Nog steeds op zoek naar doopnamen bij onze roepnamen. Voor een meisje willen we Dirkje gebruiken als doopnaam, maar we zoeken nog een doopnaam met mooie betekenis erbij! Wie heeft ideeen?
Dirkje betekent van de aarde. Misschien een voornaam met als betekenis wonder/geschenk/bewondering oid en die naam dan voor dirkje. Succes
ik zal een paar combinaties noemen die ik mooi vind klinken: Dirkje Magdalena Dirkje Julia Dirkje Klarissa (helder) Dirkje Bente (gezegend, de gezegende) Dirkje Hanna (genade van God) Dirkje Marlene (welgevormd, schoon) Dirkje Vieve (vol leven) Dirkje Arlina (een eed) Dirkje Adalie (van adel) Dirkje Aurelie (gouden) Dirkje Celeste (hemels) Dirkje Sarelie (prinses van God) Dirkje Amanda (de liefde waardig) Dirkje Felise (gezegend) Dirkje Iluna (maan) Dirkje Leora (licht) Dirkje Nilou (van de hemels) Dirkje Stella (ster)
Even overlegt met mijn partner, maar hij heeft het liefst helemaal geen 'dirkje' in de doopnaam, te oudbollig volgens hem. Hoe zouden we dirkje/dikky toch kunnen vernoemen zonder dat er teveel verandert aan de naam. Zelf ben ik niet echt voorstander van om dit te veranderen.
Ik ken zowel een Dirlanda als een Dirkina, maar ik zou het dan geloof ik toch gewoon bij Dirkje houden.
Dieke is wel een idee om voor te leggen aan mijn partner. Zelf gaat mijn voorkeur toch ook naar Dirkje.
Als het om een vernoeming gaat en het een doopnaam wordt en geen roepnaam dan zou ik de naam houden zoals hij is, Dirkje dan dus in dit geval denk ik.
Bij een vernoeming zou ik absoluut vasthouden aan de originele naam. Het gaat om een tweede of derde naam toch? Dus: Femke Dirkje Eleonora (ik zeg maar ff wat als eerste en derde naam). Dirkje als eerste officiele naam zou ik niet doen, maar als tweede of derde absoluut wel.
Dirkje is dus nog steeds geen optie voor mijn partner ondanks dat de meeste van jullie het wel zouden doen. Dat wordt hem zowiezo niet zoals ik al zei
Dirkje is afgeleid van Diederika dus Dieke vind ik echt een goede optie. Het eerder genoemde Dirtzen (ik had eens een collega die zo heette. Had hem nog nooit gehoord maar als je eraan gewend bent is hij best leuk) is ook afgeleid van Diederik/Diederika dus dat kan ook wel.
Dieke heb ik voorgesteld aan mijn partner en hij is akkoord. De betekenis is ook mooi ' beschermer van het volk'. Bedankt voor het meedenken allemaal!!