Hallo, Ik zit met een moeilijke keuze waar jullie me misschien bij kunnen adviseren... Ik woon in een nieuwe wijk waar net ook nieuwe scholen zijn gebouwd. Een openbare, een protestants-christelijke, een katholieke en een joodse. We hebben 2 dochtertjes waarvan de oudste over 1,5 jaar dus naar de basisschool zal gaan. Nu is de protestants christelijke school het dichtste bij - echt recht tegenover ons huis dus ideaal! En onze buren hebben kindjes van dezelfde leeftijd die ook naar die school zullen gaan. We hebben het al over een regeling onderling om op elkaars kinderen te passen omdat de BSO al vol zit en geen nieuwe kinderen aan kan nemen. Nu het probleempje: wij zijn helemaal niet gelovig!Onze buren ook niet en zeiden dat de directie tegen hen had gezegd: "Dat is niet erg, zolang u het maar niet ontmoedigt dwz: als uw kind bijvoorbeeld wil bidden voor het eten en slapen gaan, dan moet u dat niet verbieden." Tja, ik hoor dus dat ze elke dag bidden op die school en 1 keer per week godsdienst les krijgen waarin ze leren over de bijbel. Worden mijn kinderen dan gebrainwashed en krijg ik hele ingewikkelde discussies over evolutie en adam en eva enzo als ik ze naar zo'n school stuur? Ik wil dat mijn kinderen zelf kunnen kiezen en dat ze dus zo'n breed mogelijke opvoeding/opleiding krijgen. Niet dat ze 'gekneed' worden als ze nog zo klein zijn. Zelf zou ik dus het liefste voor een openbare school kiezen. Of valt het allemaal wel mee en zijn ze tegenwoordig wat vrijer in de opvattingen? Logistiek gezien en qua opvang heeft deze chr. school natuurlijk wel de voorkeur. Zijn er hier moeders die ook met dit dilemma zitten of moeders die weten hoe het er op een school met geloofsovertuigingen aan toe gaat? Ik lees graag hoe anderen hierover denken.
onze kinderen zitten ook op een katholieke school, maar wij zijn ook totaal niet gelovig! ze bidden daar volgens mij elke ochtend en ja, er wordt ook over jezus verteld, maar hier zijn ze er echt niet streng in. ze zijn niet gedoopt en zullen dadelijk dus ook geen communie doen, dat vonden ze op school helemaal niet erg. ben je al eens op die school wezen kijken? dan krijg je een betere indruk van de school, dan wanneer je buurvrouw er iets over zegt.
@ Moes Ja ik zal idd eerst wat meer onderzoek gaan doen en de scholen bezoeken. Beetje sfeer proeven en praten.
Ervaring.. Prot. Christelijke Scholen zijn niet heel streng hoor.. hier gaan veel niet christelijke kids naar een PCS...hoor de ouders niet klagen.. Mijn kids gaan naar een GBS.. Gereformeerde Basisschool.. Dat is wel duidelijk een verschil, maar zelfs daar valt het brainwash gehalte erg mee hoor.. Ik snap je dilemma..ik zou idd op OBS en PCS gaan kijken.. gesprek aanvragen en dan je hart volgen.. voor en tegens overwegen. dan voel je je achteraf ook goed bij je beslissing.. Klein voordeel van een PCS.. (ervaring hier in de stad) de school is vaak iets kleiner, kids krijgen wat meer aandacht, en de kinderen die er naar toe gaan zijn vaak ook wat rustiger.. maar nu is de OBS hier wel errug groot.. voorbeeld.. 5 kleuterklassen.. 1 a, b, c, d, en e..op de christelijke scholen is dit.. gewoon groep 1 en groep 2.. maar dit kan net zo goed in andere plaatsen weer heel anders zijn hoor..en ook de ervaring kan heel anders zijn dus dat zegt neit zoveel.. Succes met je keuze en volg je hart...je kindje zit er nogal wat jaartjes....
Ik zou eerlijk gezegd kijken naar de vorm van onderwijs en niet zozeer naar het 'gemak', hoewel dat natuurlijk wel heel handig kan zijn Wij zijn ook niet gelovig en ik zal mijn kind daarom niet naar een 'gelovige' school doen. Ik sta zelf niet 'achter' het geloof en het lijkt me ook vreemd als mijn dochter thuis komt met verhalen en/of vragen waar ik helemaal niks mee kan. Of ze wil thuis ineens ook bidden en vraagt of ik mee wil doen, zoiets.. Dan sta ik met mijn b*k vol tanden haha! Andersom gebeurt ook niet snel, als je zelf gelovig bent ga je meestal op zoek naar een 'gelovige' school, toch? Tenminste, mijn achterburen zijn gelovig en hun kinderen gaan naar een christelijke school 5 kilometer hier vandaan terwijl hier een openbare school om de hoek is. Ik zou verschillende scholen in de omgeving bij langs gaan en kijken welke school je het meeste aanspreekt en waar je een goed gevoel bij hebt. Vraag ook naar de vorm van onderwijs en hoeveel tijd er wordt besteed aan individuele aandacht etc. Die dingen zou ik belangrijk vinden tenminste. Je kan ook je vragen opschrijven. Hebben wij bij het uitzoeken van een kdv ook gedaan. Zoals Ichtus al zei: Je kind zit er nogal wat jaartjes..
Alhoewel het hier nog niet speelt, herken ik je dilemma. Mijn voorkeur gaat uit naar een oecumenische school, omdat er kleine klassen zijn en de begeleiding beter. Maar ik ben ook niet gelovig, en dat maakt het lastig. Mijn vriend heeft hier vroeger ook op school gezeten, dus die voelt niet wat ik voel. Ik denk ook dat de kleine klassen en begeleiding uiteindelijk de doorslag geven, maar een beetje vreemd voelt het wel.
Wij hebben zelf 2 maanden geleden een basisschool uitgezocht voor Milan en ik herken je probleem. Wij hadden de keuze uit een katholieke, christelijke en openbare school. En omdat we zelf niet gelovig zijn vond ik het wel lastig. De schoolgids van de christelijke school komt bijvoorbeeld heel zwaar over. Dit blijkt in de praktijk heel erg mee te vallen. Bij alle 3 hebben een gesprek gehad met de directeur en een rondleiding gehad. Een directeur zei tijdens het gesprek: vroeger koos men een school op basis van geloof, tegenwoordig kiest men een school op basis van het soort onderwijs. Dit zal vast niet voor iedereen gelden, maar wij hebben inderdaad uiteindelijk een keuze gemaakt op basis van het onderwijs. Als tip kan ik je alleen maar meegeven om zeker te gaan kijken op de scholen. Wij hadden eerst de schoolgidsen aangevraagd en op basis van de gids hadden wij een lichte voorkeur. Nadat we op gesprek zijn gegaan hebben we uiteindelijk toch voor een andere school gekozen. Succes!
Hoi, Mijn oudste twee hebben ook een aantal jaar op een christelijke school gezeten, en ik ben ook niet gelovig. Ze zaten alleen op deze school omdat die het dichtste bij was . Over dat brainwashen zal wel meevallen. Bij mij thuis kregen ze helemaal niks over geloof mee en als ze wat vroegen was ik daar eerlijk over hoe ik erover dacht. Groetjes Brez
Ik heb zelf op een christelijke basisschool gezeten en je wordt inderdaad niet gebrainwashed. Ik vond het zelf wel leuk om die verhalen te horen. Alleen.... ik werd heel erg gepest op school, omdat ik niet naar de kerk ging en dat we niet aan bidden deden thuis. Zo erg, dat mijn ouders ons van school hebben afgehaald.
Tjah.... Ik vind dat je je kind op een school moet doen waar JIJ je een goed gevoel bij krijgt. En is dat niet bij een christelijke school, dan maar wat verder rijden toch? En gebrainwashed..... Het is geen sekte of zo hoor
onze zoon van 11 zit ook op een christelijke school deze is bij ons aan de overkant wij zijn ook niet gelevig als ik had geweten wat wij nu weten was hij er nooit naar toe gegaan wij hebben al jaren problemen op school zoals op onze school wordt niet gepest want wij zijn een christelijke school geen rekening houden met zijn gezondhied hij hefet een spierzeikte en die wordt afgewinpeld en als wij naar school komen omdat er gepest wordt en hij weer i n elkaar geslagen is zien wij spokeen en zien wij beren maar veder kijken ze niet want zei zijn een christelijke school en die hebben nooit problemen zo kunnen wij er nog een paar opnoemen wij hebben ook besloten als de kleine geboren is en hij op een gegeven ogenblik naar school toe moet hij niet naar een christelijke school gaat dan maar wat veder rijden maar dat wil niet zeggen dat elke chistelijke school zo is het is een keuze die je zelf moet maken groetjes wolliewobbel
@wolloewobbel: wat naar dat je zulke slechte ervaringen hebt maar ik denk niet dat dit met het soort onderwijs te maken heeft. Als ik het zo lees is het gewoon een hele slechte school. Onze dochter is afgelopen jaar begonnen op een christelijke school en wij zijn dus helemaal niet christelijk. Deze school staat hier hemelsbreed ongeveer 150 meter vandaan. Ds voor ons was het gewoon erg praktisch. We zijn op de school geweest en het sprak ons gewoon aan. Tot nu toe bevalt het prima. En ja, ze komt met verhalen of liedjes thuis die wij niet kennen maar is dat zo erg? Wat ik wel heb gedaan is een kinderbijbel kopen. Stel dat ze me dingen vraagt dan wil ik wel weten waar het precies over gaat. Kleine moeite toch. Ik vind het echt geen probleem! Wat je je wel moet realiseren is dat o.a. kerst en paasviering wat anders zijn als op een openbare. Ook gaan ze hier met school 2 maal per jaar naar de kerk voor een kinderdienst. daar doen we dus gewoon aan mee. Wie a zegt moet ook b zeggen. Ik ken ook kindjes uit haar klas wiens ouders dat niet doen omdat ze niet geloven maar daar heb ik wat moeite mee. De kinderen oefenen allerlei liedjes en stukjes en zijn helemaal enthousiast en dan mogen ze niet meedoen. Best zielig vind ik dat. Maarja, ieders keus toch!?
Wij hadden hetzelfde dilemma, heb toen gekozen voor een openbare school. Wij zijn niet gelovig en vind het prettiger om Thijmen dan naar een openbare school te laten gaan waar hij iets leert over alle geloven. Bij ons is trouwens de openbare school de kleinere school Ook erg prettig. Ik zou, wat de andere ook al zeggen, toch ook bij de openbare school gaan kijken. Is die veel verder? En in principe kun je toch ook dezelfde opvang afspraken houden met de buren? Lijkt me toch niet afhangen van de school.
Hoi Mirella, Onze dochter heeft op 5 verschillende christelijke scholen gezeten,in verschillende plaatsen,en ik ben alleen maar positief! Wij hebben er wel bewust voor gekozen omda t we zelf christen zijn maar ook omdat op alle scholen waar Mercedes op zat,normen/waarden en discipline hoog in het vaandel stonden. Er zullen ongetwijfeld goede openbare scholen zijn,maar die bij ons in de buurt waren,daar kreeg ik gewoon koude rillingen van... Succes met kiezen!
Ik heb zelf op een Protestants Christelijke basisschool gezeten terwijl ik helemaal niet christelijk ben en mijn ouders ook niet, toch heb ik het daar naar mn zin gehad en weet ik nu tenminste van de verhalen af. Als ik straks zelf kinderen heb zal ik ze ook eerder naar een christelijke school doen, dan naar een openbare school. Ze krijgen de verhalen e.d. allemaal mee en na groep 8 zijn ze van mij helemaal vrij om te kiezen (ging zelf ook naar een openbare middelbare school), maar toch weten ze dan van de verhalen af, je geeft ze toch een basis mee. Ik vind het wel belangrijk dat je er iets over weet, mijn vriend weet er helemaal niks over en die is altijd naar een openbare school gegaan. Maar het is net waar je zelf een goed gevoel bij hebt, ik zou in ieder geval overal gaan kijken.
HIer gaat Kylian ook naar pco (protestant Christelijk Onderwijs) gewoon omdat wij bij deze school een goed gevoel hebben. Zo staat er in hun schoolgids dat ze alle kindjes toelaten zolang er maar respect is voor het geloof. (wij zijn niet gelovig) en dat ze ook letten op de individuele ontwikkeling van elk kind en zonodig het onderwijs daarop aanpassen. Ook van ouders horen wij positive reactie's dus na de vakantie gaan we maar eens even snuiven daar op school. Wat het 'brainwash' effect, mijn man is Christelijk opgevoed en ging dus naar dezelfde school en elke zondag een keertje naar de kerk. Nu is daar niets van over . Maar het is wel zo wat hier boven al eerder werd gezegd, ook aan activiteiten die in de kerk plaatsvinden zal ik mijn kind gewoon laten deelnemen. (wie a zegt moet ook b zeggen) Groetjes Anita
ik heb zelf op een christelijke school gezeten terwijl wij ook niet gelovig zijn thuis maar heb er nooit problemen mee gehad het enigste wat ze bij ons deden op school was smorgen en aan het eind van de dag bidden en je had een dag dat ze films lieten zien van bijbelverhalen maar dat vond ik juist altijd mooi om te zien nou nog en of je je kind thuis nou zegt dat ie niet hoeft te bidden thuis heben ze daar toch niks mee te maken die leraar zit toch niet bij je thuis dus ziet ie ook niet wat je wel of niet zegt toch en die dingen wie in de kerk werden gedaan met kerst enzo mocht ik van me ouders zelf weten wat ik wilde als ik wou gaan gingen we en anders was het ook goed
Ik zou kiezen voor de school waar je een fijn gevoel bij krijgt. Ik zou dus zeker bij alle(bei) de scholen een rondleiding vragen. Wij zijn wel gelovig maar mijn kinderen gaan naar een openbare basisschool omdat de christelijke school hier in de wijk vol zit met de "aso's" op een kliekje omdat het niet zo gunstig ligt....dan liever op een openbare school dan op een school waar het merendeel "probleemkinderen" zijn.