Twijfel over stoppen met werken, thuisblijfmoeders ervaringen?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Muisje2016, 22 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Ik ook niet moet ik zeggen.
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  2. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Het is ook heel duur hoor, als mijn man gemiddeld zou verdienen zouden we het ook niet redden. Afgelopen maanden was voor ons ook wat rot, wasmachine kapot, auto kapot etc. Dan gaat het wel hard. We sparen wel elke maand, maar uiteraard minder dan voorheen.

    Maar 400 euro schoolgeld? Je kinderen zitten toch nog op voortgezet onderwijs? Of is het voor reisjes etc?

    En misschien toch alles eens opnieuw op een rijtje zetten? Wij bleken toch wel heel erg veel geld aan onnodige dingen uit te geven moet ik zeggen. Ging zo 400 euro naar dingen die we niet eens meer wisten (broodje hier, etentje daar etc).
     
  3. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.082
    15.607
    113
    Vrouw
    Dat het allemaal te zien is
    Oeps te Vlaams geschreven wss.
    Dat of mensen het aankunnen met 1 loon toch sterk bepaald word van het loon dat je hebt (geld dat binnenkomt dus) en hoe uw leefstijl is.

    Als ik kijk naar mijn ouders die hebben iedere week met 2 mensen rond de 250 euro in de winkel aan voeding en levensmiddelen, die zrggen ook dat het leven duur is. Maar ze maken gewoon dure keuzes. Ookal lijkt dat voor hen gewoon winkel zoals een ander.
     
    Anouk2005 en suus1983 vinden dit leuk.
  4. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    ja schoolgeld voor de oudste die in het examenjaar zit is nu 250 euro, de middelste 85 euro en die zit in de tweede en de jongste 90 euro op de basisschool.
    Dat tikt allemaal lekker aan.
    Ja we gaan het ook eens op een rijtje zetten want wat je zegt een broodje hier en een broodje daar dat telt ook gewoon door en nu is ook net een maand dat echt alles tegelijk komt.
    Ik wil wel voorop stellen dat we helemaal geen achterstallige betalingen hebben en dat is me ook heel wat waard. Ik laat weleens een rekening liggen, doorgaans is de betaaltermijn 30 dagen en dan wacht ik op mijn volgende salaris en dan wordt alles direct betaald maar ik denk dat ik met een 200/300 euro erbij doorgaans iets beter zal uitkomen en dat zal inhouden dat ik iets meer extra uren zal moeten gaan werken en dat vind ik ook niet erg, Eerst eens horen wat er mogelijk is, weet van een collega dat ze graag een dag minder wil werken dus misschien valt er over te praten.
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Nou als je het op die manier op kunt lossen zou dat toch fijn zijn, elke maand net aan is ook niet fijn en een (klein) buffertje opbouwen is ook handig.
    Ik probeer nu ook bij elke kinderbijslag die we krijgen een deel apart te zetten. Speciaal voor schoolreisjes, voetbalkamp etc.
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  6. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.082
    15.607
    113
    Vrouw
    QUOTE="Anouk2005, post: 22645649, member: 61716"]ja schoolgeld voor de oudste die in het examenjaar zit is nu 250 euro, de middelste 85 euro en die zit in de tweede en de jongste 90 euro op de basisschool.
    Dat tikt allemaal lekker aan.
    Ja we gaan het ook eens op een rijtje zetten want wat je zegt een broodje hier en een broodje daar dat telt ook gewoon door en nu is ook net een maand dat echt alles tegelijk komt.
    Ik wil wel voorop stellen dat we helemaal geen achterstallige betalingen hebben en dat is me ook heel wat waard. Ik laat weleens een rekening liggen, doorgaans is de betaaltermijn 30 dagen en dan wacht ik op mijn volgende salaris en dan wordt alles direct betaald maar ik denk dat ik met een 200/300 euro erbij doorgaans iets beter zal uitkomen en dat zal inhouden dat ik iets meer extra uren zal moeten gaan werken en dat vind ik ook niet erg, Eerst eens horen wat er mogelijk is, weet van een collega dat ze graag een dag minder wil werken dus misschien valt er over te praten.[/QUOTE]

    Je werkt natuurlijk ook part-time en mss kan je idd hier of daar toch een beetje extra opletten als je dat wil.
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  7. nmv

    nmv Fanatiek lid

    7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Mijn man werkt 6 lange dagen per week, is regelmatig 1 of 2 avonden weg, is ook thuis nog steeds bereikbaar en moet dan soms ook weg... Ik weet vaak pas 's middags of hij 'op tijd' (dus voor kinderbedtijd) thuis is. En we kunnen max 1 week op vakantie en alleen buiten de bouwvak. En sinds kort gaan we een weekendje weg in de winter, maar meer zit er niet in.
    Er staat bij ons dus wel wat tegenover...
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  8. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Mijn man verdient €1850 netto per maand en wij redden ons prima. Kinderen komen niks te kort. Ik schrik soms echt van de bedragen die mensen uitgeven aan vanalles.

    Ik werk inmiddels 4 jaar niet meer, wegens de zorg voor onze kinderen. Soms vind ik het zwaar maar over het algemeen niet.

    Als je die cursus kunt gaan doen, zou ik zeker een jaar nemen. Je hebt een eind datum en waarschijnlijk kun je ook zo aan de slag als het niet bevalt. Qua pensioen zou ik me niet zo druk maken voor dat ene jaar. As jullie daarna veel makkelijkere werktijden hebben scheelt dat zo veel!
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Echt hoe dan? Mijn man verdient wel wat meer dan dat, maar dan nog vind ik het soms lastig.

    Krijgen jullie dan ook toeslagen etc? Anders is het toch bijna niet te doen. Echt knap.
     
    wishfulthinking en Neuzeke vinden dit leuk.
  10. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Ja dat wel. Dat is nog €250 bij elkaar. Kindgebonden budget en een beetje zorgtoeslag.
    Maar ik denk dat het misschien een mindset is? En wat mensen wel eens vergeten is dat tijd ook geld is. Ik heb tijd om bijvoorbeeld heel uitgebreid te koken, alles met verse ingrediënten. Ik heb gemerkt dat dat over het geheel genomen geld scheelt.
     
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Ja dat klopt zeker, wij geven nu ook veel minder uit dan voorheen aan boodschappen en eten (we bestelden ook heel vaak eten, nu nog 1x per maand ofzo).
    Maar wij wonen niet duur, hebben geen dure auto, basis verzekeringen, echt geen rare geintjes, maar zouden echt niet uit kunnen komen met dat bedrag. Misschien als het altijd zo is geweest dat alles erop aangepast is, maar lijkt me erg moeilijk.
     
    Zwierezwaai en Anouk2005 vinden dit leuk.
  12. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad

    1850 euro per maand maar hoe doe je dat dan?
    Huur/ hypotheek/ gas water licht/ boodschappen, abbo’s, ben toch wel heel benieuwd
     
    wishfulthinking en Neuzeke vinden dit leuk.
  13. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja maar dan is het toch geen 1850 euro per maand, dan zit je gewoon rond de 2100 euro, wij krijgen geen enkele toeslag, betalen overal de volle pond voor dus ik vind het niet echt te vergelijken.
     
    wishfulthinking vindt dit leuk.
  14. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.834
    3.476
    113
    Ik denk wel dat je leeft naar wat je hebt. ik zet bewust geld apart op verschillende rekeningen. Een rekening voor de studie van de kinderen, een om eerder te kunnen stoppen met werken, een voor de vakanties en leuke dingen en een als algemene spaarrekening.

    Als we niet normaal zouden kunnen leven (en dan bedoel ik ook inclusief op vakantie gaan) dan was ik niet gestopt. Want het is wel puur luxe dat ik niet werk.
     
  15. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    denk dat ik dit topic niet ga vervuilen met hoe wij rondkomen, want ts heeft dat probleem niet :)
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  16. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.650
    21.151
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    En misschien ligt het ook aan waar je woont? Wij hebben een netto hypotheek van 1300 euro, Randstad. Ok, we zouden kleiner kunnen wonen, zoals ons vorige huis, hypotheek van 700 euro. Maar dan nog zouden we het niet redden van 1 salaris denk ik. Ik verdien welk meer dan het verschil van die hypotheken.
     
  17. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik zou lekker een jaar thuis blijven als het kon.
    Hier is het uiteindelijk de bedoeling dat ik ook g thuis blijven.
    Mijn vriend werkt 5 dagen per week en is alleen in het weekend thuis.
    Doordeweeks komt dus alles op mij terecht.
    Dat is 3 dagen in de week echt racen want dan moet ik werken, kind op school, 2 naar de opvang brengen en dan moet ik echt opschieten om op tijd op mijn werk te komen. (momenteel niet natuurlijk)
    Zodra het hier financieel kan stop ik met werken.
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  18. Brigitte1985

    Brigitte1985 Fanatiek lid

    29 nov 2009
    1.000
    202
    63
    Ik denk dat het ook afhankelijk is van waar je woont. In Amsterdam ben je meer kwijt aan alleen woonlasten. Dan redt je dat echt niet met dit bedrag
     
  19. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Heb niet alles gelezen in dit topic.

    Ik ben ook fulltime moeder van drie kinderen. Ben meteen gestopt met werken toen de oudste werd geboren. Heb ook een bak met kritiek over me heen gekregen toen ik stopte met werken. Van dat het saai was en dat ik niet meer meedraaide in de maatschappij enz enz.

    Het is mijn keuze, dus ik bepaal wat ik doe. En het is alles behalve saai. Je werkt dan wel niet bij een werkgever, maar toch ben je heel wat uren in de weer. Overdag en ook s nachts. Ik zie dit ook als een volwaardige baan. Je ziet dan wel geen tevreden werkgever, maar je ziet een tevreden gezin.
    Je kunt je eigen natuurljjk net zoveel opsluiten in huis als je wil. Ik ga er zeer regelmatig op uit. Boodschappen doen, wandelen, kinderboerderij, eendjes. Doe spelletjes met de kinderen. Mijn kennis uit het onderwijs komt me nu bij mijn kinderen goed van pas.
    Je leven is niet nutteloos of saai als je niet werkt.
     
    Tannie, Dielle, Waxinelichtjes en 4 anderen vinden dit leuk.
  20. Snies

    Snies Fanatiek lid

    22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Door omstandigheden liet mijn lichaam tot op de dag van vandaag het niet toe om te gaan werken. Ik hoop dat daar op een gegeven moment wel verandering in komt.

    Dus mijn verhaal is voornamelijk als je "noodgedwongen" huismoeder bent.
    Op dat punt ben ik blij dat er een kind in het spel is, zodat er nog structuur in mijn dagen zit. Voordat ik moeder werd nam ik het niet zo nauw en kon ik gerust tot 3 uur opblijven om vervolgens de volgende dag tot in de middag in bed te blijven.

    Dat is nu met een kind natuurlijk niet mogelijk, hetgene waar ik voornamelijk tegenaan loop is dat elke dag hetzelfde is (waarschijnlijk is een werkdag ook gewoon op den duur hetzelfde) maar ik bedoel ik kan zelf bepalen wanneer ik wat voor huiselijke taken doe en als ik een dag geen puf heb is er ook niemand die mij op het matje roept. Ik ben vaak op mijzelf aangewezen omdat mijn vrienden en ouders gewoon werken door de weeks terwijl ik thuis zit.

    En nu de winter periode er aan komt valt mij dat zwaarder dan in de zomer, want dan ga ik er gewoon veel vaker op uit. Nu met slechter en kouder weer, blijf je toch al gauw binnen en dan ook nog eens vroeg donker dat maken de dagen wel lang. Maar dat kan ook persoonlijk zijn.

    Ook vind ik er uiteraard ook voordelen aan zitten. Zo heb ik ieder dingetje van mijn zoontje zelf mogen mee maken of ontdekken, kan ik wat voor mijzelf doen als hij besluit langer te blijven slapen.
    Hoef ik niet snel snel met hem te ontbijten en aan te kleden om hem op tijd bij de opvang te krijgen. Willen we een pyjama dag is dat ook mogelijk en niemand die zegt dat het niet kan.
    Dat niet gehaaste ik moet op tijd komen vind ik zo heerlijk, maar anderzijds voelt het wel zo of mijn leven en dagelijkse bezigheden alleen bestaan uit moeder zijn en zou ik soms graag nog zoveel meer willen zijn dan alleen die moeder van. Maar dat is nu even niet anders..
    Zou hier dus nooit bewust voor kiezen, liever dan parttime er naast werken dan volledig thuis. :)
     

Deel Deze Pagina