Hee meiden, ik lees hier meestal alleen mee, maar ik ben nu 38 weken zwanger van een jongetje en we hebben nog steeds geen definitieve beslissing over een naam . Achtergrond: we wonen in Zuid-Duitsland, mijn man is Duits en we willen graag een naam die in beide landen bekend is en het liefst ook hetzelfde uitgesproken wordt. We zijn van de klassieke namen, ons eerste zoontje heet Spoiler Leonard. Onze favoriete naam is Ferdinand. Dit is een redelijk gebruikelijke naam waar we wonen, maar wat vinden Nederlanders hiervan? Kan dit? Of te hoogdravend/ouderwets/bijzonder? Ander punt is dat we de naam van ons zoontje vaak afkorten en dit ook gebruikelijk is op de opvang enzo. Maar de gebruikelijke afkorting voor Ferdinand hier is Ferdi of Ferdl (op z'n Beiers), en dat vind ik beiden niet zo mooi. Andere namen die nog op de shortlist staan zijn: Samuel (maar heeft een hele andere oorsprong dan de naam van ons zoontje) Christian (maar vindt m'n man niet zo mooi) Sebastian (maar zo heet een goede vriend van m'n man ) Alvast bedankt voor jullie meningen!
Ik vind het een heel mooie naam! En beide namen passen ook bij elkaar Van dat rijtje vind ik Samuel ook mooi, stond hier ook op ons lijstje.
Ik vind het allemaal heel erg mooie namen die goed bij de naam van je zoontje passen, maar Samuel vind ik het mooiste. Het lijkt niet op de naam van je zoontje terwijl Ferdinand toch wel meer hetzelfde klinkt.
In de stijl van jullie andere zoontje vind ik Ferdinand er perfect bij passen. Hormonen kunnen gekke dingen doen, ik zou zeggen lekker blijven bij jullie eerste keus. Daarnaast hoef je een naam niet te geven voor een ander naar mijn idee, dus ook al vinden anderen er iets over, je went altijd aan een naam als iemand eenmaal zo heet.
Ik vind het ook een hele mooie naam! En ik vind Ferdi juist heel schattig, Ferdl nog schattiger haha. De andere namen op jullie lijstje vind ik ook mooi. Samuel vind ik overigens niet misstaan naast de naam van jullie andere zoontje.
Ferdinand past er goed bij. Fer is ook misschien nog een leuke afkorting. Samuel ook leuk erbij. Misschien nog Mathias Yannick Julius Olivier Rutger Carsten Morris Marcus Maurits
Ik zou gewoon voor jullie favoriete naam gaan! Ferdinand! Leuk! Tikje ouderwets hier. Maar dat boeit toch niet. In mijn omgeving hoor je zulke namen geregeld weer voorbij komen hoor.
Ik vind Ferdinand prima kunnen. Misschien iets wat ouderwets, maar daar houd ik wel van. Je kunt een naam zelf afkorten zoals je wilt hè. Misschien is Nand bijvoorbeeld een afkorting die jullie beter past? Of Ferry, Dinand... je kan alle kanten op. Kristof staat bij ons bovenaan de lijst (met nog een andere naam) voor als het een jongen wordt, misschien vinden jullie dat nog wat?
Ferdinand kan prima hoor! Leuke naam juist En ik vind namen als Henk of Mieke oid. heel ouderwets en daardoor verschrikkelijk, maar heb die associatie bij Ferdinand helemáál niet! Juist een tijdloze naam. Als je wilt afkorten: degene hier pal boven mij geeft nog meer goede opties vind ik, maar Ferdi vind ik ook gewoon prima kunnen hoor. Ferd kan ook nog, maar zelf vind ik die verwarrend, omdat ie zo lijkt op Fred. Of Nando. Christian blijf ik ook prachtig vinden. Samuel niks: véél te bijbels en 13 in een dozijn. Sebastian op zich prima, maar doet me niet zo veel. Andere opties nav. deze namen: Chris Christijn Bastin Stian Julian Freddie (maar vind Fred dan wèl weer ouderwets)
Oh, wat fijn om zoveel positieve reacties te lezen op Ferdinand! Dat had ik niet verwacht! Dat maakt me toch weer overtuigd . En Fer vind ik eigenlijk ook wel een leuke optie als afkorting, lekker stoer. Nand had ik al wel bedacht, maar dat gaat waarschijnlijk niet werken hier in Duitsland, dan wordt het eerder Nando ofzo. Ook fijn om te lezen dat jullie Ferdi als afkorting leuk vinden. Bedankt ook nog voor de andere suggesties, een aantal daarvan hebben we zelf ook overwogen. Maar ik denk dat het dan toch bij Ferdinand blijft . Nu kan ik hopelijk weer lekker slapen vannacht, haha.
Ik vind Ferdinand hartstikke leuk en Ferd ook prima afkorting, lekker stoer! Mocht je toch nog een alternatief willen horen: Fabian, wordt afgekort Faab.
Hee Windmolen!! Bijnaaaa! ❤️ ik vind Ferdinand ook leuk en goed passen bij de naam van jullie oudste zoon. Fijn dat je eigenlijk niet meer twijfelt nu. Hier een tijdje terug ook ineens heel erg getwijfeld (‘zal het toch niet zo uitgesproken worden’, ‘lijkt het toch niet teveel op de naam van…’). Inmiddels zijn we er echt over uit, ik heb vrij snel na het definitieve besluit ook iets besteld met zijn naam erop zodat ik niet meer terug kon. Onderschat de hormonen niet. Succes nog met de laatste loodjes!
Thanks! Fabian was bij mij ook een tijd favoriet, maar mijn man heeft hem afgekeurd. Hi @Krv . Ja, bijna... Fijn dat jullie ook uit de naam zijn en slim om iets te bestellen met de naam, zodat je niet meer terug kan, haha. Dat durf ik nu nog niet, maar de twijfels zijn wel weg eigenlijk . Ik heb jou trouwens elders een pb gestuurd over iets anders, ik kon dat niet via dit forum ofzo.