgenomen voor 8 uur in de week, en werkte toen nog alleen dinsdag en vrijdag. Dus hoefden ze alleen nog op dinsdag naar BSO, dat ging wel goed. Ik vond dat voor thuis heel fijn, maar qua werk niet zo, in 2 dagen kon ik te weinig continuïteit bieden en had er stress van (overigens vond mijn werkgever het wel prima gaan, het zat me meer in mijn eigen werkplezier/stress).
    Daarna kwam er dus een 4e kind, zwangerschapsverlof en dan nu binnenkort weer aan het werk. Met het dilemma: hoeveel uren ga ik werken?
    3 dagen vond ik best druk, en dat zou betekenen dat de oudste 3 een extra dag naar de BSO moeten (wat vooral dochter niet fijn vindt)
    Of 2 dagen werken wat voor kinderen fijn is, maar voor mijn werkplezier minder.
    Nu kwam er nog een optie voorbij, was eigenlijk een idee vanuit werk: op donderdag onder schooltijd werken, dus van 9 tot 2 (school gaat om half 3 uit, half uur reistijd). Dit zou betekenen dat ik meer kan werken en dat de oudste 3 geen extra BSO hoeven, dus ideaal. Alleen, en dat is mijn twijfel, de baby zou dan wel een hele dag extra naar opvang moeten. Want ze doen bij onze opvang alleen halve en hele dagen. Halve dag is niet genoeg, dan kan ik maar werken van 9 tot 12 uur op de donderdag, dat is wel erg kort, zeker met een half uur reistijd (in mijn functie geen mogelijkheid tot thuiswerken). Dus dat zou dan betekenen dat ik dan donderdagmiddag om half 3 thuis ben met de oudste 3 kinderen en dat de baby nog de hele middag op de opvang zit. Dat voelt zo naar richting baby ofzo. Tegelijkertijd is die middag dan ook wel weer mooi om aandacht aan de oudste 3 te besteden, en dan bijv een zwemles te gaan inplannen zodat baby niet meegesleept hoeft te worden. Dus tsja..het heeft voors en tegens. Ook vraag ik me af hie makkelijk het is om om 2 uur weg te gaan op werk, het is vaak best hectisch maar ik moet dan wel echt weg natuurlijk anders ben ik niet op tijd bij school. Denk wel dat ik daar gestresst van word. Baby gaat dan in totaal 2.5 dag in de week naar opvang (di, do en vr ochtend) is dat niet veel voor een baby en zielig? (Bij de oudsten paste oma nog op, die kan dat nu niet meer)
    Wat zouden jullie in mijn situatie doen? Of nog andere suggesties?
     
  2. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.709
    7.778
    113
    Vrouw
    Kan prima toch? Haal je eerst de oudere kids op en dan de baby. Mijn dochter gaat ook 3 dagen en haal haar 2 dagen rond 15:00 op.
     
  3. Lousanne

    Lousanne Actief lid

    11 nov 2022
    354
    490
    63
    Vrouw
    Ja wij mogen dus niet om 15.00 ophalen. Het is of tussen 12.30 en 13.00 uur, of tussen 17.00 en 18.00 uur. Tussendoor mag niet (om de rust op de groep te houden met niet continu in en uitlopende ouders
     
  4. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.709
    7.778
    113
    Vrouw
    Jeetje wat waardeloos! En halen om 12:30 en een paar uur thuis flexibel inzetten? Ik weet niet wat voor werk je doet en of dit mogelijk is hoor.
     
  5. Sunflowerr

    Sunflowerr Bekend lid

    19 aug 2021
    591
    504
    93
    Vrouw
    Is er geen andere opvang beschikbaar waar je wel uitkomt qua ophalen, of een gastouder?
     
  6. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Ik zou voorlopig 2 dagen werken, totdat je jongste wat ouder is. Misschien totdat die 1,5 of 2 is. Daarna zou ik voor de optie kiezen waarbij je een die extra "dag" onder schooltijd gaat werken. Heerlijk om dan je 3 oudere kinderen wat extra aandacht te kunnen geven!
    Voorlopig zou IK dus voor rust thuis/balans kiezen en niet voor werkplezier. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk!
    Overigens werk ik zelf wel 3 volle dagen met een dreumes en peuter maar kan ik het gelukkig qua "opvang" prettig oplossen. Ik werk 3 dagen, man 3, 1 dag samen vrij.
     
  7. Lousanne

    Lousanne Actief lid

    11 nov 2022
    354
    490
    63
    Vrouw
    Nouja opzich snap ik het wel, de hele dag op alle tijdstippen in- en uitlopende ouders is voor die kinderen ook wel onrustig. Daarnaast zijn ze ook regelmatig op de boerderij of in het bos (is een agrarische kinderopvang) dus dat is dan ook niet handig. We zijn al 9 jaar bij deze kinderopvang/BSO en supertevreden dus iets anders zoeken is geen optie.

    Uren flexibel thuis inzetten gaat niet, thuiswerken is niet mogelijk (zorg/patientencontact)

    RobinBird dat vind ik precies een lastige afweging. Kies ik hierin voor mezelf of voor de kinderen? (In het geval van werken onder schooltijd alleen nadeel voor de baby, daar heeft de rest geen last van)
     
  8. meisjemetdeparel

    meisjemetdeparel Actief lid

    16 feb 2023
    462
    1.168
    93
    Maar misschien heeft de baby er ook wel geen last van? :D
    Ik zou kiezen voor die extra schooldag. Kun jij “gewoon” je werk doen en heb je donderdagmiddag vrij voor je oudere kinderen. En inderdaad als je zwemles enzo moet plannen is het natuurlijk heel fijn als dat zonder baby kan. Die zit dan misschien fijner op de opvang dan bij het zwembad.
    Je kiest niet alleen voor jezelf. Je kiest voor wat de meeste rust brengt. En daar ben jij zelf natuurlijk ook onderdeel van. Daar doe je niets verkeerd mee hoor.
     
    JupitR, Neuzeke, Mama to B en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.822
    21.421
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Eens met dit.
     
  10. Kaatje92

    Kaatje92 Fanatiek lid

    7 aug 2018
    4.572
    4.043
    113
    Vrouw
    Hier sluit ik me bij aan!
     
  11. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.880
    3.678
    113
    Dit. 2,5 dag opvang is ook niet zielig.hoor. en zo kan je donderdagmiddag wat dingen plannen die onhandig met baby zijn. Indd zoals zwemles. Vind een baby bij zwemles.met die hitte zieliger dan op de opvang. En het gaat om 2 uurtjes extra opvang. Denk niet dat je baby daarmee issues heeft.

    Hier gaan de kinderen 2 dagen naar de opvang en als ze naar school gaan maar 1 dag bso. Voor de oudste kinderen ook fijn als ze eens een uurtje of 2 uurtjes wat meer oudere kinderen aandacht krijgen.

    En zo te horen ben je heel tevreden over de opvang.

    En qua werk, ideaal dat je onder schooltijd kan werken! Ik zou het meteen doen!
     
  12. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.498
    2.325
    113
    Ik zou kiezen voor twee dagen werken. Dan ben je 3 dagen thuis met de baby onder schooltijd En dat is rustiger voor je dan een derde dag erbij gaan werken
     
    chrystel73 vindt dit leuk.
  13. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.664
    1.296
    113
    Ik denk dat het vooral belangrijk is om te kiezen waar jij de meeste rust bij krijgt. Ik denk dat als jij rust hebt, je een veel fijnere moeder kunt zijn.

    Toen mijn oudste is geboren ben ik ook 2 dagen gaan werken. Maar heel eerlijk? Ik miste mijn werk enorm en vond het helemaal niet leuk om zoveel thuis te zijn. Toen ben ik toch weer een dag extra gaan werken en is dochter een dag extra naar de opvang gegaan. Nummers twee en drie zijn altijd gelijk 3 dagen naar de opvang gegaan. En dat gaf echt veel meer rust voor ons allemaal.
     
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.051
    14.320
    113
    R en G gingen als guppies al 2 dagen naar de opvang, G heeft daar een derde dag bij gekregen. Die vindt t geweeeeeeeldig. R vermaakt zich ook kostelijk. Als de opvang goed is zou ik me daar geen zorgen om maken.
     
  15. Lousanne

    Lousanne Actief lid

    11 nov 2022
    354
    490
    63
    Vrouw
    Bedankt voor jullie meedenken. Ik heb besloten om inderdaad de donderdag extra te gaan werken onder schooltijd. Er was alleen niet meteen opvang beschikbaar op de donderdag. Dus ik ga straks na mijn verlof eerst 3 maanden 2 dagen werken, en vanaf daarna 3 dagen (waarvan 1 dag onder schooltijd). Baby is dan 9 maanden. Ben benieuwd hoe mij, maar ook ons als gezin, deze constructie gaat bevallen.
     
    Mama to B vindt dit leuk.
  16. Minimensje83

    Minimensje83 Fanatiek lid

    19 jan 2014
    1.356
    890
    113
    Vrouw
    Ben benieuwd hoe je het gaat ervaren! Weet ook niet hoe flexibel je werk is.. hier kan ik ook vanuit huis werken dus mijn contract is wat groter. Dan kan ik toch gewoon uit school thuis zijn op de dinsdag bijvoorbeeld. Ik mis dan 2 uur werken (soms kan ik ook wel werken spelen ze gewoon lief beneden) maar die pak ik wel in het weekend of op mijn parttimedag. Soms moet ik een keer parttimedag werken om training te geven ofzo dan compenseert dat weer voor die andere uren. Moet bij je passen en werkgever moet het willen, hier werkt dat ideaal. Ik dacht wellicht heb je nog iets aan die ervaring :)
     

Deel Deze Pagina