Dames, ach, ik heb er hier al zoveel uitgegooid, dit kan er ook nog wel bij. Ik zit al een jaar of twee te tobben of ik een borstverkleining zou laten doen of niet. Ik heb momenteel een E-cup. Mijn borsten zijn eigenlijk vrij stevig, maar ik zou graag mijn (te) grote tepels laten verkleinen en naar een B of ten hoogste een C cup gaan. Ik loop erg veel en zelfs met een goede sportbeha voel ik me niet erg comfortabel. Mijn man is niet zo'n fan van een verkleining. Hij vindt ze prima zo en dat vind ik toch ook een argument dat ik moet meenemen in mij beslissing. Hij snapt niet zo goed dat ik het overweeg, omdat ze niet uitgezakt zijn of lelijk zijn. En hij vind het het risico ook niet waard. Ik begrijp hem daar ook wel in, zeker als je weet dat ik een hele tijd geleden al een gesprek heb gehad met een plastisch chirurg en die kon mij niet garanderen dat ik nog borstvoeding kon geven en dat mijn tepels gevoelig gingen blijven. Maar toch blijft het idee in mijn achterhoofd spelen, als ik weer eens naar mezelf kijk in de spiegel. Zijn er hier dames die het hebben laten doen en er eigenlijk een beetje spijt van hebben? Ik begrijp dat het voor extreem grote cups en dames met rugpijn een opluchting kan zijn, maar ik heb het idee dat ik net niet in die categorie val. Hemdjes met knoopjes krijg ik lastig dicht, dat wel, maar het is niet zo dat ik constant last heb van mijn borsten. Alleen bij het lopen. En ik vind de tepels ook niet mooi. Wat denken jullie? Wat is zo'n beetje het punt waarop je zegt: doen? Ik weet dat ik de enige ben die er een beslissing in kan maken, maar ik wil graag ook eens een keertje wat tegenargumenten horen om het net niet te doen, precies om de kerk wat in het midden te houden en een weloverwegen beslissing te kunnen nemen.
Ik zou het absoluut niet doen! Deels door de risico’s die er aan kleven en deels door het feit dat ik vind dat je in een gezond lichaam niet zou moeten gaan snijden (tenzij je nou echt extreme klachten hebt of zo, maar dat is dus blijkbaar niet aan de orde). Iedereen heeft wel dingen waar die niet tevreden over is, accepteer het zoals het is en zie er de mooie kanten van in!
Ik ken alleen mensen die er heel bij mee zijn maar die hadden geen E maar een veel grotere cupmaat. Ik heb zelf e-80 (1,72 lang) en ik zou me niet kunnen indenken dat ik een borstverkleining zou laten doen. Waarom in een gezond en mooi lichaam laten snijden? Zou het dus echt niet doen. Je hebt toch best wel risico’s met een operatie. En met een verkleining houdt je vaker littekens dan een vergroting die tegenwoordig via de oksel gaat.
Mee eens. Ik overweeg het, maar dan omdat ik echt élke dag rugpijn heb en rennen gewoon echt niet gaat. Heb dan ook geen e, maar een h cup. Alleen voor het mooie, zou ik het risico niet nemen. Ik ben ook geen voorstander van snijden in een gezond lichaam (anders had ik het waarschijnlijk jaren eerder al gedaan).
Wij kunnen natuurlijk niet in jouw plaats beslissen, maar misschien wel wat helpen in het denkproces. Ik ken zelf iemand die een verkleining heeft laten doen en daar spijt van heeft, dus het is zeker wel iets waar je moet over nadenken. Niet iedereen die haar borsten laat vergroten of verkleinen, is achteraf ook blij dat ze het hebben gedaan. Moeder natuur heeft mij zelf ook 'beloond' met twee uit de kluiten gewassen exemplaren, maar ik heb dat zelf nooit als een nadeel ervaren. De meeste vriendinnen van mij waren jaloers op mijn 'twee vrienden', en ik heb toch altijd de indruk gehad dat mannen meestal vallen op grotere borsten. Ik vond het dus eerder een voordeel dan een nadeel. Ik snap de reactie van je man dus ook wel. Als hij ze echt graag ziet zo, en je zegt dat je ze kleiner wil, vind ik dat je tenminste ook wel naar zijn mening mag luisteren. Hij is duidelijk een fan, voor hem moet je het niet doen (wat al een opluchting is, want ik ben ervan overtuigd dat er dames hun borsten laten vergroten om hun man een plezier te doen). Tepels komen in allerlei maten en gewichten, soms niet groter dan klein bolletje, soms nemen ze de helft van je borst in beslag. Dat is perfect normaal. Op televisie of op internet zie je alleen de 'perfecte' borsten en tepels, maar geloof me, die komen niet vaak voor. Bij een verkleining zie je ook meer litekens, en als de tepels worden verplaatst, verdwijnt ook vaak de seksuele gevoeligheid en/of de mogelijkheid om BV te geven. Wil je dat allemaal opgeven om wat meer comfortabel te kunnen lopen?
Ik heb zelf geen ervaring, maar zou een borstverkleining (of laten snijden in een ander lichaamsdeel) pas overwegen als je er echt door belemmerd word in je dagelijks leven.
Hier 2 vriendinnen die een borstverkleining hebben laten doen. Beide kampten al jaren met rugklachten, altijd gespannen schouders, hoofdpijn. Een van de dames heeft het laten doen voor haar zwangerschap, zij wou geen borstvoeding geven. De ander wou absoluut zelf voeden dus heeft uiteindelijk 5 jaar gewacht ( ik weet dat het idee is dat borstvoeding niet gaat met grote borsten maar het ging haar prima af). Beide zijn heel happy met hun beslissing! De lichamelijke klachten zijn stukken minder, hoor ze er niet meer over. Voor henzelf, qua zelfbeeld, heeft het ook veel gedaan. Ik heb trouwens nog een vriendin die de ingreep overweegt, zij is bij de plastisch chirurg geweest maar moet eerst nog wat afvallen. Kortom, als ik jouw verhaal lees en het vergelijk met mijn vriendinnen, zeg ik nee. Niet doen.
Je cupmaat zegt natuurlijk niet heel veel zonder de omvangsmaat erbij. Ik heb een 70F en dat is een stuk groter dan ik voor mijn zwangerschappen had, maar nog steeds niet echt groot ofzo, ik bedoel qua cup-grootte werkt het zo: 70F = 75E = 80D = 85C = 90B Maar, als je geen klachten hebt en je nog kunt hardlopen met een goede sport-bh, dan zou ik nooit in mijn lijf laten snijden. Ik hoor vaak dat de littekens niet altijd even mooi uitvallen bij een verkleining, en als je continu rugklachten hebt, dan neem je dat natuurlijk makkelijker op de koop toe. Niet als je reden cosmetisch is, wat ik eigenlijk lees bij je (maar weet het niet zeker, je zegt niet comfortabel, dat klinkt niet direct als pijn, maar misschien is het dat wel).
Ik ben inmiddels 31 en op mijn 18e mijn borsten laten verkleinen. Ik had er geen last van lichamelijk (nog niet), maar ik schaamde me er enorm voor. Ik ben 1.65 en had 70f/g. Toen ik begon met de pil groeide ze binnen een jaar van b naar f. Mijn partner (die toen ook al mijn partner was) stond er achter omdat hij wist hoeveel moeite ik ermee had. T paste echt totaal niet bij mijn lichaam. Ik heb ze laten verklijnen naar een C. In de loop der jaren is dat zelfs minder geworden (een b). Ik heb nooit maar dan ook nooit spijt gehad van mijn beslissing. Dit past bij mijn lichaam. De littekens waren super mooi genezen. Tijdens de zwangerschap wel weer naar cup f helaas (22 kilo erbij ook) Nu na 1.5 jaar mijn cub b en oude gewicht gelukkig weer terug. Dat is dus iets w at ik zou meenemen in de beslissing. Om t misschien na de zwangerschap te doen. Ik heb het formaat weer terug maar de littekens zijn minder mooi na t uitrekken. Ik heb trouwens gewoon gevoel, meteen na de operatie al en de tepels zijn losgesneden geweest en verkleind. Oom kwam er gewoon melk uit naar de bevalling.
Ik heb in 2011 mijn borsten laten verkleinen. Van 70 f naar een d cup omdat kleiner niet bij mijn lichaam paste. Ik had ernstige rugklachten en hoofdpijn, deze klachten zijn verdwenen, echter heb ik nu andere klachten door de verkleining. Je blijft de littekens altijd zien en voelen, in mijn geval zijn mijn tepels gevoelloos bij lichte aanraking of pijnlijk bij harder aanraken. BHs kopen is een ramp, je borstaanzet blijft namelijk net zo breed als eerst waardoor je borsten of teveel ruimte hebben en de bh te groot is voor je nieuwe cup, of je borsten puilen uit omdat het toch niet goed past. Bhs met beugel zitten vaak niet lekker omdat beugel tegen litteken zit. Oh en mijn tepels zijn voor het mooie 2 cm te ver opzij geplaatst. Ze zitten wel in het midden maar omdat je borstvorm veranderd komen de randen van mijn tepels eigenlijk altijd boven het randje van dr bh cup uit. In 2016 heb ik nog een zoontje gekregen maar die heb ik nog wel zelf kunnen voeden. Ik ben nog steeds blij dat ik het heb laten doen vanwege de rugpijn en hoofdpijn maar als ik dit allemaal van te voren had geweten weet ik niet of ik het nog een keer zou doen.
Ik heb het drie jaar geleden laten doen. Nog nooit geen spijt gehad. Had een grote g/h cup. En nu een kleine d denk ik. In het begin had ik er wel spijt van. Met name door de ontstekingen die ik er bij kreeg. Wonden die open gingen, 2 kuren gehad tegen de ontstekingen. Veeeel pijn gehad... Maar nu.. Ze passen veel beter bij mij, littekens zijn er wel, maargoed dat neem ik op de koop toe. Niemand die het ziet, maar durf ook gerust topples te gaan hoor. Ik schaam me er niet voor in ieder geval. Aan mijn verhaal heb je dus weinig, maar wilde het toch even zeggen..
Voor het mooie zou ik het ook afraden. Aan je verhaal te lezen is dat het voor jou vooral eigenlijk. Ik ken iemand die het overwogen heeft omdat ze er ook lichamelijke klachten door had, maar heeft tot op heden niet doorgezet omdat ze graag kinderen wilde die ze bv wilde geven. Als je geen klachten hebt zou ik het zelf dus echt niet doen.
Ik heb cup E80 en ben 1,73 lang. Bij mij past het wel bij m'n lichaam. Desondanks kan ik me wel voorstellen dat je zoiets overweegt. Ik zou me wel heel erg goed laten voorlichten door echte professionals! Succes met de beslissing!
Ik vind niet dat je grote borsten hebt, maar dat is subjectief, want ik heb momenteel een 80I. Na de bevalling ga ik afvallen tot ik terug op het gewicht ben van voor de zwangerschappen. Als ik dat bereikt heb, laat ik een verkleining doen. Waarom? Omdat ik veel problemen heb met een goede bh te vinden (ook in de duurdere segmenten van 100€ of meer per stuk). Die borsten zitten ook altijd in de weg, bij sporten, slapen, dochter dragen, werken, schoonmaken, traplopen, .. Ik heb verschillende onderzoeken gehad naar mijn migraine, maar het is niet hormonaal en ook via mri is er niets gevonden, dus hoop ik dat die migraine eventueel weg gaat samen met die ballast. Kleding vinden die niet te wijd is om de buik zit of te veel knelt om de borst is ook moeilijk te vinden. Zweet onder en tussen de borsten, dat gaat dan irriteren. Ik kijk er alvast naar uit, en uitgezonderd complicaties kan ik me niet inbeelden dat ik er ooit spijt van zou krijgen. Aangezien jij twijfelt en je liever kleine tepels wil, zou ik andere oplossingen zoeken dan een borstverkleining. En probeer eens verschillende sportbh's, met een e cup zullen er toch echt wel sportbh's zijn die jou wel goed zitten?
Denk er goed over na. Een vriendin heeft het laten doen omdat ze vond dat ze hinderden bij het sporten. Tijdens het gewone leven had ze er geen last van. Haar tepels hebben geen gevoel meer en ze heeft een lelijk litteken. Als je echt HEEL zware borsten hebt zou ik het overwegen. Als je gewoon grote borsten hebt, wil ik komen ruilen
Ik ken iemand die het heeft laten doen en giga littekens eraan overhield, die heel lang bleven trekken en pijndoen. Ze was naar een goede, ervaren chirurg gegaan en de operatie was normaal verlopen, maar kennelijk reageerde haar huid gewoon niet helemaal normaal. Ze heeft heel lang spijt gehouden van haar beslissing het te laten doen. Met een E-cup en geen verdere lichamelijk klachten zou ik het risico niet willen lopen. Het is een pittige operatie en nog duur ook. Het is jammer dat je niet zo blij bent met je tepels, maar ik zou persoonlijk die tepels maar voor lief nemen. Het zijn maar tepels. En een E-cup is ook weer niet zo groot. Ik heb zelf een D/DD en ondervind geen enkel nadeel aan mn cupsize. Met een strakke Bh en wijde blouse kan ik als ik wil, ze zelfs nog relatief makkelijk behoorlijk onzichtbaar maken.
Wat is je omtrek. Mijn 75E is niet groot of zwaar terwijl een 95E een stuk groter en zwaarder is. Ik heb zelf een reconstructie gehad na veel gewicht verlies. Ik had een 95F/G