Bang voor verklevingen na curettage - hoe was jullie menstruatie?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Chitje, 4 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chitje

Chitje Fanatiek lid

25 jun 2018
    2.044
    1.146
    113
    Vrouw
    Eind november heb ik met 10 weken een missed abortion gehad. Die in eerste instantie opgewekt met pillen, maar net als de eerste missed abortion bleef er een rest achter. Nog een keer pillen deed niks meer. Toen een nacurretage gehad om het restweefsel te verwijderen. Bloeden is daarna binnen een dag gestopt. 4 weken daarna een lichte menstruatie gehad met 1 dag rood bloedverlies en nog 2 dagen bruin. Volgens de gyn alles in orde.
    Nu heb ik m'n tweede menstruatie na de curettage gehad, maar dat was 3 dagen minimaal bruin en 1 dag een heel klein beetje roze erdoor. Ik maak me nu zorgen dat dit niet goed is en er toch verklevingen zijn ontstaan.

Na m'n bevalling heb ik een manuele placenta verwijdering gehad, waarschijnlijk accreta. Dat stelt me ook niet echt gerust, aangezien er toen ook een curettage gedaan is en als ik de berichten op google moet geloven vrouwen met dit beeld een grotere kans hebben op verklevingen.

Hoe was dat bij anderen na een curettage? Was je menstruatie snel weer normaal of herkennen anderen dit en zijn ze desondanks toch weer (makkelijk) zwanger geworden?

2. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Het duurde even bij mij voor het op gang kwam. De eerste 2 keer was ook rommelig maar daarna weer gewoon normaal.
    Sterkte. Verdrietig dat je dit mee moet maken :(

Chitje vindt dit leuk.
  3. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    Heb je een scopie of curettage gehad? Als in is enkel het stukje restweefsel verwijderd of hebben ze je baarmoeder leeggeschraapt? In het laatste geval lijkt het me logisch dat het een paar cyclussen duurt voordat je baarmoederslijmvlies weer helemaal op het oude niveau is.

ik heb zelf een scopie gehad en herken het niet, bij mij was m’n menstruatie meteen weer als voorheen.

zou bij zorgen gewoon even contact zoeken met je gyn en dit bespreken!

4. Din

Din Actief lid

28 okt 2020
    452
    547
    93
    Vrouw
    Hee meis, ik herken je verhaal. Helaas was het bij mij foute boel en heb ik het syndroom van Asherman opgelopen. Mijn menstruaties waren na de curettage hooguit 1,5 dag terwijl het voorheen 5 a 6 dagen was. Het kan natuurlijk zijn dat je cyclus / baarmoederslijmvlies op gang moet komen hoor! Maar helaas komt Asherman veel vaker voor dan je denkt! Ook mijn toenmalige gynaecoloog maakte zich toen geen zorgen ondanks dat mijn baarmoederslijmvlies 4,5 mm was. Ik heb zelfs een hysteroscopie gehad om te kijken of er geen verklevingen zaten. We zagen toen een soort van wolkig weefsel zitten. "Dit zijn geen verklevingen en hier kan je mee zwanger worden!" Hij had gelijk dat ik daarmee zwanger kon worden, want de maand erop was ik opnieuw in verwachting. Helaas kwamen we er bij de termijnecho achter dat het hartje was gestopt (na 3 goede echo's mét kloppend hartje). Ik heb eerst de miskraam afgewacht, toen weer medicatie en opnieuw bleef er restweefsel achter. Toen was ik het zat en heb ik via mijn huisarts een verwijsbrief gevraagd voor het Spaarne Gasthuis en kon ik na een lange wachtlijst bij Dr. Hanstede terecht. En ja hoor, ik had Asherman. Of de tweede miskraam door Asherman is gekomen kunnen we niet bewijzen, maar Dr. Hanstede acht de kans groot. De lange wachtlijst bij het Spaarne Gasthuis is er niet voor niks... Ik heb zo veel dames gezien die hetzelfde hadden als ik. In één ochtend lag ik met 7 verschillende dames op een kamer die allemaal die ochtend behandelt werden. Dus kan je nagaan...

Ik wil je niet bang maken, maar vertrouw op je gevoel! En laat je niet te snel wegsturen.

Mocht je vragen hebben, weet me te vinden!;)

Nora92 vindt dit leuk.
  5. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    Wat een weg heb je al bewandeld, wat rot zeg. Fijn dat je nu goed behandeld bent en super te lezen dat je zwanger bent! Gefeliciteerd :)

Din vindt dit leuk.
  6. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.709
    4.026
    113
    Overijssel
    Ik heb 2x een curettage gehad. Na de 1e werd ik netjes ongesteld en ook meteen regelmatig (25/26 dagen)
    Toen besloten om te stoppen met proberen door omstandigheden en leeftijd (was bijna 40)
    Afgelopen jaar een “ongelukje” gehad en helaas was dat met 9 weken helaas gestopt ( ik word straks 45) en dus in september een curretage.
    Menstruatie is tot begin december uitgebleven (ondertussen wel vaak mega buikkrampen)
    Begin december ook buikkrampen en het was letterlijk een plons...:eek: echt niet normaal. Kon meteen naar huis van mijn werk want ik was doorweekt. Nu inmiddels voor de 3e keer ongesteld met maar 20/21 dagen ertussen :mad:
    Ik hoop dat het nog bijtrekt.
    In mijn geval kan het natuurlijk ook leeftijd zijn of zoals ik van velen hoor dat na de coronavaccinaties je menstruatie op de hobbel is.
    Inmiddels ook al 1,5 week voor mijn menstruatie een zere onderrug en weeïg gevoel in buik/middenrif waar je helemaal gestoord van wordt.

7. Chitje

Chitje Fanatiek lid

25 jun 2018
    2.044
    1.146
    113
    Vrouw
    Hoi Malbec,

Wat bedoel je met rommelig? Cyclus is (altijd) keurig namelijk. Nu ook. Alleen die ongi is dus heel raar

8. Chitje

Chitje Fanatiek lid

25 jun 2018
    2.044
    1.146
    113
    Vrouw
    Een zuigcurettage om het restweefsel weg te halen. Na m'n bevalling waarschijnlijk met zo'n schraper voor de placenta, maar dat heb ik niet echt meegekregen. Toen wel meteen weer mega menstruatie.

9. Chitje

Chitje Fanatiek lid

25 jun 2018
    2.044
    1.146
    113
    Vrouw
    Pff, wat een verdrietig gebeuren. Ik herken wel dat ze je makkelijk wegsturen met wacht nog maar even af of kan gebeuren en komt vanzelf goed terwijl dat dan niet zo is (en je eigen gevoel dat allang zei). Gyn zei bij de nacontrole dat je met kleine verklevingen gewoon zwanger kunt worden. Dat geloof ik wel, maar waar ligt die grens dan hè. En inderdaad nog een mk meemaken,.pff... Als dat niet hoeft liever niet. Ik heb vrijdag afspraak bij de gyn, maar gezien mijn leeftijd en situatie zijn er eigenlijk geen fijne opties. Ik ben 42 dus tijd om op lange wachtlijsten te gaan staan heb ik niet. Zelfs die behandeling zelf vind ik daarom al een ding waarvan ik me afvraag of dat nog zin zou hebben.

10. Chitje

Chitje Fanatiek lid

25 jun 2018
    2.044
    1.146
    113
    Vrouw
    Ja dat lijkt me lastig te zeggen. We apart dat dat na je curretage begonnen is. Het doet misschien wel meer dan die gynaecologen je willen laten geloven.

11. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Rommelig zoals jij het nu hebt zeg maar, het vloeien.

12. Nora92

Nora92 Fanatiek lid

17 dec 2018
    3.890
    4.900
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Mijn ervaring. Na mijn curettage heb ik een week of 3 gebloed. 1 week heftig, 2 weken niet hevig maar veel oud bloed. Heb nooit de pillen gebruikt, ben meteen voor curettage gegaan. Toen ik na 6 weken nog niet ongesteld was geworden heb ik test gedaan en die was positief. Dat is rond 6 weken weer mis gegaan. Toen wel even heftig gebloed. 3 maanden later blijvend zwanger geraakt.

Als je het niet vertrouwd zou ik zeker voor jezelf opkomen. We worden als vrouwen al gauw met een kluitje het riet ingestuurd...
    Hoop voor je dat je snel blijvend zwanger mag raken. ❤

Chitje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina