twijfel over borstvoeding

Discussion in 'Borstvoeding' started by bolkje, Jul 12, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ik was er tot nu toe helemaal van overtuigd dat ik borstvoeding wilde gaan geven. Nu heb ik een folder meegekregen van de vk en het duizelt me van alle info die erin staat en heeft een hoop vragen en vooral ook twijfel bij me opgeroepen of ik dit wel wil en aankan.

Mag ik die vragen en twijfels hier ook bespreken of liever niet? ?

2. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

Aug 18, 2011
    2,382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    natuurlijk!!! maar wat stnd er in hemelsnaam in die folder dan? borstvoeding is in het begin voor sommigen zwaar maar het is een investering.. het wordt snel makkelijker en leuker.. envooral iets heel moois om met je kind te delen!

3. Pleak

Pleak Fanatiek lid

May 30, 2011
    3,620
    218
    63
    zuid-holland
    ik zou zeggen, barst los ;)
    Juist goed om je er van te voren zo in te verdiepen en vragen te stellen/ op te zoeken!

hihi dacht ik ook gelijk :) :p

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,812
    5,949
    113
    Female
    Nou vertel! Ik ben benieuwd! :))

5. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Tuurlijk mag dat!

6. Heel erg bedankt!

Ik zal niet alles tegelijk op jullie afvuren dat is misschien een beetje teveel.

Waar ik als eerste door begon te twijfelen was dat ze schreven dat je aan de baby kan merken wanneer hij gevoed wil worden. Maar je kan toch niet de hele dag of naar je baby kijken of borstvoeding geven?

Ook hadden ze het over regeldagen waarbij je kindje elk uur wil drinken! Ik kan echt geen 24 uur per dag wakker zijn, dan word ik echt een wrak.

En hoe doe je dat ivm kraamvisite?

Dat waren de drie grootste twijfels!

7. Marvb

Marvb Fanatiek lid

Dec 17, 2012
    1,518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb bijna geen regeldagen gehad.. dat is echt verschillend per kindje! Ze willen dan vaker drinken.. maar echt geen 24 uur achter elkaar ieder uur! Wat een onzin!! Ik vond het juist fijn in die periode als hij af en toe wat vaker wilde drinken, lekker knuffelen:)!!!

Met kraamvisite ligt het er aan wat jij fijn vind. Ik deed bijv. bij vriendinnen wel gewoon aanleggen, en zij begrijpen echt wel dat dit op het begin nog lastig is... bij directe familie ging ik in de slaapkamer rustig aanleggen en liep dan rustig naar de woonkamer terug. En bij de rest waar ik dat niet prettig bij vond heb ik hem bijv. gewoon voor het bezoek even aangelegd, als ik alleen was... of als mijn man er bij was liet ik het gewoon aan mijn zoontje over.. en had de visite maar even te wachten, dat begrijpen ze heus!

En wat het voeden betreft.. ja je leert je kindje steeds beter kennen... dat gaat echt op een gegeven moment vanzelf. Je zal dat snel genoeg uitvinden! Daar je absoluut geen zorgen over maken!

8. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

Sep 5, 2012
    2,209
    1
    0
    NULL
    NULL
    En die twijfels heb ik ook allemaal gehad hoor, heel herkenbaar en maak uiteindelijk vooral een keuze waar JIJ je prettig bij voelt!

9. Wat ik ook eng vind is dat je helemaal moet gaan bijhouden hoeveel plasluiers je kind heeft... Bij fv zie je echt heel tastbaar of het goed gaat, maar bij borstvoeding moet je dus elke keer wegen en plasluiers tellen, begreep ik??

En uit de folder vond ik het ook lijken alsof je gewoon echt geen seconde meer hebt om even te slapen. Het is borstvoeding geven, luier verschonen, knuffelen, misschien heel even je ogen dichtdoen en gelijk weer borstvoeding geven...

Ik maak me daar gewoon heel erg zorgen over, want ik weet van mezelf dat ik nogal extreem emotioneel word als ik te weinig slaap krijg. In combinatie met borstvoeding en (in het begin) kraamvisite ben ik bang dat ik op een gegeven moment gewoon instort. :(

10. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

Dec 6, 2009
    1,409
    0
    0
    NULL
    NULL
    haha sorry maar ik moet lachen omdat ik me heel erg herken in je reactie. Ik heb ook altijd veel slaap nodig gehad, dus maakte me ook grote zorgen. Maar ik kan je vertellen: je kan het aan! als je met minder slaap moet, dan doe je dat gewoon. Dan maar meer moe. Pak wel gewoon alle slaap die je kan pakken, dus in het begin ook overdag slapen als dat lukt.
    En laat je afweging borstvoeding en flesvoeding niet afhangen van het feit dat er gezegd wordt dat kinderen met flesvoeding sneller doorslapen. Dat verschilt heel erg per kindje! Mijn dochtertje ging met 4 weken over naar fv maar bleef tot 6 maanden ook elke nacht voor voedingen komen. Mijn zoontje daarintegen is nu 11 weken en heeft alleen nog maar borstvoeding gehad en slaapt nu al van 10 uur 's avonds tot half 5 's nachts.
    Alles verschilt per kindje heb ik gemerkt. Dochtertje hapte moeilijk aan, deed heel lang over de voeding, kwam elke 2 uur en ik ging er ook echt aan onderdoor, ik wilde dan ook niet voeden in het bijzijn van anderen omdat het aanleggen zo moeilijk ging en er raar uitzag :) toen dus al met 4 weken overgegaan op flesvoeding. Zoontje is het tegenovergestelde: hapt in 1 keer aan gelijk vanaf de kraamweek. Kan ik overal en in het bijzijn van iedereen voeden, heeft vrijwel nooit regeldagen en is goed verzadigd op de voedingen, slaapt er ook lang op.
    En ook bij flesvoeding worden de baby's in de kraamweek elke dag gewogen en plasluiers geteld. En ook flesvoeding kan je op verzoek geven. Dat is juist makkelijk: hebben ze honger: eten. Heel makkelijk juist, in plaats van alles plannen en steeds op de klok moeten kijken.
    Persoonlijk zou ik dus altijd eerst borstvoeding proberen te geven, want het verschilt zo veel per kindje. En als het niet lukt kan je altijd nog flesvoeding geven. Andersom kan nooit ;)

11. Snootches

Snootches Actief lid

Jun 18, 2013
    312
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben dan nog niet zo heel lang borstvoeding-gevende moeder, mijn kindje is 2 weken, maar ik vind het nu (nu we thuis zijn) heel makkelijk.

Hij wil zo om de 2-2,5 uur drinken. Ik verschoon hem voor de voeding of tussen de borsten door. ALTIJD een plasluier. En die hoef ik niet te wegen gelukkig (raar dat dat in de folder staat btw). Hij is al met al zo'n drie kwartier wakker tijdens het voeden, dan gaat hij slapen. Half uur in z'n slaap begint hij zachtjes te piepen/huilen want het verteren gaat hem niet zo makkelijk af. Dat duurt een minuut of 20, en dan slaapt hij weer een uur of anderhalf en dan geeft hij weer signalen dat hij honger heeft.

Overigens merk ik ook aan mijn eigen lichaam wanneer het weer tijd is om te voeden. Mooi hoe de natuur dat regelt.

Fv lijkt me juist zo'n gedoe, helemaal uit bed, fles warmen, doseren, steriliseren etc.

Kraambezoek moet maar begrijpen dat je een kind hebt wat afhankelijk van je is of je nou borstvoeding of flesvoeding geeft. Eerlijk gezegd is dat het laatste waar ik me druk om maak. Vindt Pietje het wel gezellig. Nee je hebt een baby en die doen dingen die baby's doen, als Pietje interactie met je kind wilt komt hij over 3 jaar maar weer terug...

12. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

Sep 5, 2012
    2,209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Misschien moet je 't gewoon maar even laten gebeuren?
    Het kan namelijk heel erg meevallen en natuurlijk ook tegenvallen, maar het punt is, dat je dit dus niet van te voren weet.
    Als ik jouw twijfels zo lees (die volgens mij heel normaal zijn), dan zou ik persoonlijk de borstvoeding een kans geven en gewoon op fv overstappen als blijkt dat niet lukt of te zwaar is voor je.

borstvoeding is hier wel zwaar, omdat 't dus niet vlekkeloos gaat en mijn zwangerschap ook al een minder prettig gebeuren was, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat emotioneel gezien de borstvoeding juist heel erg fijn is.
    De bevalling heeft mij geen mama gemaakt, maar mijn kindje tegen mijn borst aan te zien liggen drinken, dat geeft me echt het "ik ben jouw mama" gevoel:)

13. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Plasluiers tellen is niets lastig aan hoor,wegen hebben we in de kraamweek wel gedaan omdat we toch een weegschaal hadden gehuurd.het is gewoon een methode om te kijken of alles goed gaat met je kleine.en verder,als de kleine rust kan jij ook rusten.hier werd ze om de 3 uur wakker ongeveer.dan verschoonde ik of mn man een luier,dan dronk ze aan de ene kant.op het begin had ze vaak dan nog een poepluier dus weer verschonen en dan de andere kant drinken waarbij ze vaak al weer in slaap viel.dan kon ze of bij mij of mn man of in haar bedje lekker slapen en kon ik lekker rusten,wat eten,mezelf verzorgen en toen ik weer wat fitter was iets in huis doen.dus toch wel wat tijd voor me zelf.regeldagen klinken heftig maar als je je kleine gewoon toelaat om te drinken ook zo weer voorbij.krampjes hebben alle baby's dus ook met flesvoeding,die ook veel tijd kost: schepjes tellen goede hoeveelheid water,flessen en spenen schoonmaken en uitkoken.en een baby die honger heeft moet wachten op een fles.met borstvoeding is het kleding aan de kant evt als dat nodig is een tepelhoedje( hoefd niet nodig te zijn hoor!) en lekker aanleggen.het is een beetje lang verhaal geworden,ik hoop dat je er wat aan hebt!

14. Sorry, ik heb het niet goed opgeschreven... Ik bedoel: heel vaak je kindje wegen en bijhouden of ze wel goed groeien, terwijl je met fv ervan uit kan gaan als ze de hoeveelheden drinken dat het goed komt...

Maarre... hoeveel slaap krijgen jullie dan ongeveer per nacht?? :) Of slaap je overdag ook nog afentoe wat bij??

15. @Lieke (en eigenljk ook voor de anderen) Ik heb er zeker wat aan, bedankt :)

16. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

#16 Lieke1989, Jul 12, 2013
    Last edited by a moderator: Jul 12, 2013
    Hier nu gemiddeld 7 a 8 uur,soms komt ze nog een X aan het eind van de avond,voor een slok,maar dat vergelijk ik met een knuffel geven na een nachtmerrie,of een speen die weer een kwijt is.en een fles betekend echt niet dat ze doorslapen hoor!de collega van mijn man komt minstens zo vaak moe op het werk als mn man en dat kindje krijgt flesvoeding en is net 2 weekjes jonger,daar net zo vaak krampjes,tandjes enz als hier,ze is trouwens valt me op veel vaker ziek dan Annefleur.
    Edit. Op het begin ging overdag ging ik nog wel een dutten héérlijk:)

17. Snootches

Snootches Actief lid

Jun 18, 2013
    312
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb niet obsessief de behoefte om hem te wegen. Bij het CB en de KA doen ze dat wel... Ik zie z'n vingertjes toch echt dikker worden, hij doet alles volgens het boekje, waarom zou ik me druk maken? En als ik hem dan wel zou willen wegen kan ik een weegschaal aanschaffen...

Al moet ik zeggen dat ik hem in het zkh wel voor en na de voeding moest wegen, en elke keer dronk hij exact wat hij nodig had, dat gaf mij vertrouwen in hem, maar vooral in mezelf. Dus misschien is het voor de beginperiode handig om er uiteindelijk daarna geruster op te zijn.

18. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

Mar 27, 2008
    8,128
    1,682
    113
    Bolkje, je maakt je zorgen over dingen waarover je je helemaal geen zorgen hoeft te maken.
    Je vraagt: "Moet ik dan de hele tijd naar mijn kind kijken, en moet ik hem dan de hele tijd wegen en op de luiers letten".. eh.. ja! :D

Maar dat doe je sowieso wel. Ook als je flesvoeding zou geven. Als je baby geboren is dan is dat zo overweldigend en heftig en in de meeste gevallen fijn en speciaal dat je je ogen helemaal niet van je kindje af kunt houden.

En dat slapen.. dat is bij iedereen verschillend. Je kunt er vanuit gaan dat een kindje gemiddeld (met uitschieters naar boven of beneden) zo'n acht tot twaalf voedingen per dag zal krijgen. In het begin. En eerst doe je over een voeding best een tijdje omdat je er gewoon handigheid in moet krijgen en je kindje ook.
    Na een tijdje zullen de tijden dat je zit te voeden steeds korter worden en kun je wat meer gaan bijslapen.
    Maar in je kraamtijd zul je sowieso voor weinig anders tijd hebben dan voor je baby, dus hou er maar alvast rekening mee dat je de eerste tijd gewoon nergens tijd voor hebt. Of je nou borstvoeding of flesvoeding geeft. En zo hoort het ook.
    Succes!

19. Jessie80

Jessie80 VIP lid

Oct 3, 2009
    6,203
    266
    83
    Als de borstvoeding eenmaal loopt hoef je echt niet veel vaker te wegen. Ik werd daar juist super onzeker van. In het begin ging ik wel elke week naar het weeg uur van het cb. Later om de week en toen ik weer ging werken alleen met de standaard momenten.

Ik sliep 's avonds op de bank al een uurtje en inderdaad door de oxytocine slaap je 's nachts weer snel in. En mijn zoontje sliep met borstvoeding door na negen weken!!

20. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Ik ga even een paar posts van je langs en geef dan mijn antwoorden/ervaringen/tips. Lijkt misschien ongestructureerd, maar dat komt omdat ik mobiel in bed lig te forumen :D

- Ik merkte zelf vrij duidelijk wanneer mijn dochter honger had; ze begon dan te smakken, wat geluidjes te maken, in een wat later stadium een beetje te snikken, daarna huilen... In het begin keek ik eigenlijk wel de hele dag naar d'r, ze sliep ook naast me, dus ik miste die signalen eigenlijk niet. Naarmate een baby ouder wordt, komt er meer regelmaat en ritme in die voedingen en zul je dus merken dat je na een voeding weer even 3 uur 'klaar' bent bijvoorbeeld.

- Hier hebben we wel regeldagen gehad, dat uitte zich vooral in regel-avonden overigens. Dan dronk ze eigenlijk gewoon van 18 tot 22 ofzo, en dat is echt even leren accepteren en het je gemakkelijk maken. Mobiel internetten, filmpje op, wat te eten en drinken binnen handbereik, en je komt zo knus samen een avondje door. Met als resultaat een goed afgestelde productie en een tevreden kind! En mja, gebroken nachten hebben wij ook zeker gekend... Maar dat staat los van borstvoeding. Hier nam ik haar bij me in bed en voedde al liggend, vermoeiend, maar het is weer een kwestie van accepteren en manieren vinden om er mee om te kunnen gaan. Dus bijvoorbeeld overdag een uurtje gaan liggen, wat eerder naar bed gaan, je man 't 's ochtends laten overnemen zodat je nog een uurtje langer kan blijven liggen.... Hier was het sowieso een zware periode, denk dat het met flesvoeding niet minder zwaar was geweest. (Dan had ik telkens m'n bed uit gemoeten en had mijn dochter huilend op een flesje moeten wachten.)

- Kraamvisite hebben we hier wat uitgesteld omdat ik zelf behoorlijk ziek was de eerste weken (kraamvrouwenkoorts), maar als ik moest voeden, dan ging ik gewoon met m'n dochter lekker boven zitten. Ik wilde daar sowieso in die periode rust en privacy bij hebben, dus zodoende.

Op naar de volgende post ;)

Share This Page