Twijfel over een nekplooimeting. Doen of niet?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door trutje, 18 apr 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. neeltje

neeltje Fanatiek lid

17 feb 2006
    3.289
    0
    0
    hoi Trutje,

mijn collega heeft een nekplooimeting laten doen, zij is 36, en bij haar zeiden ze dat ze een erg vergrote kans had op een downsyndroom kindje, nu wilde ze verder geen onderzoeken laten doen maar dit heeft haar d'r hele zwangerschap bezig gehouden, nu haar dochter geboren is blijkt ze kerngezond te zijn en geen downsyndroom te hebben.

het is aan jou waar je voor kiest natuurlijk maar ik wil alleen maar aangeven met dit verhaal dat het niet altijd hoeft te kloppen

succes

2. neeltje

neeltje Fanatiek lid

17 feb 2006
    3.289
    0
    0
    hoi Molly, het verhaal wat ik hierboven geschreven heb betreft ook een stel dat aan beide kanten familieleden heeft met downsyndroom.
    het is aan jou of jij zo'n test wil of niet!

voor jou ook succes meid!!

3. Saraah

Saraah Fanatiek lid

6 dec 2005
    3.597
    0
    0
    Almere
    daarvoor is het ook een kansberekening...en als je het doet.. weet je van te voren wat je kan verwachten... toch?

naja..trutje hihihi ik hoop dat je in iedergeval snel een keuze kan maken... als je dit al niet hebt gedaan :D

gr sarah

4. Annemonique

Annemonique VIP lid

13 okt 2005
    7.873
    0
    0
    Psychiatrisch verpleegkundige
    Houten
    Ik moet deze keus ook snel gaan maken.

Weet iemand of een nekplooimeting eigenlijk vergoed wordt?

5. Marijke1985

Marijke1985 Fanatiek lid

11 jan 2006
    2.505
    1
    0
    serveerster
    Ja die krijg je vergoed net als je 20 weken echo

6. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    De nekplooimeting krijg je alleen vergoed als je > 36 jaar bent, of door medische indicatie dat je een verhoogde kans hebt (eerdere zwangerschap van kindje met down, down in familie etc even navragen bij je vk wat precies allemaal medisch is).
    Ik ben jonger dan 36 en heb geen medische reden dus krijg de nekplooimeting NIET vergoed. Kost ongeveer 125 eutjes (hier bij mij in het ziekenhuis).
    Groetjes Senseemillia

ps ze voeren m trouwens tot week 13 uit dacht ik

7. Saraah

Saraah Fanatiek lid

6 dec 2005
    3.597
    0
    0
    Almere
    nou bij mij was ie gratis... en ben geen 36 ;) en ook geen medische indicatie.. maja... i dunno !

8. Marijke1985

Marijke1985 Fanatiek lid

11 jan 2006
    2.505
    1
    0
    serveerster
    Ja en bij mij was ie ook gratis! ;)

9. Annemonique

Annemonique VIP lid

13 okt 2005
    7.873
    0
    0
    Psychiatrisch verpleegkundige
    Houten
    Hmmzz thnx, maar nu weet ik dus nog het antwoord niet ;)

Wel vaag dat de een het wel vergoed krijgt en de ander niet.

10. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Je hee wat raar. Nou ja raar fijn dat jullie m gratis kregen. Bij mijn intake met vk vroeg zij of ik al nagedacht had over nekplooi etc. Ik zei ja en dat ik dat wilde. Ze zei weet je dat er wel kosten aan verbonden zijn die niet vergoed worden. De voorlichting ofzo krijg je wel vergoed, dat is ca 250 eutjes maar de nekplooimeting niet. Die is bij mij 125 eutjes.
    Hebben jullie de rekening gewoon ingediend ofzo?
    Misschien probeer ik m ook wel gewoon in te dienen. Het scheelt toch 125 eutjes niet waar. En heb net een mooi metalen ledikantje gezien wat volgens mij niet goedkoop is.........
    Hebben jullie dit jaar (na nieuwe zorgverzekering) die nekplooimeting gedaan of voor de invoering van? Misschien heeft dat ermee te maken?
    Ik ben verzekerd bij de IZA (ambtenarenverzekering) en was hiervoor particulier verzekerd. Ik heb wel een aanvullende verzekering nu.
    Hmmmm ik wil het nu ook weten...

11. Saraah

Saraah Fanatiek lid

6 dec 2005
    3.597
    0
    0
    Almere
    het was Na de invoering...
    ik heb geen rekening gehad... er werd mij ook niets gevraagd. de vk vroeg mij of ik dit wilde, en die heeft dit dan verder ook met het ziekenhuis geregeld.. kreeg ene datum waneer ik moest verschijnen... ik ben wel aanvullend verzekerd, maar ik denk niet dat dat er wat mee te maken heeft. vreemd allemaal !

12. sophietje

sophietje Actief lid

3 jan 2006
    166
    0
    0
    huismoeder
    den haag
    :( als je toch al weet dat je de baby wilt houden ook al heeft t downsyndroom,waarom laat je dan de test doen :(: t is alleen maar n belasting tijdens je zwangerschap,want je weet toch dat je n kindje met n handicap op de wereld zet :) en denk daar maar niet te makkelijk over,want ik heb ook n kindje met n handicap,en t is vooral ook veel zorgen om je kindje hebben :( veel succes met je beslissing ;) gr sophietje

13. Saraah

Saraah Fanatiek lid

6 dec 2005
    3.597
    0
    0
    Almere
    ja daar heb je wel gelijk in, mar als je van te voren weet waar je aan toe bent, kun je je ook mentaal voorbereiden.. de 1 heeft hier behoefte aan, de ander weer niet...?? en eigenlijk doe je het denk ik, om te horen dat het NIET zo is, en als je dan hoort dat het WEL zo is... dan heb je zoveel maanden de tijd om jezelf voor te bereiden...

zoals ik al zei, is dit voor een ieder anders...

14. trutje

trutje Fanatiek lid

12 apr 2006
    3.411
    0
    0
    Mijn redenen:
    Omdat ik heel erg onzeker ben en erg graag nog eens bevestigd zie dat ik echt zwanger ben.
    Ik ben ook meer bang dat ik niet zwanger ben dan dat ik een gehandicapt kind in me draag.

Ik zie het als een extra echo, meer niet. :)
    Ik zie er erg naar uit morgen. Ik kan bijna niet wachten en tevens heb ik ook echt angst dat het mis is gegaan of dat ik helemaal niet zwanger ben. Volgens mij komt mijn angst doordat dit niet een geplende zwangerschap is en we er wel erg blij mee zijn. We waren gewoon nergens op voorbereid...

15. trutje

trutje Fanatiek lid

12 apr 2006
    3.411
    0
    0
    Vanmorgen geweest en het leek allemaal goed te zijn. Wat een mooie baby krijg ik! En zo slaperig ook! :) Ik ben helemaal onder de indruk en verliefd....

16. Marijke1985

Marijke1985 Fanatiek lid

11 jan 2006
    2.505
    1
    0
    serveerster
    Wat leuk! fijn dat alles goed is! :D

xxx Marijke

17. Blij dat alles goed is met jullie beeb..
    Ik moet ook 31 mei voor een nekplooimeting.
    Krijg het ook gratis en ben nog maar 25 jaartjes jong.
    Maar eerlijk gezegd vind ik het heel fijn dat het is ingevoerd.
    Het is dus bijna standaard, alleen kun je zelf aangeven of je het wilt of niet.

18. trutje

trutje Fanatiek lid

12 apr 2006
    3.411
    0
    0
    Ik ben erg blij dat ik het gedaan heb en kan alles daardoor nu wat beter relativeren. Daarnaast was het ook heel leuk te zien natuurlijk :)

19. Ja lijkt me ook heerlijk om te zien..
    Als alles goed en gezond is is het toch ff lekker weg dromen een half uurtje lang!!!

20. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    qua leeftijd heb je geen verhoogde kans op een kindje met een bepaalde afwijking. tijdens je gewone normale echo kijken ze zowieso ook altijd naar de nekplooi, en als deze afwijkend is wordt je vanzelf doorgestuurd voor een uitgebreid onderzoek (bloed + week later echo)

ik ben nu 33 en hoop nog dit jaar in verwachting te mogen raken, maar zal geen nekplooimeting willen...vindt het zowieso al vreemd te lezen dat sommige terwijl ze 20-25 zijn al nekplooimetingen hebben laten doen, normaliter gebeurd dit enkel op indicatie (en wordt dan ook vergoed) als je een verhoogde kans ertoe hebt (leeftijd - erfelijkheid) of als er bij een eerder zwangerschap gebleken is dat een kind een chromosoomafwijking had of als op een normale echo een afwijking te zien is geweest

in ieder geval veel succes

Deel Deze Pagina