hallo moeders ik zit met een probleempje mijn dohter van bijna 2 praat niet ze zegt maar een paar woordjes en die zijn ma(ben ik en mijn vriend en iedereen van wie ze aandacht wil) jamjam(eten/drinken) bal. en dat was het wel een beetje. we praten heel veel tegen haar en ze begrijpt ons wel. we oefenen door dingen tebenoemen en vaak te herhalen. ze kan mama en papa zeggen maar vertikt het gewoon daar zijn we nu ook mee bezig door niet reageren als ze ons ma noemt en zeggen mama of papa. heeft ieand tip of iedeen hoe we met haar kunnen oefenen groetes mariska
Hoi, mijn zoontje is ook bijna 2 en zei tot vorige week ook bijna niks. Hij probeerde me wel een beetje na te praten. Tot vorige week, ik zei wat en merkte dat hij me probeerde na te praten. Nu herhaal ik veel woordjes, en zeg dan, nu jij zeggen, dat kan je best. en ja hoor, boooooooom,huisssssss, echt leuk Het komt vanuit zijn tenen,maar het lukt!!! Als hij een woordje niet kan nazeggen, zegt hij:Aa Aa, dan vindt hij het een te moeilijk woordje. Maar, hij leert nu bijna elke dag zeker 2 woordjes erbij. Wij geven hem gelijk complimentjes,en klappen als hij weer een woordje heeft geleerd. Hij zit dan helemaal te glunderen,zoooooooo lief Ik heb verder geen tip, jullie doen het zelfde zoals wij het doen. Wij hebben het bv ook gehad dat zoonlief niet wilde spelen. Op een gegeven moment zeiden we lachend, ooooh nee, niet op je fietsje gaan zitten hoor, pas op [-X En wat deed hij.............op zijn fietsje gaan zitten. Geen toren bouwen hoor, en hoppa, daar werd de toren gebouwd. Wij hadden echt zoiets van , oke, zo gaat dat dus bij dat mannetje. Dit is een poosje zo doorgegaan,wel spelenderwijs he, dus lachen en kietelend zeggen, pas op hoor........ en nu speelt hij gelukkig wel. Hij is echt alles aan het ontdekken, heerlijk om naar hem te kijken, hoe hij lekker bezig is. Misschien kan je deze manier bij je dochtertje proberen. Eerst wel benoemen en herhalen, en als ze het nog "vertikt" dan zeggen, ooooooh dat kan jij zeker niet zeggen he, maar er wel een grapje van maken he. Verder heb ik denk ik geen tips. Het is voor haar op een gegeven moment ook niet leuk om niet te praten.Dat merkte ik hier wel. Hij wilde ons zoveel duidelijk maken, op zijn maniertje. Dan zei ik, wijs maar aan wat je bedoeld, en dat deed hij dan. Oh, je wilt dit of dat vroeg ik dan. Ja, zei hij. Hij zuchte nog net niet Maar nu is hij er echt aan toe om te gaan praten.Je zal zien dat ze jullie dalijk echt na gaat proberen te praten. Althans, dat is mijn ervaring. Ik begon me ook wat zorgjes te maken, maar het komt dus echt!!! Heel veel succes Liefs, mussie
Hoi, De drie van mij worden deze maand 2 jaar en praten ook niet veel, maar ze snappen wel altijd wat ik bedoel. Maak je maar geen zorgen hoor, komt echt goed. Mijn oudste zoon ging pas goed praten met 3 jaar, het ging toen heel snel in ene. Groetjes Brez
Hoi, ik zit hier met hetzelfde en mijn schoonmoeder begint ook al aan te dringen dat Sem misschien naar logopedie moet. Maar nu begint hij echt woordjes met meerdere lettergrepen te zeggen en korte zinnetjes. Ik weet dat Sem redelijk traag is, maar ik wil hem de mogelijkheid geven om het in zijn tijd te doen.
Ach wat is traag... tegenwoordig 'moeten' kindjes al zoveel en wordt je raar aangekeken als je kindje met 1 jaar nog niet loopt en zindelijk is. En dat terwijl er al zoveel gebeurt in dat koppie en met dat lijfje. @mariska; je zegt dat ze het wel kan maar het gewoon vertikt. Dan zou ik me geen zorgen maken en mussie gaf al aardig wat goede tips. Bij de action heb je een serie van 4 boekjes en daar heeft Louise ontzettend veel van geleerd. Het zijn kleine vierkante (dikke) boekjes, een gele, blauwe, rode en een groene en iedere kleur staat voor een bepaald onderwerp zoals woordjes/kleurtjes etc. Ik heb ze aan alle vrienden/familie met kleine kindjes gegeven want ze zijn echt super en kosten iets van 1,42 per boekje. Misschien is dat een idee. Sowieso is het goed om veel boekjes te bekijken en alles te benoemen wat je ziet.
Ik heb hier een peuter van 2,5. Vanaf 2 jaar zijn we bij logopedie maar nu even mee gestopt. het had niet echt veel zin, zij wilde dat wij met gebaren gingen praten zodat ze meer op ons gezicht let, maar daardoor ging ze geen woordjes zeggen maar alleen gebaren gebruiken. Ze maakt alles duidelijk door uh uh uh enz te zeggen. Dan zeg ik " praat maar met woordjes want mama weet niet wat je bedoelt" Als ik dat zeg dan probeert ze het wel, ook al lijkt het nergens op, ze probeert het wel. Er kome nwe lsteeds meer woordjes bij maar ze vindt het gewoon ook makkelijk om voor veel dingen het zelfde woord te gebruiken. bijvoorbeeld: piepie betekend bij haar: knippen, eendjes, vogel, piep, wippen, schommelen. Lekker makkelijk haha. Soms dan zakt de moed me in de schoenen laatst hoorde ik een meisje dat 2 maanden ouder is zeggen "mama, denk je dat dat meisje ook naar de kaboutertjes gaat?"" haha dan denk ik.. komt het ooit goed???? nou ja geduld dan maar. Ze probeert het wel maar ik zie aan dr dat ze het gewoon nog te moeilijk vindt en het nog niet door heeft. dan probeert ze vanalles maar het lukt dr gewoon niet.
Hier een kindje dat juist heel veel kwebbelt dus wat dat betreft sluit het niet echt aan bij jullie. Maar hier waren sommige klanken moeilijk vooral de s met een letter erachter. Toen ik dit bij de peuterspeelzaaljuf neerlegde gaf ze me 1 hele goede tip. - geen druk erop leggen en maak het leuk/spelletje ervan. HIer is het na 2 maanden gelukt, Kylian zat dan in bad en mijn arm was de sssssssssssssssssssssssssssssssssssslang. We hebben veel lol gehad en de woorden beginnende met een s zijn steeds duidelijker. Daarbij het feit optellende dat ik van mening ben dat je kindje maar 1 ding tegelijk kan, het kan dus niet leren praten terwijl zijn intresse meer bij het leren fietsen ligt. Zo kan Kylian dus nog niet fietsen, maar ach dat komt vanzelf wel Groetje sanita
Mijn neefje heeft tot zijn 4e jaar alleen maar de woorden, "pappa, mamma, die en bah gebruikt, verder zei hij niet veel. Wel wat brabbelen, maar echt praten niet. Toen hij naar de kleuterschool moest had mijn schoonzus de zenuwen, want hoe moest dat nu? Nou, dat heeft zichzelf opgelost. Al na de eerste dag begon meneertje te praten en is nooit meer gestopt 8) Hij had wel alles qua woorden en zinnetjes opgeslagen, maar nooit de moeite genomen om het zelf toe te passen... Het zoontje van mijn vriendin zei rond zijn 2e jaar ook nog zo goed als niets. Alleen pappa, mamma en kaka (dat gebruikte hij voor alles wat niet pappa of mamma was). En nu, 5 maanden verder gebruikt hij heel veel woorden, maakt ook zinnetjes en is goed verstaanbaar. Dus zo snel kan het gaan. Nog wel een klein vraagje...Gebruikt je kindje een speen? Als dat zo is en ze heeft die de gehele dag tot haar beschikking, dan kan dat ook een reden zijn om niet/slecht te praten.
Hallo, Soms ja ik hoop niet dat ik je voor het hoofd stoot ligt het bij de ouders, omdat ze te veel van het kind begrijpen. Ze kunnen je dan zoveel duidelijk maken zonder een woord te zeggen en je er al op reageert. Ze hoeven het dan niet met woorden te zeggen. Ik weet niet natuurlijk niet of dit in jullie geval ook zo is daar ken ik jullie niet goed genoeg voor. Bv een kind heeft een vieze broek, gaat voor je staan en maakt met gebaar duidelijk dat zijn broek vies is. En dan ga je hem verschonen. Hi hoefde dus neits te zeggen. Ook kan hij niet goed horen of zijn tongriempje te kort zijn. Ik hoop dat je hier wat aan hebt en voel je aub niet aangevallen, want ik bedoel het goed
Moét een kind van 2 jaar al goed praten dan? Volgens mij toch echt niet... Ga gewoon lekker door zoals je nu doet, en je zult zien dat het van de één op de andere dag met sprongen vooruit gaat. Vaak slaan ze de informatie alleen nog maar op maar passen ze het niet toe.
Hier sluit ik me geheel bij aan! Als je toch wilt oefenen: lekker veel boekjes lezen en zoveel mogelijk benoemen.
Ik zie dat ieder kind op een ander leefgebied zich vaal beter ontwikkeld. Daar waar de een uitstekend praat, is de ander zindelijk of motorisch beter ontwikkeld. Dominique heeft een woordenschat van een vierjarige, maar zal vast op andere punten minder functioneren of langzamer zijn. Wat we vaak zien is dat het allemaal goed komt, zelfs als we soms het vertrouwen even kwijt zijn. Ik denk dat al die kleintjes straks de oren van jullie hoofd kletsen!
Eva is wel wat kleiner en zegt al aardig wat woorden, maar wij merkten dat als zij iets aanwees en 'uh' zei, wij al reageerden. Nu vragen we altijd: 'wat zeg je?' of 'wat wil je?' En dan probeert ze te zeggen wat ze bedoelt en wij zeggen het dan nog even goed na. Het werkt hier echt super!
Hier ook een mannetje van bijna twee wat alleen nog veel onverstaanbaars praat. Nee hij kan wel het een en ander zeggen maar niet zo veel. Hij kletst wel maar niet alles verstaan wij. Hij heeft er verder geen last van hij begrijpt alles en alles wat ik tegen hem zeg snapt hij heb ik het idee. Dus ik denk wel dat hij een enorm woordbesef heeft maar het zelf nog niet gebruikt....komt vanzelf!!!
Hier 1 die al hele zinnen produceerde voordat ze 2 was maar zindelijk zijn? Ik heb het gevoel dat ze dat echt nog niet door heeft ondanks dat ze bijna 3 is.. Volgens mij doet ieder kind lekker alles in zijn eigen tempo, maar stimuleren door voorlezen, benoemen etc kan natuurlijk nooit kwaad!
Zo herkenbaar! Blij dat ik dit gelezen heb! Mijn zoontje is 22 maanden praat praktisch niet. Zijn mond staat niet stil hoor, maar het meeste is Chinees (en wij praten absoluut geen chinees ). woordjes als kat, bal, nijn, mama, papa, woefwoef, vache (een koe dus, maar zegt het alleen in het Frans ), pap,.. Hij verstaat wél wat wij hem zeggen/vragen en voert tweedelige opdrachtjes uit zoals 'ga je schoentjes halen en geef ze aan mama' en dergelijke.. Maar praten? 100 keer heb ik hem al gezegd dat 'sap' 'sap' is en niet 'pap', maar hij zegt het gewoon niet. Ik wacht nog even af en probeer me niet gek te maken door mensen die vragen 'praat hij nu nog niet??' :x
Joh, met 22 maanden had mijn eigen zoon een compleet eigen taaltje. Heeft hylarische momenten opgelevert. Dankjewel was "pap'm", dicht was "biesch" onze kat Sliertje heette "Nieka" Giraffe was "Diedap" en dan nog een hele sliert onsamenhangend gepeupel. Het leek wel of hij Koreaans praatte. Maarrrrrrr, het is helemaal goedgekomen hoor Pfffff, hij is nu 4,5 en ik wilde dat hij z'n kwek eens hield Rond 2 jaar is het heel normaal dat ze nog niet (zo goed) praten, dan begint het eigenlijk pas te komen. Niet druk om maken....