Kennismaking gastouder. Waar aan denken?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door rojin, 6 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rojin

rojin Actief lid

28 jan 2012
    431
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo,

Morgen ga ik kennis maken met een eventuele gastouder voor mijn dochtertje.
    Ik heb totaal geen ervaring hiermee.
    Waar moet ik op letten? Aan welke vragen moet ik denken?

Alle tips zijn welkom ;)

Groetjes Rojîn

2. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    Het beste is op voorhand al een dagje met Kind erheen gaan.
    Voor mijn dochter dacht ik ook een fijne dagouder te hebben...
    Ze zou er veel mee opuit trekken, had ze mijn gezegd.
    Vond ik niet erg, maar ik dacht elke dag een uurtje of 2.
    Blijkbaar was ze echt de hele dag met de kinderen weg met als gevolg dat ik enkel een oververmoeid Kind terug kreeg.
    Ook lag onze Manier van opvoeding niet op 1 lijn...
    Toen ik er eens zat en zag dat oudere kinderen over de zetels klommen en haar hoorde hoe ze 5 keer bijna smekend vroeg het niet te doen, was ik er klaar mee...
    Goed dat men een paar keer vraagt met iets op te houden, maar als er bij mij thuis niet geluisterd wordt, dan is er een Time-out!
    En dit eventueel met een luidere toon.

3. knor

knor Fanatiek lid

4 mrt 2007
    2.392
    0
    0
    Groningen
    Inderdaad kind meenemen en zien hoe de gastouder ermee om gaat.
    Vragenlijstje maken: hoe gaat ze om met een kind dat niet wil eten, hoe gaat ze om met straf, wat wil ze gaan ondernemen als ze oppast... ik noem maar wat hoor maar het is wel handig dat je vast vragen op papier hebt.
    Ik zou een afspraak maken bij haar thuis, zo kun je ook zien hoe zij leeft.
    Als ze wordt aangenomen een verklaring omtrent gedrag aan laten vragen bij de gemeente (wat jullie voor haar betalen)

4. Shopaholicnl

Shopaholicnl Fanatiek lid

3 mrt 2013
    2.775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Je zou kunnen informeren bij het gob of deze al aanwezig is, scheelt in kosten

5. Sas7

Sas7 Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.092
    0
    0
    Kind meeneme en kijken of dat klinkt. Als ze veel kindjes heeft, vragen hoe ze het regelt als een kindje bv valt en naar het ziekenhuis moet. Mijn gastouder heeft met een gastouder 2 straten verderop een afspraak dat ze elkaars kindjes opvangen in noodgeval. Ze gaan bv ook bij elkaar met de kindjes op bezoek zodat ze elkaars kindjes kennen. Komt de ggd elk jaar langs, houd ze haar EHBO diploma goed bij, hoe gaat ze om met stoute ondeugende kindjes geeft ze de kindjes gezond eten of alleen snoep. Gaar haar gezinsleven gewoon door of zit ze echt de hele dag alleen maar naar de kindjes te kijken.
    Mijn kind draaid daar in jet gezin mee, wat inhoud mee helpen met huiswerk maken, boodschappen doen, zelf boterhammen smeren etc. Mijn gastouder zit gelukkig in dezelfde lijn van opvoeden en geeft ook door als er op school iets is voorgevallen etc. Een goede klik van beide kanten en het kindje is erg belangrijk ook met de rest van het gastouder gezin.

6. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Dingen waarvan ik het belangrijk vind om te weten hoe anderen ermee omgaan:

* zindelijkheidstraining
    * straffen en belonen
    * tussendoortjes
    * eten (is dit verplicht? Moeten ze brood opeten tussen de middag e.d.)

En het allerbelangrijkst: of ze een klik hebben natuurlijk!

7. tuc

tuc Niet meer actief

ik zou vragen wat voor jou belangrijke dingen zijn...vindt jij het bv belangrijk te weten hoe er gestraft wordt?? Dan moet je dat vragen. En zo kun je nog wel meer dingen bedenken.

Ik zou ook vragen hoe ze erbij gekomen is om go te worden.

Dingen als ehbo, ggd, vog zijn eigenlijk niet van belang om te vragen wanneer ze een geregistreerd go is, want dan zijn die dingen verplicht dus dan kun je er sowieso van uitgaan dat dat in orde is.

Deel Deze Pagina