Ik heb nog steeds dezelfde grote auto als die ik met 2 kinderen had een citroen c5 station. En idd is die te klein mocht er een 4e komen, dan wil ik een c8, maar dan nog is een auto in mijn ogen (ondanks dat zowel mijn man als ik er 1 hebben) pure luxe. Wij hebben hem beiden nodig voor het werk, anders kunnen we er niet komen, maar anders? en qua vlees maakt het hier niet uit, ik red het hier nu al niet met 1 stukje vlees voor mijn man en de oudste En op een pond aardappelen meer of minder kijk ik ook niet.
Dure vakantie zou ik zeker laten voor een derde, dat bij mij absoluut geen reden zijn om niet voor een derde te gaan. We hebben momenteel zelfs geen auto, doen toch alles op de fiets en als we een auto nodig hebben kunnen we die lenen van een goede vriend. Als ik eind deze maand mijn rijbewijs heb nemen we wel een auto, maar het is geen must. We hebben er wel geld voor, maar het is nooit echt prioriteit geweest. Wel vind ik sporten gewoon erg belangrijk, tot op zekere hoogte. Ik zou mijn kinderen nooit van hot naar her rijden om ze 5 verschillende sporten te laten beoefenen. Zit er denk ik gewoon een beetje tussen in , bepaalde punten zal ik wel mee laten wegen in het gaan voor een derde, maar sommige dingen ook helemaal niet.
Dat ben ik helemaal met je eens hoor. Ik reageerde in eerste instantie alleen op iemand die zei waar er 2 kunnen eten kunnen er ook 3. Met 3 of in jouw geval zelfs 5 (wat een rijkdom) is het gewoon anders dan met 2, zo ervaar ik dat. Maar ik ga er over ophouden, krijg gewoon niet zo goed op papier wat er in mijn hoofd zit.
Mwa onze grote auto kost niet meer als een middemaat sedan. En met gemak 3 stoelen achterin. Het is maar net wat je wil. Een dure auto een dure vakantie etc. Wij betalen voor ons vakantie adres 45 euro pernacht incl ontbijt. De kinderen zijn tot 12 jaar gratis en vanaf dan 5 euro extra. Ja we vliegen niet we zitten heerlijk in tirol. Vlees als kilo koopt heb je genoeg en als je dan nog2 stukjes over houd en invriest hoef je er de volgende keer maar 3 te kopen..
Er zal heus niemand alleen het financiële plaatje als enige reden hebben genoemd, maar het komt wel heel vaak terug in veel reacties. Daarom ben ik er op in gegaan. Ik ben nou eenmaal supporter van grote gezinnen Als ik dingen lees over vakanties/auto's extra stukjes vlees enz moet ik gewoon reageren. Natuurlijk bepaal je altijd zelf hoe groot je gezin gaat worden (als dat je gegeven is) maar soms kunnen reacties van anderen je ogen openen en ga je er op een andere manier naar kijken.
Nee idd. Mijn jongste was een zorgen kind echt iedere week zaten we bij ha of kinderarts. Medicijnen 6 soorten tja dat weet je ook niet van te voren
Jawel, je hebt het er wel goed staan, ik snap jouw punt ook zeker wel, ik ben het er alleen niet mee eens dat 2 of 3 kinderen een groot financieel verschil is, dat is alles. Ik vind het verschil tussen 0 naar 1 kind groter, aangezien alles aangeschaft moet worden etc, bij de 2e al heel wat minder en bij de 3e heb ik geloof ik al met al 50 euro uitgegeven of zo aan kleertjes. En ik blijf erbij dat je met kleine kinderen andere, net zulke kosten hebt als met 16 jarigen. maar goed, zo denk ik erover, en jij denkt daar anders over, prima toch? even goede vrienden
Soms voel ik ook kriebels voor een derde , maar als ik vanuit mijn verstand nadenk, moet ik er toch niet aan denken!! Wij doen het momenteel met een inkomen en we komen nog net rond, maar dat is voor mij absoluut geen reden om geen derde kindje te nemen. Vakanties, uitjes, boodschappen etc. gaan inderdaad meer geld kosten maar wat mij echt weerhoud om voor een derde kindje te kiezen is dat het gewoon fysiek en geestelijk heel veel van je vergt. Wat als de baby s'ochtens wakker wordt en de andere twee wakker maakt. Zit je daar met drie kleine kindjes in de vroege ochtend, die je moet wassen, aankleden voeden. Ik houd de was met twee kids al moeilijk bij, vooral nu het lekker weer is en ze de hele dag in de tuin spelen. Het meesleuren van de baby wanneer de oudere kinderen gaat ophalen en wegbrengen naar school en/of pzs lijkt me ook verre van ideaal. Met drie kinderen heb je meer drukte, meer ruzies, meer zorgen etc... Dit zijn dus voor mij redenen om toch het bij twee kinderen te houden. Tuurlijk dit zijn maar tijdelijke problemen en verdwijnen naarmate ze ouder worden, maar dan krijg je er andere problemen voor terug. Wat als twee kinderen meer naar elkaar toe trekken en de ene buitengesloten wordt. Dat zou ik echt heel erg vinden. Nee ik hou het lekker bij twee!! Bovendien lees je zo vaak, kriebels voor een baby houd je altijd, ook al heb je er 5.
Is dat echt zo... 'k Ben toch wel van plan om het er bij 5 te houden hoor.... De dingen die jij noemt hebben ook wel eens door mijn hoofd gespookt. (vroeg opstaan, kindjes die botsen enz) En het is idd echt wel eens afzien met 5 kinderen. Daar ben ik gewoon heel eerlijk in. Soms denk ik ook wel eens, wat zou het rustig zijn als ik 'maar' 2 of 3 kindjes zou hebben. Maar ik krijg enorm veel liefde er voor terug, ook al moet ik mezelf ook wel eens wegcijferen voor mijn gezin. Maar ik ben gelukkig ook erg flexibel en mijn man ook. Wij rijden met gemak 12/13 uur in de auto met 5 kinderen. Gaan ook met 5 kids op wintersport, ook al is dat een hele heisa. Ik draai mijn hand er niet meer voor om, om een hele dag in mijn eentje naar een speeltuin/dierentuin te gaan met 5 kids. Je groeit er ook in hè, je hebt niet in 1 keer 5 kinderen.
Je houdt het bij 5, maar heel stiekem zegt je gevoel vast dat je nog eens zwanger wil raken en een klein baby in je armen wil, denk ik
Nee.... 'k ben 't niet van plan hoor. 'k Ben niet zo gezellig als ik zwanger ben en ik hou wel kleine baby's van anderen in m'n armen..
Ik snap je wel twinkel star. Kinderen kosten geld. Dat zal voor iedereen duidelijk zijn. Qua eten en drinken vind ik het nog meevallen maar daar buiten, kleding,fiets,schoolspullen,verjaardagen. Sport nog daar buiten gelaten. Wij redden het prima en dat op 1 salaris maar toch. Nieuwe zomer kleding en schoenen voor 3 kinderen tikte best aan. Mijn hart,auto en huis zijn groot genoeg voor de vierde gelukkig. Ik denk dat als je kiest voor een volgend kindje je alle zaken moet afwegen, financieel en gevoelsmatig. Verstand en gevoel moet op 1 lijn zitten.
Vakanties: wij gaan dit jaar naar Italië, naar het gardameer...gezellig op een camping in de caravan van een collega We gaan er met de auto naartoe. Ik weet zeker dat we een super vakantie gaan krijgen voor weinig geld. Met 3 kids zou ik zoiets ook gewoon lekker doen. Laatst met vrienden naar een dierentuin geweest, daar mochten 3 kinderen tussen de 3 en 12 gratis naar binnen op de familiekaart en onder de 3 was gewoon sowieso gratis. Dagje uit met 6 volwassen en 4 kinderen: 50 euro Praktische dingen: wassen bijvoorbeeld. Hier spelen de kids ook gewoon in de tuin en ik doe beneden strijken e.d. De wasmachine e.d. staan op de zolder maar ik heb gewoon een extra oude strijkplank beneden staan zodat ik ook gewoon mijn ding kan doen. Tja we zeggen weleens, er staat overal wel wat aan rommeltjes maar goed, ook die tijd gaat wel weer voorbij. En ik vind de eerste tijd met een baby ook niet echt juh-van-het (gebroken nachten) maar die tijd gaat zo snel. Als ik nu al naar die twee bengels kijk vind ik het zo heerlijk. Daar wil ik er zo nog wel een paar van bij maar dat doe ik niet hoor.. 1tje erbij (als het ons gegeven is) vind ik genoeg.
Bij mij kriebelt het sinds een paar maanden ook voor een derde. Dat zit er hier helaas niet in. Mijn man vind deze 2 schatten genoeg. Ik snap zijn punten wel.. - Een zwangerschap met Pre-Eclampsie en geboorte met 31 weken. - Een zwangerschap met vroegtijdige weeën & bedrust vanaf 27 weken. - Twee ontzettend slechte slapers, die ons echt tot wanhoop hebben gedreven op momenten. - Nu voor ieder kindje een eigen slaapkamer. - Een auto waar de kindjes allebei inpassen. - We komen rond van 1 loon (thuisblijfmama) en we zullen er meer op moeten letten als er een derde zou komen. De eerste drie redenen wegen uiteraard het zwaarste. Dat zijn ook echt punten waar ik tegen aan hik. Wat zou ik mezelf (mijn man en natuurlijk de kindjes aan doen als ik nu weer zwanger raak. Wat staat ons dan te wachten?) Van de andere kant, ik wilde altijd graag 3 kindjes. Ik had ook gehoopt dat het zo ver zou komen. Maar dan heb je 2 ouders nodig die daar achter staan, en dat zit er niet in helaas. Maakt me niet ongelukkig op het moment, ik geniet volop van mijn 2 gelukjes!