Hoi allemaal... Ik loop ernstig in dubio hier... Moet ik mijn dochter wel of niet naar een andere basisschool doen????!!!! Redenen waarom wel: - Mijn dochter heeft PDD-NOS en is wat meer persoonlijke aandacht nodig dan normaal... - De school heeft meer dan 250 leerlingen... in de klas van mijn dochter zitten 24 leerlingen nu nog... Straks komen de kinderen van de deelgroep groep 5 er bij in en dan zitten er 36 in de klas... - De Cito-toets rekenen kan ze niet. Haalt ze een 1 of een 2 op... Met het gewone rekenwerk op school moet ze dit dan weer bijtrekken. Op school geven ze aan dat dit niet uitmaakt en dat ze het wel bij kan trekken. Ik ben van mening dat er uitgezocht moet worden waarom ze deze CITOtoets niet kan... Omdat er straks ook bij het overgaan naar een andere school gekeken wordt naar de CITOtoetsen... Uitzonderingen wel daar gelaten... maar het is de vraag of mijn dochter bij die uitzonderingen zal zitten.. - Als mijn dochter gepest wordt, wordt er niets meegedaan... Het pestprotocol is zo goed als afgeschafd... - Ik ben bang dat ze ondersneeuwd hier... School geeft nog steeds aan dat het nog niet zover is om te kijken naar een andere school omdat ze het nog altijd goed aan kunnen... Maar ik heb hier toch wel mijn twijfels over bij tijd en wijle... - Mijn dochter moet een boekbespreking doen.. En dit hoeft helemaal niet helemaal perfect te zijn... maar mijn dochter wil het perfect doen omdat de juf anders boos wordt volgens haar... en ze een onvoldoende krijgt... Ze is er ziekerig van... De juf heeft het standpunt dat ze het al uitgelegd heeft en zegt het dus niet nog eens tegen mijn dochter dat het niet zo perfect hoeft.. De school die ik op het oog heb is een katholieke school met kleinere klassen. Ze hebben 100 leerlingen op school... Wel allemaal deelklassen.. - Pesten staat daar heeeel hoog op het lijstje van aanpak... Zodra er ook maar het vermoeden is van pesten zitten ze er bovenop.. - Zij willen wel nu al weten waarom mijn dochter de CITOtoets rekenen slecht maakt.. - Kinderen worden snel opgenomen en geaccepteerd in de klas - Ze hebben meerdere kinderen met gedragsstoornissen en de verhalen die ik van anderen hoor zijn zeer positief.. Redenen waarom niet: - Mijn dochter wil niet van die school af, ondanks dat ze regelmatig niet naar school wil en huilt omdat ze gepest wordt en zoveel werk heeft... - Ze heeft 1 goed vriendinnetje bij haar in de klas waar ik haar dan bij wegtrek. Als ze op de andere school geen vriendinnetjes kan vinden komt ze bij geen enkel vriendje of vriendinnetje meer te spelen (de kath. school denkt overigens dat dit wel mee zal vallen) Nu mag ze op de kath. school een dag proefdraaien om te kijken of het daar klikt op die school en hoe ze het vindt.. Ik hoef haar dus nog niet meteen van die andere school af te halen.. Wat zouden jullie doen in deze situatie... Mijn dochter is nu 8 jaar...
Een 1 of 2 op een CITO-toets vind ik een beetje gek. Het is dan een D of E-score. Als dit de eerste lage score is op de CITO-rekentoets dan kan een school er voor kiezen om het eerst nog aan te zien (afhankelijk van de vorige toetsscores). Mocht ze dit vaker hebben gehad, dan zouden ze kunnen proberen om hier wat extra aandacht aan te schenken. Slecht scoren op de cito-rekentoets heeft te maken met een zwak inzicht. Rekenen volgens de methode kan dan soms wel lukken, omdat hier flink ingeoefend en herhaald wordt. Je kan wat oefenen voor de CITO, maar het inzicht zal dan niet ineens goed worden. De cito-scores worden uiteindelijk gebruikt voor het doorverwijzen naar het vervolgonderwijs. Als je dochter PDD-Nos heeft dan heeft ze waarschijnlijk ook een rugzak. Met dit geld zou er eventueel begeleiding geregeld kunnen worden (voor ongeveer 3 keer in de week een drie kwartier of zo). Verder is het voor ons lastig in te schatten of de school faalt of niet. Op onze school zijn sommige ouders niet tevreden, terwijl ik in die situaties weet dat wij alles doen wat er in onze mogelijkheden ligt. Wat ik wel kan zeggen, is dat als jij geen vertrouwen meer hebt in deze school, je misschien dan beter toch naar een andere school kan kijken. Geen vertrouwen van 1 van de partijen, maakt dat het vaak toch niet goed werkt. Aan de andere kant denk ik dat je ervan uit moet gaan, dat de school en leerkracht alles doet, wat ze kunnen. Want eigenlijk durf ik mijn handen in het vuur te steken voor het gros van de leerkrachten. Meestal hebben zij namelijk het beste voor met alle kinderen.
hmm wish, lastig verhaal dit idd. maar ik zou haar zeker die proefdag laten doen. miscshien klikt t meteen wel met een paar kindjes en ziet ze dat ze meer dan 1 goed vriendinnetje kan hebben daar. ook omdat t pestprotocol daar wel goed is, is ook een reden waarom ik t zeker wel zou laten proberen. niks is zo erg als gepest worden denk ik en ik ben ook van mening dat mensen daar later ook wel last van kunnen blijven hebben ( natuurlijk zijn er wel genoeg uitzonderingen) ik wil je iig heel veel sterkte wensen met je besluit. ik vind iig dat je heel erg trots op jezelf mag zijn dat je alles zo goed in de gaten houdt en niet alleen naar je kind luisterd, maar echt als de volwassene kijkt wat nou het beste is.
Ik zou wel de proefdag proberen.. waarom niet.. dan kan je altijd nog daarna met je dochter overleggen.. of ze echt wel of niet wil. Grtz Cherie
Ze had een E... volgens de juf kwam dit overeen met een 1 of een 2... (begrijpelijke taal voor mams hahaha)... Ze heeft al meerdere toetsen gehad... en het blijft slecht... Maar het rekenen in de klas kan ze dus wel... En daarom vinden juffen het dus ook vreemd dat ze het op de CITOtoets niet kan... Ze beheerst de stof... Ja ik weet dat de cito-uitslagen gebruikt worden voor het vervolgonderwijs en daarom maak ik me er ook zo een zorgen om en vind ik dat school het moet oppakken... Zo heel veel tijd is er nu ook niet meer... in mijn ogen... Je moet eerst nog eens zien te achterhalen waarom ze de cito niet kan en dan nog eens kijken of je iets kunt vinden om haar te helpen en te proberen... Dan denk ik... begin er aan... Mijn dochter heeft PDD-NOS... dat is al vastgesteld... Maar ze heeft geen rugzakje... Die wordt niet meer zo snel afgegeven.. Een school moet eerst er zelf alles aangedaan hebben om het zelf op te lossen en dit ook kunnen aantonen alvorens je het kan aanvragen en dan is het nog maar de vraag of het lukt... omdat ze de kinderen met gedragsstoornissen eruit willen hebben... Bezuinigingen... Ik denk ook wel dat binnen het beleid van de school de juffen alles doen wat ze kunnen... Maar momenteel is het met het beleid van de school niet zo goed gesteld eerlijk gezegd... Ze staan bij de inspectiedienst ook op de lijst om vaker inspectie te krijgen dan de basisinspectie... Er gaan veel kinderen momenteel van deze school af en er zijn meer scholen die slechte verhalen over deze school horen... momenteel.. Maar goed... een school met ruim 250 kinderen... ik snap dat een kind dan extra aandacht geven ten opzichte van de anderen een beetje lastig is... Ik denk dat de school te groot is voor mijn dochter... Het pesten doen ze in ieder geval niets aan..
Een klas van 36 leerlingen is voor jouw dochter echt niet ideaal! Je kunt dan niet meer verwachten dat ze voldoende individuele aandacht krijgt. Cito een 1 of 2 kan niet, het is dan D of E. dat gebeurt vaker en het hoe en waarom is niet altijd te achterhalen. Als ze met de methodetoetsen wel goede resultaten haalt kun je er van uit gaan dat ze het dus wel KAN en dat het eerder ligt aan bijv. de spanning van een toets, de tijdslimiet of de manier van de vraagstelling. wat het pesten betreft, tuurlijk meot daaar aandacht voor zijn, maar hoe weerbaar is jouw dochter? ook bij dat ze dus zo in de stress zit over haar boekbespreking.... Hoeveel zal het helpen als de juf het nog eens zegt, jij zegt het haar ook en ze zal toch ook van klasgenootjes zien hoe die het doen? Het lijkt me nou niet direct een reden die meetelt voor de keuze voor een andere school? er zal wel vaker iets zijn, als ze straks meer huiswerk en projecten krijgt....? En op de middelbare school? Waar je voor op moet passen is dat je denkt dat de andere school helemaal geweldig is, en vervolgens vallen dingen tegen. 9geen enkele school is perfect) en misschien zit het voor een deel ook in hoe jouw dochter zich in een groep gedraagt/kan gedragen? Niet dat ze dus maar gepest mag worden, maar we weten allemaal wel dat de een weerbaarder is dan de ander en dat als je gepest wordt dat je dan vaak meer in jezelf kruipt en dus ook minder weerbaar bent. want fijnd at die andere school meer doet aan pesten, maar beter nog als dat niet nodig is! Is het misschien bij jouw dochter angst voor iets onbekends? Als ze huilend naar school gaat, wil je toch niets liever dan daar weg/ of is het een vast patroon dat er in gesleten is? Het is belangrijk dat te achterhalen. Je kunt de proefdag doen, maar voor je dochter is het wel belangrijk dat ze dat aan kan? Dus in een context waarin het nog onzeker is of ze daar nou wel of niet naartoe gaat. Als je denkt dat ze dat aankan dan zou ik dat iig doen. dan weet zij ook een beetje beter waar het over gaat, kan ze en jij sfeer proeven. (al is een eerste dag meestal leuk...) Staar je niet blind op wat de andere school allemaal zo goed heeft, eerst zien dan geloven! Ik vertel dit alles met de ervaring die ik zelf heb als leerkracht. Bij ons komen en gaan kinderen. De een vindt onze school geweldig, de ander juist niet..... maar wat ik helaas vaak zie is dat kinderen die in een andere klas gepest werden, in een nieuwe klas ook geregeld weer erbuiten liggen (om reden die ik eerder beschreef) zij hebben dan heel veel baat bij een sova training (sociale vaardigheden) Wat ik zo lees, ben jij zelf eigenlijk wel voor die andere school... ik zie ook maar 2 tegens, en ik denk zelf dat als die nieuwe school dus meer doet tegen pesten en de kids makkelijk in de groep worden opgenomen dat ze dan toch wel makelijker contact zal hebben? en ze kan het andere vriendinnetje ook blijven zien. Tweede argument dat ze zelf niet wil, ja ik denk dat ze vast houdt aan het bekende! Succes met deze keus!
Daarom... pesten kan zoooo veel kapot maken in een mensenleven.. Het kan iemands hele leven beïnvloeden... carrières die kapot gaan door het pestverleden.... mensen die zelfmoord plegen door een pestverleden... depressies door een pestverleden... eenzaamheid door een pestverleden... Nou ja... noem maar op... Het is te heftig vind ik om als school maar te zeggen dat er niets mee gedaan wordt... Ik vind het ook helemaal niet van deze tijd.. Juist nu er zo mee bezig gegaan wordt door scholen.. zegt deze school juist dat ze er mee gestopt zijn... Ja ik probeer het in het belang van mijn dochter van alle kanten te bekijken... Dat ben ik haar vind ik verschuldigd... maar ik vind ook dat ik dat school verschuldigd ben... Een kind van school trekken is natuurlijk heel makkelijk en zo gebeurd... Maar stel dat het op een andere school ook niet gaat... of juist nog wel minder.. Stel dat ze op deze school toch het best af is... Teruggaan naar een school waar je je kind net afgehaald hebt, doe je niet zo snel.... Dus tja... een heeeeel moeilijke beslissing en vandaar ook dat ik het dilemma hier neer gezet heb om ook eens andere meningen te horen... Misschien geeft het me een goed inzicht... of een andere mening....
Ik vind het overigens niet vreemd dat een kind een slechte score haalt op de CITO, en het volgens de methode wel goed doen. Er wordt gewoon op een hele andere manier getoetst. CITO-toetsen van rekenen zijn vaak talig. Een som wordt voorgelezen of kinderen moeten zelf lezen (een soort redactiesom cq. verhaaltjessom). Rekenen uit de methode is meer recht toe recht aan, je hoeft niet zelf een som uit een verhaaltje te halen, zeg maar. Hoe is het contact met de intern begeleider? Of heb je daar geen gesprekken mee gehad? Zijn er wel formulieren ingevuld voor het rugzakje of houdt de school dat af? Hoe functioneert je dochter in de groep?
Ik denk ook dat ik dat in ieder geval laat doen... Ik kan maandag met de directrice van die school bellen... Ze krijgt een mailtje van de juf waar ik mee gesproken heb... Die juf zal mijn dochter trouwens ook krijgen als mijn dochter naar die school zal gaan.... Ik hoop dat ik dan snel op gesprek kan komen bij de directrice... en dan wordt dat verder besproken... De lerares vond een proefdag geen enkel probleem en juist wel een wijs idee... Zo hoef je niet meteen alle alarmbellen af te laten gaan...
Voor zover ik gehoord heb scoort ze daar goed op... Ik weet niet meer wat ze erop scoorde... Maar ze waren goed...
Ik denk dat ik haar naar een andere school zou doen. Kleinere school, is overzichtelijker... (wat natuurlijk niet wil zeggen dat dat beter is) Nu wil ze niet naar een andere school en dat is logisch, want dit is bekend! Een dag proefdraaien verandert niet veel denk ik omdat het dan een momnetopname is en ze heeft niet gelijk een vertrouwd gevoel bij de school. Ik denk dat als ze eenmaal op die nieuwe school zit, snel genoeg went. Het lijkt alsof jij je vertrouwen in de school al een beetje hebt opgegeven. Met rekenen Cito kan je inderdaad een D of een E scoren, geen 1 of 2.. Maar er moet daar naar gekeken worden en er moet in mijn ogen hulp geboden worden.. Hoe zijn de andere Cito-scores?? Lastige keuze...
Ik heb het vermoeden dat ze nu al niet de aandacht krijgt die mijn dochter nodig heeft...Laat staan in een klas met 36 kinderen.. Ze zal dan ook voor een heeeel groot deel zelfstandig moeten werken en ik vraag me af of mijn dochter daartoe in staat zal zijn... Maar goed... daarvan heb ik altijd gezegd... Dan is ze ook 11 a 12 en een heel ander individuutje dan dat ze nu is natuurlijk... Ja ze KAN het WEL... dat zeggen de juffen dus ook... Ik begrijp dat het niet altijd te achterhalen is waarom een cito dan niet goed gaat... maar wat mij vooral stoort is waarom ze het bij voorbaat al afschuiven... Het wordt niet eens geprobeerd... En leren we de kinderen niet dat ze alles eerst een keer moeten proberen voordat ze gillen dat ze het niet kunnen??!!! Natuurlijk is het niet de boekbespreking alleen... Het is de manier waarop ze omgaan met PDD-NOS of kinderen met een andere gedragsstoornissen... Mijn dochter moet het gewoon maar weten nu... En dat werkt niet zo bij PDD-NOS... Dan is het herhalen... herhalen.. herhalen.. en nog eens herhalen.. Tot je er gek van wordt bij wijze van spreken... Ik heb ook altijd gezegd: Als jullie mijn dochter niet datgeen meer kunnen geven wat ze nodig heeft... Even goede vrienden maar dan kan ze beter naar een school waar ze wel kan krijgen wat ze nodig heeft..... Helemaal dus niet kwaad bedoeld... of vingerwijzend dat ze het niet goed doen... Nee... ik besef heel goed dat er gewoon dingen zijn die buiten je macht liggen... Kan niemand dan iets aan doen... maar ik vind wel dat men daar eerlijk over moet zijn en dat er dan wel gekeken moet worden naar wat het beste is voor het individuele kind... En ik kan me er ook iets bij voorstellen dat een klas er ook niet altijd bij gebaat is dat er een kind meer aandacht opeist... Dus het kan in bepaalde gevallen ook beter zijn voor de rest van de klas... Mijn dochter is idd niet weerbaar... En ik besef ook dat er overal wel wat is... We zeggen ook altijd: Bij de een laat je wat... bij de ander vindt je wat...! Dat is nu eenmaal zo... Ik ben er altijd alert op geweest hoe het gegaan is... Niet dat ik als een privédetective door school loop en in de kast achter in de klas lig hoor hahaha... maar gewoon .... Ik hou een vinger aan de pols op de achtergrond zeg maar... Heb ook altijd gezegd tegen de juffen: Is er iets... bel me aub... Kan ik ergens mee helpen... bel me aub... Overigens vind ik trouwens dat het feit dat mijn dochter niet weerbaar is geen reden dat school zomaar geen pestbeleid meer heeft... Ik vind dat hoe het kind dat gepest wordt ook in elkaar zit... de pester aangepakt moet worden en duidelijk gemaakt moet worden wat het met iemand kan doen als je pest... En natuurlijk moet mijn dochter weerbaarder worden... daar probeer ik ook vanalles aan te doen... Maar ja... die PDD-NOS vraagt herhaling.. herhaling... nou ja... je snapt em... Instanties willen haar nog niet helpen omdat ze nog maar 8 is... dat komt pas als ze een tiener zijn... Juist omdat ik het goed overdenken wil heb ik dit topic geopend... Juist omdat ik iemand ben die maar zo geen besluit neemt... en ik ben juist iemand die probeert om niet alleen maar roze wolken te zien... maar ik ben echt heel kritisch... Als het echt zo is wat ze zeggen... en dat is dat ze altijd tegen de kinderen zeggen dat iedereen anders is... niemand is gelijk en we hebben allemaal leuke kanten en minder leuke kanten... etc. En als het zo is dat pesten meteen aangepakt wordt... dan denk ik dat de kans iig een stuk kleiner is dat een kind buiten de groep staat... Op deze school gebeurt dat niet nl. Plus op deze school zitten al een paar kinderen die ook PDD-NOS hebben en autistische kinderen... Deze worden gewoon opgenomen in de groep volgens de leerkracht die ik sprak... Als dit echt zo is, biedt dit natuurlijk wel perspectief... Maar zeker heb ik die angst... wat als ze daar buiten de groep valt... helemaal geen vriendjes of vriendinnetjes zal krijgen daar??? Tuuuuurlijk denk ik daar overna... En dat is nog wel de belangrijkste reden denk ik waarom ik zo twijfel... Doe ik er goed aan voor mijn dochter... Het zou heeeel goed kunnen dat ze vasthoudt aan het bekende... want voor deze kinderen is structuur heel belangrijk... Dingen die bekend zijn... zijn fijn... Die kunnen ze overzien en daar voelen ze zich veilig bij... Ik denk dat ik de proefdag ook nog maar eens goed bij de directrice ga bespreken Dank jullie wel alvast voor de antwoorden! Ik ben er heeeeel blij mee...
Daar zit wel wat in wat je zegt... En in groep 4 (dat was vorig jaar) hadden ze een CITO van rekenen die heeeeeeel moeilijk was voor alle kinderen... Was slecht gemaakt door de hele klas... Toen hebben ze om het te bekijken de CITO van het jaar ervoor ook eens bijgepakt... Die had de klas over het algemeen wel goed gemaakt... De IT-er is op de hoogte van mijn dochter. Juist ook omdat ik iemand van de GGZ op school heb laten komen om een gesprek te hebben met de leerkrachten van mijn dochter, de IT-er en mij... En ze lijken ook wel begrip te hebben voor de situatie, maar ik heb het idee dat ze niet echt goed weten hoe ze het moeten aanpakken en dan vooral in hun school met zoveel leerlingen... Ik krijg een beetje het idee dat ze wat moeilijk doen doordat ze niet weten wat ze kunnen doen in hun situatie... maar dan denk ik weer... Zeg dat dan eerlijk! Nee er zijn geen formulieren ingevuld voor het rugzakje, puur omdat ze dus ook zeggen... eerst moet alles geprobeerd zijn door ons en ook aangetoond kunnen worden... Tja en dan doe je verder weinig he... In de groep gaat het volgens mij wel redelijk... afgaand op verhalen van de juffen.. Maar ze staat wel veel alleen heb ik het idee.. Niet dat ze echt contact heeft met andere kinderen... Ze heeft 1 echt vriendinnetje... Die zit ook bij haar in de klas... maar die speelt ook veel en vaak met andere kinderen... Tja... en dan blijft mijn dochter over...
Ja sorrie... Dat komt omdat toen ik vroeg aan de juf wat die E inhield ze tegen me zei... komt overeen met een 1 of 2... Vandaar... Nou ik heb de hele tijd al twijfels hoor... en echt het vertrouwen heb ik ook nog niet opgegeven... want ik vind dat als blijkt dat ze op deze school wel beter af is... ze hier ook gewoon moet blijven.. Dat vind ik juist het moeilijke eraan... En dat vind ik dus ook... Ze moeten het niet afdoen met een wegwaai-zinnetje... maar er moet hulp geboden worden... En als er dan niets lukt... of wat dan ook... Dan hebben ze het in ieder geval geprobeerd... Andere CITO's zijn goed...
Een vriendin van me doet haar kinderen nu voor 99% naar deze school... Zij heeft een gesprek gehad al met de directrice... Ik hoop de directrice maandag aan de lijn te krijgen... Evt. mag mijn dochter dan al volgende week een dag proefdraaien... Ik denk dat het wijs is dat ik dat wel eerst laat doen voordat ik een besluit neem... Mijn vriendin laat haar kids dan nog tot na de kerstvakantie zitten.... Als ik besluit dat mijn dochter naar de andere school gaat doe ik het wel meteen... Misschien dat ik Sinterklaas nog even afwacht aangezien ze net lootjes hebben getrokken... Maar daarna... meteen naar de andere school als ik het besluit genomen heb dat ze daar heen gaat... Maar ik vind het wel eng hoor... Ik bedoel... het is wel definitief he... En maak je de juiste keus....??? Maar ja... dat weet je natuurlijk nooit... het blijft natuurlijk ook een gok...
Zo... mijn dochter heeft vandaag haar proefdag gehad op de "nieuwe" school... zoals zij hem noemt... Toen ik haar tussen de middag op kwam halen was ze heeeeelemaal door het dolle heen... Het was er geweldig! En ze had al lieve meisjes om mee te spelen... Er waren er een paar die vroegen of mijn dochter vanmiddag weer zou komen.. En op mijn "ja" waren die al ontzettend blij en mijn dochter ook! In de klas had ze zelfs haar vinger op gestoken bij een vraag van de juf volgens de juf... Dit had de juf niet verwacht... Maar mijn dochter deed het dus... Dit heeft ze op haar "eigen" school dus echt nog noooooit gedaan he... Volgens de juf ligt ze ook heeeel lekker in de groep... accepteren alle kinderen mijn dochter en ging het vandaag heel goed... Ze heeft al een meisje waar ze echt goed mee op kan schieten en dat is ook wel fijn om te lezen... Een aantal andere meiden lopen steeds om mijn dochter heen Dus ze wou de hele dag alleen nog maar naar de "nieuwe" school... maar eerlijk is eerlijk... vanavond heeft ze een paar keer gezegd dat ze het niet meer weet.. Ze vindt beide scholen leuk... Moeilijk moeilijk moeilijk... Ik wil geen verkeerde beslissing nemen.....Ik heb mezelf nu in ieder geval de tijd gegeven tot aan Kerst om een besluit te nemen... Ik wil deze tijd onder andere gebruiken om een gesprek nog aan te gaan met de huidige directeur, huidige leerkracht en huidige IT-er... En een gesprek met de schoolmaatschappelijk werkster van de huidige school en die van de "nieuwe" school... Dit omdat die maatschappelijk werkster altijd de maatschappelijk werkster op de huidige school is geweest voordat ze het op de "nieuwe" school werd.. Ze kent dus beide scholen... Wat is wijsheid???!!! __________________
hee wishgirl zag t bericht staan dacht hee wishgirll ben benieuwdd ! maar ja , wel 'stoer' dat ze meteen haar vinger opstak en niet ff afkeek bijv.. en dat ze meteen leuk in de groep licht scheelt ook wel .. tja.. moeilijk moeilijk de besilssing die je nu moet nemen .,, ( jullie ) ... pff ik hoor t wel x lydia