Wel of geen speen?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Bilou, Jan 30, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bilou

Bilou Bekend lid

Oct 29, 2011
    879
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hebben jullie je kind een speen gegeven. Waarom wel of waarom niet?

2. jesjuh

jesjuh Actief lid

May 29, 2007
    429
    0
    0
    Nijmegen
    Ik heb ze alle2 een speen gegeven. Waarom?? Omdat ze principe de eerste 6 maanden veel zuig behoefte schijnen te hebben. En om aan deze behoefte te voldoen hebben wij besloten wel een speentje aan te bieden. Maar ik moet er wel bij zeggen dat wij het geluk hebben dat alle2 onze kindjes alleen de eerste 3 maanden ongeveer de speen wilde en daarna hoefde ze hem simpelweg niet meer. Bij Yuna (nu 5 maanden ) bied ik hem nog wel eens aan als ze behoorlijk aan het huilen is, maar ze gooit hem direct weer uit.

Sommige mensen bieden geen speen aan. In mijn directe omgeving zie ik dat dat vooral mensen zijn die BV geven. Hier word iig geadviseerd geen speen te geven wanneer je BV geeft.

Verder denk ik dat je gewoon moet doen waar jij je goed bij voelt. Meestal is dat ook automatisch het beste voor je kindje. Jij/jullie kent/kennen het kindje het beste!!

3. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Natuurlijk had ik ze in huis..:p

En besloten het pas te gebruiken als het nodig leek.. Dit was dag 4/5 al :p

Hij lag nooooit rustig...en met een speen dus wel en kon ie lekker in slaap vallen :)

Ik zou Eggen kijk naar je kindje.. Denk je dat ie t nodig heeft dan probeer je het :)

4. dina88

dina88 Fanatiek lid

Nov 7, 2008
    2,360
    235
    63
    Female
    Arnhem
    ik heb het hem gegeven, maar hij wou hem niet (ook geen duim trouwens)

5. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

May 8, 2008
    9,079
    313
    83
    Female
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Wel gegeven, toen Miriam ongeveer een week oud was, om aan haar zuigbehoefte te voldoen. Dit was in combinatie met BV, heeft nooit problemen opgeleverd. Rond de 11 maanden zijn we met de speen gestopt.

6. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,774
    18,919
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    We hebben wel eens een speen aangeoden, maar hij hoefte nooit. Totdat hij een week of wat geleden een verdwaalde speen vond in zijn commode. (Ik wist niet eens meer dat het ding daar lag.) Toen liep meneer dus ineens triomfantelijk met een speen rond. Ik vind dat echt geen gezicht, op deze leeftijd. Het ding ligt dus inmiddels in de prullenbak.

Ik zou echt kijken naar de behoeften van je kind.

7. Blinq

Blinq Bekend lid

Jan 12, 2011
    708
    0
    0
    Hier ook de eerste dagen wel aangeboden, maar eigenlijk hoefde ze hem echt niet vanaf de eerste keer. Zuigt ook niet op der duim trouwens :D

8. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

Nov 15, 2009
    4,613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    wij hebben Tycho wel een speen gegeven, op dag 2 al :O Hij was enorm onrustig en zwaaide als een gek met zn armen enz. Hij werd ook niet rustiger op welke manier dan ook. Dus ja dan maar een speen.... Hij zal hem vanzelf wel een keer afleren ;)

xxx

9. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik wel. Mijn dochter hadden ze er een zonder overleg in het ziekenhuis gegeven. En toen vond ik het zielig om hem weer af te nemen.
    Mijn zoontje had heel veel zuigbehoefte. En ik had gezien hoeveel mijn dochter aan de speen had. Dus nu hebben ze er allebei een.
    Ik had me niks voorgenomen. Ik wilde gewoon kijken hoe het ging. En zo ging het.

10. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    1,980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    We hebben het pas gegeven toen we merkte dat ze een erge zuigbehoefte had.
    Inmiddels begint ze er steeds minder behoefte aan te hebben, als ze gaat slapen heeft ze hem nog en s'ochtends en s'avonds (dus gewoon als ze moe is zeg maar)

11. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ja, bij allebei aangeboden ivm de zuigbehoefte. Mijn dochter was er erg blij mee, maar mijn zoontje moest er niets van weten. Die gebruikt liever zijn pink en ringvinger om op te sabbelen.

12. blondi

blondi Fanatiek lid

Sep 3, 2010
    3,796
    1
    0
    Brabant
    De eerste weken wilde ze de speen wel, niet vaak maar af en toe. Als ik hem nu in dr mond stop word ze boos. Duimen doet ze ook niet. Ze moet wel een knuffel hebben met het slapen anders slaapt ze niet of moeilijk. Knuffel legt ze altijd over dr hoofd heen.

13. Mamatss

Mamatss Actief lid

Jan 23, 2012
    421
    0
    0
    Wij hebben ook de speen gegeven ivm de enorme zuigbehoefte. In het begin weigerde ze de speen, maar het CB adviseerde om met een krantje naast de box te gaan zitten en de speen steeds opnieuw aan te bieden als ze begon te huilen. Dat werkte en ze werd daarna stukken rustiger en meer ontspannen.

Nu krijgt ze overdag het speentje als ze gaat slapen, 's nachts sabbelt ze 5 minuten op mijn pink en valt dan in slaap. Nadeel van de speen 's nachts is dat je baby wakker kan worden als hij uit het mondje valt.

Ik vraag me af of babies eerder gaan duimen als ze geen speen krijgen? Iemand ervaring mee?

14. Jimmy100

Jimmy100 Actief lid

Oct 8, 2010
    294
    0
    0
    Wij hebben ook een speen gegeven ivm de zuigbehoefte. Onze zoon kan nu niet meer inslapen zonder. Het geeft hem ook troost op een bepaalde manier.
    Nadeel ondervinden wij nu ook... als meneer 'm snachts uit heeft laten vallen begint hij te huilen en kunnen we er dus soms 2/3 x uit voor de speen. Hopelijk leert hij hem snel zelf pakken!

15. brabantse1982

brabantse1982 Fanatiek lid

Feb 26, 2009
    2,137
    0
    0
    lerares
    west brabant
    Wij wilde in principe wel, maar dochter.wilde niet. Echt alle soorten geprobeerd want ze zog mn pink leeg haha. Na 6 weken maar opgegeven. Nu 2e baby.gaan we t bewust niet.doen. Ik vind t ten eerste.een lelijk gezicht, nogal makkelijk....huilen...dam maar speen ipv troosten.en.nu zelf gezien, wat ze niet.weten missen ze niet. Xxxxxxxxxxxx

16. brabantse1982

brabantse1982 Fanatiek lid

Feb 26, 2009
    2,137
    0
    0
    lerares
    west brabant
    Ow ja, onze dochter.is nooit gaan.duimen, ze.sabbelt wel.op poot knuffel in bed ;)

17. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

Feb 4, 2010
    1,912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Hier vanaf een week of 5 de speen. Daarvoor steeds onze pink gegeven, maar daar zoog hij zo hard aan, dan we helemaal zere pinken hadden! En ook aan het eind van de bv-sessie bleef hij i.p.v. drinken gewoon sabbelen op m'n tepels en dat was ook geen pretje.

Nu wel vaak 's nachts uit bed om z'n speen terug te doen. Vaak wel meer dan 6x per nacht. We willen dus binnenkort wel gaan afbouwen.

18. Laetitia

Laetitia Niet meer actief

hier hebben we de kindjes allemaal een speentje gegeven. Ze vonden duimen helemaal niks (gelukkig, das moeilijker af te leren)... we hebben het spenen afgeleerd vanaf het moment dat ze tandjes kregen (bij de oudste wat dat met 4mnd, de middelste met 8mnd en met 9mnd heeftie nog 3 weken met een speentje gelopen ivm zware ooronsteking... zuigen op een speen verminderde de pijn) en de jongste was met 5mnd van de speen af. Ook per ongeluk eigenlijk. We waren de speen op het kdv vergeten en ze zouden pas 5 dagen later weer gaan, in die 5 dagen heeft hij 1 avond gehuild om de speen (we hadden net een nieuwe speen gekocht en wilden niet nog een nieuwe kopen) en daarna niet meer... dus dat scheelt wel...

19. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

Dec 23, 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Wij hadden ons voorgenomen om onze kleine geen speen te geven (borstvoeding, tepel-speenverwarring, tig keer dat ding terugstoppen, afleren...) Binnen een week kwamen we ervan terug. M'n zoon sliep amper, zoog onze pinken rimpelig en lag eeuwig aan de borst met zere tepels tot gevolg. Met de speen gaat het veel beter, hij slaapt rustiger in en is tevredener.

20. MamavanTwan

Jan 30, 2012
    7
    0
    0
    Annen
    Ons zoontje kreeg met 4 weken een speen.. Hij had enorm veel zuigbehoefte.. Na 3 a 4 weken klungelen, pakte hij de speen goed vast.. Nu heeft hij de speen alleen nog maar met slapen!

Share This Page