Wie heeft er ervaring met kraamzorg aanvragen het ene jaar en bevallen in het volgende? Ik wil mijn zorgverzekering zeer waarschijnlijk wijzigen, maar intake van de kraamzorg zal dit jaar zijn. Kan ik verder problemen verwachten gezien de jaarswisseling? Ik ga er overigens vanuit dat een nieuwe verzekering je niet mag weigeren als je zwanger bent, maar wil ook geen slapende honden wakker maken.
Gefeliciteerd met je zwangerschap!! Op je vraag kan ik geen 100% antwoord geven maar ik heb zelf wel mijn aanvullende pakket omhoog gegooid voor 2015. Kwam mooi uit want ik testte in feb positief. Maar volgens mij is het zeker geen reden om te weigeren, die van mij maakt in ieder geval reclame dat ze zo geweldig zijn voor zwangeren/jonge gezinnen ik hoef ook niet door te geven dat ik zwanger ben ofzo, dat zien ze wel aan de declaraties van de VK. Wat ik zou doen als ik jou was, is bij de kraamzorg aangeven dat je gaat wisselen en begin januari je nieuwe polisnummer + verzekering doorgeven zodat ze het daar aan declareren. Ik ben paar jaar terug gewisseld en heb het toen ook op het moment dat ik bij de huisarts enzo kwam doorgegeven. Succes!
Weet ik zo ook niet maar bij veel verzekeraars is het wel zo dat je kraamzorg moet afnemen bij een bureau waarmee ze een contract hebben. Maar volgens mij hebben de meeste zorgverzekeraars wel contract met de grote kraambureaus... Succes met uitzoeken!
Ik heb dit ook meegemaakt. Had me aangemeld voor kraamzorg in 2013 en daarna een andere zorgverzekering afgesloten. Had wel de intake pas in 2014 maar heeft geen probleem opgeleverd. Je kunt het bij de intake vermelden dan vragen ze je ws om de wijziging door te geven als je gewisseld bent. Voor de verzekering maakt het echt niets uit of je zwanger bent of niet. Ze gaan je echt niet weigeren. Als zwangere kies je toch een duurder pakket dan als je niet zwanger bent dus levert ze nog geld op ook Bij mij was het zelfs zo dat ik overstapte toen ik allang kraampakket gehad zou moeten hebben. Toen ik kraamzorg aanvroeg bij de oude verzekeraar had ik daar geen recht op, maar bij de nieuwe verzekering wel. Heb toen een mailtje gestuurd van nu heb ik wel recht kan ik hem alsnog ontvangen? (was toen iets van 34 weken) en had binnen een week het pakket binnen en nog een extra luxe ook omdat ze het vervelend vonden dat ik erom had moeten vragen en zij het niet zelf opgepakt hadden. Kan idd zijn dat bij de nieuwe verzekering niet gecontracteerd is met jouw gekozen kraamzorgverlener. Dan wordt het anders ,maar dit kun je eenvoudig checken voordat je overstapt via de site van de verzekeraar. Volgens mij is het gangbaar dat de meeste grote organisaties zijn gecontracteerd. Als je bijv een zzp-er neemt is de kans groot dat t niet gecontracteerd is en je alsnog een eigen bijdrage hebt. Kraamzorg zelf kan je hier ook over informeren meestal.
Volgens mij is het zo dat als je zwanger bent je niet hoeft te wachten tot eind van het jaar maar mag je nu al overstappen maar een andere zorgverzekeraars
Hi, Je kunt niet overstappen omdat je zwanger bent tenzij je medeverzekerden bent op je polis (bijv je partner is hoofdverzekerde) of van baan wisselt. Je kunt straks per het einde van het jaar gewoon wisselen maar je moet wel goed opletten of je nieuwe zorgverzekering een contract heeft met het kraamzorgbureau. De verzekering zal niet geweigerd worden bij een zwangerschap maar als je nog heel veel andere dingen zou hebben (bijv een chronische ziekte of iets anders waarvoor je veel behandelingen krijgt) dan kunnen ze je evt weigeren voor de aanvullende verzekering (voor de basis kunnen ze je niet weigeren). Maar als je alleen zwanger bent en verder gezond bent dan is het geen probleem. Een aantal verzekeraars nemen iedereen aan.
Als je al weet naar welke zorgverzekeraar je gaat, kan je daar vragen of ze je kraamzorg vergoeden. Ik zou geen problemen verwachten hoor. Basis verzekering mogen ze niet weigeren, en aanvullend kunnen ze wel vragen stellen, maar wordt niet snel geweigerd als je verder gezond bent.
tijdens de zwangerschap van dl ook overgestapt. ik had de intake al gehad en kraampakket thuis van de oude verzekering. de nieuwe had geen contract met het buro waar ik het al geregeld had maar kon er gewoon blijven omdat het nu eenmaal al geregeld was. kreeg ook nog een extra kraampakket thuis gestuurd van de nieuwe verzekering.
Bedankt voor jullie reacties allemaal! We wachten nog even echo's af de komende maand, ga dan overstap aanvragen per januari.