Ik ben op zoek naar een jongensnaam dat past bij de naam van ons zoontje N.icolas. Een meisjesnaam hebben we al, aangezien we ook een meisjesnaam hadden toen we het geslacht van ons eerste kindje nog niet wisten. Momenteel vind ik Bob of Jeroom wel leuk. Maar om de een of andere reden vind ik deze gek klinken bij de naam van ons zoontje. Normaal gezien hecht ik geen belang aan het wel of niet passen van namen bij broertjes en zusjes. Maar juist deze twee namen geven een gek gevoel.
Ik begrijp je gekke gevoel, ik vind de namen ook niet passen. Misschien is dit iets: Samuel Laurin Oliver Olivier Waldemar Melchior Xavier Florian Marland Gideon Daniel David Julian
Yannick Bastiaan Silvijn Mattias Matthijs Marius Clement Christiaan Quinten Florian Laurens Gideon Guido Fsber Karsten Fabian Killian Pepijn Joren Jurgen Marcus Morris Michiel Victor Sebas Floris Friso Rogier Thijmen Tristan Tygo Seger Duco Olaf Caspian Leander Iskander Walter Wouted Tobin Sverre Hidde Jurriaan Jurjen Marnix Olivier Pjotr Silvan William Duncan Jasper Hugo
Jeroom vind ik niet zo heel gek erbij klinken. Maar als je een naam echt heel mooi vindt, is het niet zo erg dat het niet lekker bekt. Vaak went dat vanzelf wel. Ik las eens een gezin met een Willem en Jayden... over verschillend gesproken. Afijn, suggesties Christian Laurent Javier Kieran Tyrell George Simeon Myron Jaron
N.icolas en Andreas, Antoine, Azarja, Benedict, Caspian, Castiël, Christian, Daniël, Dominic, Elias, Fabian, Fender, Florian, Joachim, Jonathan, Laurens, Leander, Manuel, Marius, Morris, Olivier, Quintijn, Rafael, Raphael, Samuel, Tobias, Tristan, William, Yannick, Zefanja
Bij de naam van grote broer vind ik Jerome (deze schrijfwijze) echt wel heel leuk! Andere opties: Joram Kilian Joël Kiran Fender Pièrre Christian Christopher
N.icolas en Jérome vind ik leuk, maar wel als het op z'n frans wordt uitgesproken. Andere suggesties: Maxim Arthur Emile Mathis Baptist Basile Marcel Alexander
Ja. Het is van oorsprong een Franse (Latijnse) naam, maar die vind je wel meer in België natuurlijk. Je spreekt het meer uit als batist, zonder de p (of met een zachte p eigenlijk). Het is een naam in de rij van oude namen die in België nu weer in zijn: Marcel, Odile, Maurice, Jérome, Achille, Cyriel, ... Vind jij hem gek dan?
Niet zozeer gek. Maar ik vind 'm nogal christelijk. En dan als in "gristelijk", wat je alleen diep in de bijbelbelt zou vinden in Nederland. Maar dat maakt wel dat ik het niet echt vind passen bij mensen die niet zo in de (streng) christelijke/reformatorische hoek thuis zijn. Net zoals ik bv een naam als Avraham ook eerder bij een (orthodox) joodse man vind passen etc.
Nee, dat is het hier niet hoor. België was (vroeger) vrij katholiek en het is een oude naam, dus de herkomst is inderdaad wel Bijbels, maar nu niet meer. Interessant om die verschillende achtergronden van een naam te horen.
Als je in de biblebelt je koter Baptist zou noemen, denk ik dat je uit de gemeenschap geknikkerd wordt en vervolgens overgoten met pek en veren de dorpsmuren uitgeveegd wordt. Veel te Katholiek. Of nieuwerwets zoals Baptistengemeenten waar soberheid verruild is voor aardse zaken en vrouwen in het ambt mogen. Dwaling! Heidens!
Jerome op deze manier geschreven vind ik wel passen. Jeroom zo geschreven vind ik sowieso uhh nogal... apart. En Bob gewoonweg niet mooi en tevens ouderwets. Wat ik mooi vind passen bij Nic.olas is: Augustin Herman Oliver Valentijn Hergé Alwin Alewijn Fabian Gideon Nathaniël Quinten Richard David Julius Julian Jurriaan Jurriën Jurjen Jurgen/ Jörgen Philip Daniël PS: m'n geopperde namen vind ik zelf niet persé allemaal mooi, maar wel allen bij Nicolas passend.
Dat valt denk ik wel mee, juist de baptisten en anabaptisten (Mennonieten, Amish e.d) zijn niet voortgekomen uit het katholicisme maar uit het protestantisme. Ook binnen de pinkstergemeenten doet men niet aan kinderdoop dus daar zou ik zo'n naam ook zeker niet gek vinden. De baptisten die ik "ken" zijn juist heel streng in de leer, kijk maar naar de Duggars.
Biblebelttechnisch gezien is het geen optie. Baptisme of andere progressieve stromingen zoals Pinkstergemeenten of Vrije Evangelisatie werden niet geaccepteerd en als dwaling beschouwd. De gereformeerde kerk was de enige juiste. Geloof me, als ex-biblebelter uit de zwaarste stroming. Volgens mij zeggen we hetzelfde trouwens, in grote lijnen