Ik heb een vraag aan jullie: maandag ga ik naar de fert.kliniek en wordt overlegd wat te doen met mij . Ik 'doe' het niet slecht in de cylus, krijg meestal wel een eisprong, maar mijn temp stijgt niet de lucht in, zoals bij veel dames hier. Mijn progesteronwaarden waren 15 en 18. Op de goede dagen gemeten trouwens, waarop progesteron geprikt hoort te worden. Mijn ziekenhuis vindt dit ok, maar vele andere ziekenhuis niet. Mijn lf is gemiddeld 12 dagen, eentje negen en eentje 14. Mijn vraag is nu: wat kan de kwaliteit van de eisprong verbeteren: is dat nu juist Clomid, of is dit Pregnyl? Het gaat er dus eigenlijk om dat mijn kansen verbeterd worden, dat de progesteronwaarde verhoogt en de eisprongkwaliteit beter is. Ik heb dus wel een eisprong maar een zwakke. Kan iemand me daar een wijsheid in geven?
Hallo, volgens wat de gyn mij verteld heeft, zorgt de Clomid ervoor dat de aanmaak van rijpe eicellen gestimuleerd wordt en de Pregnyl zorgt voor de eisprong. Dus in jouw geval zou Pregnyl misschien wel helpen. Wat zegt de dokter? Groetjes, Tijger
Dat hoor ik maandag pas. Maar dan weet ik wel waar ik het over heb, dat vind ik wel prettig. Doc zag lichte vorm pco eierstokken, maar ik heb dus wel een eisprong elke maand, alleen mijn temp stijgt niet zo denderend, vandaar....
In ons ziekenhuis zien ze het liefst een progesteronwaarde van minimaal 20-30. Ik zou het eerst eens met Pregnyl proberen, aangezien je progesteronwaarde te laag is en je daardoor waarschijnlijk niet een goede eisprong hebt. Je hebt wel een eisprong, dus er groeit wel een follikel uit tot de goede grootte. Als dit ook niet werkt, zou je Pregnyl in combinatie met Clomid en eventueel nog extra progesteron na de eisprong kunnen proberen.
Dank je! Daar was ik dus even naar op zoek. Was ook wat ik dacht, alleen die clomid en pregnyl was even de vraag, wat nou de eisprong verbetert in mijn geval. In principe pregnyl dus! Bedankt voor je reactie
Lastige vraag... Het kan namelijk ook zo zijn dat je geen eisprong hebt gehad met deze waardes.. Bij mij zei de arts eerst dat mijn progesteron probleem verbeterd kon worden met progesteroncapsules. Mijn LF werd er wel langer van, maar zwanger werd ik er niet mee. Toen moest ik Clomid gaan slikken in de hoop dat mijn eisprong krachtiger zou gaan worden en mijn LF probleem dan daar mee opgelost werd. Bij mij had dit geen enkel effect, en moest ik er opnieuw progesteroncapsules bij gebruiken (had trouwens toen ook Pregnyl gespoten om de eisprong te laten doen plaatsvinden). Dit had weer geen nut en weer was mijn LF te kort en mijn progsteronwaarde dus te laag. Ook de combi met de capsules erbij leverde geen zwangerschap op. Toen zei een arts: wie weet heb je wel LUF (http://www.zwangerschapspagina.nl/vruchtbaarheidsbehandelingen/159740-luf-luteinized-unruptured-follicle.html) en is het zo dat je eitje je schilletje niet uit kan komen en toch progsteron aanmaakt, en dat dan dat de reden is dat je waarde zo laag is... Dus dan kan je hormonen erin pompen wat je wilt, maar komt je eicel niet het follikel uit... Wat dus behalve een hele zooi hormonen ook een optie is te gaan vragen of ze eens heeeeel goed willen gaan uitzoeken of je eitje wel uit het schilletje komt, want dat zou misschien wel een hele hoop leed en hormonen schelen. Het KAN dus zo zijn dat het met Progesteroncapsules op te lossen is (dan moet je dus wel vanjezelf een eisprong hebben maar is die dan misschien toevallig niet krachtig genoeg) Het KAN dus zo zijn dat je eisprong niet krachtig genoeg is en het op te lossen is met Clomid, om zo je eerste fase krachtiger te gaan maken zodat dan ook automatisch je 2e fase sterker word. Het KAN dus zo zijn dat je een flinke shot Pregnyl nodig hebt om het eitje te laten springen. Het kan dus zo zijn dat dit en Puregon etc geen nut heeft en je net als ik naw dat rottige LUF hebt en je IVF nodig hebt om je eitje uit het schilletje te laten komen... Er kan dus vanalles en zonder gedegen onderzoek aan jou lijf kun je niet de beste oplossing vinden. Wij kunnen alleen aangeven wat ze bij ons geprobeert hebben/nog steeds proberen/gaan proberen... Veel succes en hoop echt voor je dat het met een miniscuul dingetje op te lossen is!!
Dank zeg, das zeker nuttige informatie! Ga het zeker vragen. Rare is dat ze in ons ziekenhuis pas twijfelen ging bij een progesteronwaarde van 8. En toen ik vroeg om progesteron, dat de gyn heel flauw reageerde met: mevrouw, in DE pil zit progesteron, u wilt toch zwanger worden? Dan moet u geen progesteron willen nemen. Duh....erg arrogant ziekenhuis hebben wij vind ik. Maar over mijn cyclus: mijn kaartjes staan in mijn album. Er wordt telkens gezegd dat er wel een eisprong te zien is in de temp. Maar wat jij dus zegt kan dus ook zijn. Ik ben in juli zwanger geraakt, met 6 weken een miskraam gehad helaas. En mijn lf zit tussen 11-14 dagen, met een uitzondering van 9 en en een keer 15. Ik begreep van de fert. arts dat als je lf minimaal 12 is, dat je dan geen tekort aan progesteron kan hebben, omdat je dan al eerder weer ongesteld zou zijn geworden. Wat ik wel heb, is dat ik maar heel weinig ongesteld ben, echt zowat niks. Zou je misschien eens een blik willen werpen op mijn kaartjes?
Heb geen verstand van tempen, sorry Kijk, dat je al eens zwanger bent geweest is supernieuws, ondanks de miskraam want zwanger kun je alleen worden als je eitje uit het schilletje springt, want anders kun je niet bevrucht raken. Maar goed, LUF kun je ook bij sommige cyclussen hebben. Het hoeft niet zo te zijn dat je het elke cyclus hebt.. Dat progsteron ook in de pil zit klopt. Daarom moet je ook altijd pas progsteron gaan gebruiken na je eisprong en niet daarvoor al. Als je ZH zo stom praat over die capsules kun je aangeven dat uit wetenschappelijk bewijs is gebleken dat vrouwen die het gebruiken bij IVF vaker zwanger worden dan vrouwen die het niet bij IVF gebruiken. Dus beetje stom van je ZH maar goed, had al wel eens eerder gehoord dat niet elk ZH gelooft in progsteroncapsules. Mijn LF is altijd veel korter dan die van jou, en weet ook niet hoe hoog hij precies moet zijn om zwanger te kunnen worden. Er zijn op dit forum al wel een aantal meiden zwanger geworden ondanks lage progesteronwaardes, maar dat zijn vaker de uitzonderingen volgens mij. Als je ZH geen progesteroncapsules willen voorschrijven, zou je ook kunnen vragen of je wel 3 keer na je eisprong Pregnyl (zwangerschapshormoon) mag injecteren. Dat verlengt namelijk ook je LF (het heeft dus 2 functies: kan je eisprong activeren en dus ook voor ondersteuning zorgen). Als ik dat spuit wordt ik keurig 14 dagen later ongi.. Succes!!
Hoi hoi, Ben ook geen expert, maar wat ik wel herken is het lage progesterongehalte.... Was bij mij ook zo. Mijn temp moet ik nu al maanden bijhouden en er is ook - toen ik nog geen clomid slikte - een aantal keer bloed geprikt. Mijn oestrogeen bleek ook laag en mijn temp schommelde onwijs. Wel werd ik na 28-32 dagen ongesteld. Dus ik heb vanaf 2006 dus altijd gedacht dat ik wel een eisprong had.. Valse hoop bleek dus, toen ik bij de gyn de uitslag kreeg. Er werd te weinig hormoon aangemaakt om het eitje te doen rijpen. Er sprong eigenlijk nix, maar er werd wel bmslijm aangemaakt. Een klein beetje, had ook altijd een klein beetje bloeding. Ik ben aan de clomid gezet: mij werd uitgelegd dat het een 'anti-hormoon' is, dat ervoor zorgt dat er voldoende andere hormonen worden aangemaakt zodat er een eitje rijpt. En voor het eerst zag ik een verhoging op mijn tempkaartje! Er was een eisprong geweest. Bloedonderzoek bleek ook goed! En werd ook keurig ongesteld. Als ik jouw temp. zie, vrees ik dat er geen eisprong is geweest Maar goed, ik ben geen expert hé....). Mij lijkt dat ze je aan de clomid gaan zetten en gaan kijken of er dan wel goed een eitje groeit. Door de clomid wordt je hypofyse dus gestimuleerd om voldoende hormoon aan te maken, zodat je eigroei gestimuleerd wordt. En in principe zou een eitje, oiv een ander hormoon, als het groot genoeg is, (weet de naam efkes niet) weer horen te springen... Mij lijkt dat ze je clomid gaan geven en je dan gaan meten gedurende je cyclus... Anyway, hou ons maar op de hoogte! Heel, heel, heel veel succ6! Knuf en sterkte, Juulz
ben erg benieuwd nu naar de antwoorden. Secretaresse zei gisteren, kom toch maar langs, even praten, want waarschijnlijk hebben ze iets anders voor je in petto (dan clomid dus). Begrijp er ook geen snars van en ik word wel nieuwsgierig zo. Hoop alleen maar dat ze wel EEN behandeling gaan starten, want dit is ook niks zo. Ik denk zelf dat ik een kleine kans had om zwanger te raken, en gelukkig is dat ook gebeurd. Wie weet hoe klein die kans was. Wel is het zo, dat als artsen horen dat je eenmaal zwanger bent geworden, pff.....dan staan alle seinen op rood qua behandeling. Ik begrijp het wel, want je hebt aangetoond dat je het kunt, maar tis moeilijk te incasseren, omdat ik er zelf zoveel twijfels over heb. Denk jij dat ik in geen van mijn kaartjes een eisprong gehad heb? Nou.....clomid of pregnyl.......nu weet ik het ook niet meer. Misschien gaan ze me wel gewoon monitoren om te zien wat er gebeurt?
Hoi, Ik sta aan het begin van de mmm, zou als ik in sept/ okt ongesteld werd een afspraak maken voor een hsg en na de uitslag gaan beginnen met hormonen prikken. Dit omdat ik geen FSH aanmaak. Maar ik heb een vmk gehad afgelopen ronde, heb gister een onderzoek gehad, of ik schoon was enzo, en nu moet ik weer gewoon even afwachten tot ik weer ongi word, voor die hsg. Dus mijn behandeling gaat zover ik weet gewoon door.
Hi Loetje, Vind dat wel lastig om te zeggen of zien hoor. Je ziet wel stijgingen in temp die even aanhouden... Misschien wel, maar heb je niet áltijd een eisprong (wat je kansen dus verkleint. Misschien was dus die keer dat je zwanger was een mooie toevalstreffer...)... Toen ik de eerste keer bij de gyn kwam, moest ik dus een cyclus lang temperaturen (al had ik dat ervoor ook gedaan) en gingen ze bloed onderzoeken. Oh ja, en ik kreeg een inwendige echo om te zien of pco had (had ik niet). Aan de hand daarvan werd clomid bepaald... Spannend hoor, als je ad clomid gaat, kom dan gezellig bij het Clomid forum . Ik vrees dat ik er komende ook nog zit, want heb het idee dat ik weer ongie ga worden . Succes meid! xxx juulz
Dames, ik moet het afwachten maandag. Hopelijk gaan ze wel een plan trekken, of het nu clomid of pregnyl is of een begin maken met een hsg... Ik hoop ook dat ze kunnen zien of het restweefsel weg is met de echo.