Hallo allemaal! Alvast een gezond 2010 voor iedereen! Ik zou graag wat tips willen hebben over tussendoortjes. Wat geven/gaven jullie zoal aan jullie baby? Mijn zoontje is 7 maanden. En is het nou noodzakelijk een tussendoortje deze leeftijd of is het meer het uitproberen? Ik hoor het graag!
Met 7 maanden is het idd een beetje meer uitproberen dan noodzakelijk hoor. Wij begonnen toen met brood en hij kreeg wel eens een broodkorstje als tussendoortje. Ook een (zoutloos) rijstewafeltje of een soepstengel kun je geven.
Het ligt er denk ik aan hoe de rest van je voedingsschema eruit ziet en wanneer je begonnen bent met de bijvoeding. Toen Kyra 7 maanden was waren we net een maandje begonnen met de bijvoeding en hebben we nog niet echt tussendoortjes gegeven omdat we het belangrijker vonden dat ze haar fruit, groenten en bv goed at/dronk. Maar als je al op een volledige groenten en fruithap zit en ook niet met de hoeveelheid melk (kv of bv) in de knoei komt kun je al best wat tussendoortjes introduceren. De tussendoortjes die wij geven/hebben gegeven zijn: -Soepstengels -Rijstewafels zonder zout (euroshopper merk van de Appie) -Stukje fruit -Gewelde rozijntjes -Crackers
Ik vind zelf dat tussendoortjes voornamelijk bedoeld zijn om de tijd tussen de hoofdmaaltijden te overbruggen. Behalve fruit zijn er weinig tussendoortjes met een toegevoegde waarde. Dus wanneer je kindje het niet trekt van de boterham tot de groente 's avonds, kun je een tussendoortje geven. Hier krijgt onze meid vrijwel nooit een tussendoortje. Ze heeft er al moeite genoeg mee om de dingen die ze binnen moet krijgen op te krijgen..
Wij zijn pas tussendoortjes gaan geven toen mijn zoontje op drie volwaardige maaltijden per dag zat. Dus: ontbijt, lunch en avondeten. 8:00 ontbijt 10:00 tussendoortje (alleen drinken) 12:00 lunch 15:00 tussendoortje (drinken + hapje) 18:00 avondeten 19:30 tussendoortje (avondfles) . vervallen bij 1 jaar Dit was met ruim 7 maanden. Daarvoor kreeg hij nog melkvoedingen (op de tijdstippen van de tussendoortjes.. oftewel ik heb melkvoedingen vervangen door tussendoortjes) Ik wilde voorkomen dat mijn zoontje meer leefde op de tussendoortjes dan op de 'echte' eetmomenten. Gelukkig is dat heel goed gelukt. Fruit geven wij bij het ontbijt en de lunch en af en toe tussendoor.
Bedankt voor jullie reacties! Mijn zoontje's schema ziet er als volgt uit: 08.00/08.30 Pyamapapje uit fles 250 cc 10.30 Fruit heel potje 14.00 Bordje pap 17.30 Groente/aardappelen en yoghurt toe 21.00 Laatste fles pyamapapje 250 cc (drinkt hij niet helemaal op ongeveer 220 cc drinkt hij op) Zit te denken wanneer ik dat tussendoortje dan kan geven. Hij eet over het algemeen erg goed. En zal ik hem extra drinken erbij geven? zoals diksap of water bij het tussendoortje? Ik denk dat ik het tussendoortje ga geven tussen 14.00 en 17.30.
Ik zou eerst beginnen met brood e.d. voordat je tussendoortjes gaat introduceren. Ook krijgt hij voldoende melk binnen dus extra vocht is nog niet nodig. Je kunt 'm om te leren drinken uit een tuitbeker bijvoorbeeld wel water aanbieden bij het avondeten. Je pyjamapapjes zijn erg groot weet je dat? Ook bevat pyjamapap heel veel suiker. Misschien is het te overwegen om gewone bambix te geven zowel 's ochtends als 's avonds? Dat scheelt een boel suiker.
Ik ga volgende week i.p.v. dat bordje pap een boterhammetje proberen zonder boter gewoon droog denk ik. En als dat goed gaat dan ga zal ik hem wel eens een soepstengel of rijstewafel geven. Hij krijgt indd veel pyamapapje en hier zit idd wel veel suiker in maar hij komt hierdoor erg goed aan wat in het verleden nog wel eens tegenzat. Hij is 7 maanden en weegt nu 7 kilo.
Oh trouwens die tuitbeker. Gaf jij je kind een tuitbeker met een harde tuit of met een zachte tuit? Ben erg benieuwd. Bedankt alvast!
Ah, 7 maanden en 7 kilo is niet bepaald groot! Ik begrijp het. Misschien kan je het ook zoeken in vette producten zoals avocado. Suiker is tenslotte alleen maar een dikmaker zonder goeie eigenschappen. Ik heb aventflessen en gebruikte gewoon de witte tuit. Je hoeft trouwens helemaal geen tuitbeker te gebruiken hoor. Sommige kindjes leren ook heel snel gewoon uit een beker drinken. Als je met brood gaat beginnen. Geef dan bruin brood van ongeveer 1 dag oud (niet te vers, dat plakt enorm) en je kunt er gerust een beetje boter op doen (weer goede vetten om op aan te komen) Wat je bijvoorbeeld ook goed kan geven is volle yoghurt of volle kwark!
Cygnet2 bedankt voor je advies! Zal eens die avocado gaan proberen! En een beetje boter op de boterham is inderdaad gezond. Heb hem al wat water uit een aventbeker met die witte tuit gegeven en dat ging redelijk. Kwestie van wennen denk ik.
Graag gedaan! Wennen aan drinken kan even duren zeker wanneer er nog redelijk veel melk in gaat. In het geval van jouw zoontje is de melk nog wel even heel belangrijk. Als hij niet gelijk de beker 'wegsmeet' ging het al meer dan redelijk! Vraag de volgende keer bij het CB of kinderarts advies over voedingsmiddelen die aanzetten. Kijk vooral naar goede vetten en minder naar suikers. Veel succes!
Wat ik deed in het begin was het brood per hapje even dopen in de melk (opvolg bijv) of evt water zodat het wat zachter en papperiger was op die manier kon hij wat makkelijker wennen aan het eten van brood. Maar goed als je straks wilt gaan rapley-en zal je dit misschien niet willen. Wij doen dit niet dus hier geen probleem