Hoge bloedruk... Panische verloskundige of denk ik te makkelijk?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door juf21, 28 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juf21

juf21 Bekend lid

20 mei 2012
    726
    139
    43
    Hoi allemaal,

Ik ben vandaag ruim 15 weken zwanger en had vanmorgen een echo (omdat ik twee weken geleden een bloeding had). Alles zag er goed uit met de kleine.

Mijn bloeddruk was wat aan de hoge kant: 145/90. (Ik heb normaal altijd een perfecte bloeddruk van 120/80.) Ik maak me daar niet zo'n zorgen over, maar de verloskundige blijkbaar wel.
    Ik had volgende week een afspraak staan voor hartje luisteren, maar dat vonden ze te laat: ik moet overmorgen opnieuw de bloeddruk laten meten.
    Vanmiddag belden ze: ik had een afspraak met de assistente staan, maar ik moet toch naar de verloskundige, omdat ze het niet vertrouwen.

Ik vraag me eerlijk gezegd af waarom ze zich zo druk maken... Zó hoog is het toch niet? Begrijp me niet verkeerd hoor: ik vind het heel fijn dat ze me zo goed onder controle houden, dat waardeer ik enorm! Maar zelf denk ik: 'ach, hoge bloeddruk, kan gebeuren'. Ik voel me prima namelijk.

Hoe 'ernstig' is dit? Onderschat ik het?
    Ik weet niet of dit écht een serieus gevaar kan zijn en ik dus meer rust moet nemen, of dat het nog wel mee valt. Ik zit er natuurlijk ook niet op te wachten als ik met 25 weken al plat moet o.i.d.

2. Rosy90

Rosy90 VIP lid

29 jul 2014
    9.546
    6.410
    113
    Vrouw
    Ik ben daar ook bekend mee, ik vind hem absoluut te hoog! Helaas heb ik mijn hoge bloeddruk van de vorige zwangerschap gehouden.. Ben een uitzondering nu weer zwanger, nog steeds een hoge bloeddruk en medicatie daarvoor.
    Het feit is, dat als je een hoge bloeddruk heb de placenta minder goed kan werken, en daardoor kan de baby een groei achterstand krijgen, wil je niet bang maken, maar je moet het echt niet onderschatten. Ik sta namelijk onder controle van de gynaecoloog omdat de verloskundige dit met mij niet meer aandurven
    En je moet echt meer rust nemen! Anders word die alleen maar hoger

3. Huusje

Huusje Actief lid

30 mei 2016
    427
    1
    18
    #3 Huusje, 28 sep 2016
    Laatst bewerkt: 28 sep 2016
    Als de bloeddruk hoog blijft, moet je onder begeleiding van het ziekenhuis ipv de verloskundige en krijg je - als het al zo vroeg begint - bloeddruk verlagende medicatie. We zien een hoge bloeddruk vaak halverwege/richting het einde van de zwangerschap en denken dan even simpel gezegd aan zwangerschapsvergiftiging, in combinatie met andere symptomen. Ik heb het zelf helaas in een hele ernstige vorm gehad, al kwam dit pas vele weken later ineens opzetten.

Het is heel goed dat ze het zo serieus nemen, ik heb het juist andersom ervaren en ik kan je vertellen dat dat ook alles behalve fijn is.

4. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Ik vermoed dat je het inderdaad een beetje onderschat, omdat je je nog goed voelt.

Ondanks dat je je goed voelt, kan een hoge bloeddruk nadelige gevolgen hebben. Het is juist goed dat ze dit zo oppakken. Is het nog steeds te hoog dan verwijzen ze je waarschijnlijk en krijg je bloeddrukverlangende medicatie.

5. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Hoge bloeddruk is tijdens de zwangerschap een nadelig kwaaltje.
    Het kan bijvoorbeeld uitlopen op zwangerschapsvergiftiging
    Google maar even.

Mijn bloeddruk was de laatste keer 140/90 en mag absoluut niet omhoog anders kom ik onder begeleiding van het ziekenhuis.

Vorige keer ben ik ingeleid met 39+3 omdat mijn bloeddruk toen steeds hoger werd. Op het eind van de zwangerschap was die 140/105

6. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Je bloeddruk is inderdaad niet extreem hoog, maar onderdruk 90 is de grens voor het doorsturen naar het ziekenhuis. Dus ik snap dat ze je niet een week later pas willen zien maar eerder weer willen checken.

Met een hoge bloeddruk heb je kans op zwangerschapsvergiftiging, en dat kan er soms onopgemerkt inkruipen, dus inderdaad goed oppassen :)

Tijdens mijn eerste zwangerschap ben ik opgenomen zonder dat ik klachten had, ik vond ook dat de arts wel erg streng was, met hun: je mag wel zelf douchen, maar verder niets. Nu heb ik het weer, en begrijp ik de zorgen beter.

7. Nummerzoveel

Nummerzoveel Actief lid

9 apr 2016
    289
    1
    18
    Ik snap dat het met deze termijn wel hoog is, zeker omdat hij nog zal stijgen naarmate je zwangerschap vordert. Zelf ben ik bekend met hoge bloeddruk in alle drie de zwangerschappen. Maar ik vraag me af hoe vaak ze heeft gemeten? Mijn gynaecoloog vindt één meting namelijk geen meting. Sterker nog, hij meet drie keer; de eerste moet je meteen vergeten, laat er een minuut tussen, meet nog een keer, weer een minuut rust en dan nog eens meten. De laatste twee metingen gemiddeld, die tellen. Dus zou er echt op aandringen dat ze meerdere keren meten.

Daarbij, mijn bloeddruk zou ook stijgen van zo'n paniekerig type. Mocht je bloeddruk bij je volgende controle weer hoog zijn, vraag dan om een 24 uurs meting. Krijg je zo'n kastje mee naar huis dat elk uur meet, in je eigen omgeving geeft dat een goed beeld van hoe je bloeddruk zich gedraagt.

En verder, niet onderschatten...maar ook zeker niet heel druk over maken voor alsnog. Dat helpt het allemaal niets! Sterkte!

8. Ja, je onderschat het. Naast alles wat nog kan volgen, is het ook gewoon niet geen goede situatie voor je kindje. Je verloskundige is niet panisch, je verloskundige weet dat dit iets is wat in de gaten gehouden moeten worden doet haar werk dus perfect.

Mijn bloeddruk was al véél eerder zo hoog en ik moest meteen aan de medicatie én veel vaker op controle komen. Ik wil niet weten hoeveel uur ik aan de dynamap heb gelegen (zo'n ding wat je bloeddruk om de zoveel minuten meet), maar ik wist wel waarom dat was. Het was geen feestje en ik heb m'n hele zwangerschap met bloeduitstortingen op m'n arm gelopen van het bizarre aantal metingen, maar het is maar goed ook dat het zo ontzettend streng in de gaten werd gehouden.. Tijdens de zwangerschap liep die bloeddruk alleen maar op, de doseringen van de medicijnen werden verhoogd en verhoogd en uiteindelijk draaide het toch uit op zwangerschapsvergiftiging. Ik ben opgenomen en de inleiding werd steeds een beetje verder naar voren verplaatst, omdat de situatie verslechterde. Uiteindelijk hebben ze nét kunnen wachten tot ik precies 37 weken zwanger was. Ik heb liggen bevallen met een bloeddruk van 215 over 156 en het is dat het daarna zo bizar snel ging, maar anders hadden ze veel drastischer in moeten grijpen..

Het kan gewoon gruwelijk gevaarlijk zijn (of worden). Wees blij dat je verloskundige je zo goed in de gaten houd, dat is écht nodig. Misschien is het maar iets eenmaligs, blijkt alles overmorgen weer prima in orde te zijn en was het een slecht moment, maar dat zal dan wel blijken. Mocht het niet eenmalig geweest zijn, dan kunnen ze je nu in ieder geval op tijd helpen..

9. juf21

juf21 Bekend lid

20 mei 2012
    726
    139
    43
    Dat is nou het fijne van dit forum: iedereen zegt goudeerlijk waar het op staat. Voor mij zijn jullie reacties wel een eye-opener. Bedankt hiervoor, heb ik soms nodig met mijn nuchterheid. :)

@nummerzoveel: ze heeft 2x gemeten.

Ik ga vrijdag met de verloskundige in gesprek om te vragen hoe het nu verder moet (als er geen of negatieve verandering is). Ondertussen ga ik vast nadenken hoe ik meer rust en ontspanning kan inbouwen op een dag.

Ik zal jullie vrijdag laten weten hoe het ging.

10. Diazz

Diazz VIP lid

28 dec 2014
    6.391
    3.134
    113
    Shaddixxx :$ :$ dat is echt bizar hoog, wat heftig!
    Gelukkig is het goed afgelopen.

TS, ik hoop dat het meevalt vrijdag!

11. Haha, fijn dat het binnenkwam Juf21! Mijn reactie was misschien een beetje heftig, maar dit is echt wel iets waar je op tijd bij moet zijn, mocht er inderdaad iets aan de hand zijn. Veel succes vrijdag!

Diazz; Ja, het was ook echt een hel. Misschien dat ik daarom zo fel reageerde, mijn meisje wordt bijna 2 en rond verjaardagen ga ik al m'n blogs van die tijd teruglezen. Dat had ik dus net gisteren gedaan, dus alles zat me lekker hoog, haha. Het was in ieder geval niet aanvallend bedoeld Juf21, sorry als dat misschien zo overgekomen is!

12. Khaleesi

Khaleesi Actief lid

26 nov 2012
    295
    0
    0
    Mijn bloeddruk is ook elke controle verhoogd (zo hoog als de jouwe, een keer zelfs hoger), maar ze denken dat het de witte-jassen hoge bloeddruk is, want een half uur nadien is mijn bloeddruk altijd terug gezakt. Mijn gyn heeft het al wel genoteerd in mijn dossier dus ze houden het zeker goed in de gaten.

Ik vraag me wel af; kan je zo vroeg in de zwangerschap al (pre)eclampsie krijgen eigelijk?

13. Nummerzoveel

Nummerzoveel Actief lid

9 apr 2016
    289
    1
    18
    Als je hoge bloeddruk echt zwangerschapsgerelateerd is zul je met rust en ontspanning weinig bereiken. Zelfde geldt voor een dieet, dat helpt bij een hoge bloeddruk door de zwangerschap ook niet helaas.

14. Huusje

Huusje Actief lid

30 mei 2016
    427
    1
    18
    In principe zie je dit bijna nooit, maar het is wel fijn om voorzorgsmaatregelen te kunnen nemen, zodat er dus uiteindelijk voorkomen kan worden dat het wel uitloopt op een (pre)eclampsie.

15. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.158
    33
    48
    Is niks panisch aan. Hier bij de eerste 2 zwangerschappen in het ziekenhuis gelopen met hoge bloeddruk. Eerste x medicatie. Tweede keer zonder. Vorige week werd ik met 130/90 ook doorgestuurd naar het ziekenhuis maar daar kwam hij gemiddeld lager uit. Moet zelf nu elke week op controle hiervoor. En bij ook maar enige twijfel aan klachten direct bellen...

16. Billy60

Billy60 Niet meer actief

Dit. Ik had met 35+5 weken bij m'n oudste pre-eclampsie. Voelde me goed, nergens last van en geen absurd hoge bloeddruk, volgens mij iets van 140/90. Daarom ingeleid bij 36+0, de enige oplossing bij pre-eclampsie is bevallen volgens mijn gyn.

17. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Het is wel hoog, hoeft niet erg te zijn. Kan ook een momentopname zijn.. Maar even extra checken kan zeker geen kwaad..
    Juist tegen de 20 weken zakt de bloeddruk bij de meesten.

Gewoon even in de gaten houden, en luisteren naar het advies (denk aan je rust)

18. pearls

pearls Bekend lid

29 nov 2012
    656
    0
    16
    Ik vind het zeker niet panisch... Eerder nog kalm dat je over twee dagen terug mag komen. Ik had dezelfde bloeddruk en mijn verloskundige belde gelijk het ziekenhuis waar ik gelijk naar toe door moest. Mocht niet eens eerst langs huis.
    Daar aan de ctg en bloeddrukmeter en ik werd gelijk overgenomen door de gynaecoloog en kreeg de nodige medicatie etc en moest dus de rest van de zwangerschap in het ziekenhuis op controle.

19. Billy60

Billy60 Niet meer actief

Hoe is het nu, Ts?

20. juf21

juf21 Bekend lid

20 mei 2012
    726
    139
    43
    Vanmorgen was de bloeddruk bijna hetzelfde. Ze twijfelden opnieuw of ze me door zouden sturen naar de gyn of niet. Dinsdag moet ik terug komen.
    Ik heb nog wel gevraagd wat het gevolg is als het zo blijft. Dan wordt het medicatie. Volgens de verloskundige kan ik er zelf niets aan doen, rust pakken o.i.d. helpt ook niet zegt ze.
    Dus we wachten dinsdag maar weer af...

@Shaddixxx: nee hoor, je was niet te bot. ;) Zoals ik al zei, soms heb ik het even nodig dat mensen me een spiegel voor houden. ;)

Deel Deze Pagina