Hulp gevraagd voedingschema 6 weken

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Mona Lisa Smile, 20 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mona Lisa Smile

Mona Lisa Smile Actief lid

11 jul 2008
    407
    0
    0
    omgeving Eindhoven
    Hoi hoi,

Jasmijn wordt zaterdag 6 weken en ik zit met haar voedingen en slaapjes in de knoop.

Ze weegt 4700 gram. Dus zou 705 cc max moeten krijgen. Ik geef nu op verzoek en begreep dat vanaf 6 weken je baby meer ritme zal krijgen. Hoe gaat dat dan? Want nu komt ze overdag vaak al om de 2,5 / 3 uur en slaapt ze dus ook telkens maar heel kort. (En dat is dus ook een zorg van mij. Ze slaapt maar 13 a 15 uur per etmaal).

Over de voeding: Ze zit op 6-7 voedingen per dag, maar ik biedt altijd aan op basis van 6 voedingen. Dus 705 / 6 = 117, 50 cc, dus ik biedt haar 120 + 4 schepjes aan. Nutrilon geeft trouwens aan dat 120+4 eigenlijk 135 ml is. Moet je hier dan mee rekenen of met de 120???? Ik reken dus wel met de 135 wat ze opdrinkt.

Geloof het of niet, maar de afgelopen 2 dagen heeft ze 905 cc en 850 cc op! Kan dat kwaad? Vandaag ziet het ook naar uit... Ze heeft vandaag gegeten:

6.45 => 120 cc
    10.30 => 130 cc
    12.30 => 135 cc
    15.00 => 95 cc

Dus het ziet het naaruit dat het vandaag ook 7 voedingen worden en dat ze eigenlijk veel te veel krijgt...

Wat raden jullie aan?

Mona Lisa Smile

2. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Dinja is vandaag 6 weken weegt ruim 4600 gram en krijgt het volgende:

Vandaag:
    6.00 uur 130cc
    10.00 uur 140cc
    14.00 uur 120cc
    Dan dadelijk rond 18.00 uur weer
    en laaste voeding tussen 21.00 en 22.00 uur.

Bied altijd 150+5 scheppen aan, maar is best wisselend wat ze drinkt. Ze drinkt max 150cc gemaakte voeding per keer, maar vaak dus iets minder.
    Zit dus wel echt maar op 5 voedingen per dag. soms 's nachts nog een klein flesjes van 90+3, maar afgelopen nacht slipe ze door en van de week ook al 2x doorgeslapen.

Tja wat te doen in jou situatie...laat een kind geen honger lijden is mijn mening. Is water tussendoor misschien een optie?

3. Mona Lisa Smile

11 jul 2008
    407
    0
    0
    omgeving Eindhoven
    Hoi Carla,

netjes! Bij jou zit er mooi 4 uur tussen... Ik kan het idd proberen 150+5, maar ik denk niet Jasmijn dat opkrijgt. Ik denk dat ik in een vicieuze cirkel zit. Omdat ze zo weinig slaapt, begint ze bij iedere fles al op 't eind weg te doezelen en dan drinkt ze deze moeizaam op of zoals de laatste voeding maar 95 cc. en dan heeft ze dus weer eerder een beetje trek, wordt ze weer wakker etc...

Hellup hoe kan ik doorbreken.

4. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Dinja had eerst ook wat jij omschrijft en nu ik dus steeds zoveel aanbied is ze vanzelf net wat meer gaan drinken dat ze wel die 4 uur ertussen krijgt. soms komt ze ook wel eens na 3 uur of 3,5 uur hoor en dan krijgt ze gewoon een fles.

5. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

16 jun 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Hoihoi!

Die berekening 150 x de kilo's lichaamsgewicht is een richtlijn. Toen Lotti 4 weken was woog ze 4850 gram. Ze at toen (nu nog steeds) tussen de 800 en 900 cc. Volgens het CB was en is dat prima! De ene baby heeft meer nodig dan de ander. Met deze warme dagen eet ze weer wat minder dan normaal. Die kleintjes pakken gewoon wat ze nodig hebben.

Ik zou dus gewoon lekker zo doorgaan. En dat ze niet veel slaapt is ook niet zo erg. Ik heb ook een heel wakker kind. Ze wil niets missen en is dus heel veel wakker. 's Nachts slaapt ze daarintegen weer lekker door :D.

Mocht je toch twijfelen dan kan je het CB altijd bellen!

Succes!

6. Mona Lisa Smile

11 jul 2008
    407
    0
    0
    omgeving Eindhoven
    Dankjewel Carla, toch maar eens uitproberen... Drinkt ze bij jou de laatste voeding op een vast tijdstip ( 22.30 / 23.00). Dat proberen we ook te doen, maar vaak kom je niet met je uren uit als je op verzoek doet of als zij net wat vlugger komt dan je verwachtte... Dan wil ze maar iets van 50 cc en dan komt ze zeker voor een nachtvoeding hé...

@ Suzanne: Jasmijn doet het verder goed hoor qua plas en poepluiers, maar ben toch een beetje bezorgd over het aantal cc. Maar ik zie dat jullie dus rekenen met het water wat je maakt, niet de hoeveelheid melk die uiteindelijk krijgt... Dat scheelt dan al.

7. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Dinja krijgt de laatste dagen de laatse voeding al tussen 21.00 en 21.30 uur met als gevolg dat ze dan veel langer slaapt als dat we gaan rekken en ze idd te moe is om te drinken en dus te weinig drinkt.
    Gisteravond laaste fles om 21.00 uur en toen pas weer om 6.00 uur

8. Mona Lisa Smile

11 jul 2008
    407
    0
    0
    omgeving Eindhoven
    @ Suzanne: over wakker / slapen gesproken... Maar voor jasmijn betekent wakker zijn = eten. Het is dus niet zo dat ze na wakker worden gewoon vrolijk de wereld gaat bekijken... dan wil ze eten. Is dat bij jou ook zo?

9. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

16 jun 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Dat heb ik ook een tijdje gehad (als ze wakker was alleen maar willen drinken), maar ik ben erachter gekomen dat ze gewoon een hele grote zuigbehoefte heeft. Nu had ze wel een speen (Bibi), maar daar was ze niet echt in geinteresseerd. Nu heb ik er een van Difrax gekocht (met een rond bolletje om op te zuigen) en die vind ze echt helemaal fantastisch. Niet dat ze de hele dag dat ding in haar mond heeft hoor, maar ze krijgt haar speen als ze een beetje onrustig wordt. Misschien voor jou een ideetje om een speen te proberen (en dan natuurlijk uitvogelen welke voor jouw dochter goed is)?

Ik reken overigens wel met de aangemaakte voeding, dus bijvoorbeeld 6x135 cc is dus 6x120/4.

Van het CB mogen we grotere flessen gaan proberen dus 150/5, maar dat krijg ik er gewoon niet in bij haar. Heel af en toe eens en dan slaapt ze wel 4 uur achter elkaar. Nu probeer ik de eerste fles altijd 150/5 te geven, maar ook dan drinkt ze deze niet altijd leeg. Het is een heel gevogel hè met die flessen? Borstvoeding was zo beroerd nog niet.....:D

10. Mona Lisa Smile

11 jul 2008
    407
    0
    0
    omgeving Eindhoven
    Hmmm Carla, als ik de laatste paar dagen kijk dan heeft ze rond 20 uur een fles en dan moeten we haar echt wakker maken om 23 uur zodat ze nog voor de nacht wat binnenkrijgt... Maar dat lukt dus niet aardig :( Ik zou dus die van 20 uur wat moeten proberen op te rekken over een aantal dagen...

11. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Dat hadden wij voorheen ook ja dat we haar wakker moesten maken en dan kregen we haar met geen mogelijkheid wakker en dronk ze dus heel slecht, dus vandaar die laatste fles eerder gaan geven en dan dus 5 voedingen per dag.

12. Mona Lisa Smile

11 jul 2008
    407
    0
    0
    omgeving Eindhoven
    @ suzanne: hmmm ja borstvoeding... was bij mij helaas geen keus: door keizersnee kwam alles te laat op gang; moeten bijvoeden en ondanks fingerfeeden wou Jasmijn op dag 6 in 1 keer de borst niet meer. Toen ben ik gaan afkolven, maar ik had te weinig en nu ben ik aan 't afbouwen. Ik had over 6 kolfbeurten slechts 2 a 3 voedingen per dag voor haar. Morgen zal ze wellicht nog een laatste keer 1 flesje BV krijgen. En we zijn juist van de speen (difrax) afgestapt. Ik had evengoed bovenstaande en dan kunnen ze niet zelfstandig in slaap vallen. Dat doet ze nu super! Ik zit dus alleen nog met haar voeding. Ik denks idd. zoals Carla zegt dat ze te weinig per keer binnenkrijgt en daardoor zo kort slaapt...

13. Mona Lisa Smile

11 jul 2008
    407
    0
    0
    omgeving Eindhoven
    Thnx Carla. Ga ik ook uitproberen. Fijn dat je zo meedenkt. Makkelijk ook omdat we beiden evenoude dochters hebben :)

14. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Succes met uitproberen en hopelijk helpt het. heeft el een paar dagen nodig waarschijnlijk, dat was hier ook het geval.

15. Mona Lisa Smile

11 jul 2008
    407
    0
    0
    omgeving Eindhoven
    OK, ik meld de vorderingen wel even aan je als je dat leuk vindt:) ik PB je dan wel even.

16. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Ja is goed, ben erg benieuwd!

17. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

16 jun 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Succes in ieder geval! :D

18. Marnick

Marnick Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.167
    0
    0
    Dit klopt niet. Wij kregen als richtlijn mee uit het ZKH: minimaal 150 ml per kilo lichaamsgewicht en maximaal 180 ml per kilo.

Dus bij jouw dochter: minimaal 4,7x150=705 ml per dag en maximaal 4,7x180= 846 ml per dag.

Nou is dus het "probleem" dat ze ook over die 846 ml per dag heen dreigt te gaan.

Mijn advies is om even niet zo bezig te zijn met wat ze moet hebben wat ze mag en of je daar overheen gaat of niet. Ga gewoon eens een dag goed kijken naar wat ze nodig heeft en wanneer ze dat nodig heeft.
    Dat heb ik gedaan toen ze 5,5 week was en enorm begon te klooien met de flesjes. Ik heb nooit zitten rekenen van: ze mag zoveel en dat moet verdeeld worden over zoveel flesjes, maar in eerste instantie aangehouden wat ze in het ZKH kreeg en toen dat niet voldoende bleek, heb ik de flessen opgehoogd en gekeken wat ze dronk. En het leek wel of meisje kon rekenen! Ze heeft echt nooit teveel gedronken en na een dag ging ze van 7 flesjes van 100 ml (90/30) naar 5 flesjes van 135 ml (120/4). Dat kwam doordat ze ineens vier uur ertussen liet toen ik haar meer aanbood en....... en dat was even schrikken :).... ze kwam 's nachts niet meer.
    We hebben wel steeds bijgehouden hoeveel ze dronk en soms leek het echt of ze kon rekenen. Dan zaten we te worstelen met de fles van 23.00 uur, ook vanuit het idee dat ze anders misschien de nacht niet door zou komen, maar als we dan uitrekenden hoeveel ze had gehad die dag, bleek dat ze wel genoeg had gehad.

En...... meissie is sindsdien nog maar één keer echt wakker geweest en dat was omdat ze moest overgeven (zielig, maar ze had geen honger). Verder geeft ze af en toe in haar slaap wel een schreeuw, maar dan is ze niet wakker en dan heeft ze ook geen honger.

Oké, lang verhaal, maar waar het om gaat, is dus dat je misschien moet ophouden met rekenen en even moet stilstaan bij wat je kindje wil. Veel kindjes kunnen goed aangeven hoeveel ze moeten hebben. Als blijkt dat je echt ver over het maximum heengaat, moet je misschien even overleggen met het CB.

19. Marnick

Marnick Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.167
    0
    0
    Mooie banner heb je trouwens. ;)

20. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Ben wel benieuwd hoe het gegaan is.....!

Onze dochter is ook bijna 6 weken en ik zit sinds deze week ook aan te klooien met haar voeding. Ze heeft een week doorgeslapen van 24:00 tot 7:00 en dronk 6x 110/120. Doordat ze 's nachts langer sliep, moest ik haar dus overdag precies om de 3 uur wakker gaan maken om aan de 6 voedingen te komen, terwijl ze altijd zelf om de 3.5/4 uur kwam. Ze dronk haar flessen niet meer leeg en viel vaak tijdens de fles in slaap. Sinds dinsdag geef ik overgestapt op 5 flessen 150 cc wat veel beter gaat. Ze komt weer uit zichzelf, maar wordt 's nachts tussen 4:00 en 5:00 weer wakker..... Hierdoor komt ze ook ruim boven de 800cc (ze weegt 4400 gram).

Zou het niet door het warme weer kunnen komen? Jou kindje drinkt toch ook sinds een paar dagen in ene zoveel?

Deel Deze Pagina