Twijfel over beugel…

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Duma, 8 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Duma

Duma Fanatiek lid

13 sep 2007
    1.085
    1.069
    113
    Ik heb een dochter van 12 jaar. Ze heeft een niet zo mooi gebit; scheef en een aardige overbeet.
    Dus wij naar de orthodontist.

Ze heeft nu allerlei onderzoekjes gehad en daar is een plan uitgerold.
    Of een blokbeugel 22 uur/7, of een “Carriere Motion Appliance”. (En daarna nog slotjes.)
    Ik had nog nooit eerder gehoord van die Appliance, maar dat lijkt mij wel de beste optie. (Iemand hier ervaring mee?)

Nu het probleem: Mn dochter is nogal… moeilijk.
    Ze eet weinig omdat ze weinig lust, vindt alle smaakjes/geurtjes vies, pilletjes/drankjes krijg je er niet in zonder strijd.
    Het maken van een gipsmodel van haar gebit ging ook niet zonder tranen (van angst). Ben dus bang dat als ze straks pijn krijgt van de beugel, dat het vrolijke meisje wat ze is, niet meer zo vrolijk is.

Nu denk ik dus: Dude, ik heb helemaal geen zin in jaren lang gedoe, tranen, ellende.
    “Nadeel” is ook dat ze het zelf prima vindt dat dr gebit niet recht is.
    Maar ja, de ortho zei ook dat als je kiezen niet goed op elkaar staan dat je dan klachten kan krijgen?
    Of is dat een verkoop praatje? Is een beugel op latere leeftijd ook gewoon een goede optie?

Wat zouden jullie doen?
    Toch dit traject ingaan, of misschien wachten tot ze een leeftijd heeft dat ze het zelf wil, en dus ook de pijn er voor over heeft?
    Financieel is het handig als ze nu begint (ivm verzekering die ik nu al heb lopen voor m’n andere kind die al een beugel heeft), maar goed, daar laat ik mij niet door leiden. Een vrolijk meisje is mij meer waard. :)

2. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Ik zou het doorzetten. Ik zou dus geen boodschap hebben aan een kind dat moeilijk doet. Goed gebit is heel belangrijk voor de rest van het leven. Laat anders de tandarts het aan haar uitleggen misschien gaat het dan wel binnenkomen bij haar.

Shay25 en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  3. Duma

Duma Fanatiek lid

13 sep 2007
    1.085
    1.069
    113
    Oke, goed om je mening te lezen.
    Ze weet niet dat ik twijfel.
    Dus op zich denkt ze nu nog dat ze een beugel krijgt, en klaagt daar nu ook niet over.
    Maar ben bang dat het uiteindelijk wel een drama gaat worden.

Amarens vindt dit leuk.
  4. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Dan zou ik het zeker doorzetten. Jij doet het voor haar, zij is nog een kind en kan de gevolgen van geen beugel dragen niet overzien. Komt vast allemaal goed!

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  5. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Dit idd. Nu is het even vervelend, maar als je nu niks doet maar pas als ze volwassen is heb je kans dat ze alles zelf moet betalen, en misschien wel een operatie moet omdat haar kaak al helemaal is vastgegroeid.

Duma vindt dit leuk.
  6. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.366
    113
    Wat een lastige zeg.
    Zelf heb ik altijd gezegd: als het gaat om een stand van je gebit dat niet goed is voor later, dan stuur ik wel flink aan op wel een beugel. Als het gaat om wat scheve tanden, waar mijn kind zelf totaal niet mee zit, dan zal ik het wel aanraden, maar ook best vinden als ze niet willen.

Mijn oudste had dat hij aan de ene kant zijn kiezen wel op elkaar kreeg, andere kant niet. Dan gaat die ene kant teveel slijten ofzoiets. Daarom werd bij hem wel een beugel aangeraden, voor de toekomst. Gelukkig kon hij alleen met slotjes af. Eigenlijk zou hij dan boven geen beugel hoeven. Maar nu is zijn laatste tand doorgekomen en die blijkt heel raar te groeien. Dus nu moet hij gaan kiezen of hij wel of geen beugel meer wil. Het is echt alleen cosmetisch. Dat laat ik dus bij hem.

Dochter heeft alleen een enkele scheve tand, maar niet heel erg, dus ook zij mag zelf beslissen wat ze wil als alles gewisseld is.

Overigens is mijn ervaring bij mijn zoon dat hij er weinig last van heeft. Zeker een beugel die je maar 22 uur per dag hoeft te dragen zoals je in je 1e post schreef, dan kun je hem uit doen met eten, ik denk dat die dan helemaal geen pijn doet.

Duma vindt dit leuk.
  7. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Ik had zelf maar een minimale scheefstand, toen ik jonger was kreeg je daar geen beugel voor - maar het gaf toen ik ouder werd wel ontzettend veel klachten (overbelasting kaakgewricht, enorme slijtage aan tanden en kiezen door de verkeerde stand). Achteraf liever eerder een beugel gehad! Ik zou dus doorzetten.

Duma vindt dit leuk.
  8. Duma

Duma Fanatiek lid

13 sep 2007
    1.085
    1.069
    113
    Bedankt voor de reacties!
    Ja, als ze anders een operatie moet ondergaan als ze groter is, dan is deze optie beter.

9. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Doorzetten idd. Als ik zie wat een 'lelijk' gebit doet met het zelfvertrouwen van volwassenen. Nu vindt ze het geen probleem, over 3 jaar kan t wel degelijk een probleem voor haar zijn. En idd kan ook fysieke problemen opleveren. De drama straks, zal hopelijk 80 jaar plezier opleveren!

Duma vindt dit leuk.
  10. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn man heeft vroeger lang gebeugeld. Veel last en ellende mee gehad, veel mee gepest. Nu hij ouder is staat alles hartstikke scheef weer, maar hij laat er niks meer aan doen.

Voor onze kinderen hebben we afgesproken dat we alleen “medisch noodzakelijk” beugelen en dan moet ook echt goed gemotiveerd en uitgelegd worden wat de ernstige gevolgen zijn.
    Bij twijfel of bij voornamelijk cosmetisch beugelen alleen als het kind het zelf graag wil. Ik geloof inderdaad wel dat veel orthodontisten een perverse prikkel hebben richting “overbehandelen”, dus een beetje kritisch zijn kan denk ik echt geen kwaad.

Duma vindt dit leuk.
  11. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik zou op zoek gaan naar een ortho die echt de tijd voor haar neemt en haar niet als een 'moeilijke' puber ziet, maar als een meisje dat heel gevoelig is en daarom extra voorzichtige zorg nodig heeft.

En wat betreft de keuze van de beugel: degene die je dochter het minste ongemak bezorgt.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Mijn jongste heeft autisme, is vrij angstig en gevoelig, heeft nu al een paar beugels gehad maar het gaat boven verwachting goed. Ze houden goed rekening met haar, nemen ook de tijd voor haar. Ik heb ook aangegeven dat ik liever heb dat het wat langer duurt, dan dat ze veel pijn heeft van het aandraaien.

13. Novi

Novi Niet meer actief

Ik zou het ook doorzetten. Mijn ouders waren te soft met mij toen ik een beugel kreeg. Ik heb inderdaad kaakklachten gehad en als volwassene opnieuw een beugel en dubbele kaakoperatie. Op haar leeftijd kun je met een beugel nog veel veranderen aan de kaak.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Ja zou het zeker doen. Een hier die om cosmetische redenen een beugel heeft gehad en zoon die echt een flinke overbeet heeft. Dat is later alleen nog op te lossen met een heftige operatie.
    Gips happen zou hier ook een issue zijn geweest, daar speciaal voor alleen al bij deze ortho gekomen, daar hoef je namelijk geen gips meer te happen, wordt allemaal elektronisch gedaan binnen een paar seconden. Geen gedoe geweest dus. Mijn zoon kan namelijk absoluut niet tegen smaakjes, bepaalde structuren etc. Hij wilde wel zelf heel graag een beugel en tot nu toe verloopt dat redelijk probleemloos.

15. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Ik zou het ook zeker doen.
    Mijn ouders wilde het nooit, en ik zit nu met kaakproblemen. Sommige kiezen zijn overbelast omdat mijn kaak niet helemaal recht staat. Wil ik nu een beugel moet ik eerst m'n kaak laten breken. Dat zie ik dus niet zitten, maar daardoor heb ik wel enorm vaak wat áan m'n kiezen

16. Duma

Duma Fanatiek lid

13 sep 2007
    1.085
    1.069
    113
    Dank jullie!

Ik neig nu zeker naar: wel doen.
    En een goede tip van iemand; zeggen dat t best wat langer mag duren als ze dan wat minder pijn zal hebben.

Het is gewoon zo een gevoelig meisje… haar zus is totaal anders. Alleen als je vraagt of het pijn doet zegt ze ja. Voor de rest hoor je haar er nooit over.

Maar goed, ff tanden op elkaar. ;)

Snoopy1979 vindt dit leuk.
  17. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Inderdaad, ik ben ook wel kritisch, zowel bij de tandarts als orthodontist, want ik vind het soms een beetje doorslaan in de perfecte gebitjes.
    Voor mijn zoon wou ik eerst ook geen beugel, was gewoon recht enz. Beneden nog steeds, maar bij zijn hoektanden kwam er 1 kegeltandje uit en aan de andere kant bleek een tand te missen. Toen de kegeltand getrokken en nu moet hij dus wel een beugel, omdat het anders uit balans is met eten enzo.
    Verwacht ook dat hij het niet fijn zal vinden, maar het moet maar even.

Tegenwoordig doen ze bijna allemaal een draad achter de tanden na de behandeling en/of een nachtbeugel.
    In mijn tijd niet en je tanden groeien tot ca. je dertigste naar voren, dus vandaar dat je zoveel gebitten ziet waarbij het weer scheef staat of zoals voorheen bijmijn generatie.

18. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Mijn moeder heeft met 40 nog een beugel gehad. Zij had een heel smal gebit. Met een stukje overbeet. Is prima goedgekomen met alleen een blokjesbeugel.
    Het hoeft dus niet per se nu, alleen voor de kosten is het nu gunstiger.

Mijn dochter heeft 1 scheve stand. Daarvoor laat ik haar geen beugel dragen. Ze is goed zoals ze is met alle imperfecties.

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Ik denk niet dat het uitmaakt qua kosten, alleen kun je je nu verzekeren.

En voor mijn dochter vond ik een beugel ook niet nodig, vond het wel wat hebben, stond net niet helemaal recht, maar ze wilde het zelf perse, dus daar ga ik dan graag in mee en eerlijk, het is prachtig geworden

Amarens vindt dit leuk.
  20. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Dat bedoel ik met het verschil in kosten. Nu krijg je nog een deel vergoed, eenmaal volwassen moet je de volle mep zelf betalen.

Deel Deze Pagina